Učitel primárního vzdělávání má rozhodující význam pro rozvíjení schopností a dovedností žáka nezbytných pro celý proces vzdělávání. V míře ještě větší to platí pro děti levoruké: zvládnutí dovedností v oblasti psaní a souvisejících činnostech, ale i v dalších oblastech jako jsou pohybové aktivity, pracovní činnosti, apod. může přímo ovlivňovat školní výkon dítěte, jeho motivaci ke školní práci a také utváření sebepojetí. Učitel by se tedy měl dobře orientovat v problematice leváctví a uvědomovat si specifické problémy levorukého žáka a znát vhodné postupy při utváření těchto dovedností.\\
Cílem práce bude popsat možné problémy leváků na počátku školní docházky a v souvislosti s tím zjistit, v jaké míře učitelé znají a využívají ( případně doporučují rodičům) pomůcky pro levoruké děti, jak jim pomáhají a jak je dětmi pomoc učitelů vnímána.\\
V teoretické části studentka popíše problematiku leváctví, bude definovat základní pojmy : leváctví a lateralita a jeho genetický a biologický základ, utváření a vyhraňování laterality v souvislosti s vývojem dítěte atd. Bude obecně analyzovat problémy leváků v pravorukém světě. Podrobněji se zaměří se na specifické problémy související s lateralitou u dětí na počátku školního vzdělávání (začlenění do třídy, předměty, činnosti) a možná úskalí při nácviku psaní.\\
Empirické šetření bude zaměřené na učitele a děti prvních tříd (1.a 2. pololetí), jako hlavní metoda bude použito dotazování.\\
Součástí práce bude také vytvoření přehledu pomůcek (nejen písařských) pro leváky a vhodné literatury pro učitele i rodiče.
Zásady pro vypracování
Učitel primárního vzdělávání má rozhodující význam pro rozvíjení schopností a dovedností žáka nezbytných pro celý proces vzdělávání. V míře ještě větší to platí pro děti levoruké: zvládnutí dovedností v oblasti psaní a souvisejících činnostech, ale i v dalších oblastech jako jsou pohybové aktivity, pracovní činnosti, apod. může přímo ovlivňovat školní výkon dítěte, jeho motivaci ke školní práci a také utváření sebepojetí. Učitel by se tedy měl dobře orientovat v problematice leváctví a uvědomovat si specifické problémy levorukého žáka a znát vhodné postupy při utváření těchto dovedností.\\
Cílem práce bude popsat možné problémy leváků na počátku školní docházky a v souvislosti s tím zjistit, v jaké míře učitelé znají a využívají ( případně doporučují rodičům) pomůcky pro levoruké děti, jak jim pomáhají a jak je dětmi pomoc učitelů vnímána.\\
V teoretické části studentka popíše problematiku leváctví, bude definovat základní pojmy : leváctví a lateralita a jeho genetický a biologický základ, utváření a vyhraňování laterality v souvislosti s vývojem dítěte atd. Bude obecně analyzovat problémy leváků v pravorukém světě. Podrobněji se zaměří se na specifické problémy související s lateralitou u dětí na počátku školního vzdělávání (začlenění do třídy, předměty, činnosti) a možná úskalí při nácviku psaní.\\
Empirické šetření bude zaměřené na učitele a děti prvních tříd (1.a 2. pololetí), jako hlavní metoda bude použito dotazování.\\
Součástí práce bude také vytvoření přehledu pomůcek (nejen písařských) pro leváky a vhodné literatury pro učitele i rodiče.
Seznam doporučené literatury
ALLEN, K. E., MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002\\
DRNKOVÁ, Z., SYLLABOVÁ, R. Záhada leváctví a praváctví. Praha: Avicenum, 1983\\
HEALEY, J. M. Leváci a jejich výchova. Praha: Portál, 2002\\
KOUKOLÍK, F. Lidský mozek. Funkční systémy, normy a poruchy. Praha: Portál, 2000.\\
KŘIŠŤÁLOVÁ, L. Diagnostika laterality a metodika psaní levou rukou. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998.\\
MLČÁKOVÁ, R. Grafomotorika a počáteční psaní. Praha: Grada, 2009.\\
SOVÁK, M. Metodika výchovy leváků. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1966.\\
SOVÁK, M. Výchova leváků v rodině. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985.\\
SYNEK F. Záhady levorukosti. Praha: Horizont, 1991.\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Praha: 1996.\\
VODIČKA, I. Nechte leváky drápat. Litoměřice: 2007\\
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2000.\\
ZOCHE, H - J. Vidím svět i z druhé strany. Praha: Ikar, 2006
Seznam doporučené literatury
ALLEN, K. E., MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002\\
DRNKOVÁ, Z., SYLLABOVÁ, R. Záhada leváctví a praváctví. Praha: Avicenum, 1983\\
HEALEY, J. M. Leváci a jejich výchova. Praha: Portál, 2002\\
KOUKOLÍK, F. Lidský mozek. Funkční systémy, normy a poruchy. Praha: Portál, 2000.\\
KŘIŠŤÁLOVÁ, L. Diagnostika laterality a metodika psaní levou rukou. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998.\\
MLČÁKOVÁ, R. Grafomotorika a počáteční psaní. Praha: Grada, 2009.\\
SOVÁK, M. Metodika výchovy leváků. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1966.\\
SOVÁK, M. Výchova leváků v rodině. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985.\\
SYNEK F. Záhady levorukosti. Praha: Horizont, 1991.\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Praha: 1996.\\
VODIČKA, I. Nechte leváky drápat. Litoměřice: 2007\\
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2000.\\
ZOCHE, H - J. Vidím svět i z druhé strany. Praha: Ikar, 2006