Téma bakalářské práce zní: "Volnočasové aktivity dětí se sluchovým postižením".
V teoretické části bakalářské práce, je vysvětleno, co je to sluchové postižení a pojmy s ním spojené, dále je představena speciální pedagogika jako vědní disciplína a její obor surdopedie. V závěrečné části teorie je vymezen pojem volný čas, jeho definice a jsou zde popsány organizace a instituce, které nabízejí volnočasové aktivity.
Cílem práce bylo zjistit nabídku volnočasových aktivit pro děti se sluchovým postižením v Českých Budějovicích. Výzkumná část je zaměřena na zjištění trávení volného času dětí se sluchovým postižením a získání informací od pracovníků, kteří s dětmi se sluchovým postižením pracují. Dále bylo nutné pro dokreslení této problematiky zjistit v organizacích, které nabízejí volnočasové aktivity, zda k nim docházejí nějaké děti se sluchovým postižením a jestli je vůbec práce s takto postiženými dětmi v jejich organizaci možná.
Pro realizaci výzkumné části byl zvolen kvalitativní výzkum, technika řízeného rozhovoru. Výzkum probíhal v období čtyř měsíců ledna až dubna 2011. Rozhovory byly uskutečněny ve třech cílových skupinách - soubor S1 tvořily děti se sluchovým postižením, soubor S2 pedagogičtí pracovníci a soubor S3 organizace a pracovníci, kteří nabízejí volnočasové aktivity nebo se jedná o organizace sdružující děti a mládež. Celkem bylo realizováno 20 rozhovorů s dětmi se sluchovým postižením, 3 rozhovory s pracovníky školy a Speciálně pedagogického centra pro sluchově postižené, 1 rozhovor s tlumočnicí ze Základní organizace neslyšících a 9 rozhovorů s pracovníky organizací, které nabízejí volnočasové aktivity.
Výsledky výzkumu ukázaly, že děti, které nejsou odkázány na komunikaci znakovým jazykem, tráví svůj volný čas stejně jako jejich intaktní vrstevníci. Dále bylo zjištěno, že v Českých Budějovicích není realizován žádný zájmový kroužek konkrétně pro děti se sluchovým postižením (mimo zájmové kroužky Mateřské školy, základní školy a střední školy pro sluchově postižené), ale žádná z oslovených organizací nabízející volnočasové aktivity se práci s dětmi takto postiženými nebrání.
Získané poznatky mohou sloužit jako inspirace pro rodiče dětí se sluchovým postižením ke zlepšení trávení volného času jejich dětí. Poznatky by také mohly využít organizace a instituce, které nabízejí volnočasové aktivity.
Anotace v angličtině
The topic of my bachelor thesis is: "Leisure Time Activities for Hearing-Impaired Children".
The theory part of my bachelor thesis explains what hearing impairment means and the associated concepts, and it further presents special education as an academic discipline and surdopaedia as its branch. The final theory part defines the concept of leisure time and describes the organisations and institutions that offer leisure time activities.
The thesis is aimed to determine the offer of leisure time activities for hearing-impaired children in České Budějovice. The research part is focused to identify how hearing-impaired children spend their leisure time, and to gather information from people who work with hearing-impaired children. To further illustrate this issue, it was necessary to find out in the organisations that offer leisure time activities whether they have some clients amongst hearing-impaired children and whether their organisations enable at all to work with such handicapped children.
The research part was implemented using qualitative research and the method of controlled interview. The research was carried out in the period of four months from January to April 2011. Interviews were conducted in three target groups - the S1 set comprised hearing-impaired children, S2 covered teaching staff, and S3 included organisations and specialists who offer leisure time activities, or children and youth organisations. A total of 20 interviews were conducted with hearing-impaired children, 3 interviews with school staff and the staff of the Special Education Centre for Hearing-Impaired People, 1 interview with the interpreter from the Basic Deaf Organisation, and 9 interviews with the staff of the organisations that offer leisure time activities.
The research results show that children who do not depend on communication using the sign language spend their leisure time similar to their intact peers. Further it was determined that no specific afternoon club is available for hearing-impaired children in České Budějovice, but none of the approached organisations offering leisure time activities resist to work with such handicapped children.
The gathered knowledge can inspire parents of hearing-impaired children to improve how their children spend leisure time. The knowledge could also be used by organisations and institutions that offer leisure time activities.
