Základem práce Pedagogické aspekty výuky čtení v 1. ročníku ZŠ je orientace v současné odborné literatuře, současných učebnicích i metodických příručkách, na jejichž základě byl zachycen současný stav výuky čtení v 1. ročnících ZŠ, čtení metodou analyticko-syntetickou a genetickou.
Diplomová práce obsahuje část teoretickou a část výzkumnou. V teoretické části byla analyzována problematika počátečního čtení. Na základě průzkumu čtenářských dovedností žáků byla provedena analýza současných užívaných metod a zhodnocen její přínos.
Výzkumná část práce se zaměřuje na zpracování dotazníkového šetření z hlediska praktického využití.
V závěru práce jsou naznačeny možnosti dalšího zdokonalování čtenářské úrovně žáka.
Anotace v angličtině
This dissertation is about pedagogical aspects of teaching reader?s sklills in the first year at the primary school.
It is based on special contemporary literature, contemporary text books, and methodical manuals.
It describes current state of teaching reading in first year at the primary school by two methods. Analytical-synthetic method and genetical method.
This dissertation includes theoretic part and research part. In the theoretic part was analysed problems of initial reading. In this dissertation was made the analysis of contemporary used methods. The analysis was based on reader?s sklills research and there was evaluated the benefit of this analysis.
Research part concentrates on questionnaire survey from the point of view of practical use.
At the end of the dissertation are indicated next possibilities how to improve reader?s sklills level.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
116 s., 14 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Základem práce Pedagogické aspekty výuky čtení v 1. ročníku ZŠ je orientace v současné odborné literatuře, současných učebnicích i metodických příručkách, na jejichž základě byl zachycen současný stav výuky čtení v 1. ročnících ZŠ, čtení metodou analyticko-syntetickou a genetickou.
Diplomová práce obsahuje část teoretickou a část výzkumnou. V teoretické části byla analyzována problematika počátečního čtení. Na základě průzkumu čtenářských dovedností žáků byla provedena analýza současných užívaných metod a zhodnocen její přínos.
Výzkumná část práce se zaměřuje na zpracování dotazníkového šetření z hlediska praktického využití.
V závěru práce jsou naznačeny možnosti dalšího zdokonalování čtenářské úrovně žáka.
Anotace v angličtině
This dissertation is about pedagogical aspects of teaching reader?s sklills in the first year at the primary school.
It is based on special contemporary literature, contemporary text books, and methodical manuals.
It describes current state of teaching reading in first year at the primary school by two methods. Analytical-synthetic method and genetical method.
This dissertation includes theoretic part and research part. In the theoretic part was analysed problems of initial reading. In this dissertation was made the analysis of contemporary used methods. The analysis was based on reader?s sklills research and there was evaluated the benefit of this analysis.
Research part concentrates on questionnaire survey from the point of view of practical use.
At the end of the dissertation are indicated next possibilities how to improve reader?s sklills level.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
Diplomantka se ve své práci bude zabývat aktuálními problémy výuky elementárního čtení v 1. ročnících ZŠ. Základem práce bude dobrá orientace v současné odborné literatuře, současných učebnicích i metodických příručkách, na jejichž základě se diplomantka pokusí zachytit současný stav výuky čtení v 1. ročnících ZŠ, tj. čtení metodou analyticko-syntetickou a genetickou.
Na základě studia odborné literatury by diplomantka měla prokázat schopnost uceleného pohledu na danou problematiku.
Diplomová práce bude obsahovat část teoretickou a část výzkumnou.V teoretické části práce bude analyzována problematika počátečního čtení se zaměřením na jednotlivá období čtenářského rozvoje žáků.
Na základě průzkumu čtenářských dovedností žáků provede diplomantka analýzu současně užívaných metod elementárního čtení a zhodnotí jejich přínos.
Výzkumná část práce bude také zaměřena na zpracování dotazníkového šetření ke genetické metodě z hlediska praktického využití.
V závěru práce bude analyzováno současné pojetí, obsah i přístupy k vyučování čtení a naznačeny možnosti dalšího zdokonalování čtenářské úrovně žáka.
Práce má poukázat na rozdílnosti ve výuce počátečního čtení ve své komplexnosti a nastínit možnosti obohacení prvopočáteční výuky.
Součástí diplomové práce bude i její anotace v anglickém jazyce.
