Diplomová práce je zaměřena na porovnání ekoznačky a regionálního produktu v rámci Jihočeské regionu. Práce z části pojednává o chování spotřebitelů při nakupování a obchodníků při výrobě, o jejich zájmu o životní prostředí a jejich podvědomí o analyzovaných značkách. Analýza dat je provedena pomocí dotazníkového šetření. Na základě výsledků provedeného průzkumu jsou navržena doporučení pro zlepšení dané situace.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is aimed to compare the eco-label and the regional product in the South Bohemian region. This thesis is focusing on consumer behavior, supplier behavior and their interest in ecology and their awareness of labels participated in our analysis. Data analysis is performed using a questionnaire survey. Based on the results of the survey are proposed recommendations for improving the situation.
Klíčová slova
Ekoznačka, regionální značka, produkt, značka, životní prostředí, region
Klíčová slova v angličtině
Eco-label, Regional product, product, brand, environment, region
Rozsah průvodní práce
116 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na porovnání ekoznačky a regionálního produktu v rámci Jihočeské regionu. Práce z části pojednává o chování spotřebitelů při nakupování a obchodníků při výrobě, o jejich zájmu o životní prostředí a jejich podvědomí o analyzovaných značkách. Analýza dat je provedena pomocí dotazníkového šetření. Na základě výsledků provedeného průzkumu jsou navržena doporučení pro zlepšení dané situace.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is aimed to compare the eco-label and the regional product in the South Bohemian region. This thesis is focusing on consumer behavior, supplier behavior and their interest in ecology and their awareness of labels participated in our analysis. Data analysis is performed using a questionnaire survey. Based on the results of the survey are proposed recommendations for improving the situation.
Klíčová slova
Ekoznačka, regionální značka, produkt, značka, životní prostředí, region
Klíčová slova v angličtině
Eco-label, Regional product, product, brand, environment, region
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem diplomové práce je porovnání využití ekoznačky a lokálního produktu
v rámci zvoleného regionu. Analýza informovanosti spotřebitelů. Posoudit do jaké míry se oba druhy propagace regionu doplňují nebo si konkurují. Analýza informovanosti spotřebitelů.
Metodika práce:
1. Studium odborné literatury vybrané problematiky
Úvod do problematiky:
Lineární rešerše (Rozvoj regionu, vývoj regionu z hlediska marketingu, zaměření na
environmentální management, obecné vysvětlení pojmů.)
2. Analýza rozdílu mezi užitím ekoznačky a značky lokální produkt
2.1 Popis potenciálu vybraného regionu pokud jde o kvalitu životního prostředí a tradici
místní produkce.
2.2 Aplikace ekoznačky a lokálního produktu ve vybraném regionu.
2.3 Analýza informovanosti místních zákazníků, turistů, informačních center. Jakým způsobem oslovit širší okruh potencionálních zájemců, ukázat rozdíly mezi produkty.
3. Metody
3.1 Dotazníkové šetření a strukturální rozhovory, sekundární analýza statistických dat
3.2 Grafické a statistické metody vyhodnocení
4. Vyhodnocení a závěry
4.1 Výsledky a zhodnocení získané z údajů a informací dotazníku mezi spotřebiteli
4.2 Zhodnocení potenciálu regionu a jeho využití spotřebiteli pro použití ekoznačky a lokálního produktu
4.3 Náměty pro zlepšení propagace regionu Rámcová osnova:
1. Úvod, 2. Lineární rešerše, 3. Zaměření, cíl, studie, hypotézy, 4. Analýza ekoznačky,
5. Vyhodnocení studie, 6. Závěr, 7. Přehled použité literatury a zdrojů, 8. Přílohy
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem diplomové práce je porovnání využití ekoznačky a lokálního produktu
v rámci zvoleného regionu. Analýza informovanosti spotřebitelů. Posoudit do jaké míry se oba druhy propagace regionu doplňují nebo si konkurují. Analýza informovanosti spotřebitelů.
Metodika práce:
1. Studium odborné literatury vybrané problematiky
Úvod do problematiky:
Lineární rešerše (Rozvoj regionu, vývoj regionu z hlediska marketingu, zaměření na
environmentální management, obecné vysvětlení pojmů.)
2. Analýza rozdílu mezi užitím ekoznačky a značky lokální produkt
2.1 Popis potenciálu vybraného regionu pokud jde o kvalitu životního prostředí a tradici
místní produkce.
2.2 Aplikace ekoznačky a lokálního produktu ve vybraném regionu.
2.3 Analýza informovanosti místních zákazníků, turistů, informačních center. Jakým způsobem oslovit širší okruh potencionálních zájemců, ukázat rozdíly mezi produkty.
