Diplomová práce se zabývá volnočasovými aktivitami žáku 2. stupně ŽS ve vybraných lokalitách Mikroregionu Bystřicko a Českých Budějovic. Diplomová práce mapuje vybrané možnosti využití volného času v obou lokalitách a zkoumá vztah volnočasových zařízení a jejich klientů ( žáků 2. stupně ZŠ). Důraz jer kladem na otázku, zda žáci dokáží využívat možnosti, které jim daný region v trávení volného času nabízí. V teoretické rovině autor představí oba sledované regiony, vytyčí nejdůležitější teoretické pojmy a zmapuje rozmístění a pestrost nabídky volnočasových aktivit ve vybraných regionech. Samostatnou kapitolou bude vztah mezi trávením volného času a rizikovým chováním mládeže. Výstupem diplomové práce pak budou doporučení v oblasti propagace volnočasových aktivit ve zvolených regionech a zvýšení jejich atraktivity pro cílovou skupinu.
Anotace v angličtině
This master thesis deals with the leisure time activities of pupils of second degree of primary school in selected locations of microregion Bystřicko and České Budějovice. The diploma thesis analyses selected leisure time activities in both locations and it explores the relationship of leisure time activities and their clients ( in this case the pupils of second degree of primary school). The thesis emphasize on the question, whether the pupils can take use of the possibilities that are available in the given region or not. The author presents both of chosen regions in the theoretical part, specifies the most important theoretical terms and analyses layout and diversity of leisure time activities in selected regions. A separate chapter is the relationship between leisure time activities and risk behavior of teen-agers. The output of the master thesis will be recommendations in the area of propagation of leisure time activities in selected regions and increase of the attractiveness for the target group.
Klíčová slova
Mikroregion Bystřicko, České Budějovice, volný čas, žáci 2. stupně ZŠ, pedagogika
Klíčová slova v angličtině
Microregion Bystřicko, České Budějovice, leisure time, pupils of second degree of primary school, pedagogy
Rozsah průvodní práce
63 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá volnočasovými aktivitami žáku 2. stupně ŽS ve vybraných lokalitách Mikroregionu Bystřicko a Českých Budějovic. Diplomová práce mapuje vybrané možnosti využití volného času v obou lokalitách a zkoumá vztah volnočasových zařízení a jejich klientů ( žáků 2. stupně ZŠ). Důraz jer kladem na otázku, zda žáci dokáží využívat možnosti, které jim daný region v trávení volného času nabízí. V teoretické rovině autor představí oba sledované regiony, vytyčí nejdůležitější teoretické pojmy a zmapuje rozmístění a pestrost nabídky volnočasových aktivit ve vybraných regionech. Samostatnou kapitolou bude vztah mezi trávením volného času a rizikovým chováním mládeže. Výstupem diplomové práce pak budou doporučení v oblasti propagace volnočasových aktivit ve zvolených regionech a zvýšení jejich atraktivity pro cílovou skupinu.
Anotace v angličtině
This master thesis deals with the leisure time activities of pupils of second degree of primary school in selected locations of microregion Bystřicko and České Budějovice. The diploma thesis analyses selected leisure time activities in both locations and it explores the relationship of leisure time activities and their clients ( in this case the pupils of second degree of primary school). The thesis emphasize on the question, whether the pupils can take use of the possibilities that are available in the given region or not. The author presents both of chosen regions in the theoretical part, specifies the most important theoretical terms and analyses layout and diversity of leisure time activities in selected regions. A separate chapter is the relationship between leisure time activities and risk behavior of teen-agers. The output of the master thesis will be recommendations in the area of propagation of leisure time activities in selected regions and increase of the attractiveness for the target group.
Klíčová slova
Mikroregion Bystřicko, České Budějovice, volný čas, žáci 2. stupně ZŠ, pedagogika
Klíčová slova v angličtině
Microregion Bystřicko, České Budějovice, leisure time, pupils of second degree of primary school, pedagogy
Zásady pro vypracování
Problematika volného času dětí a jeho výchovného využívání je stále výraznějším problémem pedagogiky volného času i sociální pedagogiky. Studie realizované v tomto kontextu dokazují, že organizace, instituce či školy, které nabízejí volnočasové aktivity, nedokáží vždy vhodně využívat příležitostí a neuplatňují dostatečně v praxi svou nabídku, neboť nedokáží dostatečně efektivně mapovat potřeby v regionu a nabízet potenciálním zájemcům své služby.
Cílem diplomové práce tedy bude v konkrétní lokalitě zmapovat, jakým způsobem funguje vztah mezi volnočasovými institucemi a "klienty" (žáky ZŠ a jejich rodiči, vedením škol) a poukázat na to, jak děti dokáží reálně využívat volnočasových aktivit. Zajímavé bude porovnání zkušeností a postupů z lokality mikroregionu Bystřicko a krajského města České Budějovice.\\
V teoretické rovině autor vymezí pojem volný čas a popíše související teoretické aspekty, v teoreticko - praktické části představí mikroregion, v němž bude probíhat výzkum. Dále zde provede analýzy nabídky a využití volného času v rámci škol mikroregionu, navrhne vhodnou metodu analýzy poptávky a ověří ji v praxi a porovná situaci ve svém regionu s lokalitou Českých Budějovic.\\
Výstupem pro praxi by byla pak doporučení v oblasti propagace využívání volného času, v oblasti tvorby nástrojů pro monitorování potřeb potenciálních "klientů" a na vyhodnocování nabídky volnočasových aktivit v dané lokalitě.
