Tato diplomová práce se zabývá mluvenými projevy žáků 8 a 9. tříd základních škol s cílem postihnout úroveň jejich jazykových schopností a dovedností. Práce obsahuje část teoretickou a praktickou.
V teoretické části se zaobírám specifiky mluveného projevu ve srovnání s projevem psaným. Vedle definování kultury mluveného projevu neopomínám ani důležitost správné techniky mluvené řeči. Vlastní kapitola je věnována zvukovým prostředkům souvislého projevu. V závěru teoretické části jsem se zaměřila na optické projevy řeči, které napomáhají jejímu porozumění.
Praktickou část představují dvě samostatné kapitoly. V první se věnuji charakteristice základních škol zapojených do výzkumu, dále pak popisu celého průběhu získávání zvukového materiálu a nakonec i postupu při pořizování transkriptů. Druhou část tvoří analýza a komparace sebraných nepřipravených mluvených projevů žáků všech základních škol zapojených do výzkumu. V úplném závěru uvádím shrnutí zjištěných poznatků.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the culture of the spoken language of lower-secondary schools pupils (8th and 9th form). The aim of the research is to find out the level of their verbal skills. The thesis is divided into two parts.
The theoretical part is focused on special characteristics of the spoken language in comparison with the written one. Subsequently it concerns with the culture of the spoken language, the technique of the speech and the means of sound. The final chapter of the theoretical part deals with the visual signs of the spoken language.
The practical part consists of two individual chapters. The first chapter is focused on the profiles of secondary schools connected with the research and the characteristics of the development of my research. It was also necessary to transcribe the spoken language into written one. The next chapter concerns the analysis and comparison of the unprepared speech of lower-secondary schools pupils. The thesis is concluded with the summary of my own research.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
111 s., 10 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá mluvenými projevy žáků 8 a 9. tříd základních škol s cílem postihnout úroveň jejich jazykových schopností a dovedností. Práce obsahuje část teoretickou a praktickou.
V teoretické části se zaobírám specifiky mluveného projevu ve srovnání s projevem psaným. Vedle definování kultury mluveného projevu neopomínám ani důležitost správné techniky mluvené řeči. Vlastní kapitola je věnována zvukovým prostředkům souvislého projevu. V závěru teoretické části jsem se zaměřila na optické projevy řeči, které napomáhají jejímu porozumění.
Praktickou část představují dvě samostatné kapitoly. V první se věnuji charakteristice základních škol zapojených do výzkumu, dále pak popisu celého průběhu získávání zvukového materiálu a nakonec i postupu při pořizování transkriptů. Druhou část tvoří analýza a komparace sebraných nepřipravených mluvených projevů žáků všech základních škol zapojených do výzkumu. V úplném závěru uvádím shrnutí zjištěných poznatků.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the culture of the spoken language of lower-secondary schools pupils (8th and 9th form). The aim of the research is to find out the level of their verbal skills. The thesis is divided into two parts.
The theoretical part is focused on special characteristics of the spoken language in comparison with the written one. Subsequently it concerns with the culture of the spoken language, the technique of the speech and the means of sound. The final chapter of the theoretical part deals with the visual signs of the spoken language.
The practical part consists of two individual chapters. The first chapter is focused on the profiles of secondary schools connected with the research and the characteristics of the development of my research. It was also necessary to transcribe the spoken language into written one. The next chapter concerns the analysis and comparison of the unprepared speech of lower-secondary schools pupils. The thesis is concluded with the summary of my own research.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat jedním z aktuálních problémů současné výuky českého jazyka na ZŠ.
Mluvený projev tvoří důležitou složku každého jazyka.
Po prostudování odborné literatury zaměřené k tématu bude východiskem diplomové práce excerpce mluvených projevů žáků druhého stupně základní školy.
Studentka se bude zabývat analýzou autentických nahrávek, bude porovnávat kvalitu vyjadřování, tzn. dikci, výstižnost, přesnost a jazykovou správnost, jistotu vyjadřování v projevech na zadané téma apod.
Na základě analýzy komunikátů se studentka pokusí charakterizovat úroveň projevu dané věkové kategorie žáků ZŠ a poskytnout zpětnou vazbu učitelům českého jazyka.
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat jedním z aktuálních problémů současné výuky českého jazyka na ZŠ.
Mluvený projev tvoří důležitou složku každého jazyka.
Po prostudování odborné literatury zaměřené k tématu bude východiskem diplomové práce excerpce mluvených projevů žáků druhého stupně základní školy.
Studentka se bude zabývat analýzou autentických nahrávek, bude porovnávat kvalitu vyjadřování, tzn. dikci, výstižnost, přesnost a jazykovou správnost, jistotu vyjadřování v projevech na zadané téma apod.
Na základě analýzy komunikátů se studentka pokusí charakterizovat úroveň projevu dané věkové kategorie žáků ZŠ a poskytnout zpětnou vazbu učitelům českého jazyka.
Seznam doporučené literatury
Beranová, Z.: Učíme se správně mluvit, Grada, Praha, 2002.
Grepl, M.-Karlík, P.: Příruční mluvnice češtiny, NLN, Praha, 1997.
Hájková, E.: Český jazyk a kultura mluveného projevu, PF UK Praha, 2003.
Krobotová, M.: Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu, PF UP Olomouc, 2000.
Palková, Z.: Fonetika a fonologie češtiny, Karolinum, Praha, 1997.
Špačková, A.: Moderní rétorika, Grada, Praha, 2003.
Vrchotová-Pátová, J.: O kultuře mluveného projevu, Svoboda, Praha, 1983.
Seznam doporučené literatury
Beranová, Z.: Učíme se správně mluvit, Grada, Praha, 2002.
Grepl, M.-Karlík, P.: Příruční mluvnice češtiny, NLN, Praha, 1997.
Hájková, E.: Český jazyk a kultura mluveného projevu, PF UK Praha, 2003.
Krobotová, M.: Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu, PF UP Olomouc, 2000.
Palková, Z.: Fonetika a fonologie češtiny, Karolinum, Praha, 1997.
Špačková, A.: Moderní rétorika, Grada, Praha, 2003.
Vrchotová-Pátová, J.: O kultuře mluveného projevu, Svoboda, Praha, 1983.
Přílohy volně vložené
CD obsahující kompletní soubor zvukových nahrávek ve formátu MP3 a kompletní soubor všech nahrávek přepsaných do podoby transkriptů.