3. Metody
3.1 Dotazníkové šetření a strukturální rozhovory, sekundární analýza statistických dat
3.2 Grafické a statistické metody vyhodnocení
4. Vyhodnocení a závěry
4.1 Výsledky a zhodnocení získané z údajů a informací dotazníku mezi spotřebiteli
4.2 Zhodnocení potenciálu regionu a jeho využití spotřebiteli pro použití ekoznačky a lokálního produktu
4.3 Náměty pro zlepšení propagace regionu Rámcová osnova:
1. Úvod, 2. Lineární rešerše, 3. Zaměření, cíl, studie, hypotézy, 4. Analýza ekoznačky,
5. Vyhodnocení studie, 6. Závěr, 7. Přehled použité literatury a zdrojů, 8. Přílohy
Seznam doporučené literatury
1. BOSTROM, M. a M. KLINTMAN. Eco-standards, product labelling and green consumerism. 1.vyd. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2008. 247 s. ISBN 978-0-230-53737-8.
2. CLEMENTE, Mark N. Slovník marketingu. 1. Brno: Computer Press, 2004. 387 s. ISBN 80-251-0228-9.
3. FORETA, Miroslav, Petr PROCHÁZKA a Tomáš URBÁNEK. Marketing: Základy a principy. 1. Brno: Computer Press, 2003. 199 s. ISBN 80-722-6888-0.
4. GRANT, J. The green marketing manifesto. 1.vyd. Chichester: John Wiley & Sons, 2007. 304 s. ISBN 978-0-470-72324-1.
5. HRUBÝ, Jan. Vlastní environmentální tvrzení: aneb férová ekoreklama v praxi. [online]. Praha: Cenia, informační agentura životního prostředí, 2010 [cit. 2013-03-07]. Dostupné z: http://www.cenia.cz/web/www/web-pub2.nsf/pid⁄CENMSFYO4WH8⁄FILE/VET_prirucka_CENIA_def.pdf JAKUBÍKOVÁ, Dagmar. Marketing v cestovním ruchu. 1. Praha: Grada Publishing, 2009. 288 s. ISBN 978-80-247-3274-3.
6. KELLER, Kevin Lane. Strategické řízení značky. 1. Praha: Grada Publishing, 2007. 788 s. ISBN 978-80-247-1481-3.
7. KOTLER, Philip, Veronica WONG, John SAUNDERS a Gary ARMSTRONG. Moderní marketing. 4. Praha: Grada Publishing, 2007. 1040 s. ISBN 978-80-247-1481-3.
8. SKOKAN, Karel. Konkurenceschopnost, inovace, a klastry v regionálním rozvoji. 1. vyd. Ostrava: Repronis, 2004. 159 s. ISBN 80-7329-059-6 : 196.00.
9. VYSEKALOVÁ, Jitka. Chování zákazníka. 1. Praha: Grada Publishing, 2011. 356 s. ISBN 978-80-247-3528-3.
10. VEBER, Jaromír. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. 1. Praha: Grada Publishing, 2001. 201 s. ISBN 80-247-0194-4.
Seznam doporučené literatury
1. BOSTROM, M. a M. KLINTMAN. Eco-standards, product labelling and green consumerism. 1.vyd. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2008. 247 s. ISBN 978-0-230-53737-8.
2. CLEMENTE, Mark N. Slovník marketingu. 1. Brno: Computer Press, 2004. 387 s. ISBN 80-251-0228-9.
3. FORETA, Miroslav, Petr PROCHÁZKA a Tomáš URBÁNEK. Marketing: Základy a principy. 1. Brno: Computer Press, 2003. 199 s. ISBN 80-722-6888-0.
4. GRANT, J. The green marketing manifesto. 1.vyd. Chichester: John Wiley & Sons, 2007. 304 s. ISBN 978-0-470-72324-1.
5. HRUBÝ, Jan. Vlastní environmentální tvrzení: aneb férová ekoreklama v praxi. [online]. Praha: Cenia, informační agentura životního prostředí, 2010 [cit. 2013-03-07]. Dostupné z: http://www.cenia.cz/web/www/web-pub2.nsf/pid⁄CENMSFYO4WH8⁄FILE/VET_prirucka_CENIA_def.pdf JAKUBÍKOVÁ, Dagmar. Marketing v cestovním ruchu. 1. Praha: Grada Publishing, 2009. 288 s. ISBN 978-80-247-3274-3.
6. KELLER, Kevin Lane. Strategické řízení značky. 1. Praha: Grada Publishing, 2007. 788 s. ISBN 978-80-247-1481-3.
7. KOTLER, Philip, Veronica WONG, John SAUNDERS a Gary ARMSTRONG. Moderní marketing. 4. Praha: Grada Publishing, 2007. 1040 s. ISBN 978-80-247-1481-3.
8. SKOKAN, Karel. Konkurenceschopnost, inovace, a klastry v regionálním rozvoji. 1. vyd. Ostrava: Repronis, 2004. 159 s. ISBN 80-7329-059-6 : 196.00.
9. VYSEKALOVÁ, Jitka. Chování zákazníka. 1. Praha: Grada Publishing, 2011. 356 s. ISBN 978-80-247-3528-3.
10. VEBER, Jaromír. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. 1. Praha: Grada Publishing, 2001. 201 s. ISBN 80-247-0194-4.