Tato diplomová práce je zaměřena na výzkum mimoškolních činností žáků 4. a
5. ročníků ZŠ, které souvisí s aktuální literární výchovou. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá literární výchovou, jejím začlenění do Rámcového vzdělávacího programu a také se věnuje čtenářství na 1. stupni ZŠ. Začleněny jsou i metody, formy práce, učební a didaktické pomůcky a učitelova příprava na hodiny literární výchovy. Hlavním cílem výzkumu je zjistit postoj a vztah žáků k aktuální literární výchově a zaznamenat jejich zájem o mimoškolní činnosti. Dále jsou zmíněny konkrétní přístupy učitelů ZŠ a možnosti využití aktuální výchovy v praxi.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the survey of extracurricular activities of pupils in 4th and 5th school year, related to the current Literary Education. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part deals with Literary Education, its integration into the Framework Education Programme and pays attention on the 1st reading at elementary school. There are also included some methods, forms of work, learning and teaching materials and teacher?s preparation for Literary Education lessons. The main aim of the research is to discover pupils? relationship and attitude to current Literary Education and investigate their interests in extracurricular activities. There are also mentioned concrete primary school teachers? approaches and ways of using current Literary Education in practice.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
89 s., 9 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce je zaměřena na výzkum mimoškolních činností žáků 4. a
5. ročníků ZŠ, které souvisí s aktuální literární výchovou. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá literární výchovou, jejím začlenění do Rámcového vzdělávacího programu a také se věnuje čtenářství na 1. stupni ZŠ. Začleněny jsou i metody, formy práce, učební a didaktické pomůcky a učitelova příprava na hodiny literární výchovy. Hlavním cílem výzkumu je zjistit postoj a vztah žáků k aktuální literární výchově a zaznamenat jejich zájem o mimoškolní činnosti. Dále jsou zmíněny konkrétní přístupy učitelů ZŠ a možnosti využití aktuální výchovy v praxi.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the survey of extracurricular activities of pupils in 4th and 5th school year, related to the current Literary Education. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part deals with Literary Education, its integration into the Framework Education Programme and pays attention on the 1st reading at elementary school. There are also included some methods, forms of work, learning and teaching materials and teacher?s preparation for Literary Education lessons. The main aim of the research is to discover pupils? relationship and attitude to current Literary Education and investigate their interests in extracurricular activities. There are also mentioned concrete primary school teachers? approaches and ways of using current Literary Education in practice.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na propojení čtení a literární výchovy s aktuální literární výchovou určenou dětem mladšího školního věku.
Základem práce bude dobrá orientace v současné odborné literatuře, současných alternativních čítankách i metodických příručkách.
Na základě dotazníkového šetření zmapuje diplomantka mimoškolní aktivity žáků - filmy, divadelní představení, využívání společenského dění v místě bydliště, návštěvu knihoven, besedy o oblíbených autorech, televizní pořady, literárně - dramatické kroužky, řešení literárních kvízů, hádanek apod. Dále se diplomantka bude zajímat o literární koutky ve třídách, čtenářské deníky, využití učebních pomůcek na hodinách LV.
Práce má poukázat na konkrétní projevy aktuální literární výchovy ve výuce.
V závěru práce bude analyzováno současné pojetí aktuální literární výchovy, obsah i konkrétní přístupy k vyučování a naznačeny možnosti využití aktuální literární výchovy v praxi.
Součástí diplomové práce bude i její anotace v anglickém jazyce.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na propojení čtení a literární výchovy s aktuální literární výchovou určenou dětem mladšího školního věku.
Základem práce bude dobrá orientace v současné odborné literatuře, současných alternativních čítankách i metodických příručkách.