Zásady pro vypracování
Problematika volného času dětí a jeho výchovného využívání je stále výraznějším problémem pedagogiky volného času i sociální pedagogiky. Studie realizované v tomto kontextu dokazují, že organizace, instituce či školy, které nabízejí volnočasové aktivity, nedokáží vždy vhodně využívat příležitostí a neuplatňují dostatečně v praxi svou nabídku, neboť nedokáží dostatečně efektivně mapovat potřeby v regionu a nabízet potenciálním zájemcům své služby.
Cílem diplomové práce tedy bude v konkrétní lokalitě zmapovat, jakým způsobem funguje vztah mezi volnočasovými institucemi a "klienty" (žáky ZŠ a jejich rodiči, vedením škol) a poukázat na to, jak děti dokáží reálně využívat volnočasových aktivit. Zajímavé bude porovnání zkušeností a postupů z lokality mikroregionu Bystřicko a krajského města České Budějovice.\\
V teoretické rovině autor vymezí pojem volný čas a popíše související teoretické aspekty, v teoreticko - praktické části představí mikroregion, v němž bude probíhat výzkum. Dále zde provede analýzy nabídky a využití volného času v rámci škol mikroregionu, navrhne vhodnou metodu analýzy poptávky a ověří ji v praxi a porovná situaci ve svém regionu s lokalitou Českých Budějovic.\\
Výstupem pro praxi by byla pak doporučení v oblasti propagace využívání volného času, v oblasti tvorby nástrojů pro monitorování potřeb potenciálních "klientů" a na vyhodnocování nabídky volnočasových aktivit v dané lokalitě.
Seznam doporučené literatury
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 176 s. ISBN 80-7178-927-5\\
HÁJEK, Bedřich. Děti, vedoucí, volný čas. 1. vyd. Praha : Institut dětí a mládeže
MŠMT, 2004. 120 s. ISBN 80-86784-06-1.\\
HÁJEK, Bedřich, HOFBAUER, Břetislav, PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného
času. 2003. vyd. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, , 2003. 105 s. ISBN 80-
7290-128-1.\\
PÁVKOVÁ, Jiřina, et al. Pedagogika volného času : Teorie, praxe a perspektivy
výchovy mimo vyučování a zařízení volného času. 3. aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2002.
231 s. ISBN 80-7178-711-6.\\
SLEPIČKOVÁ, Irena. Sport a volný čas : vybrané kapitoly. 2. vyd. Praha : Karolinum,
2005. 115 s. ISBN 80-246-1039-6.\\
STAŇOVÁ, Martina. Vztah dětí a mládeže k volnému času a volnočasovým aktivitám.
[s.l.], 2007. 67 s. Masarykova univerzita v Brně. Pedagogická fakulta. Bakalářská práce.\\
VÁŽANSKÝ, Mojmír, SMÉKAL, Vladimír. Základy pedagogiky volného času. 1.vyd.
Brno : Paido, 1995. 176 s. ISBN 80-901737-9-9.\\
VESELÁ, Jana. Jak ve volném čase? 1. vyd. Hradec králové : Gaudeamus, 1997. 121 s.
ISBN 80-7041-146-5.\\
ZALABOVÁ, Veronika. Volný čas a hodnotová orientace mládeže. [s.l.], 2002. 82 s.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Teologická fakulta. Diplomová práce.\\
ČECH, Tomáš. Výchova a voný čas.2. Brno:MSD,2007. 215 s. ISBN 978-80-86633-97-8\\
PEŠOVÁ, Ilona, ŠÁMALÍK, Miroslav. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada, 2006. 152s. ISBN 80-247-1216-4\\
SMOLÍK, Josef. Subkultury mládeže. Praha: Grada, 2010. 288s. ISBN 978-80-247-2907-7
Seznam doporučené literatury
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 176 s. ISBN 80-7178-927-5\\
HÁJEK, Bedřich. Děti, vedoucí, volný čas. 1. vyd. Praha : Institut dětí a mládeže
MŠMT, 2004. 120 s. ISBN 80-86784-06-1.\\
HÁJEK, Bedřich, HOFBAUER, Břetislav, PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného
času. 2003. vyd. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, , 2003. 105 s. ISBN 80-
7290-128-1.\\
PÁVKOVÁ, Jiřina, et al. Pedagogika volného času : Teorie, praxe a perspektivy
výchovy mimo vyučování a zařízení volného času. 3. aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2002.
231 s. ISBN 80-7178-711-6.\\
SLEPIČKOVÁ, Irena. Sport a volný čas : vybrané kapitoly. 2. vyd. Praha : Karolinum,
2005. 115 s. ISBN 80-246-1039-6.\\
STAŇOVÁ, Martina. Vztah dětí a mládeže k volnému času a volnočasovým aktivitám.
[s.l.], 2007. 67 s. Masarykova univerzita v Brně. Pedagogická fakulta. Bakalářská práce.\\
VÁŽANSKÝ, Mojmír, SMÉKAL, Vladimír. Základy pedagogiky volného času. 1.vyd.
Brno : Paido, 1995. 176 s. ISBN 80-901737-9-9.\\
VESELÁ, Jana. Jak ve volném čase? 1. vyd. Hradec králové : Gaudeamus, 1997. 121 s.
ISBN 80-7041-146-5.\\
ZALABOVÁ, Veronika. Volný čas a hodnotová orientace mládeže. [s.l.], 2002. 82 s.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Teologická fakulta. Diplomová práce.\\
ČECH, Tomáš. Výchova a voný čas.2. Brno:MSD,2007. 215 s. ISBN 978-80-86633-97-8\\
PEŠOVÁ, Ilona, ŠÁMALÍK, Miroslav. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada, 2006. 152s. ISBN 80-247-1216-4\\
SMOLÍK, Josef. Subkultury mládeže. Praha: Grada, 2010. 288s. ISBN 978-80-247-2907-7