V současné době je v naší společnosti syndrom CAN, syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte stále častým fenoménem. I přes to, že se tímto jevem zabývá čím dál více odborníků a je publikováno stále více odborné literatury, čísla, která udávají počet týraných a zneužívaných dětí, stále stoupají. Traumata
a patologické chování, které děti prožívají v rodině si ve většině případech přenášejí do dospělosti do svých vzorců chování, do svých rodin. Učitelé základních škol, kteří tráví s dětmi v rámci školní výuky podstatnou část dne, mají důležitou roli v prevenci, ale
i při odhalování případů syndromu CAN.
Cílem diplomové práce bylo zjistit jak jsou učitelé základních škol informováni o problematice syndromu CAN a zda vědí jak při případném podezření na syndrom CAN postupovat a také zjistit, zda na informovanost má vliv mikroregion a věk respondentů.
Stanovené hypotézy byly zaměřeny na to, zda učitelé základních škol v Jindřichově Hradci mají vyšší informovanost o problematice syndromu CAN než učitelé základních škol v Třeboni, učitelé základních škol v Jindřichově Hradci mají vyšší informovanost o problematice syndromu CAN než učitelé základních škol v Dačicích. Dále pak zda učitelé základních škol ve věkové kategorii do 40 let prokazují vyšší znalost problematiky syndromu CAN než učitelé ve věkové kategorii nad 40 let.
K ověření hypotéz byl zvolen kvantitativní výzkum, metoda dotazování, technika dotazníku. Výzkumný soubor dotazníkového šetření tvořili učitelé základních škol v mikroregionu Dačice, J.Hradec a Třeboň. Konečný soubor tvořili
193 respondenti.
Učitelé základních škol v mikroregionu J. Hradec neprokázali vyšší informovanost problematiky syndromu CAN než učitelé základních škol v mikroregionu Třeboň a Dačice. Také učitelé ve věkové kategorii do 40 let neprokázali vyšší znalost dané problematiky než učitelé ve věkové kategorii nad 40 let. Ze zpracování výsledků provedeného výzkumu vyplynulo, že hypotézy H1, H2 i H3 se nepotvrdily.
Z uvedených výsledků vyplývá, že znalosti učitelů základních škol
o problematice syndromu CAN ve zkoumaném souboru s daným mikroregionem výkonu praxe ani věkem respondentů nesouvisí. Obecně lze říci, že respondenti prokázali malé znalosti o syndromu CAN. Měli bychom si uvědomit, že syndrom CAN je velmi závažný sociální problém a daná společnost by mu měla věnoval velkou pozornost.
Anotace v angličtině
Occurrence of Child Abuse and Neglect (CAN) has recently become quite frequent. Even though the number of experts dealing with this issue is increasing and there is a lot of professional literature available, the numbers of children abused and neglected are on increase. Traumas and pathological behaviour, which children experience in their families, are often carried over to adulthood and new families in the form of behavioural patterns. Basic school teachers, who spend substantial part of the day with children in the classes, play an important role not only in prevention, but also in detecting CAN cases.
The objective of the diploma thesis was to observe the level of awareness among teachers regarding CAN and related issues and to find out whether they know what to do in case a child is suspected of being abused or neglected. Also, it was aimed at learning whether the awareness is influenced by microregion the teachers live in and respondents? age.
The hypotheses were established to observe whether the teachers of basic schools in Jindřichův Hradec have better awareness of the issues relating to CAN than the teachers of basic schools in Třeboň, and whether the teachers of basic schools in Jindřichův Hradec have better awareness of the issues relating to CAN than the teachers of basic schools in Dačice. Next hypothesis dealt with whether basic school teachers under 40 years of age demonstrate better CAN awareness than teachers above 40 years of age.
A quantitative research using the method of interview and technique of questionnaire was used to verify the hypotheses. The research corpus comprised of teachers of basic schools in the microregions of Dačice, Jindřichův Hradec and Třeboň. The finite corpus comprised of 193 respondents.
The teachers of basic schools in the microregion of Jindřichův Hradec did not demonstrate better awareness of the issues relating to CAN than the teachers of basic schools the microregions of Třeboň and Dačice. Also, the teachers under 40 years of age did not demonstrate better awareness of the issues at hand than the teachers above 40 years of age. Analysis of the outcomes retrieved from the performed research did not confirm validity of the hypotheses H1, H2 and H3.
