Cílem mé bakalářské práce je charakterizovat profesní dovednosti, které jsou nezbytné pro výkon profese supervizora. Ve své práci se zabývám vstupními požadavky a profesními dovednostmi supervizora v podmínkách České republiky. V rámci vstupních předpokladů jsem se zaměřila na zkoumání vlastních motivů supervizora a jeho schopností komunikace, které považuji za klíčové předpoklady před volbou této profese. Dále se věnuji dovednostem, které jsou potřebné pro vedení supervize. Mezi ně především řadím vybudování vztahu se supervidovanými, schopnost uzavření supervizního kontraktu a vedení supervizního procesu. Tyto získané poznatky dále porovnávám s požadavky konkrétního vzdělávacího kurzu. Po uvedení získaných poznatků do souvislosti s požadavky kurzu se mi prokázalo, že se ve větší míře shodují.
Anotace v angličtině
The aim of my bachelor thesis is to characterize the professional skills necessary for supervisor's job. I focused on the requirements for this job and supervisor's skills in the environment of the Czech Republic. The main object of my thesis was to examine supervisor's skills and communication abilities, considered to be crucial before the applying for the job of a supervisor. Furthermore, I investigated the skills required for conducting supervision, i.e. the skills important for the establishment of supervisor-supervisee relationship and the contract between them, the skills useful to manage the supervision process. The comparison of these findings with the requirements of particular educational course revealed that they are almost completely congruent.
supervision, supervisor, supervisee, supervision process, supporting professions, professional skills, requirements for supervisory job
Rozsah průvodní práce
45 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem mé bakalářské práce je charakterizovat profesní dovednosti, které jsou nezbytné pro výkon profese supervizora. Ve své práci se zabývám vstupními požadavky a profesními dovednostmi supervizora v podmínkách České republiky. V rámci vstupních předpokladů jsem se zaměřila na zkoumání vlastních motivů supervizora a jeho schopností komunikace, které považuji za klíčové předpoklady před volbou této profese. Dále se věnuji dovednostem, které jsou potřebné pro vedení supervize. Mezi ně především řadím vybudování vztahu se supervidovanými, schopnost uzavření supervizního kontraktu a vedení supervizního procesu. Tyto získané poznatky dále porovnávám s požadavky konkrétního vzdělávacího kurzu. Po uvedení získaných poznatků do souvislosti s požadavky kurzu se mi prokázalo, že se ve větší míře shodují.
Anotace v angličtině
The aim of my bachelor thesis is to characterize the professional skills necessary for supervisor's job. I focused on the requirements for this job and supervisor's skills in the environment of the Czech Republic. The main object of my thesis was to examine supervisor's skills and communication abilities, considered to be crucial before the applying for the job of a supervisor. Furthermore, I investigated the skills required for conducting supervision, i.e. the skills important for the establishment of supervisor-supervisee relationship and the contract between them, the skills useful to manage the supervision process. The comparison of these findings with the requirements of particular educational course revealed that they are almost completely congruent.
supervision, supervisor, supervisee, supervision process, supporting professions, professional skills, requirements for supervisory job
Zásady pro vypracování
Cílem mé bakalářské práce je charakterizovat profesní dovednosti, které jsou nezbytné pro výkon profese supervizora. Ve své práci se zabývám vstupními požadavky a profesními dovednostmi supervizora v podmínkách České republiky. V rámci vstupních předpokladů jsem se zaměřila na zkoumání vlastních motivů supervizora a jeho schopností komunikace, které považuji za klíčové předpoklady před volbou této profese. Dále se věnuji dovednostem, které jsou potřebné pro vedení supervize. Mezi ně především řadím vybudování vztahu se supervidovanými, schopnost uzavření supervizního kontraktu a vedení supervizního procesu. Tyto získané poznatky dále porovnávám s požadavky konkrétního vzdělávacího kurzu. Po uvedení získaných poznatků do souvislosti s požadavky kurzu se mi prokázalo, že se ve větší míře shodují.
