Tato diplomová práce popisuje motiv spojení dvou břehů z několika vybraných hledisek podstatných pro celistvé pojetí tématu. Teoretická část je věnována symbolickému a filosofickému významu motivu mostu, kterým je provázána postupně celá práce. Zaměřuje se na genezi architektury mostu společně se společenskohistorickým pozadím. Následně se zabývá zobrazováním námětu mostu v dějinách výtvarné kultury.
Praktická část realizuje pomocí prostorové tvorby subjektivní pojetí motivu z hlediska symboliky zakódované ve zjednodušené mostní konstrukci, umístěné v iluzivním prostoru prázdnoty, umožňující vzájemné spojení.
Anotace v angličtině
This thesis describes the motif connecting two sides of a few selected aspects are essential to the concept of integral theme. The theoretical part is devoted to symbolic and philosophical significance of the theme of the bridge, which is linked to a gradual work. It focuses on the genesis of the architecture of the bridge together with social and cultural background. Subsequently imaging theme deals with the bridge in the history of visual culture.
Practical implemented using spatial concepts of subjective motive in terms of symbolism encoded in a simplified bridge construction, located in the illusionary space of emptiness, allowing mutual connection.
Klíčová slova
Most, spojení břehů, symbol, filosofie, věda, výtvarné umění, architektura, báseň
Tato diplomová práce popisuje motiv spojení dvou břehů z několika vybraných hledisek podstatných pro celistvé pojetí tématu. Teoretická část je věnována symbolickému a filosofickému významu motivu mostu, kterým je provázána postupně celá práce. Zaměřuje se na genezi architektury mostu společně se společenskohistorickým pozadím. Následně se zabývá zobrazováním námětu mostu v dějinách výtvarné kultury.
Praktická část realizuje pomocí prostorové tvorby subjektivní pojetí motivu z hlediska symboliky zakódované ve zjednodušené mostní konstrukci, umístěné v iluzivním prostoru prázdnoty, umožňující vzájemné spojení.
Anotace v angličtině
This thesis describes the motif connecting two sides of a few selected aspects are essential to the concept of integral theme. The theoretical part is devoted to symbolic and philosophical significance of the theme of the bridge, which is linked to a gradual work. It focuses on the genesis of the architecture of the bridge together with social and cultural background. Subsequently imaging theme deals with the bridge in the history of visual culture.
Practical implemented using spatial concepts of subjective motive in terms of symbolism encoded in a simplified bridge construction, located in the illusionary space of emptiness, allowing mutual connection.
Klíčová slova
Most, spojení břehů, symbol, filosofie, věda, výtvarné umění, architektura, báseň
1. Charakteristika mostu jako specifického architektonického objektu.
Fenomén přemostění jako svébytný motiv a symbol v zrcadle kultury, psychologie a filosofie.
2. Chronologicky uspořádaná analýza motivu spojení dvou břehů v historii a současnosti výtvarné kultury.
3. Vytvoření studijních skic a z nich vycházející série prostorových objektů na téma "Mosty".
Obhajoba autorského záměru, filosofie a formálního pojetí díla.
Variantou tvůrčího přístupu k tematice může být inspirace poezií rakouské autorky Ingeborg Bachmannové.
Rozsah grafických prací: konvolut přípravných studií a finálních objektů na výše formulované téma.
Zásady pro vypracování
1. Charakteristika mostu jako specifického architektonického objektu.
Fenomén přemostění jako svébytný motiv a symbol v zrcadle kultury, psychologie a filosofie.
2. Chronologicky uspořádaná analýza motivu spojení dvou břehů v historii a současnosti výtvarné kultury.
3. Vytvoření studijních skic a z nich vycházející série prostorových objektů na téma "Mosty".
Obhajoba autorského záměru, filosofie a formálního pojetí díla.
Variantou tvůrčího přístupu k tematice může být inspirace poezií rakouské autorky Ingeborg Bachmannové.
Rozsah grafických prací: konvolut přípravných studií a finálních objektů na výše formulované téma.
Seznam doporučené literatury
Billington, D., Mark, R., The Cathedral and the Bridge: Structure and Symbol. Technology and Culture. Vol. 25, No. 1. The Johns Hopkins University Press, Baltimore 1984.
Ferenzci, S., The Symbolism of the Bridge. International Journal of Psycho-Analysis [online]. 1922.
Foster, H., Umění po roce 1900. Slovart, Praha 2007.
Gombrich, E. H., Příběh umění. Argo. Praha 2006.
Hall, J., Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Mladá fronta, Praha 1991.
Norberg-Schulz, Ch., Genius loci: k fenomenologii architektury. Praha: Odeon, 1994.
Kolektiv autorů. Dějiny českého výtvarného umění II. - IV. Praha, Academia 1989,1998, 2001. Panofsky, E., Význam ve výtvarném umění. Odeon, Praha 1981.
Sturgis, A., Jak rozumět obrazům. Malby a jejich náměty, Slovart, Praha 2006.
Wolf, N., Expresionismus. Slovart, Praha 2005.
Další rozšíření zdrojů k tématu bude součástí studijní práce diplomantky.
Seznam doporučené literatury
Billington, D., Mark, R., The Cathedral and the Bridge: Structure and Symbol. Technology and Culture. Vol. 25, No. 1. The Johns Hopkins University Press, Baltimore 1984.
Ferenzci, S., The Symbolism of the Bridge. International Journal of Psycho-Analysis [online]. 1922.
Foster, H., Umění po roce 1900. Slovart, Praha 2007.
Gombrich, E. H., Příběh umění. Argo. Praha 2006.
Hall, J., Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Mladá fronta, Praha 1991.
Norberg-Schulz, Ch., Genius loci: k fenomenologii architektury. Praha: Odeon, 1994.
Kolektiv autorů. Dějiny českého výtvarného umění II. - IV. Praha, Academia 1989,1998, 2001. Panofsky, E., Význam ve výtvarném umění. Odeon, Praha 1981.
Sturgis, A., Jak rozumět obrazům. Malby a jejich náměty, Slovart, Praha 2006.
Wolf, N., Expresionismus. Slovart, Praha 2005.
Další rozšíření zdrojů k tématu bude součástí studijní práce diplomantky.