Bakalářská práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část obsahuje vymezení syndromu autismus a jeho specifické projevy u předškolních dětí s touto diagnózou. V rámci této části práce je také popsáno fungování rodiny dítěte s PAS a s ním související možnosti předškolní péče o děti s PAS v České republice. Zároveň jsou zde uvedeny nejčastější metody užívané v práci s dětmi s PAS v předškolním věku, projevy problémového chování a možné přístupy k jeho řešení.
Praktická část bakalářské práce se věnuje stanoveným cílům. K dosažení cílů byla použita metoda kvalitativního výzkumu, a to případová studie. V tomto výzkumu byly užity výzkumné přístupy: pozorování, obsahová analýza dat a strukturované rozhovory s rodiči, pedagogickým personálem ve třídě a osobními asistentkami chlapce. Cílovým vzorkem byl chlapec s autismem a dětskou mozkovou obrnou.
Prvním cílem je praktická ukázka fungování předškolního zařízení pro děti s PAS. Konkrétně jde o popis fungování třídy pro děti s poruchami autistického spektra v Mateřské škole, Horáčkova v Praze. Je zde zachycena metoda strukturovaného učení a řešení některých typů problémového chování vyskytujícího se u dětí docházejících do této třídy.
Druhým cílem byla kauzuistika chlapce s autismem a dětskou mozkovou obrnou, který dochází do třídy pro děti s poruchami autistického spektra v Mateřské škole, Horáčkova v Praze. Tento cíl se zabývá problematikou zařazování dítěte s vícečetným druhem postižení do institucí speciálně pedagogické péče a ukazuje praktické možnosti všestranného rozvíjejí dítěte s vícečetným postižením, zároveň jsou zde popsána různá úskalí v rámci péče o dítě s vícečetným postižením. Tato kapitola obsahuje i hledání možností pro další pokračování vzdělávání dítěte.
Anotace v angličtině
The Bachelor's Dissertation is divided into two parts. The theoretical part includes the outlining of the autism syndrome and its specific symptoms at preschool children with this diagnosis. The life of a family with a child with the PAS syndrome and relating possibilities of preschool care for children with PAS in the Czech Republic are discribed within th framework of this Dissertation as well. The Dissertation states also the most frequent methods used during the work with children with PAS in the preschool age, demonstrations of problematic behaviour and possible approaches to its solution.
The practical part of the Bachelor's Dissertation deals with specified targets. The objectives were achieved with the help of the qualitative research method, namely the case study. This research was using research approaches: observation, content analysis of data and structured interviews with parents, pedagogical staff in the class and personal asistants of the boy. The target sample was a boy with autism and infantile cerebral palsy
The first aim is a partical demonstration of functioning of a peschool facility for children with PAS. It namely concerns a description of functioning of a class for chidren with autistic spectrum disruptions at the Kindergarten, Horáčkova street in Prague. The Dissertation describes the method of structured learning and solution to certain types of problematic behaviour occurring at children attending this class.
The other aim was casuististics of the autistic boy with infantile cerebral palsy, who attends the autistic spectrum disruptions at the Kindergarten, Horáčkova street in Prague. This objective deals with the issues of assingnment of a child with multiple dysfunctions in institutions of special pedagogical care and indicates practical possibilities of general development of the child with multiple dysfunctions, at the same time the Dissertation describe various difficulties relating to the general care for children with multiple dysfnctions. Th concerned chapter contains also finding possibilities for further continuation of the child's education.
Autism,problematic behavior,preschool care,the method of structured learning
Rozsah průvodní práce
72 s. (133000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část obsahuje vymezení syndromu autismus a jeho specifické projevy u předškolních dětí s touto diagnózou. V rámci této části práce je také popsáno fungování rodiny dítěte s PAS a s ním související možnosti předškolní péče o děti s PAS v České republice. Zároveň jsou zde uvedeny nejčastější metody užívané v práci s dětmi s PAS v předškolním věku, projevy problémového chování a možné přístupy k jeho řešení.
Praktická část bakalářské práce se věnuje stanoveným cílům. K dosažení cílů byla použita metoda kvalitativního výzkumu, a to případová studie. V tomto výzkumu byly užity výzkumné přístupy: pozorování, obsahová analýza dat a strukturované rozhovory s rodiči, pedagogickým personálem ve třídě a osobními asistentkami chlapce. Cílovým vzorkem byl chlapec s autismem a dětskou mozkovou obrnou.
