Diplomová práce se zabývá vznikem a vývojem gymnázia v Pelhřimově v letech 1871-1921. Vznikla na základě studia odborné literatury a pramenů uložených ve Státním okresním archivu v Pelhřimově a Archivu Muzea Vysočiny Pelhřimov. Práce obsahuje sedm kapitol a je možné ji rozdělit do dvou částí. První tři kapitoly zabývající se dějinami města a regionu, proměnami sekundárního školství v českých zemích v letech 1848-1921 a vývojem školství na Pelhřimovsku vytváří historický kontext následujícím stránkám věnovaným již samotnému gymnáziu. Druhá část práce se nejprve zaměřuje na vznik pelhřimovského nižšího reálného gymnázia a jeho proměny během prvních padesáti let jeho existence. Stěžejní část práce pak představují kapitoly věnované každodennímu životu školy a jejím studentům. Analýza studentů byla zaměřena zejména na teritoriální a sociální původ, náboženské vyznání, chování, taktéž na úspěšnost a délku studia. Závěrečná kapitola diplomové práce se zabývá pedagogickým sborem gymnázia ve sledovaném období.
Anotace v angličtině
Thesis deals with origin and development of grammar school in Pelhřimov during the years 1871-1921. It was based on study of literature and sources stored in the State Regional Archive in Pelhřimov and Archive Museum Highlands Pelhřimov. Thesis contains seven chapters and can be divided into two parts. The first three chapters deal with the history of the town and region, changes of secondary education in the Czech lands between years 1848-1921 and the development of education in Pelhřimov. That creates a historical context on the following pages, which are dedicated to grammar school itself. At first the second part is focused on Pelhřimov lower secondary school establishment and its changes during the first fifty years of its existence. Then the main part of the work contains chapters which are devoted to daily school life and its students. The analysis was focused on territorial and social origin, religion, behavior and also the success and length of study. The final chapter of the thesis deals with the school teaching pedagogical staff in the monitored period.
Klíčová slova
historie gymnázia, sekundární školství v českých zemích, historie města, život školy, studenti, teritoriální původ studentů, sociální původ studentů, chování studentů, úspěšnost studia, délka studia, pedagogický sbor gymnázia
Klíčová slova v angličtině
history of the grammar school, secondary education in the Czech lands, history of the town, daily school life, students, territorial origin of students, social origin of students, behavior of students, success, length of study, pedagogical staff
Rozsah průvodní práce
198 s. (382 208 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vznikem a vývojem gymnázia v Pelhřimově v letech 1871-1921. Vznikla na základě studia odborné literatury a pramenů uložených ve Státním okresním archivu v Pelhřimově a Archivu Muzea Vysočiny Pelhřimov. Práce obsahuje sedm kapitol a je možné ji rozdělit do dvou částí. První tři kapitoly zabývající se dějinami města a regionu, proměnami sekundárního školství v českých zemích v letech 1848-1921 a vývojem školství na Pelhřimovsku vytváří historický kontext následujícím stránkám věnovaným již samotnému gymnáziu. Druhá část práce se nejprve zaměřuje na vznik pelhřimovského nižšího reálného gymnázia a jeho proměny během prvních padesáti let jeho existence. Stěžejní část práce pak představují kapitoly věnované každodennímu životu školy a jejím studentům. Analýza studentů byla zaměřena zejména na teritoriální a sociální původ, náboženské vyznání, chování, taktéž na úspěšnost a délku studia. Závěrečná kapitola diplomové práce se zabývá pedagogickým sborem gymnázia ve sledovaném období.
Anotace v angličtině
Thesis deals with origin and development of grammar school in Pelhřimov during the years 1871-1921. It was based on study of literature and sources stored in the State Regional Archive in Pelhřimov and Archive Museum Highlands Pelhřimov. Thesis contains seven chapters and can be divided into two parts. The first three chapters deal with the history of the town and region, changes of secondary education in the Czech lands between years 1848-1921 and the development of education in Pelhřimov. That creates a historical context on the following pages, which are dedicated to grammar school itself. At first the second part is focused on Pelhřimov lower secondary school establishment and its changes during the first fifty years of its existence. Then the main part of the work contains chapters which are devoted to daily school life and its students. The analysis was focused on territorial and social origin, religion, behavior and also the success and length of study. The final chapter of the thesis deals with the school teaching pedagogical staff in the monitored period.
Klíčová slova
historie gymnázia, sekundární školství v českých zemích, historie města, život školy, studenti, teritoriální původ studentů, sociální původ studentů, chování studentů, úspěšnost studia, délka studia, pedagogický sbor gymnázia
Klíčová slova v angličtině
history of the grammar school, secondary education in the Czech lands, history of the town, daily school life, students, territorial origin of students, social origin of students, behavior of students, success, length of study, pedagogical staff
Zásady pro vypracování
Na základě studia literatury a zpracování zvolených pramenů (viz níže) se diplomantka pokusí přiblížit především:
- vývoj a proměny školství (zejména středního) v českých zemích ve druhé polovině 19. a v první polovině 20. století;
- historii města Pelhřimov v 19. a v první polovině 20. století;
- vývoj školství v Pelhřimově a na Pelhřimovsku v 19. a první polovině 20. století;
- okolnosti vzniku pelhřimovského gymnasia v roce 1871;
- vývoj a proměny gymnasia v letech 1871-1921/1941;
- pedagogický sbor gymnasia (původ, vzdělání, velikost úvazku, doba působení atd.);
- strukturu a charakteristiky studentů gymnasia (jejich teritoriální, sociální a národnostní původ, prospěch, náboženské vyznání, počty stipendistů, studentské bydlení atd.);
- školní každodennost (výlety, exkurse, akademie, sport, kultura atd.) a volný čas;
- vzájemné vztahy gymnasia a hostitelského města.
