Bakalářská práce zjišťuje platnost vlastního překladu dotazníku učební motivace PALS v českých podmínkách. Metoda vychází z teorie cíle Carol Dweckové a je jí věnována teoretická část práce spolu se základním přehledem v oblasti školní motivace.
Výzkum byl proveden na vzorku 549 žáků 8. a 9. ročníků a výsledky byly porovnány s původní studií Carol Midgleyové et al. (2000). Po provedení faktorové analýzy a analýzy reliability je zřejmé, že je třeba použité položky zjednodušit a více přizpůsobit českému jazyku, ale i přesto výsledky výzkumu ukazují, že tato metoda dobře rozlišuje cíle i v českých podmínkách a po získání dalších výzkumných dat je její platné využití v praxi možné.
Anotace v angličtině
The undergraduate thesis explores validity of genuine Czech translation of PALS questionnaire in Czech environment. This method is built on Carol Dweck?s goal theory, which is described in theoretical part, also with basic background in the field of educational motivation.
Research was conducted on the sample of 549 pupils in 8th and 9th grade and their results were compared with original research of Carol Midgley et al. (2000). Factor analysis and reliability analysis was done on used scales and it is obvious that simplification and language modification of items is needed, but still it appears from the results that this method distinguish goals correctly in Czech environment and it can be put into practice after further research.
Klíčová slova
motivace, školní psychologie, teorie cíle, mastery cíl, performance cíl, PALS, potřeba výkonu
Klíčová slova v angličtině
motivation, educational psychology, goal theory, mastery goal, performance goal, PALS, need for achievement
Rozsah průvodní práce
65 s. (92 941 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce zjišťuje platnost vlastního překladu dotazníku učební motivace PALS v českých podmínkách. Metoda vychází z teorie cíle Carol Dweckové a je jí věnována teoretická část práce spolu se základním přehledem v oblasti školní motivace.
Výzkum byl proveden na vzorku 549 žáků 8. a 9. ročníků a výsledky byly porovnány s původní studií Carol Midgleyové et al. (2000). Po provedení faktorové analýzy a analýzy reliability je zřejmé, že je třeba použité položky zjednodušit a více přizpůsobit českému jazyku, ale i přesto výsledky výzkumu ukazují, že tato metoda dobře rozlišuje cíle i v českých podmínkách a po získání dalších výzkumných dat je její platné využití v praxi možné.
Anotace v angličtině
The undergraduate thesis explores validity of genuine Czech translation of PALS questionnaire in Czech environment. This method is built on Carol Dweck?s goal theory, which is described in theoretical part, also with basic background in the field of educational motivation.
Research was conducted on the sample of 549 pupils in 8th and 9th grade and their results were compared with original research of Carol Midgley et al. (2000). Factor analysis and reliability analysis was done on used scales and it is obvious that simplification and language modification of items is needed, but still it appears from the results that this method distinguish goals correctly in Czech environment and it can be put into practice after further research.
Klíčová slova
motivace, školní psychologie, teorie cíle, mastery cíl, performance cíl, PALS, potřeba výkonu
Klíčová slova v angličtině
motivation, educational psychology, goal theory, mastery goal, performance goal, PALS, need for achievement
Zásady pro vypracování
Autorka v teoretické části práce uvede současné přístupy k učební motivaci se zvláštním zřetelem k učebním cílům. Dále se bude zabývat sadou dotazníků vytvořených Carol Midgley Patterns of Adaptive Learning Scales (PALS).\\
V praktické části si připraví překlady a zpětné překlady škál a plán sběru validačních dat. Jako součást širšího šetření shromáždí data od žáků 2.st. ZŠ, případně víceletých gymnázií a pokusí se analyzovat, nakolik odpovídají původním americkým datům.
Zásady pro vypracování
Autorka v teoretické části práce uvede současné přístupy k učební motivaci se zvláštním zřetelem k učebním cílům. Dále se bude zabývat sadou dotazníků vytvořených Carol Midgley Patterns of Adaptive Learning Scales (PALS).\\
V praktické části si připraví překlady a zpětné překlady škál a plán sběru validačních dat. Jako součást širšího šetření shromáždí data od žáků 2.st. ZŠ, případně víceletých gymnázií a pokusí se analyzovat, nakolik odpovídají původním americkým datům.
Seznam doporučené literatury
Kožený, J., Tišanská, L. (2010). Výkonová orientace v akademickém kontextu: test mediačního modelu. Československá psychologie, 54, 5, 444-454.\\
Midgley, C. (2002). Goals, Goal Structures and Pattrens od Adaptive Learning. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.\\
Midgley, C. et al. (2000). Manual for the Patterns of Adaptive Learning Scales (PALS). The University of Michigan.\\
Pintrich, P. (2003). A motivational science perspective on the role of student motivation in Learning and teaching contexts. Journal of Educational psychology, 95, 667-686.\\
Pintrich, P., Maehr, M.(2002). New directions in measures and methods. Advances in motivation and Achievement, Volume 12. Oxford: Elsevier Science Ltd.
Seznam doporučené literatury
Kožený, J., Tišanská, L. (2010). Výkonová orientace v akademickém kontextu: test mediačního modelu. Československá psychologie, 54, 5, 444-454.\\
Midgley, C. (2002). Goals, Goal Structures and Pattrens od Adaptive Learning. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.\\
Midgley, C. et al. (2000). Manual for the Patterns of Adaptive Learning Scales (PALS). The University of Michigan.\\
Pintrich, P. (2003). A motivational science perspective on the role of student motivation in Learning and teaching contexts. Journal of Educational psychology, 95, 667-686.\\
Pintrich, P., Maehr, M.(2002). New directions in measures and methods. Advances in motivation and Achievement, Volume 12. Oxford: Elsevier Science Ltd.