The outcomes of the thesis imply that awareness of the basic school teachers, who were included in the research corpora in the given microregions, regarding the issues relating to CAN do not relate either to given microregions, where teachers work, or the age of the respondents. In general, respondents showed substantial awareness of CAN. It should be noted that CAN is very serious social problem and each society should pay proper attention to it.
Klíčová slova
dítě,krizová intervence,syndrom CAN,rodina,učitel základní školy,žák základní školy
Klíčová slova v angličtině
child,crisis intervention,family,CAN syndrom,basic school teacher,pupil
Rozsah průvodní práce
128 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V současné době je v naší společnosti syndrom CAN, syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte stále častým fenoménem. I přes to, že se tímto jevem zabývá čím dál více odborníků a je publikováno stále více odborné literatury, čísla, která udávají počet týraných a zneužívaných dětí, stále stoupají. Traumata
a patologické chování, které děti prožívají v rodině si ve většině případech přenášejí do dospělosti do svých vzorců chování, do svých rodin. Učitelé základních škol, kteří tráví s dětmi v rámci školní výuky podstatnou část dne, mají důležitou roli v prevenci, ale
i při odhalování případů syndromu CAN.
Cílem diplomové práce bylo zjistit jak jsou učitelé základních škol informováni o problematice syndromu CAN a zda vědí jak při případném podezření na syndrom CAN postupovat a také zjistit, zda na informovanost má vliv mikroregion a věk respondentů.
Stanovené hypotézy byly zaměřeny na to, zda učitelé základních škol v Jindřichově Hradci mají vyšší informovanost o problematice syndromu CAN než učitelé základních škol v Třeboni, učitelé základních škol v Jindřichově Hradci mají vyšší informovanost o problematice syndromu CAN než učitelé základních škol v Dačicích. Dále pak zda učitelé základních škol ve věkové kategorii do 40 let prokazují vyšší znalost problematiky syndromu CAN než učitelé ve věkové kategorii nad 40 let.
K ověření hypotéz byl zvolen kvantitativní výzkum, metoda dotazování, technika dotazníku. Výzkumný soubor dotazníkového šetření tvořili učitelé základních škol v mikroregionu Dačice, J.Hradec a Třeboň. Konečný soubor tvořili
193 respondenti.
Učitelé základních škol v mikroregionu J. Hradec neprokázali vyšší informovanost problematiky syndromu CAN než učitelé základních škol v mikroregionu Třeboň a Dačice. Také učitelé ve věkové kategorii do 40 let neprokázali vyšší znalost dané problematiky než učitelé ve věkové kategorii nad 40 let. Ze zpracování výsledků provedeného výzkumu vyplynulo, že hypotézy H1, H2 i H3 se nepotvrdily.
Z uvedených výsledků vyplývá, že znalosti učitelů základních škol
o problematice syndromu CAN ve zkoumaném souboru s daným mikroregionem výkonu praxe ani věkem respondentů nesouvisí. Obecně lze říci, že respondenti prokázali malé znalosti o syndromu CAN. Měli bychom si uvědomit, že syndrom CAN je velmi závažný sociální problém a daná společnost by mu měla věnoval velkou pozornost.
Anotace v angličtině
Occurrence of Child Abuse and Neglect (CAN) has recently become quite frequent. Even though the number of experts dealing with this issue is increasing and there is a lot of professional literature available, the numbers of children abused and neglected are on increase. Traumas and pathological behaviour, which children experience in their families, are often carried over to adulthood and new families in the form of behavioural patterns. Basic school teachers, who spend substantial part of the day with children in the classes, play an important role not only in prevention, but also in detecting CAN cases.
The objective of the diploma thesis was to observe the level of awareness among teachers regarding CAN and related issues and to find out whether they know what to do in case a child is suspected of being abused or neglected. Also, it was aimed at learning whether the awareness is influenced by microregion the teachers live in and respondents? age.
