Šikana ? kyberšikana je aktuální problém řešený čím dál tím častěji v našich
školách, což je způsobeno prudkým rozvojem informačních, komunikačních
technologií, které jsou dnes běžnou součástí života většiny dospívajících jedinců.
Umožňuje jim nejenom rychlou komunikaci mezi sebou, ale také i zábavu, bez které se
dnešní mládež neobejde.
Cílem práce bude zjistit informovanost o problému šikany a kyberšikany mezi
studenty středních škol a studenty středních odborných učilišť. V jednotlivých
kapitolách budou popsána
Teoretická část bude věnovaná šikaně, kyberšikaně, bude popsáno vymezení
těchto pojmů, příčinám a druhům. Další kapitoly budou věnovány šikaně a
kyberšikaně na středních školách. Popsána bude prevence a obrana, dále pak prevence
pedagogických pracovníků před šikanou a kyberšikanou. V závěru teoretické části je
nastíněna možnost práce s oběťmi, agresory a žáky na středních školách.
Praktická část bude zpracována pomocí metody dotazníkového šetření mezi
studenty středních škol a studenty středních odborných učilišť. Dotazník bude zaměřen
na zjištění zkušeností s šikanou a kyberšikanou u studentů. V celé praktické části je
snaha zmapovat povědomí respondentů o sociálních sítích jako potencionálního
prostředí pro šíření kyberšikany a jaké jsou jejich zkušenosti s tímto prostředím.
Anotace v angličtině
Bullying - cyberbullying is an actual problem solved more often in our schools,
which is caused by rapid development of information and communication technologies
that are now a normal part of life for most adolescents. It allows them not only fast
communication among themselves but also pleasure, without which today's youth can
not do.
The aim of the work will be to find information about the problem of bullying
and cyberbullying among high school students and students of secondary vocational
schools. In each chapter will be described.
The theoretical part will be devoted to bullying, cyberbullying,it will be
described the definition of these concepts, causes and types. Other chapters are
devoted to bullying and cyberbullying in high schools. It will be described the
prevention and defense, as well as preventing teachers from bullying and
cyberbullying. In conclusion of the theoretical part is outlined the possibility of
working with victims, aggressors and pupils in secondary schools.
The practical part will be processed using the method of questionnaire survey
among high school students and students of secondary vocational schools. The
questionnaire will be focused on finding experiences with bullying and cyberbullying
among students. Throughout the practical part there is effort to map the respondents'
awareness of social networks as a potential environment for the spread of
cyberbullying and their experience with this environment.
Klíčová slova
Šikana, kyberšikana, oběť, agresor
Klíčová slova v angličtině
bullying, cyberbullying, aggressor, victim
Rozsah průvodní práce
62 s
Jazyk
CZ
Anotace
Šikana ? kyberšikana je aktuální problém řešený čím dál tím častěji v našich
školách, což je způsobeno prudkým rozvojem informačních, komunikačních
technologií, které jsou dnes běžnou součástí života většiny dospívajících jedinců.
Umožňuje jim nejenom rychlou komunikaci mezi sebou, ale také i zábavu, bez které se
dnešní mládež neobejde.
Cílem práce bude zjistit informovanost o problému šikany a kyberšikany mezi
studenty středních škol a studenty středních odborných učilišť. V jednotlivých
kapitolách budou popsána
Teoretická část bude věnovaná šikaně, kyberšikaně, bude popsáno vymezení
těchto pojmů, příčinám a druhům. Další kapitoly budou věnovány šikaně a
kyberšikaně na středních školách. Popsána bude prevence a obrana, dále pak prevence
pedagogických pracovníků před šikanou a kyberšikanou. V závěru teoretické části je
nastíněna možnost práce s oběťmi, agresory a žáky na středních školách.
