Diplomová práce se zabývá analýzou českých a rakouských ucebnic dějepisu
určených pro vyšší gymnázia. Důraz je kladen na interpretaci klíčových událostí 20.století, jež obě země spojují.Práce shrnuje nejnovejší teoretické poznatky o učebnicích dějepisu jako základním edukačním médiu. Charakterizuje výuku dějin 20. století v České republice a v Rakousku a porovnává učební plány dějepisu pro vyšší gymnázia, stejně jako didaktické pojetí a obsah dějepisné výuky v obou zemích.Diplomová práce zkoumá pohled rakouských a českých učebnic dějepisu pro vyšší gymnázia na vybrané klíčové události dějin 20. století a ukazuje rozdíly a průsečíky v jejich zpracování. Dále sleduje didaktickou vybavenost učebnic, obrazové přílohy a další doplňkové materiály.Součástí práce je empirický průzkum realizovaný na vybraných gymnáziích Jihočeského kraje a Dolního Rakouska. Zjištění získaná průzkumem ukazují nejen znalosti žáků o sousední zemi, ale také jejich názory, předsudky a stereotypy. Výzkum rovněž zachycuje názory učitelů dějepisu těchto gymnázií na reálný stav výuky dějin v obou zemích.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the comparison between the Czech and Austrian history
textbooks for the second level of the grammar schools. The work is focused on the interpretation of key events connecting the two countries during the 20th century.It summarizes the latest knowledge of the history textbooks used as the basic educational media and compares the methods and contents of teaching history.The work gives an overview of the Austrian and Czech history textbooks for the second level of the grammar schools and shows the divergences and convergences on selected historical events. It also studies if the textbooks fulfil the didactic, illustrations and other supplementary requirements.
The work also implemented an empirical survey of selected grammar schools in
the South Bohemian region and Lower Austria. The findings obtained from this survey show not only the knowledge of the students at these schools, but also their opinions,prejudices and stereotypes. The research also highlights opinions of the teachers on the current situation of the school system in both countries.
Klíčová slova
učebnice dějepisu, česko-rakouské, klíčové momenty dějin 20. století
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
154 s. (247 801 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá analýzou českých a rakouských ucebnic dějepisu
určených pro vyšší gymnázia. Důraz je kladen na interpretaci klíčových událostí 20.století, jež obě země spojují.Práce shrnuje nejnovejší teoretické poznatky o učebnicích dějepisu jako základním edukačním médiu. Charakterizuje výuku dějin 20. století v České republice a v Rakousku a porovnává učební plány dějepisu pro vyšší gymnázia, stejně jako didaktické pojetí a obsah dějepisné výuky v obou zemích.Diplomová práce zkoumá pohled rakouských a českých učebnic dějepisu pro vyšší gymnázia na vybrané klíčové události dějin 20. století a ukazuje rozdíly a průsečíky v jejich zpracování. Dále sleduje didaktickou vybavenost učebnic, obrazové přílohy a další doplňkové materiály.Součástí práce je empirický průzkum realizovaný na vybraných gymnáziích Jihočeského kraje a Dolního Rakouska. Zjištění získaná průzkumem ukazují nejen znalosti žáků o sousední zemi, ale také jejich názory, předsudky a stereotypy. Výzkum rovněž zachycuje názory učitelů dějepisu těchto gymnázií na reálný stav výuky dějin v obou zemích.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the comparison between the Czech and Austrian history
textbooks for the second level of the grammar schools. The work is focused on the interpretation of key events connecting the two countries during the 20th century.It summarizes the latest knowledge of the history textbooks used as the basic educational media and compares the methods and contents of teaching history.The work gives an overview of the Austrian and Czech history textbooks for the second level of the grammar schools and shows the divergences and convergences on selected historical events. It also studies if the textbooks fulfil the didactic, illustrations and other supplementary requirements.
