Tato bakalářská práce shrnuje základní motivační teorie a poznatky, které jsou dostupné o vietnamské kultuře. V praktické části se pokouší aplikovat revidovaný vlastní překlad metody PALS, která rozlišuje směřování k cíli mastery a performance. Výsledky ukazují, že pravděpodobně došlo ke zvýšení reliability škál. Zároveň je ale zřejmé, že některé škály nadále nefungují, a proto by bylo vhodné zamyslet se nad tím, jak je upravit, aby vznikl funkční měřící nástroj pro naše prostředí.
Anotace v angličtině
This undergraduate thesis summarizes the basic motivation theory and knowledge that is available about the Vietnamese culture. The empirical section of this thesis is attempting to apply the revised translation of the PALS method. The results show that the reliability of the scales has most likely increased. At the same time, it is clear that some scales are still not functioning properly and therefore, it would be appropriate to think about how to edit them to create a more functional measuring tool for our environment.
Klíčová slova
motivace, Vietnamci, školní psychologie, teorie cíle, mastery cíl, performance cíl, PALS
Tato bakalářská práce shrnuje základní motivační teorie a poznatky, které jsou dostupné o vietnamské kultuře. V praktické části se pokouší aplikovat revidovaný vlastní překlad metody PALS, která rozlišuje směřování k cíli mastery a performance. Výsledky ukazují, že pravděpodobně došlo ke zvýšení reliability škál. Zároveň je ale zřejmé, že některé škály nadále nefungují, a proto by bylo vhodné zamyslet se nad tím, jak je upravit, aby vznikl funkční měřící nástroj pro naše prostředí.
Anotace v angličtině
This undergraduate thesis summarizes the basic motivation theory and knowledge that is available about the Vietnamese culture. The empirical section of this thesis is attempting to apply the revised translation of the PALS method. The results show that the reliability of the scales has most likely increased. At the same time, it is clear that some scales are still not functioning properly and therefore, it would be appropriate to think about how to edit them to create a more functional measuring tool for our environment.
Klíčová slova
motivace, Vietnamci, školní psychologie, teorie cíle, mastery cíl, performance cíl, PALS
Autorka se v teoretické části práce bude zabývat problematikou dopadů imigrace rodičů na školní motivaci jejich dospívajících dětí. Pokusí se propojit pohled na sociální důsledky imigrace s motivační perspektivou a zaměří se také na přehledné zpracování motivačních témat. Na základě studia literatury se pokusí popsat fenomén motivačních dopadů imigrace v druhé generaci. V závěru bude formulovat směřování vlastního empirického šetření.
V empirické části práce si připraví předvýzkum, který zaměří na zpřesnění výzkumných otázek. Pokusí se získat pro spolupráci deset až dvacet studentů z druhé generace vietnamských imigrantů a formou intenzivního případového šetření (rozhovory, případně vybrané diagnostické metody) zmapuje jejich subjektivní motivační perspektivu.
V závěru práce se pokusí shrnou svá zjištění a konfrontovat je s nálezy v literatuře.
Zásady pro vypracování
Autorka se v teoretické části práce bude zabývat problematikou dopadů imigrace rodičů na školní motivaci jejich dospívajících dětí. Pokusí se propojit pohled na sociální důsledky imigrace s motivační perspektivou a zaměří se také na přehledné zpracování motivačních témat. Na základě studia literatury se pokusí popsat fenomén motivačních dopadů imigrace v druhé generaci. V závěru bude formulovat směřování vlastního empirického šetření.
V empirické části práce si připraví předvýzkum, který zaměří na zpřesnění výzkumných otázek. Pokusí se získat pro spolupráci deset až dvacet studentů z druhé generace vietnamských imigrantů a formou intenzivního případového šetření (rozhovory, případně vybrané diagnostické metody) zmapuje jejich subjektivní motivační perspektivu.
V závěru práce se pokusí shrnou svá zjištění a konfrontovat je s nálezy v literatuře.