Zásady pro vypracování
Cílem mé bakalářské práce je charakterizovat profesní dovednosti, které jsou nezbytné pro výkon profese supervizora. Ve své práci se zabývám vstupními požadavky a profesními dovednostmi supervizora v podmínkách České republiky. V rámci vstupních předpokladů jsem se zaměřila na zkoumání vlastních motivů supervizora a jeho schopností komunikace, které považuji za klíčové předpoklady před volbou této profese. Dále se věnuji dovednostem, které jsou potřebné pro vedení supervize. Mezi ně především řadím vybudování vztahu se supervidovanými, schopnost uzavření supervizního kontraktu a vedení supervizního procesu. Tyto získané poznatky dále porovnávám s požadavky konkrétního vzdělávacího kurzu. Po uvedení získaných poznatků do souvislosti s požadavky kurzu se mi prokázalo, že se ve větší míře shodují.
Seznam doporučené literatury
CULLEY, S.; BOND, T. Integrativní přístup v poradenství a psychoterapii. Praha: Portál. 2008. ISBN 978-80-7367-452-6.
Literatura:
? HAVRDOVÁ, Z. Kompetence v praxi sociální práce. Praha: Osmium, 1999. ISBN 80-902081-8-5.
? HAVRDOVÁ, Z.; HAJNÝ, M. et al. Praktická supervize: průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-7262-532-1.
? HAWKINS, P.; SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-715-9.
? HESS, A. K. Psychotherapy supervision: Theory, Research and Practice. New York: Wiley, 1980. ISBN 0-4710-5035-0.
? HOLASOVÁ, V.; KAHÁNKOVÁ, J.; NEDĚLNÍKOVÁ, D. Průvodce odborným praktickým vzděláváním v sociální práci:pro mentorky a mentory. Ostrava: Tiskmorava, 2007. ISBN 978-80-7368-470-9.
? JAROŠOVÁ, E.; KOMÁRKOVÁ, R.; PAUKNEROVÁ, D. a kol. Trénink sociálních a manažerských dovedností: Metodický průvodce. Praha: Management press, 2001. S. ISBN 80-7261-048-1.
? KOLÁČKOVÁ, J. Supervize. In MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-502-8.
? KULKA, J. Psychologie umění. 5. přeprac. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2329-7.
? MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-502-8.
? MATOUŠEK, O.; HARTL, P. Nároky sociální práce a syndrom vyhoření. In MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-502-8.
39
? MICHKOVÁ, A. Supervize. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2008. ISBN 978-80-7394-145-1.
? MICHKOVÁ, A.; MOJŽÍŠOVÁ, A. Supervize v sociální práci. In MOJŽÍŠOVÁ, A. Kapitoly sociální práce v praxi. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2008. ISBN 978-80-7394-074-4.
? SCHAVEL, M. Sociálne poradenství a supervízia v sociálnej práci. Bratislava: Gerthoffer, 2004. ISBN 1335-05378.
Elektronické zdroje:
? Facilitace [online]. Praha: Grape consulting, 2011 [cit. 2011-03-10]. Dostupné na WWW: .
? Facilitace [online]. Praha: Metodický portál, 2006 [cit. 2011-03-22]. Publikované v PDF. Dostupné na WWW: .
? KLECKEROVÁ, E. Supervize [online]. Praha: Psychoterapeutické poradenství, 2011 [cit. 2011-03-16]. Dostupné na WWW: .
? KOCOUREK, J. Mediace, facilitace, vyjednávání [online]. Praha: Mgr. Jiří Kocourek, poslední aktualizace 30. 5. 2010 [cit. 2011-03-10]. Dostupné na WWW: .
? Kurz odborné supervize [online]. Praha: Remedium, 2006 [cit. 2011-03-27]. Dostupné na WWW: .
? NOVOTNÝ, J. Něco o supervizi ? cíle, úkoly, smysl, postupy [online]. Praha: Univerzita Karlova [cit. 2011-03-22]. Publikováno v PDF. Dostupné na WWW: .