The work also implemented an empirical survey of selected grammar schools in
the South Bohemian region and Lower Austria. The findings obtained from this survey show not only the knowledge of the students at these schools, but also their opinions,prejudices and stereotypes. The research also highlights opinions of the teachers on the current situation of the school system in both countries.
Klíčová slova
učebnice dějepisu, česko-rakouské, klíčové momenty dějin 20. století
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
Po teoretickém úvodu zabývajícím se učebnicí dějepisu, její funkcí a vlivem na utváření historického vědomí a myšlení ve společnosti, se studentka zaměří na analýzu zpracování klíčových událostí dějin 20. století v českých a rakouských učebnicích dějepisu. Bude se věnovat jak jejich věcnému obsahu a obrazu dějinného procesu, tak přiměřenosti a náročnosti učiva, sdělnosti textu, množství a strukturaci učiva. Především se diplomantka zaměří na ty události 20. století, které obě země určitým způsobem spojují. Bude hledat nejen jejich dějinné průsečíky, ale také pro dané země důležité a zásadní historické momenty. Pokusí se zmapovat interpretaci těchto událostí v učebnicích dějepisu obou zemí i u učitelů dějepisu a jejich studentů ve třech vybraných gymnáziích.
Zásady pro vypracování
Po teoretickém úvodu zabývajícím se učebnicí dějepisu, její funkcí a vlivem na utváření historického vědomí a myšlení ve společnosti, se studentka zaměří na analýzu zpracování klíčových událostí dějin 20. století v českých a rakouských učebnicích dějepisu. Bude se věnovat jak jejich věcnému obsahu a obrazu dějinného procesu, tak přiměřenosti a náročnosti učiva, sdělnosti textu, množství a strukturaci učiva. Především se diplomantka zaměří na ty události 20. století, které obě země určitým způsobem spojují. Bude hledat nejen jejich dějinné průsečíky, ale také pro dané země důležité a zásadní historické momenty. Pokusí se zmapovat interpretaci těchto událostí v učebnicích dějepisu obou zemí i u učitelů dějepisu a jejich studentů ve třech vybraných gymnáziích.
Seznam doporučené literatury
Beneš, Z., Historický text a historická kultura, Praha 1995.
Beneš, Z., Gracová, B., Průcha, J., Sondy a analýzy - teorie a multikulturní aspekty edukačního média, Praha 2008.
Češi a Němci. Dějiny - kultura - politika ( ed. Koschmal, W., Nekula, M., Rogall, J.), Praha - Litomyšl 2001.
Křen, J., Dvě století střední Evropy, Praha 2005.
Křen, J. - Broklová, E., Obraz Němců, Rakouska a Německa v české společnosti 19. a 20. století, Praha 1998.
Průcha J., Učebnice: teorie a analýzy edukačního média, Brno 1998.
Rak, J., Bývali Čechové. České historické mýty a stereotypy, Praha 1994.
Školní výuka dějepisu a překonávání stereotypních obrazů sousedních národů I., II., ( red. Gracová, B. - Psík, R.), Ostrava 1999.
Seznam doporučené literatury
Beneš, Z., Historický text a historická kultura, Praha 1995.
Beneš, Z., Gracová, B., Průcha, J., Sondy a analýzy - teorie a multikulturní aspekty edukačního média, Praha 2008.
Češi a Němci. Dějiny - kultura - politika ( ed. Koschmal, W., Nekula, M., Rogall, J.), Praha - Litomyšl 2001.
Křen, J., Dvě století střední Evropy, Praha 2005.
Křen, J. - Broklová, E., Obraz Němců, Rakouska a Německa v české společnosti 19. a 20. století, Praha 1998.
Průcha J., Učebnice: teorie a analýzy edukačního média, Brno 1998.
Rak, J., Bývali Čechové. České historické mýty a stereotypy, Praha 1994.
Školní výuka dějepisu a překonávání stereotypních obrazů sousedních národů I., II., ( red. Gracová, B. - Psík, R.), Ostrava 1999.