Zásady pro vypracování
Na základě studia literatury a zpracování zvolených pramenů (viz níže) se diplomantka pokusí přiblížit především:
- vývoj a proměny školství (zejména středního) v českých zemích ve druhé polovině 19. a v první polovině 20. století;
- historii města Pelhřimov v 19. a v první polovině 20. století;
- vývoj školství v Pelhřimově a na Pelhřimovsku v 19. a první polovině 20. století;
- okolnosti vzniku pelhřimovského gymnasia v roce 1871;
- vývoj a proměny gymnasia v letech 1871-1921/1941;
- pedagogický sbor gymnasia (původ, vzdělání, velikost úvazku, doba působení atd.);
- strukturu a charakteristiky studentů gymnasia (jejich teritoriální, sociální a národnostní původ, prospěch, náboženské vyznání, počty stipendistů, studentské bydlení atd.);
- školní každodennost (výlety, exkurse, akademie, sport, kultura atd.) a volný čas;
- vzájemné vztahy gymnasia a hostitelského města.
Seznam doporučené literatury
Diplomantka bude vycházet především z pramenů uložených ve Státním okresním archivu v Pelhřimově ve fondech Gymnázium Pelhřimov (katalogy, třídní knihy, osobní výkazy učitelů, rozvrhy hodin, výroční zprávy, školní časopisy atd.), Okresní úřad Pelhřimov, Archiv města Pelhřimov a Děkanský úřad Pelhřimov. Pramenná heuristika zahrne rovněž některé sbírky Muzea Vysočiny v Pelhřimově, rešerši z dobového denního tisku a časopisů a v neposlední řadě i příležitostné školní almanachy či památníky.
V rámci přípravy diplomové práce diplomantka prostuduje relevantní starší i novější práce vážící se k danému tématu i k regionu, zejm.: G. B. COHEN, Education and Middle-Class Society in Imperial Austria 1848-1918, West Lafeyette 1996; H. ENGELBRECHT, Geschichte des österreichischen Bildungswesens. Erziehung und Unterricht auf dem Boden Österreichs IV. Von 1848 bis zum Ende der Monarchie, Wien 1986; O. KÁDNER, Školství v Republice Československé, in: Václav Dědina - Otakar Kádner (edd.), Československá vlastivěda X. Osvěta, Praha 1931, s. 7-222; F. MORKES, Kapitoly o školství, o ministerstvu a jeho představitelích. Období let 1848-2000, Praha 2002; M. NOVOTNÝ a kol., Dějiny vyššího školství a vzdělanosti na jihu Čech od středověkých počátků do současnosti, České Budějovice 2006; K. ŘEZNÍČKOVÁ, Študáci a kantoři za starého Rakouska. České střední školy v letech 1867-1918, Praha 2007; J. ŠAFRÁNEK, Školy české. Obraz jejich vývoje a osudů I-II, Praha 1913-1918; M. HLAVAČKA, Zlatý věk české samosprávy, Praha 2006; V. BARTŮŠEK, Pokusy o založení Gymnázia v Pelhřimově, JSH 52, 1983, s. 1-10.
Podrobný seznam pramenů a literatury bude tvořit nezbytnou součást diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
Diplomantka bude vycházet především z pramenů uložených ve Státním okresním archivu v Pelhřimově ve fondech Gymnázium Pelhřimov (katalogy, třídní knihy, osobní výkazy učitelů, rozvrhy hodin, výroční zprávy, školní časopisy atd.), Okresní úřad Pelhřimov, Archiv města Pelhřimov a Děkanský úřad Pelhřimov. Pramenná heuristika zahrne rovněž některé sbírky Muzea Vysočiny v Pelhřimově, rešerši z dobového denního tisku a časopisů a v neposlední řadě i příležitostné školní almanachy či památníky.
V rámci přípravy diplomové práce diplomantka prostuduje relevantní starší i novější práce vážící se k danému tématu i k regionu, zejm.: G. B. COHEN, Education and Middle-Class Society in Imperial Austria 1848-1918, West Lafeyette 1996; H. ENGELBRECHT, Geschichte des österreichischen Bildungswesens. Erziehung und Unterricht auf dem Boden Österreichs IV. Von 1848 bis zum Ende der Monarchie, Wien 1986; O. KÁDNER, Školství v Republice Československé, in: Václav Dědina - Otakar Kádner (edd.), Československá vlastivěda X. Osvěta, Praha 1931, s. 7-222; F. MORKES, Kapitoly o školství, o ministerstvu a jeho představitelích. Období let 1848-2000, Praha 2002; M. NOVOTNÝ a kol., Dějiny vyššího školství a vzdělanosti na jihu Čech od středověkých počátků do současnosti, České Budějovice 2006; K. ŘEZNÍČKOVÁ, Študáci a kantoři za starého Rakouska. České střední školy v letech 1867-1918, Praha 2007; J. ŠAFRÁNEK, Školy české. Obraz jejich vývoje a osudů I-II, Praha 1913-1918; M. HLAVAČKA, Zlatý věk české samosprávy, Praha 2006; V. BARTŮŠEK, Pokusy o založení Gymnázia v Pelhřimově, JSH 52, 1983, s. 1-10.
Podrobný seznam pramenů a literatury bude tvořit nezbytnou součást diplomové práce.