Tato diplomová práce se zabývá fenoménem modelářství. První část práce je věnována historii modelů ve světě i v České republice. Nejprve je obecně popsána historie od pravěku až po současnost. Poté se práce soustřeďuje na vybrané modely a instituce, ve kterých modely nalezneme. Druhá část popisuje vybrané publikace a periodika, jež se zabývají tímto tématem. Ve třetí části se práce zabývá vztahem modelářství a výtvarné výchovy, popřípadě vztah modelářství a vyučování na základní škole. Jsou zde popsány názory dětí na modely a teoretický nástin projektů, jejichž hlavním tématem jsou modely. Práce si klade za cíl informovat především pedagogy o využití modelů ve vyučování.
Anotace v angličtině
This thesis explores the phenomenon of model making. The first part is devoted to the history of models in the world and in the Czech Republic. First, it is generally described the history from prehistoric times to the present. Further the thesis is focused on selected models and institutions in which models can be found. The second part describes selected publications and periodicals dealing with this topic. The third part deals with the relationship between model making and art education, or relationship model making and teaching at the elementary school. There are described children's views on theoretical models and outline projects whose the main theme are models. The work aims to inform teachers primarily about using of models in teaching.
Klíčová slova
Modelářství, historie modelářství, vyučování, model
Klíčová slova v angličtině
Model making, model making history, teaching, model
Rozsah průvodní práce
80 s. (129 004 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá fenoménem modelářství. První část práce je věnována historii modelů ve světě i v České republice. Nejprve je obecně popsána historie od pravěku až po současnost. Poté se práce soustřeďuje na vybrané modely a instituce, ve kterých modely nalezneme. Druhá část popisuje vybrané publikace a periodika, jež se zabývají tímto tématem. Ve třetí části se práce zabývá vztahem modelářství a výtvarné výchovy, popřípadě vztah modelářství a vyučování na základní škole. Jsou zde popsány názory dětí na modely a teoretický nástin projektů, jejichž hlavním tématem jsou modely. Práce si klade za cíl informovat především pedagogy o využití modelů ve vyučování.
Anotace v angličtině
This thesis explores the phenomenon of model making. The first part is devoted to the history of models in the world and in the Czech Republic. First, it is generally described the history from prehistoric times to the present. Further the thesis is focused on selected models and institutions in which models can be found. The second part describes selected publications and periodicals dealing with this topic. The third part deals with the relationship between model making and art education, or relationship model making and teaching at the elementary school. There are described children's views on theoretical models and outline projects whose the main theme are models. The work aims to inform teachers primarily about using of models in teaching.
Klíčová slova
Modelářství, historie modelářství, vyučování, model
Klíčová slova v angličtině
Model making, model making history, teaching, model
Zásady pro vypracování
1. Modelářství jako kulturně společenský fenomén a jeho dějinný vývoj
a) Vývoj modelářství v historii výtvarného umění a památkové péči.
b) v českých zemích (Langweilův model Prahy a jeho autor, Keramický model Českého Krumlova, sdružení a kroužky modelářů apod.)
c) v zahraničí
2. Publikace a periodika modelářství
3. Modelářství a výtvarná výchova
a) Co je to vlastně model?
b) Co znamenají pro děti modely?
c) Využití modelů ve výtvarné výchově na 1.stupni ZŠ.
d) Ukázkový projekt pro 1.stupeň ZŠ (teoretický nástin)
4. Obrazové přílohy
Poznámka: Všechny součásti diplomové práce budou zpracovávány s ohledem na formu práce, tedy teoreticky. Jednotlivé části práce budou adekvátně akcentovány v obrazové dokumentaci.
Diplomant zpracuje všechny části diplomové práce dle svých možností na té nejlepší stylistické a pravopisné úrovni.
Zásady pro vypracování
1. Modelářství jako kulturně společenský fenomén a jeho dějinný vývoj
a) Vývoj modelářství v historii výtvarného umění a památkové péči.
b) v českých zemích (Langweilův model Prahy a jeho autor, Keramický model Českého Krumlova, sdružení a kroužky modelářů apod.)
c) v zahraničí
2. Publikace a periodika modelářství
3. Modelářství a výtvarná výchova
a) Co je to vlastně model?
b) Co znamenají pro děti modely?
c) Využití modelů ve výtvarné výchově na 1.stupni ZŠ.
d) Ukázkový projekt pro 1.stupeň ZŠ (teoretický nástin)
4. Obrazové přílohy
Poznámka: Všechny součásti diplomové práce budou zpracovávány s ohledem na formu práce, tedy teoreticky. Jednotlivé části práce budou adekvátně akcentovány v obrazové dokumentaci.
Diplomant zpracuje všechny části diplomové práce dle svých možností na té nejlepší stylistické a pravopisné úrovni.
Seznam doporučené literatury
PAYNE, Christopher. Encyklopedie modelářských technik. Praha: Svojtka, 1998. 192 s.
URLICH, Petr. Klasický a abstraktní model v architektuře 20. století. Praha: České vysoké učení technické, 1992. 146 s.
KNÍŽÁK, Milan. Milan Knížák. Model 1965. Český Krumlov: Egon Schiele Art Centrum, 2005.
KUBÍČEK, Alois. Praha 1830: model Antonína Langweila. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury a úmění, 1961. 38 s.
LNĚNIČKA, Jaroslav. 163x pro letecké modelářství a letectví. Hradec Králové: Aeromodel, 2002. 79 s.
TŮMA, Josef. ABC automobilového modelářství. Praha: Naše vojsko, 1964. 179 s.
ABC leteckého modelářství. Praha: Naše vojsko, 1968. 199 s.
ABC železničního modelářství. Praha: Naše vojsko, 1965. 237 s.
STÁREK, Zbyněk, VONDRÁK, Vojtěch. Lodní modelářství. Brno: Computer Press, 2003. 222 s.
Další doplnění seznamu odborné literatury je součástí diplomantova úkolu.
Seznam doporučené literatury
PAYNE, Christopher. Encyklopedie modelářských technik. Praha: Svojtka, 1998. 192 s.
URLICH, Petr. Klasický a abstraktní model v architektuře 20. století. Praha: České vysoké učení technické, 1992. 146 s.
KNÍŽÁK, Milan. Milan Knížák. Model 1965. Český Krumlov: Egon Schiele Art Centrum, 2005.
KUBÍČEK, Alois. Praha 1830: model Antonína Langweila. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury a úmění, 1961. 38 s.
LNĚNIČKA, Jaroslav. 163x pro letecké modelářství a letectví. Hradec Králové: Aeromodel, 2002. 79 s.
TŮMA, Josef. ABC automobilového modelářství. Praha: Naše vojsko, 1964. 179 s.
ABC leteckého modelářství. Praha: Naše vojsko, 1968. 199 s.
ABC železničního modelářství. Praha: Naše vojsko, 1965. 237 s.
STÁREK, Zbyněk, VONDRÁK, Vojtěch. Lodní modelářství. Brno: Computer Press, 2003. 222 s.
Další doplnění seznamu odborné literatury je součástí diplomantova úkolu.