Prvním cílem je praktická ukázka fungování předškolního zařízení pro děti s PAS. Konkrétně jde o popis fungování třídy pro děti s poruchami autistického spektra v Mateřské škole, Horáčkova v Praze. Je zde zachycena metoda strukturovaného učení a řešení některých typů problémového chování vyskytujícího se u dětí docházejících do této třídy.
Druhým cílem byla kauzuistika chlapce s autismem a dětskou mozkovou obrnou, který dochází do třídy pro děti s poruchami autistického spektra v Mateřské škole, Horáčkova v Praze. Tento cíl se zabývá problematikou zařazování dítěte s vícečetným druhem postižení do institucí speciálně pedagogické péče a ukazuje praktické možnosti všestranného rozvíjejí dítěte s vícečetným postižením, zároveň jsou zde popsána různá úskalí v rámci péče o dítě s vícečetným postižením. Tato kapitola obsahuje i hledání možností pro další pokračování vzdělávání dítěte.
Anotace v angličtině
The Bachelor's Dissertation is divided into two parts. The theoretical part includes the outlining of the autism syndrome and its specific symptoms at preschool children with this diagnosis. The life of a family with a child with the PAS syndrome and relating possibilities of preschool care for children with PAS in the Czech Republic are discribed within th framework of this Dissertation as well. The Dissertation states also the most frequent methods used during the work with children with PAS in the preschool age, demonstrations of problematic behaviour and possible approaches to its solution.
The practical part of the Bachelor's Dissertation deals with specified targets. The objectives were achieved with the help of the qualitative research method, namely the case study. This research was using research approaches: observation, content analysis of data and structured interviews with parents, pedagogical staff in the class and personal asistants of the boy. The target sample was a boy with autism and infantile cerebral palsy
The first aim is a partical demonstration of functioning of a peschool facility for children with PAS. It namely concerns a description of functioning of a class for chidren with autistic spectrum disruptions at the Kindergarten, Horáčkova street in Prague. The Dissertation describes the method of structured learning and solution to certain types of problematic behaviour occurring at children attending this class.
The other aim was casuististics of the autistic boy with infantile cerebral palsy, who attends the autistic spectrum disruptions at the Kindergarten, Horáčkova street in Prague. This objective deals with the issues of assingnment of a child with multiple dysfunctions in institutions of special pedagogical care and indicates practical possibilities of general development of the child with multiple dysfunctions, at the same time the Dissertation describe various difficulties relating to the general care for children with multiple dysfnctions. Th concerned chapter contains also finding possibilities for further continuation of the child's education.
Autism,problematic behavior,preschool care,the method of structured learning
Zásady pro vypracování
Osnova:
1. Součastný stav problematiky: Mateřská škola, Horáčkova v Praze otevřela třídu pro děti s autismem v roce 2005. Tuto třídu navštěvuje deset dětí předškolního věku. Mezi nimi je chlapec s autismem a dětskou mozkovou obrnou, kterému je druhým rokem poskytována služba osobní asistence. Mimo osobní asistentky ve třídě pracují dvě speciální pedagožky a dvě asistentky pedagoga. Prostředí je přizpůsobeno potřebám dětí s autismem. Výchovně vzdělávací metody vycházejí ze strukturovaného učení. S dětmi je pracováno individuálně a ve skupinách. U dětí je snaha rozvíjet základní sociální chování, komunikaci, sebeobslužnou péči dle schopností a možností každého dítěte. S dětmi se pracuje podle individuálních plánů, které jsou doplňovány každé pololetí.
2. Cíl práce: Popis výukového a metodického vedení dětí v Mateřské škole, Horáčkova v Praze. Kauzuistika dítěte s autismem a dětskou mozkovou obrnou.
3. Metodika práce: Kvalitativní výzkum s využitím desingu případové studie. Pozorování, obsahová analýza dat, rozhovory s rodiči dítěte, pedagogy a asistenty pedagogů v Mateřské škole, Horáčkova v Praze.
