Teoretická část diplomovové práce přibližuje témata související s projektovým vyučováním, s konstruktivistickým přístupem k učení, aktivizujícími výukovými metodami a technickým primárním vzděláváním. Závěrečná část teoretické práce je zaměřena na řemesla spojená s přírodními a recyklovatelnými materiály. Praktická část obsahuje popis šestnácti projektů. Součástí všech technických námětů jsou nákresy. Závěr praktické části je věnován orientačnímu ověřování vytvořených projektů a vyhodnocení realizovaných projektů.
Anotace v angličtině
The theoretic section of the diploma thesis describes the issues related to project teaching, to constructivist approach to teaching, activating methods and to primary technical education. The final section of the theoretic thesis has been focused on crafts connected with natural and recyclable materials.
The practical section includes descriptions of sixteen projects. All the technical projects include layouts. The conclusion of the practical section has been devoted to reference verification of the created projects and to evaluation of the realized projects.
Klíčová slova
projektové vyučování, konstruktivismus, technické primární vzdělávání, přírodní a recyklovatelné materiály
Klíčová slova v angličtině
project teaching, constructivism, primary technical education, natural and recyclable materials
Rozsah průvodní práce
198 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Teoretická část diplomovové práce přibližuje témata související s projektovým vyučováním, s konstruktivistickým přístupem k učení, aktivizujícími výukovými metodami a technickým primárním vzděláváním. Závěrečná část teoretické práce je zaměřena na řemesla spojená s přírodními a recyklovatelnými materiály. Praktická část obsahuje popis šestnácti projektů. Součástí všech technických námětů jsou nákresy. Závěr praktické části je věnován orientačnímu ověřování vytvořených projektů a vyhodnocení realizovaných projektů.
Anotace v angličtině
The theoretic section of the diploma thesis describes the issues related to project teaching, to constructivist approach to teaching, activating methods and to primary technical education. The final section of the theoretic thesis has been focused on crafts connected with natural and recyclable materials.
The practical section includes descriptions of sixteen projects. All the technical projects include layouts. The conclusion of the practical section has been devoted to reference verification of the created projects and to evaluation of the realized projects.
Klíčová slova
projektové vyučování, konstruktivismus, technické primární vzdělávání, přírodní a recyklovatelné materiály
Klíčová slova v angličtině
project teaching, constructivism, primary technical education, natural and recyclable materials
Zásady pro vypracování
Proveďte důkladnou analýzu odborné literatury, vážící se k tématu diplomové práce.
Rozvrhněte obsahovou strukturu teoretické části své diplomové práce. Doporučuji zabývat se těmito teoretickými okruhy: konstruktivistický model výuky; metody aktivního učení žáka; projektová výuka; pojetí, cíle a výstupní kompetence žáka 1. stupně školy v technické a ekologické výchově a přírodovědném vzdělávání.
Na základě těchto přípravných studií navrhněte zhruba 20 technických námětů, které zpracujete, včetně didaktické dokumentace, do podoby originálních projektů výuky. Projekty budou nosnou součástí diplomové práce, opatřete je všemi pomůckami a několik z nich připravte k ověřování jejich efektivity v rámci výuky na 1. stupni ZŠ. Při terénním výzkumu pořiďte fotografickou dokumentaci, která bude také součástí diplomové práce.
Vypracujte krátký dotazník pro učitele, směřovaný k hodnocení funkčnosti Vámi vytvořených a prezentovaných projektů. Doporučuji četnost vzorku 10-20 učitelů. Získaná data vyhodnoťte, údaje statisticky zpracujte a výsledky adekvátní formou interpretujte.
V závěru práce se vyjádřete k praktickým výukovým možnostem zařazení přírodních a recyklovatelných materiálů ve výuce technických prací na primární škole. Dále popište Vaše zkušenosti z realizace projektů ve škole, výhody, nevýhody, překážky, reakce a činnosti dětí apod. a formulujte obecnější doporučení pro uplatňování originálních učitelových projektů do výuky na 1. stupni ZŠ.
Zásady pro vypracování
Proveďte důkladnou analýzu odborné literatury, vážící se k tématu diplomové práce.
