Bakalářská práce podrobuje zkoumání fenomén dětské agrese v mateřských školách. Socializace dítěte je velmi důležitou součástí výchovy dítěte. Dětská agrese je přirozenou součástí vývoje dětské osobnosti a je ovlivněna vnitřními a vnějšími faktory. Dětská agrese může nabýt formy šikanování, zejména pak v prostředí základních škol. Nedílnou součástí práce je její empirická část, obsahuje výzkumné šetření, které je založeno na zkoumání agresivního chování dětí v průběhu různých kolektivních her. Výsledky šetření prokazují, že hry mohou být spouštěčem agresivního chování u dětí a že existuje souvislost mezi četností projevů agrese a charakterem hry.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis was tasked to undergo examination of phenomenon of children's aggression in kindergarten. Socialization of a child is an important part in raising the child. Children's aggression is a natural part of a child's personality and it is subject to internal and external factors. Children's aggression may take the form of bullying, especially in elementary schools. Practical part of the thesis includes research, which is based on a survey of aggressive behavior in children during team games. Results of the research showed that children's games can trigger children's aggression and that there is a correlation between the frequency of cases of child aggression by the character and the games that children engaged.
Bakalářská práce podrobuje zkoumání fenomén dětské agrese v mateřských školách. Socializace dítěte je velmi důležitou součástí výchovy dítěte. Dětská agrese je přirozenou součástí vývoje dětské osobnosti a je ovlivněna vnitřními a vnějšími faktory. Dětská agrese může nabýt formy šikanování, zejména pak v prostředí základních škol. Nedílnou součástí práce je její empirická část, obsahuje výzkumné šetření, které je založeno na zkoumání agresivního chování dětí v průběhu různých kolektivních her. Výsledky šetření prokazují, že hry mohou být spouštěčem agresivního chování u dětí a že existuje souvislost mezi četností projevů agrese a charakterem hry.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis was tasked to undergo examination of phenomenon of children's aggression in kindergarten. Socialization of a child is an important part in raising the child. Children's aggression is a natural part of a child's personality and it is subject to internal and external factors. Children's aggression may take the form of bullying, especially in elementary schools. Practical part of the thesis includes research, which is based on a survey of aggressive behavior in children during team games. Results of the research showed that children's games can trigger children's aggression and that there is a correlation between the frequency of cases of child aggression by the character and the games that children engaged.
Cílem bakalářské práce je poukázat na faktory podněcující k agresivitě dětí v mateřských školách vůči vybraným vrstevníkům, provést vytyčení různých projevů šikany a vytvoření příručky preventivních opatření, včasného odhalení a dalších opatření zabraňující šikaně.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je poukázat na faktory podněcující k agresivitě dětí v mateřských školách vůči vybraným vrstevníkům, provést vytyčení různých projevů šikany a vytvoření příručky preventivních opatření, včasného odhalení a dalších opatření zabraňující šikaně.
Seznam doporučené literatury
BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. 1. vyd. Praha: Nakladatelství ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9.\\
ČERMÁK, I. Lidská agrese a její souvislosti. 1. vyd. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1999. ISBN 80-902614-1-8.\\
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X.\\ KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1.\\
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2.vyd. Praha: Grada Publishing, a.s, 2006. ISBN 80-247-1284-9.\\
MAREŠ, J. Sociální klima školní třídy. 1. vyd. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství, 1998. 39 s.\\
MATOUŠEK, O. a kol. Práce s rizikovou mládeží. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-089-8.\\
MATOUŠEK, O. Rodina jako vztahová síť. 1. vyd. Praha: Sociologické nakaldatelství, 1993. ISBN 80-901424-7-8.\\
MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. 2. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.\\
ROGGE, J. U. Děti potřebují hranice. Přel. A. Syrovátková., 1. vyd. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-088-X.\\
ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. 1. vyd. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9.\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie 1. 1.vyd. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-0956-0.
Seznam doporučené literatury
BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. 1. vyd. Praha: Nakladatelství ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9.\\
ČERMÁK, I. Lidská agrese a její souvislosti. 1. vyd. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1999. ISBN 80-902614-1-8.\\
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X.\\ KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1.\\
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2.vyd. Praha: Grada Publishing, a.s, 2006. ISBN 80-247-1284-9.\\
MAREŠ, J. Sociální klima školní třídy. 1. vyd. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství, 1998. 39 s.\\
MATOUŠEK, O. a kol. Práce s rizikovou mládeží. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-089-8.\\
MATOUŠEK, O. Rodina jako vztahová síť. 1. vyd. Praha: Sociologické nakaldatelství, 1993. ISBN 80-901424-7-8.\\
MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. 2. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.\\
ROGGE, J. U. Děti potřebují hranice. Přel. A. Syrovátková., 1. vyd. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-088-X.\\
ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. 1. vyd. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9.\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie 1. 1.vyd. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-0956-0.