Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku možností učitelek mateřských škol v prevenci rizika specifických poruch učení. V první části jsou popsána teoretické zá-klady pro studium dané problematiky. Je obsaženo rozdělení, příčiny, diagnostika, pre-vence specifických poruch učení a případná práce s rizikovými dětmi. V druhé části práce je provedeno a vyhodnoceno dotazníkové šetření mezi učitelkami mateřských škol. Šetření zjišťuje, jak učitelky mateřských škol hodnotí svou obeznámenost s pro-blematikou specifických poruch učení, a zda znají a ve vlastní práci využívají metody zaměřené na prevenci vzniku a včasnou diagnostiku specifických poruch učení.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on problems of possibilities of nursery school teachers in prevention of risks of specific learning disorders. In the first part, there are described theoretical basis for the study of this problems. It consists of sorting, causes, diagnostics and prevention of the specific learning disorders and potential work with risk children. In the second part of the thesis, there is accomplished and assessed a questionnaire re-search between nursery school teachers. The target of the research is to find out how the nursery school teachers evaluate their familiarity with the problems of specific learning disorders and whether they know and use the methods focused on prevention of com-mencement and early diagnostics of specific learning disorders.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, dyslexie, prevence a diagnostika specifických poruch učení, práce s rizikovými dětmi, deficity dílčích funkcí
Klíčová slova v angličtině
specific learning disorders, dyslexia, preventiv and diagnostics of specific learning disorders, work with risk children, partial functions deficit
Rozsah průvodní práce
75 s. (98 156)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku možností učitelek mateřských škol v prevenci rizika specifických poruch učení. V první části jsou popsána teoretické zá-klady pro studium dané problematiky. Je obsaženo rozdělení, příčiny, diagnostika, pre-vence specifických poruch učení a případná práce s rizikovými dětmi. V druhé části práce je provedeno a vyhodnoceno dotazníkové šetření mezi učitelkami mateřských škol. Šetření zjišťuje, jak učitelky mateřských škol hodnotí svou obeznámenost s pro-blematikou specifických poruch učení, a zda znají a ve vlastní práci využívají metody zaměřené na prevenci vzniku a včasnou diagnostiku specifických poruch učení.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on problems of possibilities of nursery school teachers in prevention of risks of specific learning disorders. In the first part, there are described theoretical basis for the study of this problems. It consists of sorting, causes, diagnostics and prevention of the specific learning disorders and potential work with risk children. In the second part of the thesis, there is accomplished and assessed a questionnaire re-search between nursery school teachers. The target of the research is to find out how the nursery school teachers evaluate their familiarity with the problems of specific learning disorders and whether they know and use the methods focused on prevention of com-mencement and early diagnostics of specific learning disorders.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, dyslexie, prevence a diagnostika specifických poruch učení, práce s rizikovými dětmi, deficity dílčích funkcí
Klíčová slova v angličtině
specific learning disorders, dyslexia, preventiv and diagnostics of specific learning disorders, work with risk children, partial functions deficit
Zásady pro vypracování
Téma specifických poruch učení je v kvalifikačních pracích relativně často volené. V současné době odborníci zdůrazňují, že možný vývoj SPU lze předpokládat a tedy pozitivně ovlivnit už před vstupem dítěte do základní školy. Proto je pro učitelku mateřské školy důležitá dobrá znalost této problematiky.\\
Studentka se ve své práci zaměří na možnost diagnostiky rizika SPU už před vstupem dítěte do školy. Cílem práce bude zjistit, zda se učitelky MŠ orientují v problematice SPU, zda znají možnosti jejich diagnostiky a zda tyto diagnostické metody v praxi používají.\\
Práce bude rozdělena do dvou částí. V teoretické části studentka vymezí základní pojmy dané problematiky: specifické poruchy učení, jejich podstata a příčiny vzniku, projevy a důsledky pro edukaci dítěte. Dále se bude zabývat diagnostikou SPU: zaměří se zejména na formy časné diagnostiky v předškolním věku a dále možnosti vzdělávání učitelek v této oblasti.
V praktické části bude studentka zkoumat, zda a do jaké míry jsou učitelky mateřské školy obeznámeny s uvedenou problematikou, zda mají možnost dalšího vzdělávání v této oblasti a do jaké míry samy používají vhodné diagnostické nástroje v praxi MŠ. Jako základní výzkumný přístup budou použity kvantitativní metody dotazovaní, které studentka doplní ještě rozhovory.\\
Součástí práce bude přehled literatury a materiálů vhodných pro samostatné studium, dále anotace kursů, seminářů, výcviků apod., které se vztahují k dané problematice.
Zásady pro vypracování
Téma specifických poruch učení je v kvalifikačních pracích relativně často volené. V současné době odborníci zdůrazňují, že možný vývoj SPU lze předpokládat a tedy pozitivně ovlivnit už před vstupem dítěte do základní školy. Proto je pro učitelku mateřské školy důležitá dobrá znalost této problematiky.\\
Studentka se ve své práci zaměří na možnost diagnostiky rizika SPU už před vstupem dítěte do školy. Cílem práce bude zjistit, zda se učitelky MŠ orientují v problematice SPU, zda znají možnosti jejich diagnostiky a zda tyto diagnostické metody v praxi používají.\\
Práce bude rozdělena do dvou částí. V teoretické části studentka vymezí základní pojmy dané problematiky: specifické poruchy učení, jejich podstata a příčiny vzniku, projevy a důsledky pro edukaci dítěte. Dále se bude zabývat diagnostikou SPU: zaměří se zejména na formy časné diagnostiky v předškolním věku a dále možnosti vzdělávání učitelek v této oblasti.
V praktické části bude studentka zkoumat, zda a do jaké míry jsou učitelky mateřské školy obeznámeny s uvedenou problematikou, zda mají možnost dalšího vzdělávání v této oblasti a do jaké míry samy používají vhodné diagnostické nástroje v praxi MŠ. Jako základní výzkumný přístup budou použity kvantitativní metody dotazovaní, které studentka doplní ještě rozhovory.\\
Součástí práce bude přehled literatury a materiálů vhodných pro samostatné studium, dále anotace kursů, seminářů, výcviků apod., které se vztahují k dané problematice.
Seznam doporučené literatury
Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu.Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2000.\\
Kucharská, A., Švancarová, D. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Praha: Scientia, 2001.\\
Matějček, Z.: Dyslexie. Jinočany: H & H, 1995.\\
Matějček, Z. Vývojové poruchy čtení. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978.\\
Pokorná, V. Předcházíme sklonům dítěte k dyslexii, dysgrafii, dyskalkulii. Praha: Blug, 1995.\\
Pokorná, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 2000.\\
Pokorná, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010.\\
Říčan, P. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 1997.\\
Sindelarová, B. Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 2007.\\
Vágnerová, M. Vývojová psychologie I. Praha: Portál, 2000.\\
Zelinková, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003.\\
Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001.
Seznam doporučené literatury
Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu.Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2000.\\
Kucharská, A., Švancarová, D. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Praha: Scientia, 2001.\\
Matějček, Z.: Dyslexie. Jinočany: H & H, 1995.\\
Matějček, Z. Vývojové poruchy čtení. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978.\\
Pokorná, V. Předcházíme sklonům dítěte k dyslexii, dysgrafii, dyskalkulii. Praha: Blug, 1995.\\
Pokorná, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 2000.\\
Pokorná, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010.\\
Říčan, P. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 1997.\\
Sindelarová, B. Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 2007.\\
Vágnerová, M. Vývojová psychologie I. Praha: Portál, 2000.\\
Zelinková, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003.\\
Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001.