Praktická část bude zpracována pomocí metody dotazníkového šetření mezi
studenty středních škol a studenty středních odborných učilišť. Dotazník bude zaměřen
na zjištění zkušeností s šikanou a kyberšikanou u studentů. V celé praktické části je
snaha zmapovat povědomí respondentů o sociálních sítích jako potencionálního
prostředí pro šíření kyberšikany a jaké jsou jejich zkušenosti s tímto prostředím.
Anotace v angličtině
Bullying - cyberbullying is an actual problem solved more often in our schools,
which is caused by rapid development of information and communication technologies
that are now a normal part of life for most adolescents. It allows them not only fast
communication among themselves but also pleasure, without which today's youth can
not do.
The aim of the work will be to find information about the problem of bullying
and cyberbullying among high school students and students of secondary vocational
schools. In each chapter will be described.
The theoretical part will be devoted to bullying, cyberbullying,it will be
described the definition of these concepts, causes and types. Other chapters are
devoted to bullying and cyberbullying in high schools. It will be described the
prevention and defense, as well as preventing teachers from bullying and
cyberbullying. In conclusion of the theoretical part is outlined the possibility of
working with victims, aggressors and pupils in secondary schools.
The practical part will be processed using the method of questionnaire survey
among high school students and students of secondary vocational schools. The
questionnaire will be focused on finding experiences with bullying and cyberbullying
among students. Throughout the practical part there is effort to map the respondents'
awareness of social networks as a potential environment for the spread of
cyberbullying and their experience with this environment.
Klíčová slova
Šikana, kyberšikana, oběť, agresor
Klíčová slova v angličtině
bullying, cyberbullying, aggressor, victim
Zásady pro vypracování
Cílem teoretické části práce bude rozbor problému šikany na středních školách, příčiny jejího vzniku, projevy, druhy a možnosti prevence. Práce bude zaměřena na problematiku kyberšikany, která v současné době vzniká v souvislosti s rozšířením informačních a komunikačních technologií.\\
V praktické části bude provedena výzkumná sonda, která bude realizována formou dotazníku zadaného žákům středních škol. Cílem tohoto dotazníkového šetření bude zjistit, jaké jsou zkušenosti respondentů se šikanou a kyberšikanou, jaké je povědomí respondentů o sociálních sítích jako potencionálním prostředí pro šíření kyberšikany a jaké jsou jejich zkušenosti s tímto prostředím.
Zásady pro vypracování
Cílem teoretické části práce bude rozbor problému šikany na středních školách, příčiny jejího vzniku, projevy, druhy a možnosti prevence. Práce bude zaměřena na problematiku kyberšikany, která v současné době vzniká v souvislosti s rozšířením informačních a komunikačních technologií.\\
V praktické části bude provedena výzkumná sonda, která bude realizována formou dotazníku zadaného žákům středních škol. Cílem tohoto dotazníkového šetření bude zjistit, jaké jsou zkušenosti respondentů se šikanou a kyberšikanou, jaké je povědomí respondentů o sociálních sítích jako potencionálním prostředí pro šíření kyberšikany a jaké jsou jejich zkušenosti s tímto prostředím.
Seznam doporučené literatury
BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9.\\
Centrum prevence rizikové virtuální komunikace [online]. Olomouc: UPOL, 2011. Dostupné na www: http: prvok.upol.cz index.php home\\
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-014-3.\\
KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.\\
KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách : Příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1.\\
MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5.\\
ŘÍČAN, P., JANOŠOVÁ, P. Jak na šikanu. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2991-6.\\
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese : Variabilita a patologie lidské psychiky. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-214-9.
Seznam doporučené literatury
BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9.\\
Centrum prevence rizikové virtuální komunikace [online]. Olomouc: UPOL, 2011. Dostupné na www: http: prvok.upol.cz index.php home\\
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-014-3.\\
KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.\\
KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách : Příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1.\\
MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5.\\
ŘÍČAN, P., JANOŠOVÁ, P. Jak na šikanu. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2991-6.\\
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese : Variabilita a patologie lidské psychiky. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-214-9.