Seznam doporučené literatury
Bankston III., Carl L.; Zhou, Min. The academic achievment of Vietnamese American students : Ethnicity as social capital. Sociological focus. February 1997, 30, 1, s. 1-16.\\
Bempechat, Janine. Achievement and motivation in poor and minority children. Child and Adolescent Bahaviour Letter. June 1999, 15, 6, s. 1-7. ISSN 0898-2562.\\
Černík, Jan, Ičo, Ján, Kocourek, Jiří, Martinková Šárka, Nováková, Kateřina, Pechová, Eva, Vasiljev, Ivo. S vietnamskými dětmi na českých školách. 1. vyd. Jinočany, nakladatelství H+H Vyšehradská, s.r.o., 2006.\\
Daniel, M. Budou budoucí elitou českého školství vietnamské děti? Rodina a škola, 2006, č. 10. *cit. 2010-06-22+. Dostupné z .\\
Drbohlav, D. (2001). Mezinárodní migrace obyvatelstva - pohyb i pobyt (Alenky v kraji divů). In T. Šišková (Eds.), Menšiny a migranti v České republice: my a oni v multikulturní společnosti 21. století. Praha: Portál.\\
Christensen, P. Niels; Prislin, Radmila; Jacobs, Elizabeth. Motives for social Influence after social change : Are new majorities power hungry?. SOCIAL INFLUENCE. 2009, 4, 3, s. 200-215.\\
Jiskrová, G. (2010). Vývoj a utváření identity vietnamských adolescentů vyrůstajících v České republice. Brno: Masarykova univerzita.\\
Jirasová, M. (2005). Vietnamští vysokoškoláci v Praze. In D. Bittnerová, M. Moravcová (Eds.), Kdo jsem a kam patřím? Identita národnostních menšin a etnických komunit na území České republiky. Praha: Sofis.\\
Kocourek, J. (2001). Vietnamci v České republice. In T. Šišková (Eds.), Menšiny a migranti v České republice: my a oni v multikulturní společnosti 21. století. Praha: Portál.\\
Moravcová, M., Nosková, H. (2005). Struktura etnických menšin a imigračních skupin v České republice. Vývoj let 1918 - 2001. In D. Bittnerová, M. Moravcová (Eds.), Kdo jsem a kam patřím? Identita národnostních menšin a etnických komunit na území České republiky. Praha: Sofis.\\
Nguyen, Peter Viet; Cheung, Monit. Parenting Styles as Perceived by Vietnamese American Adolescents. Child and Adolescent Social Work Journal. 2009, 26, s. 505-518.\\
Okagaki, L., Sternberg, R. J. (1993). Parental Beliefs and Children's School Performance. Child Development, 64, 35-56.\\
Phan, Tan. Interdependent self: Self.perceptions of Vietnamese American Youths. Adolescence. Summer 2005, 40, 158, s. 425-441.\\
Pintrich, P. (2003). A motivational science perspective on the role of student motivation in Learning and teaching contexts. Journal of Educational psychology, 95, 667-686.\\
Rosenthal, Doreen; Ranieri, Nadia; Klimidis, Steven. Vietnamese Adolescents in Australia : Relationships between Perceptions of Self and Parantal Values, Intergenerational Conflict, and Gender Dissatisfaction. International Journal of Psychology. 1996, 31, 2, s. 81-91.\\
Schunk, D. H., Pintrich, P. R. Meese, J. (2007). Motivation in Education: Theory, Research, and Applications, Englewood Cliffs, NJ, USA: Prentice Hall, 3rd edition.\\
Stipek, Deborah, et al. Effects of Different Instructional Approaches on Young Children's Achievement and Motivation. Child Development. 1995, 66, s. 209-223.\\
Zhou, M. (1997). Segmented assimilation: Issues, controversies and recent research on the new second generation. International Migration Review, 31, 975-1038.\\
Zhou, Min; Bankson, Carl L. .: Family Pressure and Educational Experience of the Daughters of Vietnamese Refugees. International Migration. 2001, 39, 4, s. 133-151. ISSN 0020-7985.\\
http://www.ucpress.edu/excerpt.php?isbn=9780520228481\\
http://www.migrationinformation.org/Feature/display.cfm?ID=410