Klíčová slova
Děti, Organizace nabízející volnočasové aktivity, Sluchové postižení, Volný čas
Klíčová slova v angličtině
Children, Organisations offering leisure time activities, Hearing-Impaired, Leisure time
Rozsah průvodní práce
62 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Téma bakalářské práce zní: "Volnočasové aktivity dětí se sluchovým postižením".
V teoretické části bakalářské práce, je vysvětleno, co je to sluchové postižení a pojmy s ním spojené, dále je představena speciální pedagogika jako vědní disciplína a její obor surdopedie. V závěrečné části teorie je vymezen pojem volný čas, jeho definice a jsou zde popsány organizace a instituce, které nabízejí volnočasové aktivity.
Cílem práce bylo zjistit nabídku volnočasových aktivit pro děti se sluchovým postižením v Českých Budějovicích. Výzkumná část je zaměřena na zjištění trávení volného času dětí se sluchovým postižením a získání informací od pracovníků, kteří s dětmi se sluchovým postižením pracují. Dále bylo nutné pro dokreslení této problematiky zjistit v organizacích, které nabízejí volnočasové aktivity, zda k nim docházejí nějaké děti se sluchovým postižením a jestli je vůbec práce s takto postiženými dětmi v jejich organizaci možná.
Pro realizaci výzkumné části byl zvolen kvalitativní výzkum, technika řízeného rozhovoru. Výzkum probíhal v období čtyř měsíců ledna až dubna 2011. Rozhovory byly uskutečněny ve třech cílových skupinách - soubor S1 tvořily děti se sluchovým postižením, soubor S2 pedagogičtí pracovníci a soubor S3 organizace a pracovníci, kteří nabízejí volnočasové aktivity nebo se jedná o organizace sdružující děti a mládež. Celkem bylo realizováno 20 rozhovorů s dětmi se sluchovým postižením, 3 rozhovory s pracovníky školy a Speciálně pedagogického centra pro sluchově postižené, 1 rozhovor s tlumočnicí ze Základní organizace neslyšících a 9 rozhovorů s pracovníky organizací, které nabízejí volnočasové aktivity.
Výsledky výzkumu ukázaly, že děti, které nejsou odkázány na komunikaci znakovým jazykem, tráví svůj volný čas stejně jako jejich intaktní vrstevníci. Dále bylo zjištěno, že v Českých Budějovicích není realizován žádný zájmový kroužek konkrétně pro děti se sluchovým postižením (mimo zájmové kroužky Mateřské školy, základní školy a střední školy pro sluchově postižené), ale žádná z oslovených organizací nabízející volnočasové aktivity se práci s dětmi takto postiženými nebrání.
Získané poznatky mohou sloužit jako inspirace pro rodiče dětí se sluchovým postižením ke zlepšení trávení volného času jejich dětí. Poznatky by také mohly využít organizace a instituce, které nabízejí volnočasové aktivity.
Anotace v angličtině
The topic of my bachelor thesis is: "Leisure Time Activities for Hearing-Impaired Children".
The theory part of my bachelor thesis explains what hearing impairment means and the associated concepts, and it further presents special education as an academic discipline and surdopaedia as its branch. The final theory part defines the concept of leisure time and describes the organisations and institutions that offer leisure time activities.
The thesis is aimed to determine the offer of leisure time activities for hearing-impaired children in České Budějovice. The research part is focused to identify how hearing-impaired children spend their leisure time, and to gather information from people who work with hearing-impaired children. To further illustrate this issue, it was necessary to find out in the organisations that offer leisure time activities whether they have some clients amongst hearing-impaired children and whether their organisations enable at all to work with such handicapped children.
The research part was implemented using qualitative research and the method of controlled interview. The research was carried out in the period of four months from January to April 2011. Interviews were conducted in three target groups - the S1 set comprised hearing-impaired children, S2 covered teaching staff, and S3 included organisations and specialists who offer leisure time activities, or children and youth organisations. A total of 20 interviews were conducted with hearing-impaired children, 3 interviews with school staff and the staff of the Special Education Centre for Hearing-Impaired People, 1 interview with the interpreter from the Basic Deaf Organisation, and 9 interviews with the staff of the organisations that offer leisure time activities.
The research results show that children who do not depend on communication using the sign language spend their leisure time similar to their intact peers. Further it was determined that no specific afternoon club is available for hearing-impaired children in České Budějovice, but none of the approached organisations offering leisure time activities resist to work with such handicapped children.