Rozvrhněte obsahovou strukturu teoretické části své diplomové práce. Doporučuji zabývat se těmito teoretickými okruhy: konstruktivistický model výuky; metody aktivního učení žáka; projektová výuka; pojetí, cíle a výstupní kompetence žáka 1. stupně školy v technické a ekologické výchově a přírodovědném vzdělávání.
Na základě těchto přípravných studií navrhněte zhruba 20 technických námětů, které zpracujete, včetně didaktické dokumentace, do podoby originálních projektů výuky. Projekty budou nosnou součástí diplomové práce, opatřete je všemi pomůckami a několik z nich připravte k ověřování jejich efektivity v rámci výuky na 1. stupni ZŠ. Při terénním výzkumu pořiďte fotografickou dokumentaci, která bude také součástí diplomové práce.
Vypracujte krátký dotazník pro učitele, směřovaný k hodnocení funkčnosti Vámi vytvořených a prezentovaných projektů. Doporučuji četnost vzorku 10-20 učitelů. Získaná data vyhodnoťte, údaje statisticky zpracujte a výsledky adekvátní formou interpretujte.
V závěru práce se vyjádřete k praktickým výukovým možnostem zařazení přírodních a recyklovatelných materiálů ve výuce technických prací na primární škole. Dále popište Vaše zkušenosti z realizace projektů ve škole, výhody, nevýhody, překážky, reakce a činnosti dětí apod. a formulujte obecnější doporučení pro uplatňování originálních učitelových projektů do výuky na 1. stupni ZŠ.
Seznam doporučené literatury
COUFALOVÁ, J.: Projektové vyučování pro I. stupeň ZŠ. Praha: Fortuna, 2006, 133 s. ISBN 80-7168-958-0.
HONZÍKOVÁ, J., MACH, P., NOVOTNÝ, J.: Alternativní přístupy k technické výchově. Plzeň: Západočeská univerzita, 2007, 266 s. ISBN 978-80-7043-626-4.
HONZÍKOVÁ, J.: Netradičně v pracovní výchově. Plzeň: Krajské centrum vzdělávání, 2005. ISBN 80-7020-149-5.
HOROVÁ, J.: 100 inspirací z Ekoateliéru. Praha: Portál, 2010, 136 s. ISBN 978-80-7367-748-0.
KRATOCHVÍLOVÁ, J.: Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 160 s. ISBN 978-80-210-4142-4.
Kol.: Výrobky z přírodních materiálů. Praha: Anagram, 2002, 108 s. ISBN 80-86331-78-4.
VONDROVÁ, P.: Tvoříme z přírodních materiálů. Brno: Computer Press, 2006, 40 s. ISBN 80-251-1183-0.
Další odborná literatura není předepisována. Schopnost orientace v odborné literatuře a vhodnost jejího výběru jsou jedním z kritérií hodnocení splnění diplomového úkolu.
Seznam doporučené literatury
COUFALOVÁ, J.: Projektové vyučování pro I. stupeň ZŠ. Praha: Fortuna, 2006, 133 s. ISBN 80-7168-958-0.
HONZÍKOVÁ, J., MACH, P., NOVOTNÝ, J.: Alternativní přístupy k technické výchově. Plzeň: Západočeská univerzita, 2007, 266 s. ISBN 978-80-7043-626-4.
HONZÍKOVÁ, J.: Netradičně v pracovní výchově. Plzeň: Krajské centrum vzdělávání, 2005. ISBN 80-7020-149-5.
HOROVÁ, J.: 100 inspirací z Ekoateliéru. Praha: Portál, 2010, 136 s. ISBN 978-80-7367-748-0.
KRATOCHVÍLOVÁ, J.: Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 160 s. ISBN 978-80-210-4142-4.
Kol.: Výrobky z přírodních materiálů. Praha: Anagram, 2002, 108 s. ISBN 80-86331-78-4.
VONDROVÁ, P.: Tvoříme z přírodních materiálů. Brno: Computer Press, 2006, 40 s. ISBN 80-251-1183-0.
Další odborná literatura není předepisována. Schopnost orientace v odborné literatuře a vhodnost jejího výběru jsou jedním z kritérií hodnocení splnění diplomového úkolu.