Zásady pro vypracování
Diplomantka se ve své práci bude zabývat aktuálními problémy výuky elementárního čtení v 1. ročnících ZŠ. Základem práce bude dobrá orientace v současné odborné literatuře, současných učebnicích i metodických příručkách, na jejichž základě se diplomantka pokusí zachytit současný stav výuky čtení v 1. ročnících ZŠ, tj. čtení metodou analyticko-syntetickou a genetickou.
Na základě studia odborné literatury by diplomantka měla prokázat schopnost uceleného pohledu na danou problematiku.
Diplomová práce bude obsahovat část teoretickou a část výzkumnou.V teoretické části práce bude analyzována problematika počátečního čtení se zaměřením na jednotlivá období čtenářského rozvoje žáků.
Na základě průzkumu čtenářských dovedností žáků provede diplomantka analýzu současně užívaných metod elementárního čtení a zhodnotí jejich přínos.
Výzkumná část práce bude také zaměřena na zpracování dotazníkového šetření ke genetické metodě z hlediska praktického využití.
V závěru práce bude analyzováno současné pojetí, obsah i přístupy k vyučování čtení a naznačeny možnosti dalšího zdokonalování čtenářské úrovně žáka.
Práce má poukázat na rozdílnosti ve výuce počátečního čtení ve své komplexnosti a nastínit možnosti obohacení prvopočáteční výuky.
Součástí diplomové práce bude i její anotace v anglickém jazyce.
Seznam doporučené literatury
BLATNÝ, L.: Prvopočáteční čtení a psaní. Brno, 1991.
DOLEŽALOVÁ, J.: Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Hr. Králové 2001.
FABIÁNKOVÁ, B.- HAVEL, J.- NOVOTNÁ, M.: Výuka čtení a psaní na 1. st. ZŠ. Paido, Brno 1999.
FRÜHAUFOVÁ, V. - MIŇHOVÁ, J. - MRÁZOVÁ, E.: Vybrané ped. a psych. problémy výuky elementárního čtení a psaní. UJEP, Ústí nad Lab. 1991.
KOŘÍNEK, M. - KŘIVÁNEK, Z.: Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha 1989.
KŘIVÁNEK, Z. - WILDOVÁ, R.: Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha 1998.
KUTÁLKOVÁ, D.: První třídou bez problémů. Praha, Makropulos, 2000.
MATĚJČEK, Z.: Dyslexie. Praha 1995.
SANTLEROVÁ, K.: Metody ve výuce čtení a psaní. Brno, 1995.
TOMAN, J.: Didaktika čtení a primární literární výchovy. JU Č. Budějovice, 2007.
WAGNEROVÁ, J.: Jak naučit číst podle genetické metody. Plzeň, 1996.
WAGNEROVÁ, J.: Vývoj českého slabikáře od nejstarších dob do současnosti. Plzeň, 2000.
ZELINKOVÁ, O.: Poruchy učení. Portál 1994.
Soubory učebnic pro 1. ročník ZŠ, různí autoři, různá nakladatelství.
Další literatura bude upřesněna při jednotlivých konzultacích.
Seznam doporučené literatury
BLATNÝ, L.: Prvopočáteční čtení a psaní. Brno, 1991.
DOLEŽALOVÁ, J.: Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Hr. Králové 2001.
FABIÁNKOVÁ, B.- HAVEL, J.- NOVOTNÁ, M.: Výuka čtení a psaní na 1. st. ZŠ. Paido, Brno 1999.
FRÜHAUFOVÁ, V. - MIŇHOVÁ, J. - MRÁZOVÁ, E.: Vybrané ped. a psych. problémy výuky elementárního čtení a psaní. UJEP, Ústí nad Lab. 1991.
KOŘÍNEK, M. - KŘIVÁNEK, Z.: Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha 1989.
KŘIVÁNEK, Z. - WILDOVÁ, R.: Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha 1998.
KUTÁLKOVÁ, D.: První třídou bez problémů. Praha, Makropulos, 2000.
MATĚJČEK, Z.: Dyslexie. Praha 1995.
SANTLEROVÁ, K.: Metody ve výuce čtení a psaní. Brno, 1995.
TOMAN, J.: Didaktika čtení a primární literární výchovy. JU Č. Budějovice, 2007.
WAGNEROVÁ, J.: Jak naučit číst podle genetické metody. Plzeň, 1996.
WAGNEROVÁ, J.: Vývoj českého slabikáře od nejstarších dob do současnosti. Plzeň, 2000.
ZELINKOVÁ, O.: Poruchy učení. Portál 1994.
Soubory učebnic pro 1. ročník ZŠ, různí autoři, různá nakladatelství.
Další literatura bude upřesněna při jednotlivých konzultacích.