? Remedium Praha [online]. Praha: Remedium, 2006 [cit. 2011-03-27]. Dostupné na WWW: .
? Seznam Slovník [online]. Praha: Seznam.cz, 1996-2011 [cit. 2011-03-17]. Dostupné na WWW: .
? Úvod do řízení a supervize [online]. Praha: Remedium, 2006 [cit. 2011-03-27]. Dostupné na WWW: .
Seznam doporučené literatury
CULLEY, S.; BOND, T. Integrativní přístup v poradenství a psychoterapii. Praha: Portál. 2008. ISBN 978-80-7367-452-6.
Literatura:
? HAVRDOVÁ, Z. Kompetence v praxi sociální práce. Praha: Osmium, 1999. ISBN 80-902081-8-5.
? HAVRDOVÁ, Z.; HAJNÝ, M. et al. Praktická supervize: průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-7262-532-1.
? HAWKINS, P.; SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-715-9.
? HESS, A. K. Psychotherapy supervision: Theory, Research and Practice. New York: Wiley, 1980. ISBN 0-4710-5035-0.
? HOLASOVÁ, V.; KAHÁNKOVÁ, J.; NEDĚLNÍKOVÁ, D. Průvodce odborným praktickým vzděláváním v sociální práci:pro mentorky a mentory. Ostrava: Tiskmorava, 2007. ISBN 978-80-7368-470-9.
? JAROŠOVÁ, E.; KOMÁRKOVÁ, R.; PAUKNEROVÁ, D. a kol. Trénink sociálních a manažerských dovedností: Metodický průvodce. Praha: Management press, 2001. S. ISBN 80-7261-048-1.
? KOLÁČKOVÁ, J. Supervize. In MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-502-8.
? KULKA, J. Psychologie umění. 5. přeprac. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2329-7.
? MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-502-8.
? MATOUŠEK, O.; HARTL, P. Nároky sociální práce a syndrom vyhoření. In MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-502-8.
39
? MICHKOVÁ, A. Supervize. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2008. ISBN 978-80-7394-145-1.
? MICHKOVÁ, A.; MOJŽÍŠOVÁ, A. Supervize v sociální práci. In MOJŽÍŠOVÁ, A. Kapitoly sociální práce v praxi. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2008. ISBN 978-80-7394-074-4.
? SCHAVEL, M. Sociálne poradenství a supervízia v sociálnej práci. Bratislava: Gerthoffer, 2004. ISBN 1335-05378.
Elektronické zdroje:
? Facilitace [online]. Praha: Grape consulting, 2011 [cit. 2011-03-10]. Dostupné na WWW: .
? Facilitace [online]. Praha: Metodický portál, 2006 [cit. 2011-03-22]. Publikované v PDF. Dostupné na WWW: .
? KLECKEROVÁ, E. Supervize [online]. Praha: Psychoterapeutické poradenství, 2011 [cit. 2011-03-16]. Dostupné na WWW: .
? KOCOUREK, J. Mediace, facilitace, vyjednávání [online]. Praha: Mgr. Jiří Kocourek, poslední aktualizace 30. 5. 2010 [cit. 2011-03-10]. Dostupné na WWW: .
? Kurz odborné supervize [online]. Praha: Remedium, 2006 [cit. 2011-03-27]. Dostupné na WWW: .
? NOVOTNÝ, J. Něco o supervizi ? cíle, úkoly, smysl, postupy [online]. Praha: Univerzita Karlova [cit. 2011-03-22]. Publikováno v PDF. Dostupné na WWW: .
? Remedium Praha [online]. Praha: Remedium, 2006 [cit. 2011-03-27]. Dostupné na WWW: .
? Seznam Slovník [online]. Praha: Seznam.cz, 1996-2011 [cit. 2011-03-17]. Dostupné na WWW: .
? Úvod do řízení a supervize [online]. Praha: Remedium, 2006 [cit. 2011-03-27]. Dostupné na WWW: .