The gathered knowledge can inspire parents of hearing-impaired children to improve how their children spend leisure time. The knowledge could also be used by organisations and institutions that offer leisure time activities.
Klíčová slova
Děti, Organizace nabízející volnočasové aktivity, Sluchové postižení, Volný čas
Klíčová slova v angličtině
Children, Organisations offering leisure time activities, Hearing-Impaired, Leisure time
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky:
Smysluplné trávení volného času je velmi důležité pro harmonický vývoj osobnosti dítěte. Děti se sluchovým postižením mohou ve svém volném čase sportovat, vzdělávat se, podnikat různé aktivity v přírodě. Volnočasové aktivity jim nabízí školská zařízení, která navštěvují. Děti integrované v běžné škole mohou docházet do volnočasových organizací, které nabízejí volnočasové aktivity pro intaktní populaci.
Cíl práce:
1. Zjistit nabídku volnočasových aktivit pro děti se sluchovým postižením v Českých Budějovicích.
Výzkumné otázky:
1. Zjistit způsob trávení volného času dětí se sluchovým postižením.
Popis metodiky:
K vypracování práce bude použit kvalitativní výzkum, technika řízeného rozhovoru. Cílovou skupinou budou pracovníci a vybraní žáci speciálních škol a zařízení v regionu Českých Budějovic.
Předpokládané využití práce v praxi:
Získané poznatky mohou sloužit k rozvoji a rozšíření nabídky volnočasových aktivit dětí se sluchovým postižením.
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky:
Smysluplné trávení volného času je velmi důležité pro harmonický vývoj osobnosti dítěte. Děti se sluchovým postižením mohou ve svém volném čase sportovat, vzdělávat se, podnikat různé aktivity v přírodě. Volnočasové aktivity jim nabízí školská zařízení, která navštěvují. Děti integrované v běžné škole mohou docházet do volnočasových organizací, které nabízejí volnočasové aktivity pro intaktní populaci.
Cíl práce:
1. Zjistit nabídku volnočasových aktivit pro děti se sluchovým postižením v Českých Budějovicích.
Výzkumné otázky:
1. Zjistit způsob trávení volného času dětí se sluchovým postižením.
Popis metodiky:
K vypracování práce bude použit kvalitativní výzkum, technika řízeného rozhovoru. Cílovou skupinou budou pracovníci a vybraní žáci speciálních škol a zařízení v regionu Českých Budějovic.
Předpokládané využití práce v praxi:
Získané poznatky mohou sloužit k rozvoji a rozšíření nabídky volnočasových aktivit dětí se sluchovým postižením.
Seznam doporučené literatury
1. HOFBAUER, Břetislav. Děti mládež a volný čas. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 176 s. ISBN 80-7178-927-5.
2. PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. vyd. Brno: Paido, 2006. 404 s. ISBN 80-7315-120-0.
3. POTMĚŠIL, Miloň. Sluchové postižení a sebereflexe. 1. vyd. Univerzita Karlova v Praze: Karolinum, 2007. 197 s. ISBN 978-80-246-1300-0.
4. RENOTIÉROVÁ, Marie,LUDÍKOVÁ, Libuše a kolektiv. Speciální pedagogika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. 290 s. ISBN 80-244-0646-2.
5. ROUČKOVÁ, Jarmila. Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením. Praktické návody a důležité informace. 1. vyd. Praha: Portál, 2006. 152 s. ISBN 80-7367-158-1.
Seznam doporučené literatury
1. HOFBAUER, Břetislav. Děti mládež a volný čas. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 176 s. ISBN 80-7178-927-5.
2. PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. vyd. Brno: Paido, 2006. 404 s. ISBN 80-7315-120-0.
3. POTMĚŠIL, Miloň. Sluchové postižení a sebereflexe. 1. vyd. Univerzita Karlova v Praze: Karolinum, 2007. 197 s. ISBN 978-80-246-1300-0.
4. RENOTIÉROVÁ, Marie,LUDÍKOVÁ, Libuše a kolektiv. Speciální pedagogika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. 290 s. ISBN 80-244-0646-2.
5. ROUČKOVÁ, Jarmila. Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením. Praktické návody a důležité informace. 1. vyd. Praha: Portál, 2006. 152 s. ISBN 80-7367-158-1.