Diplomová práce se zabývá porovnáním pojetí výuky minulého a předpřítomného času v učebnicích angličtiny pro 2. stupeň základních škol.
Teoretická část se věnuje porovnání chápání obou časů ve vybraných vědeckých gramatikách a také porovnání výkladu těchto časů v gramatikách pedagogických. Dále se zabývá důležitostí gramatiky při výuce angličtiny.
Praktická část se zaměřuje na samotnou prezentaci minulého a předpřítomného času v učebnicích angličtiny pro 2. stupeň základních škol. Zkoumá především typy kontextů, ve kterých jsou oba časy prezentovány, a typy cvičení určené k procvičování daných časů. Cílem porovnávání učebnic v této části je také zjištění, zda prezentace obou časů v těchto učebnicích odpovídá popisu získanému v odborných gramatikách.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is concerned with a comparison of the concept of teaching the Simple past and the Present perfect tenses in textbooks of English for middle schools.
The theoretical part deals with the comparison of understanding both tenses in scientific grammars and also the comparison of interpretation of these tenses in pedagogical grammars. It is also concerned with the importance of grammar in the process of teaching English.
The practical part focuses on the presentations of the Simple past and the Present perfect in textbooks of English for middle schools. It focuses mainly on the types of context they are presented in and also types of exercises intended for practising both tenses. The aim of the comparison of textbooks in this part is also to find out if the presentations of both tenses correspond with the description acquired from scientific and pedagogical grammars.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
99
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá porovnáním pojetí výuky minulého a předpřítomného času v učebnicích angličtiny pro 2. stupeň základních škol.
Teoretická část se věnuje porovnání chápání obou časů ve vybraných vědeckých gramatikách a také porovnání výkladu těchto časů v gramatikách pedagogických. Dále se zabývá důležitostí gramatiky při výuce angličtiny.
Praktická část se zaměřuje na samotnou prezentaci minulého a předpřítomného času v učebnicích angličtiny pro 2. stupeň základních škol. Zkoumá především typy kontextů, ve kterých jsou oba časy prezentovány, a typy cvičení určené k procvičování daných časů. Cílem porovnávání učebnic v této části je také zjištění, zda prezentace obou časů v těchto učebnicích odpovídá popisu získanému v odborných gramatikách.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is concerned with a comparison of the concept of teaching the Simple past and the Present perfect tenses in textbooks of English for middle schools.
The theoretical part deals with the comparison of understanding both tenses in scientific grammars and also the comparison of interpretation of these tenses in pedagogical grammars. It is also concerned with the importance of grammar in the process of teaching English.
The practical part focuses on the presentations of the Simple past and the Present perfect in textbooks of English for middle schools. It focuses mainly on the types of context they are presented in and also types of exercises intended for practising both tenses. The aim of the comparison of textbooks in this part is also to find out if the presentations of both tenses correspond with the description acquired from scientific and pedagogical grammars.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude porovnat pojetí výuky dvou anglických časů v učebnicích anglického jazyka pro 2. stupeň ZŠ. Jedná se o předpřítomný čas (present perfect) a minulý čas prostý (past simple). Tyto časy působí českým dětem velké obtíže, způsobené tím, že koncept předpřítomného času je v češtině neznámý a oba časy se do češtiny překládají minulým časem.
V teoretické části diplomantka popíše, jak anglické gramatiky popisují oba tyto časy. Zaměří se na porovnání vědeckých a pedagogických gramatik.
V praktické části bude diplomantka zkoumat, jakým způsobem jsou tyto dva časy prezentovány ve vybraných několika učebnicích, které se běžně používají na ZŠ. Bude zjišťovat, zda jejich prezentace odpovídá popisu získanému v odborných gramatikách a také, jestli prezentace v učebnici počítá s možnými chybami žáků vznikajícími interferencí mezi mateřským a cílovým jazykem.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude porovnat pojetí výuky dvou anglických časů v učebnicích anglického jazyka pro 2. stupeň ZŠ. Jedná se o předpřítomný čas (present perfect) a minulý čas prostý (past simple). Tyto časy působí českým dětem velké obtíže, způsobené tím, že koncept předpřítomného času je v češtině neznámý a oba časy se do češtiny překládají minulým časem.
V teoretické části diplomantka popíše, jak anglické gramatiky popisují oba tyto časy. Zaměří se na porovnání vědeckých a pedagogických gramatik.
V praktické části bude diplomantka zkoumat, jakým způsobem jsou tyto dva časy prezentovány ve vybraných několika učebnicích, které se běžně používají na ZŠ. Bude zjišťovat, zda jejich prezentace odpovídá popisu získanému v odborných gramatikách a také, jestli prezentace v učebnici počítá s možnými chybami žáků vznikajícími interferencí mezi mateřským a cílovým jazykem.
Seznam doporučené literatury
Dušková, L. a kol. (2006) Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Academia.
Greenbaum, S. (1996) The Oxford English Grammar. Oxford University Press.
Huddleston, R. and Geoffrey, K. Pullum (2002) The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge University Press.
Parrot, M. (2000) Grammar for English Language Teachers. Cambridge University Press.
Quirk, R., Greenbaum, S., Leech, G. and . J. Svartvik ( 1985) A Comprehensive Grammar of the English Language. Longman.
Quirk, R., Greenbaum, S. (1973) A University Grammar of English. Longman
Učebnice k praktické části:
Betáková, L. and Dvořáková, K. (2005) Way to win. Fraus.
Elsworth, S. and Rose, J. (1997) Go! Longman
Hutchinson, T. (2004) Project. Oxford University Press.
Littlejohn, A. and Hicks, D. (1996) Cambridge English for Schools. Cambridge University Press.
Nolasco, R. (2000) New Streetwise. Oxford.
Seznam doporučené literatury
Dušková, L. a kol. (2006) Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Academia.
Greenbaum, S. (1996) The Oxford English Grammar. Oxford University Press.
Huddleston, R. and Geoffrey, K. Pullum (2002) The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge University Press.
Parrot, M. (2000) Grammar for English Language Teachers. Cambridge University Press.
Quirk, R., Greenbaum, S., Leech, G. and . J. Svartvik ( 1985) A Comprehensive Grammar of the English Language. Longman.
Quirk, R., Greenbaum, S. (1973) A University Grammar of English. Longman
Učebnice k praktické části:
Betáková, L. and Dvořáková, K. (2005) Way to win. Fraus.
Elsworth, S. and Rose, J. (1997) Go! Longman
Hutchinson, T. (2004) Project. Oxford University Press.
Littlejohn, A. and Hicks, D. (1996) Cambridge English for Schools. Cambridge University Press.
Nolasco, R. (2000) New Streetwise. Oxford.