Na základě dotazníkového šetření zmapuje diplomantka mimoškolní aktivity žáků - filmy, divadelní představení, využívání společenského dění v místě bydliště, návštěvu knihoven, besedy o oblíbených autorech, televizní pořady, literárně - dramatické kroužky, řešení literárních kvízů, hádanek apod. Dále se diplomantka bude zajímat o literární koutky ve třídách, čtenářské deníky, využití učebních pomůcek na hodinách LV.
Práce má poukázat na konkrétní projevy aktuální literární výchovy ve výuce.
V závěru práce bude analyzováno současné pojetí aktuální literární výchovy, obsah i konkrétní přístupy k vyučování a naznačeny možnosti využití aktuální literární výchovy v praxi.
Součástí diplomové práce bude i její anotace v anglickém jazyce.
Seznam doporučené literatury
CHALOUPKA, O.: Rozvoj dětského čtenářství. Praha, Albatros, 1982.
CHALOUPKA, O.: Škola a a počátky dětského čtenářství. Praha, Victoria Publishing, 1995.
LEDERBUCHOVÁ, L.: Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. 1. vyd. Plzeň: Nakl. Aleš Čeněk, 2004.
TOMAN, J.: Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a LV I.. České Budějovice 1991
TOMAN, J.: Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a LV II. . České Budějovice 1990.
TOMAN, J.: Metodická příručka k čítankám pro 2. - 5. ročník ZŠ. Fortuna, Praha 1999.
TOMAN, J.: Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: Akad. nakl. CERM, 1999.
TOMAN, J.: Současná literatura pro děti a mládež (Tvorba 90. let 20. st.). Brno, CERM 2000.
TOMAN, J.: Didaktika čtení a primární literární výchovy. JU Č. Budějovice, 2007.
TOMAN, J.: Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti (tvorba - recepce - reflexe). Nakl. V. Johanus, Č. Budějovice 2008
PLCH, J.: O výchově slovesným uměním v mladším školním věku. Praha, 1981.
TRÁVNÍČEK, J.: Vyprávěj mi něco: jak si děti osvojují příběhy. Příbram: Nakl. Pistorius+Olšanská; Praha-Litomyšl: Nakl. Ladislav Horáček-Paseka, 2007.
ZÍTKOVÁ, J.: Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku ZŠ. Brno: Masarykova univerzita, 2004.
Vybrané stati z časopisu Komenský, sborníků ad. budou upřesněny při jednotlivých konzultacích.
Seznam doporučené literatury
CHALOUPKA, O.: Rozvoj dětského čtenářství. Praha, Albatros, 1982.
CHALOUPKA, O.: Škola a a počátky dětského čtenářství. Praha, Victoria Publishing, 1995.
LEDERBUCHOVÁ, L.: Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. 1. vyd. Plzeň: Nakl. Aleš Čeněk, 2004.
TOMAN, J.: Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a LV I.. České Budějovice 1991
TOMAN, J.: Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a LV II. . České Budějovice 1990.
TOMAN, J.: Metodická příručka k čítankám pro 2. - 5. ročník ZŠ. Fortuna, Praha 1999.
TOMAN, J.: Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: Akad. nakl. CERM, 1999.
TOMAN, J.: Současná literatura pro děti a mládež (Tvorba 90. let 20. st.). Brno, CERM 2000.
TOMAN, J.: Didaktika čtení a primární literární výchovy. JU Č. Budějovice, 2007.
TOMAN, J.: Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti (tvorba - recepce - reflexe). Nakl. V. Johanus, Č. Budějovice 2008
PLCH, J.: O výchově slovesným uměním v mladším školním věku. Praha, 1981.
TRÁVNÍČEK, J.: Vyprávěj mi něco: jak si děti osvojují příběhy. Příbram: Nakl. Pistorius+Olšanská; Praha-Litomyšl: Nakl. Ladislav Horáček-Paseka, 2007.
ZÍTKOVÁ, J.: Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku ZŠ. Brno: Masarykova univerzita, 2004.
Vybrané stati z časopisu Komenský, sborníků ad. budou upřesněny při jednotlivých konzultacích.