Diplomová práce se zabývá domácím vzděláváním. Teoretická část vymezuje základní pojmy domácího vzdělávání a charakterizuje vývoj žáka mladšího školního věku. Dále je zde rozebrána historie, vývoj a legislativa domácího vzdělávání. Poslední část popisuje domácí vzdělávání v praxi z pohledu rodiny a z pohledu institucí.
Praktická část diplomové práce je zaměřena na hledání společných znaků rodin a dětí v domácí škole. Tato část se opírá o informace získané prostřednictvím rozhovorů s rodiči a pedagogy. Výsledky analýzy rozhovoru jsou zaznamenány ve vyhodnocení hypotéz.
Anotace v angličtině
The thesis deals with homeschooling. Theoretical part defines the basic concepts of homeschooling and describes the development of a child from six to eleven years of age. There is also analysis of history, development and legislation of homeschooling. The last part describes the practice of homeschooling from the perspective of the family and the institutions.
Practical part of the thesis is focused on the search for common characteristics of families and children in homeschooling. This section is based on information obtained through interviews with parents and teachers. Analysis results are reported in the interview evaluation of hypotheses.
Klíčová slova
domácí vzdělávání, individuální vzdělávání, domácí škola, socializace, psychomotorický vývoj, vývoj žáků mladšího školního věku
Klíčová slova v angličtině
home education, individual education, homeschooling, socialization, psychomotor development, development of primary school pupils
Rozsah průvodní práce
105 s., 76 s. (263 366 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá domácím vzděláváním. Teoretická část vymezuje základní pojmy domácího vzdělávání a charakterizuje vývoj žáka mladšího školního věku. Dále je zde rozebrána historie, vývoj a legislativa domácího vzdělávání. Poslední část popisuje domácí vzdělávání v praxi z pohledu rodiny a z pohledu institucí.
Praktická část diplomové práce je zaměřena na hledání společných znaků rodin a dětí v domácí škole. Tato část se opírá o informace získané prostřednictvím rozhovorů s rodiči a pedagogy. Výsledky analýzy rozhovoru jsou zaznamenány ve vyhodnocení hypotéz.
Anotace v angličtině
The thesis deals with homeschooling. Theoretical part defines the basic concepts of homeschooling and describes the development of a child from six to eleven years of age. There is also analysis of history, development and legislation of homeschooling. The last part describes the practice of homeschooling from the perspective of the family and the institutions.
Practical part of the thesis is focused on the search for common characteristics of families and children in homeschooling. This section is based on information obtained through interviews with parents and teachers. Analysis results are reported in the interview evaluation of hypotheses.
Klíčová slova
domácí vzdělávání, individuální vzdělávání, domácí škola, socializace, psychomotorický vývoj, vývoj žáků mladšího školního věku
Klíčová slova v angličtině
home education, individual education, homeschooling, socialization, psychomotor development, development of primary school pupils
Zásady pro vypracování
V teoretické části se bude studentka zabývat domácím vzděláváním z teoretického hlediska; zaměří se především na metodické a didaktické postupy vyučujícího = rodiče. Studentka bude popisovat metody vyučování v konkrétních předmětech a také přístup dětí k vyučování. Dále bude zkoumat, zda domácí vzdělávání poskytuje více výhod oproti běžnému vyučování ve škole. Těmito výhodami mohou být individuální přístup, důkladnost a hloubka učení, širší rozsah vzdělávání. Popsána bude i problematika socializace, tj. zda domácí vzdělávání usnadňuje či naopak ztěžuje zařazení dítěte do kolektivu vrstevníků.\\
V praktické části bude zjišťována úroveň a rozvoj dětí v kognitivní a psychomotorické oblasti formou dotazníků, rozhovorů a pozorování.
Zásady pro vypracování
V teoretické části se bude studentka zabývat domácím vzděláváním z teoretického hlediska; zaměří se především na metodické a didaktické postupy vyučujícího = rodiče. Studentka bude popisovat metody vyučování v konkrétních předmětech a také přístup dětí k vyučování. Dále bude zkoumat, zda domácí vzdělávání poskytuje více výhod oproti běžnému vyučování ve škole. Těmito výhodami mohou být individuální přístup, důkladnost a hloubka učení, širší rozsah vzdělávání. Popsána bude i problematika socializace, tj. zda domácí vzdělávání usnadňuje či naopak ztěžuje zařazení dítěte do kolektivu vrstevníků.\\
V praktické části bude zjišťována úroveň a rozvoj dětí v kognitivní a psychomotorické oblasti formou dotazníků, rozhovorů a pozorování.
Seznam doporučené literatury
DOMÁCÍ ŠKOLSTVÍ. Bulletin Občanského institutu. Praha 1997, č.1, 19 s.\\
Guttman Cynthia, UNESCO Courier; Alan Thomas, Educating Children at Home, Cassel, London, 1999; Překlad Tomáš Kapic\\
Piaget Jean, Inhelderová Bärbel, Psychologie dítěte, Portál, 2007
Seznam doporučené literatury
DOMÁCÍ ŠKOLSTVÍ. Bulletin Občanského institutu. Praha 1997, č.1, 19 s.\\
Guttman Cynthia, UNESCO Courier; Alan Thomas, Educating Children at Home, Cassel, London, 1999; Překlad Tomáš Kapic\\
Piaget Jean, Inhelderová Bärbel, Psychologie dítěte, Portál, 2007