Seznam doporučené literatury
Bankston III., Carl L.; Zhou, Min. The academic achievment of Vietnamese American students : Ethnicity as social capital. Sociological focus. February 1997, 30, 1, s. 1-16.\\
Bempechat, Janine. Achievement and motivation in poor and minority children. Child and Adolescent Bahaviour Letter. June 1999, 15, 6, s. 1-7. ISSN 0898-2562.\\
Černík, Jan, Ičo, Ján, Kocourek, Jiří, Martinková Šárka, Nováková, Kateřina, Pechová, Eva, Vasiljev, Ivo. S vietnamskými dětmi na českých školách. 1. vyd. Jinočany, nakladatelství H+H Vyšehradská, s.r.o., 2006.\\
Daniel, M. Budou budoucí elitou českého školství vietnamské děti? Rodina a škola, 2006, č. 10. *cit. 2010-06-22+. Dostupné z .\\
Drbohlav, D. (2001). Mezinárodní migrace obyvatelstva - pohyb i pobyt (Alenky v kraji divů). In T. Šišková (Eds.), Menšiny a migranti v České republice: my a oni v multikulturní společnosti 21. století. Praha: Portál.\\
Christensen, P. Niels; Prislin, Radmila; Jacobs, Elizabeth. Motives for social Influence after social change : Are new majorities power hungry?. SOCIAL INFLUENCE. 2009, 4, 3, s. 200-215.\\
Jiskrová, G. (2010). Vývoj a utváření identity vietnamských adolescentů vyrůstajících v České republice. Brno: Masarykova univerzita.\\
Jirasová, M. (2005). Vietnamští vysokoškoláci v Praze. In D. Bittnerová, M. Moravcová (Eds.), Kdo jsem a kam patřím? Identita národnostních menšin a etnických komunit na území České republiky. Praha: Sofis.\\
Kocourek, J. (2001). Vietnamci v České republice. In T. Šišková (Eds.), Menšiny a migranti v České republice: my a oni v multikulturní společnosti 21. století. Praha: Portál.\\
Moravcová, M., Nosková, H. (2005). Struktura etnických menšin a imigračních skupin v České republice. Vývoj let 1918 - 2001. In D. Bittnerová, M. Moravcová (Eds.), Kdo jsem a kam patřím? Identita národnostních menšin a etnických komunit na území České republiky. Praha: Sofis.\\
Nguyen, Peter Viet; Cheung, Monit. Parenting Styles as Perceived by Vietnamese American Adolescents. Child and Adolescent Social Work Journal. 2009, 26, s. 505-518.\\
Okagaki, L., Sternberg, R. J. (1993). Parental Beliefs and Children's School Performance. Child Development, 64, 35-56.\\
Phan, Tan. Interdependent self: Self.perceptions of Vietnamese American Youths. Adolescence. Summer 2005, 40, 158, s. 425-441.\\
Pintrich, P. (2003). A motivational science perspective on the role of student motivation in Learning and teaching contexts. Journal of Educational psychology, 95, 667-686.\\
Rosenthal, Doreen; Ranieri, Nadia; Klimidis, Steven. Vietnamese Adolescents in Australia : Relationships between Perceptions of Self and Parantal Values, Intergenerational Conflict, and Gender Dissatisfaction. International Journal of Psychology. 1996, 31, 2, s. 81-91.\\
Schunk, D. H., Pintrich, P. R. Meese, J. (2007). Motivation in Education: Theory, Research, and Applications, Englewood Cliffs, NJ, USA: Prentice Hall, 3rd edition.\\
Stipek, Deborah, et al. Effects of Different Instructional Approaches on Young Children's Achievement and Motivation. Child Development. 1995, 66, s. 209-223.\\
Zhou, M. (1997). Segmented assimilation: Issues, controversies and recent research on the new second generation. International Migration Review, 31, 975-1038.\\
Zhou, Min; Bankson, Carl L. .: Family Pressure and Educational Experience of the Daughters of Vietnamese Refugees. International Migration. 2001, 39, 4, s. 133-151. ISSN 0020-7985.\\
http://www.ucpress.edu/excerpt.php?isbn=9780520228481\\
http://www.migrationinformation.org/Feature/display.cfm?ID=410