Bakalářská práce se zabývá možností nápravy obtíží dětí jmenované skupiny za pomoci arteterapeutických metod a technik. Teoretická část vymezuje pojem speciální vzdělávací potřeba a charakterizuje a blíže specifikuje některé skupiny dětí, které se k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami řadí. Jedná se o děti se specifickými vývojovými poruchami učení a žáky s výchovnými problémy. Užší výběr je zvolen s ohledem na to, jak děti fungují a jak se projevují ve výuce. Praktickou část práce tvoří dvě případové studie. V nich je prezentován rozbor výtvarné produkce dětí 2. stupně ZŠ dívky se specifickou vývojovou poruchou učení na podkladě zdravotního postižení a dívky s výchovnými problémy vyvolanými emoční deprivací. Hledání typických rysů tvorby těchto dětí a sledování změn ve výtvarné produkci jsou nedílnou součástí práce.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with the possibility of eliminating difficulties of mentioned group of children by means of artetherapeutic methods and techniques. The theoretical part defines the term specific educational need and describes and specifies some groups of children who belong to pupils with educational specific needs. It is concerned with pupils with specific learning disabilities and pupils with behavioural difficulties. The shortlist is chosen with regard to how these children work in classrooms. The practical part of the thesis is composed by two case studies. They contain the analysis of upper primary school children's art production of the girl with specific learning disability based on her physical handicap and the girl with behavioural difficulties caused by her emotional deprivation. The aim of this Bachelor thesis is to find typical features of these children's art production and observe changes in their production.
Specific educational need, specific learning disability, deprivation, integration, inclusion, artetherapy
Rozsah průvodní práce
61
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá možností nápravy obtíží dětí jmenované skupiny za pomoci arteterapeutických metod a technik. Teoretická část vymezuje pojem speciální vzdělávací potřeba a charakterizuje a blíže specifikuje některé skupiny dětí, které se k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami řadí. Jedná se o děti se specifickými vývojovými poruchami učení a žáky s výchovnými problémy. Užší výběr je zvolen s ohledem na to, jak děti fungují a jak se projevují ve výuce. Praktickou část práce tvoří dvě případové studie. V nich je prezentován rozbor výtvarné produkce dětí 2. stupně ZŠ dívky se specifickou vývojovou poruchou učení na podkladě zdravotního postižení a dívky s výchovnými problémy vyvolanými emoční deprivací. Hledání typických rysů tvorby těchto dětí a sledování změn ve výtvarné produkci jsou nedílnou součástí práce.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with the possibility of eliminating difficulties of mentioned group of children by means of artetherapeutic methods and techniques. The theoretical part defines the term specific educational need and describes and specifies some groups of children who belong to pupils with educational specific needs. It is concerned with pupils with specific learning disabilities and pupils with behavioural difficulties. The shortlist is chosen with regard to how these children work in classrooms. The practical part of the thesis is composed by two case studies. They contain the analysis of upper primary school children's art production of the girl with specific learning disability based on her physical handicap and the girl with behavioural difficulties caused by her emotional deprivation. The aim of this Bachelor thesis is to find typical features of these children's art production and observe changes in their production.
Specific educational need, specific learning disability, deprivation, integration, inclusion, artetherapy
Zásady pro vypracování
V teoretické části se autorka zaměření na vymezení žáků se specifickými vzdělávacími potřebami, jejich fungování v rámci výuky a zejména pak na možnosti nápravy jejich obtíží a postavení arteterapeutických metod a technik v rámci této nápravy. V rámci výzkumné studie bude autorka prezentovat rozbor výtvarné produkce dětí 2. stupně ZŠ se specifickými výukovými potřebami, příp. se pokusí nalézt některé typické rysy výtvarného projevu těchto dětí.
Zásady pro vypracování
V teoretické části se autorka zaměření na vymezení žáků se specifickými vzdělávacími potřebami, jejich fungování v rámci výuky a zejména pak na možnosti nápravy jejich obtíží a postavení arteterapeutických metod a technik v rámci této nápravy. V rámci výzkumné studie bude autorka prezentovat rozbor výtvarné produkce dětí 2. stupně ZŠ se specifickými výukovými potřebami, příp. se pokusí nalézt některé typické rysy výtvarného projevu těchto dětí.
Seznam doporučené literatury
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra; ŽÁČKOVÁ, Hana. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-474-8\\
KAPROVÁ, Zuzana. O problémech žáků s poruchami učení a cestách k jejich řešení. Tech-Market, 2000. ISBN 80-86114-32-5\\
LIEBMANN, Marian. Skupinová arteterapie. Portál, 2005. ISBN 80-7178-864-3\\
ŠICKOVÁ - FABRICI, Jaroslava. Základy arteterapie. Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0\\
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-514-1
Seznam doporučené literatury
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra; ŽÁČKOVÁ, Hana. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-474-8\\
KAPROVÁ, Zuzana. O problémech žáků s poruchami učení a cestách k jejich řešení. Tech-Market, 2000. ISBN 80-86114-32-5\\
LIEBMANN, Marian. Skupinová arteterapie. Portál, 2005. ISBN 80-7178-864-3\\
ŠICKOVÁ - FABRICI, Jaroslava. Základy arteterapie. Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0\\
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-514-1