Bakalářská práce má za cíl seznámit se strukturou školského poradenství. Blíže specifikuje jednotlivá poradenská zařízení. Zaměřuji se na školní poradenství a především na pozici školního psychologa na základní škole. Jednotlivé kapitoly pojednávají o historii školního poradenství, o legislativním vymezení školního psychologa, o metodách práce, které používá k diagnostice dětí a mládeže. Zároveň jsou zmiňována rizika a úskalí práce školního psychologa. V závěru teoretické části se zamýšlím nad možnostmi ve školní psychologii.
Data, která jsem získala ve výzkumné části, mi umožnila odpovědět na otázky týkající se činnosti školních psychologů na třech základních školách v Jižních Čechách. Konkrétně, zda jsou školní psychologové akceptováni ostatními pedagogy. Dále jsem zkoumala postoje pracovníků orgánu sociálně právní ochrany dětí a mládeže, kteří se školními psychology spolupracují.
Anotace v angličtině
The aim of my thesis is to introduce the structure of school counselling. It specifies the individual counselling facilities. It focuses on school counselling and first of all, on the position of school psychologist at primary schools. The particular chapters deal of the history of school counselling, the legislative determination of the position of school psychologist, methods of work which are used for diagnosis of children and youth. At the same time there are mentioned some dangers and difficulties of work of school psychologist. At the end of the theoretical part I reflect some other possibilities in school psychology.
The data which I acquired in the research part have enabled me to answer some questions regarding the work of school psychologist at three primary schools in Southern Bohemia, specifically, if school psychologists are accepted by the other teachers. Next I studied the attitudes of social worker and legal protection of children and youth who cooperate with school psychologists.
Klíčová slova
metody práce, možnosti, školní psycholog, školské poradenství, základní škola
Klíčová slova v angličtině
methods of work, possibilities, school psychologist, school counselling, primary school
Rozsah průvodní práce
56 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má za cíl seznámit se strukturou školského poradenství. Blíže specifikuje jednotlivá poradenská zařízení. Zaměřuji se na školní poradenství a především na pozici školního psychologa na základní škole. Jednotlivé kapitoly pojednávají o historii školního poradenství, o legislativním vymezení školního psychologa, o metodách práce, které používá k diagnostice dětí a mládeže. Zároveň jsou zmiňována rizika a úskalí práce školního psychologa. V závěru teoretické části se zamýšlím nad možnostmi ve školní psychologii.
Data, která jsem získala ve výzkumné části, mi umožnila odpovědět na otázky týkající se činnosti školních psychologů na třech základních školách v Jižních Čechách. Konkrétně, zda jsou školní psychologové akceptováni ostatními pedagogy. Dále jsem zkoumala postoje pracovníků orgánu sociálně právní ochrany dětí a mládeže, kteří se školními psychology spolupracují.
Anotace v angličtině
The aim of my thesis is to introduce the structure of school counselling. It specifies the individual counselling facilities. It focuses on school counselling and first of all, on the position of school psychologist at primary schools. The particular chapters deal of the history of school counselling, the legislative determination of the position of school psychologist, methods of work which are used for diagnosis of children and youth. At the same time there are mentioned some dangers and difficulties of work of school psychologist. At the end of the theoretical part I reflect some other possibilities in school psychology.
The data which I acquired in the research part have enabled me to answer some questions regarding the work of school psychologist at three primary schools in Southern Bohemia, specifically, if school psychologists are accepted by the other teachers. Next I studied the attitudes of social worker and legal protection of children and youth who cooperate with school psychologists.
Klíčová slova
metody práce, možnosti, školní psycholog, školské poradenství, základní škola
Klíčová slova v angličtině
methods of work, possibilities, school psychologist, school counselling, primary school
Zásady pro vypracování
V teoretické části práce se diplomantka zaměří na nejčastější výchovné problémy, které jsou v současné době na základních školách řešeny. Bude se věnovat institucím poskytující poradenské služby ve školách a školských poradenských zařízeních, jednak obecně jako zákonné možnosti, dále konkrétně v regionu Strakonicka. Základní výstupem bakalářské práce bude odpověď na otázku: "Jak dalece ovlivňuje profese školního psychologa klima školy a přispívá k řešení výchovných problémů ve škole"? Výzkumný soubor budou tvořit skupiny učitelů na základní škole a dále pracovníků orgánu sociálně-právní ochrany dětí a mládeže. Názory pedagogů a pracovníků OSPOD získané formou semistrukturovaných rozhovorů a ankety budou analyzovány.
Zásady pro vypracování
V teoretické části práce se diplomantka zaměří na nejčastější výchovné problémy, které jsou v současné době na základních školách řešeny. Bude se věnovat institucím poskytující poradenské služby ve školách a školských poradenských zařízeních, jednak obecně jako zákonné možnosti, dále konkrétně v regionu Strakonicka. Základní výstupem bakalářské práce bude odpověď na otázku: "Jak dalece ovlivňuje profese školního psychologa klima školy a přispívá k řešení výchovných problémů ve škole"? Výzkumný soubor budou tvořit skupiny učitelů na základní škole a dále pracovníků orgánu sociálně-právní ochrany dětí a mládeže. Názory pedagogů a pracovníků OSPOD získané formou semistrukturovaných rozhovorů a ankety budou analyzovány.
Seznam doporučené literatury
Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha Portál 1996
ISBN 978-80-7367-725-1\\
Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha Grada 2007
ISBN 978-80-247-1168-3\\
Martinek, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha Grada 2009
ISBN 978-80-247-2310-5\\
Matějček. Z. Výbor z díla. Praha Karolinum2005
ISBN 80-246-1056-6\\
Pešová, I., Šamalík M. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha Grada 2006
ISBN 80-247-1216-4\\
Sborník studií. Děti a jejich problémy III. Sdružení linka bezpečí 2010\\
www.msmt.cz\\
http: rudolfkohoutek.blog.cz
Seznam doporučené literatury
Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha Portál 1996
ISBN 978-80-7367-725-1\\
Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha Grada 2007
ISBN 978-80-247-1168-3\\
Martinek, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha Grada 2009
ISBN 978-80-247-2310-5\\
Matějček. Z. Výbor z díla. Praha Karolinum2005
ISBN 80-246-1056-6\\
Pešová, I., Šamalík M. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha Grada 2006
ISBN 80-247-1216-4\\
Sborník studií. Děti a jejich problémy III. Sdružení linka bezpečí 2010\\
www.msmt.cz\\
http: rudolfkohoutek.blog.cz