The hypotheses were established to observe whether the teachers of basic schools in Jindřichův Hradec have better awareness of the issues relating to CAN than the teachers of basic schools in Třeboň, and whether the teachers of basic schools in Jindřichův Hradec have better awareness of the issues relating to CAN than the teachers of basic schools in Dačice. Next hypothesis dealt with whether basic school teachers under 40 years of age demonstrate better CAN awareness than teachers above 40 years of age.
A quantitative research using the method of interview and technique of questionnaire was used to verify the hypotheses. The research corpus comprised of teachers of basic schools in the microregions of Dačice, Jindřichův Hradec and Třeboň. The finite corpus comprised of 193 respondents.
The teachers of basic schools in the microregion of Jindřichův Hradec did not demonstrate better awareness of the issues relating to CAN than the teachers of basic schools the microregions of Třeboň and Dačice. Also, the teachers under 40 years of age did not demonstrate better awareness of the issues at hand than the teachers above 40 years of age. Analysis of the outcomes retrieved from the performed research did not confirm validity of the hypotheses H1, H2 and H3.
The outcomes of the thesis imply that awareness of the basic school teachers, who were included in the research corpora in the given microregions, regarding the issues relating to CAN do not relate either to given microregions, where teachers work, or the age of the respondents. In general, respondents showed substantial awareness of CAN. It should be noted that CAN is very serious social problem and each society should pay proper attention to it.
Klíčová slova
dítě,krizová intervence,syndrom CAN,rodina,učitel základní školy,žák základní školy
Klíčová slova v angličtině
child,crisis intervention,family,CAN syndrom,basic school teacher,pupil
Zásady pro vypracování
SOUČASNÝ STAV DANÉ PROBLEMATIKY:
Syndrom CAN - syndrom týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte je definován jako poškození tělesného, duševního i společenského stavu dítěte, které vznikne v důsledku jakéhokoliv společensky nepřijatelného jednání rodičů nebo jiné dospělé osoby. Česká republika patří k zemím s velkým počtem týraných a utýraných dětí. Odborné odhady uvádějí, že v ČR je týráno ročně 20 000 až 40 000 dětí a zhruba 50 jich každý rok na následky týrání zemře. Podle odhadů odborníků Evropské unie se obětí syndromu CAN stávají každoročně 1 - 2 děti ze 100 dětí populace. Syndromem CAN trpí v současné době přibližně 1-2 % dětí, řada případů není statisticky zachycena. Fyzickému týrání jsou ve větší míře vystaveni chlapci. Dívky jsou častěji týrány psychicky a sexuálně.
CÍL PRÁCE:
C1: Zjistit informovanost učitelů základních škol o problematice syndromu CAN.
C2: Zjistit, zda učitelé základních škol vědí, jak postupovat při podezření na syndrom CAN.
HYPOTÉZY:
H1: Učitelé základních škol v Jindřichově Hradci mají vyšší informovanost o problematice syndromu CAN než učitelé základních škol v Třeboni.
H2: Učitelé základních škol v Jindřichově Hradci mají vyšší informovanost o problematice syndromu CAN než učitelé v Dačicích.
H3: Učitelé základních škol ve věkové kategorii do 40 let prokazují vyšší znalost problematiky syndromu CAN než učitelé ve věkové kategorii nad 40 let.
POPIS METODIKY:
Bude použit kvantitativní výzkum, metoda dotazování, technika dotazníku. Cílovou skupinu budou tvořit učitelé základních škol v mikroregionu Jindřichův Hradec z měst Dačice, Jindřichův Hradec a Třeboň.
PŘEDPOKLÁDANÉ VYUŽITÍ PRÁCE V PRAXI:
Výsledky diplomové práce mohou využít ředitelé zkoumaných škol k další analýze. Mohou být doporučením k dalšímu vzdělávání učitelů základních škol v dané problematice. Také mohou být podkladem pro různé neziskové organizace, které se zabývají problematikou CAN.
