Práce se zaměřuje na vývoj a vliv pedagogického myšlení Johna Deweyho. Snaží se o objasnění proč, za jakých podmínek a jakým způsobem se Dewey snažil o vytvoření nových výchovných idejí. Následně se pokouší o jejich srovnání se současnými výchovnými tendencemi českého školství.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on development and influence of educational thinking of John Dewey. It tries to clarify why, upon what conditions and in what way Dewey strived for creation of new educational ideas. Consequently, it tries to compare them with the existing educational tendencies of Czech education system.
Klíčová slova
John Dewey, pedagogické myšlení, pragmatická pedagogika, vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
John Dewey, educational thinking, progressive education, education
Rozsah průvodní práce
33 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zaměřuje na vývoj a vliv pedagogického myšlení Johna Deweyho. Snaží se o objasnění proč, za jakých podmínek a jakým způsobem se Dewey snažil o vytvoření nových výchovných idejí. Následně se pokouší o jejich srovnání se současnými výchovnými tendencemi českého školství.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on development and influence of educational thinking of John Dewey. It tries to clarify why, upon what conditions and in what way Dewey strived for creation of new educational ideas. Consequently, it tries to compare them with the existing educational tendencies of Czech education system.
Klíčová slova
John Dewey, pedagogické myšlení, pragmatická pedagogika, vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
John Dewey, educational thinking, progressive education, education
Zásady pro vypracování
Teoretické zpracování historických poznatků z oblasti pedagogiky a filozofie. Seznámení s životem Johna Deweye, objasnění společenských podmínek, za kterých vznikalo jeho dílo a zhodnocení jeho významu pro vývoj tehdejšího i dnešního pedagogického myšlení.
Zásady pro vypracování
Teoretické zpracování historických poznatků z oblasti pedagogiky a filozofie. Seznámení s životem Johna Deweye, objasnění společenských podmínek, za kterých vznikalo jeho dílo a zhodnocení jeho významu pro vývoj tehdejšího i dnešního pedagogického myšlení.
Seznam doporučené literatury
CAMPBELL, J. Understanding John Dewey: Nature and Cooperative Inteligence. Open Court Publishing Company, 1995. ISBN 0812692853
DEWEY, J. Demokracie a výchova. Praha: E. Lechinger, 1932
DEWEY, J. Experience and education. Free Press, 1997. ISBN 0684838281
DEWEY, J., McDERMOTT, J. J. The philosophy of John Dewey. University of Chicago Press, 1981. ISBN 0226144011
FISHMAN, S., McCARHY, L. John Dewey and the Philosophy and Practice of Hope. University of Illinois Press, 2007. ISBN 0252032004
GERŠOV, Z. M. Woodrow Wilson. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1987. ISBN 25-053-87
HILDEBRAND, D. Dewey. Oneword Publications, 2008. ISBN 978-1-85168-580-6
JAKOVLEV, N. N. Franklin D. Roosevelt: Člověk a politik. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1985. ISBN 25-121-85
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, s.r.o., 2002. ISBN 80-7178-253-X
KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. ISBN 978-80-247-2429-4
Bílá kniha. MŠMT, 2009
PAPAS, G. John Dewey´s Ethics: Democracy as Experience. Indiana University Press, 2008. ISBN 0253219795
SINGULE, F. Americká pragmatická pedagogika. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-20715-4
SOUČEK, V. Progresivní a pragmatická pedagogika Johna Deweye a její vztah k současnosti
Seznam doporučené literatury
CAMPBELL, J. Understanding John Dewey: Nature and Cooperative Inteligence. Open Court Publishing Company, 1995. ISBN 0812692853
DEWEY, J. Demokracie a výchova. Praha: E. Lechinger, 1932
DEWEY, J. Experience and education. Free Press, 1997. ISBN 0684838281
DEWEY, J., McDERMOTT, J. J. The philosophy of John Dewey. University of Chicago Press, 1981. ISBN 0226144011
FISHMAN, S., McCARHY, L. John Dewey and the Philosophy and Practice of Hope. University of Illinois Press, 2007. ISBN 0252032004
GERŠOV, Z. M. Woodrow Wilson. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1987. ISBN 25-053-87
HILDEBRAND, D. Dewey. Oneword Publications, 2008. ISBN 978-1-85168-580-6
JAKOVLEV, N. N. Franklin D. Roosevelt: Člověk a politik. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1985. ISBN 25-121-85
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, s.r.o., 2002. ISBN 80-7178-253-X
KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. ISBN 978-80-247-2429-4
Bílá kniha. MŠMT, 2009
PAPAS, G. John Dewey´s Ethics: Democracy as Experience. Indiana University Press, 2008. ISBN 0253219795
SINGULE, F. Americká pragmatická pedagogika. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-20715-4
SOUČEK, V. Progresivní a pragmatická pedagogika Johna Deweye a její vztah k současnosti