4. Cílový soubor: Dítě s autismem a dětskou mozkovou obrnou ve třídě pro děti s autismem v Mateřské škole, Horáčkova v Praze.
5. Předpokládané využití v praxi: Práci bude možné využít pro pedagogické pracovníky, kteří budou s dítětem pracovat po jeho odchodu z mateřské školy.
Zásady pro vypracování
Osnova:
1. Součastný stav problematiky: Mateřská škola, Horáčkova v Praze otevřela třídu pro děti s autismem v roce 2005. Tuto třídu navštěvuje deset dětí předškolního věku. Mezi nimi je chlapec s autismem a dětskou mozkovou obrnou, kterému je druhým rokem poskytována služba osobní asistence. Mimo osobní asistentky ve třídě pracují dvě speciální pedagožky a dvě asistentky pedagoga. Prostředí je přizpůsobeno potřebám dětí s autismem. Výchovně vzdělávací metody vycházejí ze strukturovaného učení. S dětmi je pracováno individuálně a ve skupinách. U dětí je snaha rozvíjet základní sociální chování, komunikaci, sebeobslužnou péči dle schopností a možností každého dítěte. S dětmi se pracuje podle individuálních plánů, které jsou doplňovány každé pololetí.
2. Cíl práce: Popis výukového a metodického vedení dětí v Mateřské škole, Horáčkova v Praze. Kauzuistika dítěte s autismem a dětskou mozkovou obrnou.
3. Metodika práce: Kvalitativní výzkum s využitím desingu případové studie. Pozorování, obsahová analýza dat, rozhovory s rodiči dítěte, pedagogy a asistenty pedagogů v Mateřské škole, Horáčkova v Praze.
4. Cílový soubor: Dítě s autismem a dětskou mozkovou obrnou ve třídě pro děti s autismem v Mateřské škole, Horáčkova v Praze.
5. Předpokládané využití v praxi: Práci bude možné využít pro pedagogické pracovníky, kteří budou s dítětem pracovat po jeho odchodu z mateřské školy.
Seznam doporučené literatury
ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení. 1. vyd. Praha : Portál, 2008.408 s. ISBN 978-80-7367-475-5.
EMERSON, Erich. Problémové chování u lidí s mentální retardací a autismem. 1. vyd. Praha : Portál, 2008. 168 s. ISBN 978-80-7367-390-1.
GILLBERG, CH., PEETERS, T. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty. 2. vyd. Praha : Portál, 2003. 122 s. ISBN 80-7178-856-2.
JELÍNKOVÁ, M. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. 1.vyd. Praha : Univerzita Karlova v Praze, 2001. 104 s. ISBN 80-72-90-042-0.
RICHMAN, Shira. Výchova dětí s autismem. 1. vyd. Praha : Portál, 2006. 128 s. ISBN 80-7367-102-6.
SCHOPLER, E. Autistické chování. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. 97 s. ISBN 80-7178-133-9.
SCHOPLER, E. Strategie a metody výchovy dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. 271 s. ISBN 80- 7178-199-1.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra.1.vyd. Praha : Portál, 2006. 456 s. ISBN 80-7367-091-7.
Seznam doporučené literatury
ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení. 1. vyd. Praha : Portál, 2008.408 s. ISBN 978-80-7367-475-5.
EMERSON, Erich. Problémové chování u lidí s mentální retardací a autismem. 1. vyd. Praha : Portál, 2008. 168 s. ISBN 978-80-7367-390-1.
GILLBERG, CH., PEETERS, T. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty. 2. vyd. Praha : Portál, 2003. 122 s. ISBN 80-7178-856-2.
JELÍNKOVÁ, M. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. 1.vyd. Praha : Univerzita Karlova v Praze, 2001. 104 s. ISBN 80-72-90-042-0.
RICHMAN, Shira. Výchova dětí s autismem. 1. vyd. Praha : Portál, 2006. 128 s. ISBN 80-7367-102-6.
SCHOPLER, E. Autistické chování. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. 97 s. ISBN 80-7178-133-9.
SCHOPLER, E. Strategie a metody výchovy dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. 271 s. ISBN 80- 7178-199-1.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra.1.vyd. Praha : Portál, 2006. 456 s. ISBN 80-7367-091-7.