Zásady pro vypracování
SOUČASNÝ STAV DANÉ PROBLEMATIKY:
Syndrom CAN - syndrom týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte je definován jako poškození tělesného, duševního i společenského stavu dítěte, které vznikne v důsledku jakéhokoliv společensky nepřijatelného jednání rodičů nebo jiné dospělé osoby. Česká republika patří k zemím s velkým počtem týraných a utýraných dětí. Odborné odhady uvádějí, že v ČR je týráno ročně 20 000 až 40 000 dětí a zhruba 50 jich každý rok na následky týrání zemře. Podle odhadů odborníků Evropské unie se obětí syndromu CAN stávají každoročně 1 - 2 děti ze 100 dětí populace. Syndromem CAN trpí v současné době přibližně 1-2 % dětí, řada případů není statisticky zachycena. Fyzickému týrání jsou ve větší míře vystaveni chlapci. Dívky jsou častěji týrány psychicky a sexuálně.
CÍL PRÁCE:
C1: Zjistit informovanost učitelů základních škol o problematice syndromu CAN.
C2: Zjistit, zda učitelé základních škol vědí, jak postupovat při podezření na syndrom CAN.
HYPOTÉZY:
H1: Učitelé základních škol v Jindřichově Hradci mají vyšší informovanost o problematice syndromu CAN než učitelé základních škol v Třeboni.
H2: Učitelé základních škol v Jindřichově Hradci mají vyšší informovanost o problematice syndromu CAN než učitelé v Dačicích.
H3: Učitelé základních škol ve věkové kategorii do 40 let prokazují vyšší znalost problematiky syndromu CAN než učitelé ve věkové kategorii nad 40 let.
POPIS METODIKY:
Bude použit kvantitativní výzkum, metoda dotazování, technika dotazníku. Cílovou skupinu budou tvořit učitelé základních škol v mikroregionu Jindřichův Hradec z měst Dačice, Jindřichův Hradec a Třeboň.
PŘEDPOKLÁDANÉ VYUŽITÍ PRÁCE V PRAXI:
Výsledky diplomové práce mohou využít ředitelé zkoumaných škol k další analýze. Mohou být doporučením k dalšímu vzdělávání učitelů základních škol v dané problematice. Také mohou být podkladem pro různé neziskové organizace, které se zabývají problematikou CAN.
Seznam doporučené literatury
1. BRABENEC, František. Zákon o sociálně právní ochraně dětí. 2. akt. a dopl. vyd., Praha: Lind, 2002. 306 s. ISBN 80-86131-31-9.
2. DUNOVSKÝ, Jiří et al. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. 1. vyd., Praha: Grada Publishing, 1995. 243 s. ISBN 80-7169-192-5.
3. KACHLÍK, Petr et. al. Syndrom CAN je problém i v české škole. In Psychologické otázky adolescence. Blansko: Albert Reprocentrum, 2001. s. 87-102. ISBN 80-7326-001-8.
4. ŠPECIÁNOVÁ, Šárka. Ochrana týraného a zneužívaného dítěte. 1. vyd., Praha: Linde, 2007. 156 s. ISNB 80-86131-44-0.
5. VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. 1. vyd., Praha: Portál, 2008. 872 s. ISBN 80-7367-414-9.
6. WEISS, Petr. Sexuální zneužívání dětí. 1. vyd., Praha: Grada Publishing, 2005. 167 s. 1SBN 80-247-0929-5.
Seznam doporučené literatury
1. BRABENEC, František. Zákon o sociálně právní ochraně dětí. 2. akt. a dopl. vyd., Praha: Lind, 2002. 306 s. ISBN 80-86131-31-9.
2. DUNOVSKÝ, Jiří et al. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. 1. vyd., Praha: Grada Publishing, 1995. 243 s. ISBN 80-7169-192-5.
3. KACHLÍK, Petr et. al. Syndrom CAN je problém i v české škole. In Psychologické otázky adolescence. Blansko: Albert Reprocentrum, 2001. s. 87-102. ISBN 80-7326-001-8.
4. ŠPECIÁNOVÁ, Šárka. Ochrana týraného a zneužívaného dítěte. 1. vyd., Praha: Linde, 2007. 156 s. ISNB 80-86131-44-0.
5. VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. 1. vyd., Praha: Portál, 2008. 872 s. ISBN 80-7367-414-9.
6. WEISS, Petr. Sexuální zneužívání dětí. 1. vyd., Praha: Grada Publishing, 2005. 167 s. 1SBN 80-247-0929-5.