Cílem diplomové práce je upozornit na souvislosti mezi specifickými poruchami učení a školním úspěchem. Teoretická část charakterizuje specifika vývoje dítěte mladšího školního věku, proces učení a jeho zákonitosti, specifické poruchy učení, jejich jednotlivé typy a popisuje podmínky úspěšnosti ve vzdělávacím procesu. Praktická část je zaměřena na zpracování výzkumu, analýzu a interpretaci výsledků a následné doporučení pro laickou i pedagogickou veřejnost, u kterých dochází ke styku s dítětem s dysortografií.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to highlight the link between learning disabilities and school success. The theoretical part describes the specifics of the development of a child under school age, the learning process and its laws, specific learning disabilities, their various types and describes the conditions for success in education. The practical part is focused on research, processing, analysis and interpretation of results and subsequent recommendations for the general public and teaching, where there is contact with a child with dysorthography.
Klíčová slova
Mladší školní věk, školní úspěšnost, učení, specifické poruchy učení, dyslexie, dysgrafie, dysortografie
Klíčová slova v angličtině
Youngest school-age child, school success, learning, specific learning disabilities, dyslexia, dysgraphy, dysorthography
Rozsah průvodní práce
79 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je upozornit na souvislosti mezi specifickými poruchami učení a školním úspěchem. Teoretická část charakterizuje specifika vývoje dítěte mladšího školního věku, proces učení a jeho zákonitosti, specifické poruchy učení, jejich jednotlivé typy a popisuje podmínky úspěšnosti ve vzdělávacím procesu. Praktická část je zaměřena na zpracování výzkumu, analýzu a interpretaci výsledků a následné doporučení pro laickou i pedagogickou veřejnost, u kterých dochází ke styku s dítětem s dysortografií.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to highlight the link between learning disabilities and school success. The theoretical part describes the specifics of the development of a child under school age, the learning process and its laws, specific learning disabilities, their various types and describes the conditions for success in education. The practical part is focused on research, processing, analysis and interpretation of results and subsequent recommendations for the general public and teaching, where there is contact with a child with dysorthography.
Klíčová slova
Mladší školní věk, školní úspěšnost, učení, specifické poruchy učení, dyslexie, dysgrafie, dysortografie
Klíčová slova v angličtině
Youngest school-age child, school success, learning, specific learning disabilities, dyslexia, dysgraphy, dysorthography
Zásady pro vypracování
Cílem práce je poukázat na vliv specifické poruchy učení dysortografie na školní úspěch žáků. Teoretická část bude zaměřena na stručnou charakteristiku školní úspěšnosti a faktory ji podmiňující, na problematiku terminologického vymezení specifické poruchy učení dysortografie jako grafické podoby řeči. V praktické části se autorka zaměří na zpracování výzkumu vhodnými metodami, na kvantitativní analýzu školní dokumentace.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je poukázat na vliv specifické poruchy učení dysortografie na školní úspěch žáků. Teoretická část bude zaměřena na stručnou charakteristiku školní úspěšnosti a faktory ji podmiňující, na problematiku terminologického vymezení specifické poruchy učení dysortografie jako grafické podoby řeči. V praktické části se autorka zaměří na zpracování výzkumu vhodnými metodami, na kvantitativní analýzu školní dokumentace.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava, VÍTKOVÁ, Marie et al. Vzdělávaní žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II. Brno : Paido, 2008. 367 s. ISBN 978-80-7315-170-6.\\
FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2.
Praha : Portál, 2003. 383 s. ISBN 80-7178-626-8.\\
HÁJKOVÁ, Vanda, STRNADOVÁ, Iva. Inkluzivní vzdělávání. Praha : Grada, 2010.
224 s. ISBN 978-80-247-3070-7.\\
KOCOUROVÁ, Marie. Komunikační kompetence jako téma inkluzivní školy. Monografie.
I.vyd. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2002. 416 s. ISBN 80-86473-23-6.\\
POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 3. rozšířené
vyd. Praha : Portál, 2001. 336 s. ISBN 978-80-7367-8.\\
RENOTIÉROVÁ, Marie, LUDÍKOVÁ, Libuše. Speciální pedagogika. Olomouc : PF UP, 2003. ISBN 80-244-0646-2.\\
SELIKOWITZ, Mark. Dyslexie a jiné poruchy učení. 1. vyd. Praha : Grada Publishing,
spol. s. r. o., 2000. 136 s. ISBN 80-7169-773-7.\\
ŠKODOVÁ, Eva, JEDLIČKA, Ivan a kol. Klinická logopedie. Praha : Portál, 2003. 616 s.
ISBN 80-7178-546-6.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha : Portál, 2000. 467 s. ISBN 80-246-0956-8.\\
VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální.
2. přepracované a rozšířené vydání. Brno : Paido, 2004. 463 s. ISBN 80-7315-071-9.\\
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program.
Nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. 2. vyd. Praha : Portál, 2007. 207 s. ISBN
80-7367-326-6.\\
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Praha : Portál, 2003. 263 s. ISBN 80- 7178-800-7.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava, VÍTKOVÁ, Marie et al. Vzdělávaní žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II. Brno : Paido, 2008. 367 s. ISBN 978-80-7315-170-6.\\
FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2.
Praha : Portál, 2003. 383 s. ISBN 80-7178-626-8.\\
HÁJKOVÁ, Vanda, STRNADOVÁ, Iva. Inkluzivní vzdělávání. Praha : Grada, 2010.
224 s. ISBN 978-80-247-3070-7.\\
KOCOUROVÁ, Marie. Komunikační kompetence jako téma inkluzivní školy. Monografie.
I.vyd. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2002. 416 s. ISBN 80-86473-23-6.\\
POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 3. rozšířené
vyd. Praha : Portál, 2001. 336 s. ISBN 978-80-7367-8.\\
RENOTIÉROVÁ, Marie, LUDÍKOVÁ, Libuše. Speciální pedagogika. Olomouc : PF UP, 2003. ISBN 80-244-0646-2.\\
SELIKOWITZ, Mark. Dyslexie a jiné poruchy učení. 1. vyd. Praha : Grada Publishing,
spol. s. r. o., 2000. 136 s. ISBN 80-7169-773-7.\\
ŠKODOVÁ, Eva, JEDLIČKA, Ivan a kol. Klinická logopedie. Praha : Portál, 2003. 616 s.
ISBN 80-7178-546-6.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha : Portál, 2000. 467 s. ISBN 80-246-0956-8.\\
VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální.
2. přepracované a rozšířené vydání. Brno : Paido, 2004. 463 s. ISBN 80-7315-071-9.\\
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program.
Nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. 2. vyd. Praha : Portál, 2007. 207 s. ISBN
80-7367-326-6.\\
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Praha : Portál, 2003. 263 s. ISBN 80- 7178-800-7.