Práce se zabývá reakcemi na pragmatickou pedagogiku a filosofii v první polovině 20. století na území Československa. Mapuje vývoj a začleňování myšlenek do reformy školství. Dále se zabývá reakcemi jednotlivých významných českých pedagogů na pragmatickou pedagogiku. Na základě studia pedagogů této doby (Příhoda, Hendrich, Uher, Čapek, Masaryk) a srovnání jejich zaujetí a postojů k pragmatické pedagogice se práce snaţí ozřejmit celkový přístup k reformnímu školství na území tehdejšího Československa. Práce nehodnotí pragmatickou pedagogiku jako takovou, snaţí se zmapovat její vývoj a postoj k ní.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the reaction to progressive education and philosophy in Czechoslovakia of 1900 ? 1948, it outlines the development and inclusion of progressivist ideas to educational reform. Next, it survens the reactions Czech pedagogues to progressive education. Based on studies of those pedagogues (Příhoda, Hendrich, Uher, Čapek, Masaryk), and attitudes fowarde progressive education it describes the background of educational reforms in pre-war Czechoslovakia.
Práce se zabývá reakcemi na pragmatickou pedagogiku a filosofii v první polovině 20. století na území Československa. Mapuje vývoj a začleňování myšlenek do reformy školství. Dále se zabývá reakcemi jednotlivých významných českých pedagogů na pragmatickou pedagogiku. Na základě studia pedagogů této doby (Příhoda, Hendrich, Uher, Čapek, Masaryk) a srovnání jejich zaujetí a postojů k pragmatické pedagogice se práce snaţí ozřejmit celkový přístup k reformnímu školství na území tehdejšího Československa. Práce nehodnotí pragmatickou pedagogiku jako takovou, snaţí se zmapovat její vývoj a postoj k ní.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the reaction to progressive education and philosophy in Czechoslovakia of 1900 ? 1948, it outlines the development and inclusion of progressivist ideas to educational reform. Next, it survens the reactions Czech pedagogues to progressive education. Based on studies of those pedagogues (Příhoda, Hendrich, Uher, Čapek, Masaryk), and attitudes fowarde progressive education it describes the background of educational reforms in pre-war Czechoslovakia.
1. Představit základní východiska (historické souvislosti vzniku) pragmatické pedagogiky. 2. Představit klíčové myšlenky (a myslitele) tohoto pedagogického směru. 3. Pokusit se zmapovat ohlasy pragmatické pedagogiky v českém pedagogickém myšlení první poloviny 20. století, a to na příkladech vybraných pedagogů.
Zásady pro vypracování
1. Představit základní východiska (historické souvislosti vzniku) pragmatické pedagogiky. 2. Představit klíčové myšlenky (a myslitele) tohoto pedagogického směru. 3. Pokusit se zmapovat ohlasy pragmatické pedagogiky v českém pedagogickém myšlení první poloviny 20. století, a to na příkladech vybraných pedagogů.
Seznam doporučené literatury
1. SINGULE, F. Americká pragmatická pedagogika : John Dewey a jeho američtí následovníci. Praha: SPN, 1990. ISBN neuvedeno
2. VÁŇOVÁ, R. a kolektiv. Josef Hendrich. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1359-8
3. HENDRICH, J. Úvod do obecné pedagogiky. Praha: Profesorské nakladetelství a knihkupectví v Praze společnosti s r. o., 1946. ISBN neuvedeno
4. PŘÍHODA, V. Racionalisace školství. Praha: Orbis, 1930. ISBN neuvedeno
5. PŘÍHODA, V. Globální metoda. Praha: Orbis, 1934. ISBN neuvedeno
6. HENDRICH, J. Filosofické proudy v současné pedagogice. Praha: Dědictví Komenského, 1926. ISBN neuvedeno
7. PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
8. SVOBODOVÁ, J.; JŮVA, V. Alternativní školy. Brono: Paido, 1996. ISBN 80-85931-19-2
9. ČAPEK, K. Pragmatismus, čili filozofie praktického života. Olomouc: Votobia, 2000. ISBN 80-7198-299-7
10. PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-584-9
11. CIPRO, M. Galerie světových pedagogů. Praha: Vlastním nákladem, 2002. ISBN 80-238-8003-9 (díl II.), ISBN 80-238-8004-7 (díl III.)
12. MASARYK, T. G. O škole a vzdělání. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-25554-X
13. UHER, B. Jan Uher (1891 - 1942). Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1993. ISBN neuvedeno
14. SVOBODOVÁ, J. a kolektiv. Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno: MSB, s.r.o., 2007. ISBN 978-80-86633-93-0
Seznam doporučené literatury
1. SINGULE, F. Americká pragmatická pedagogika : John Dewey a jeho američtí následovníci. Praha: SPN, 1990. ISBN neuvedeno
2. VÁŇOVÁ, R. a kolektiv. Josef Hendrich. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1359-8
3. HENDRICH, J. Úvod do obecné pedagogiky. Praha: Profesorské nakladetelství a knihkupectví v Praze společnosti s r. o., 1946. ISBN neuvedeno
4. PŘÍHODA, V. Racionalisace školství. Praha: Orbis, 1930. ISBN neuvedeno
5. PŘÍHODA, V. Globální metoda. Praha: Orbis, 1934. ISBN neuvedeno
6. HENDRICH, J. Filosofické proudy v současné pedagogice. Praha: Dědictví Komenského, 1926. ISBN neuvedeno
7. PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
8. SVOBODOVÁ, J.; JŮVA, V. Alternativní školy. Brono: Paido, 1996. ISBN 80-85931-19-2
9. ČAPEK, K. Pragmatismus, čili filozofie praktického života. Olomouc: Votobia, 2000. ISBN 80-7198-299-7
10. PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-584-9
11. CIPRO, M. Galerie světových pedagogů. Praha: Vlastním nákladem, 2002. ISBN 80-238-8003-9 (díl II.), ISBN 80-238-8004-7 (díl III.)
12. MASARYK, T. G. O škole a vzdělání. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-25554-X
13. UHER, B. Jan Uher (1891 - 1942). Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1993. ISBN neuvedeno
14. SVOBODOVÁ, J. a kolektiv. Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno: MSB, s.r.o., 2007. ISBN 978-80-86633-93-0