Téma bakalářské práce bylo "Hodnotící škály jako součást ošetřovatelské dokumentace". Bakalářská práce byla rozdělena do dvou částí. V teoretické části se zabývala ošetřovatelskou dokumentací a hodnotícími škálami. Práce se snažila vystihnout součásti ošetřovatelské dokumentace, které jsou zakotveny v legislativě a používání ošetřovatelské dokumentace v průběhu ošetřovatelského procesu. Popisovala oblasti hodnocení zdravotního stavu pacienta sestrou s možností používání více typů hodnotících škál.
V praktické části byly stanoveny tři cíle. Prvním cílem bylo zmapovat, jaké hodnotící škály používají sestry ve vybraných zdravotnických zařízeních. Druhým cílem bylo zmapovat orientovanost sester v používání hodnotících škál. Třetím cílem bylo zjistit, zda se sestry mohou aktivně zapojit do výběru hodnotících škál na jejich oddělení. Dále byly stanoveny tři hypotézy. První hypotéza zněla, že "Používání hodnotících škál se liší dle zdravotnického zařízení". Druhá zněla, že "Sestry mají přehled o možnostech využívání hodnotících škál". Třetí zněla, že "Sestry mají možnost aktivního výběru hodnotících škál".
Ke zjištění skutečného stavu byla použita kvantitativní metoda technikou anonymního dotazníku. Byl použit jeden druh dotazníku pro sestry. Dotazník obsahoval 33 otázek a 12 podotázek, které byly uzavřené a polootevřené k doplnění stručné odpovědi. V dotazníku měly úvodní otázky identifikační charakter. Následující otázky byly zaměřeny na různé oblasti hodnocení, používání hodnotících škál a vnímání používání hodnotících škál sestrou.
Výzkumný soubor tvořily sestry z Nemocnice České Budějovice a.s. a Nemocnice Písek a.s. Bylo rozdáno celkem 168 dotazníků. Sestrám v Nemocnici České Budějovice a.s. 84 dotazníků, sestrám v Nemocnici Písek a.s. 84 dotazníků.
Výsledky byly vyjádřené grafy, které byly zpracovány na základě odpovědí sester. Diskuse byla konfrontována s odbornou literaturou.
V závěru práce jsou uvedeny výsledky sumarizace práce a potvrzení či vyvrácení hypotéz. První hypotéza "Používání hodnotících škál se liší dle zdravotnického zařízení" byla potvrzena. Druhá hypotéza "Sestry mají přehled o možnostech využívání hodnotících škál" byla potvrzena. Třetí hypotéza "Sestry mají možnost aktivního výběru hodnotících škál" byla potvrzena.
Anotace v angličtině
The bachelors thesis deals "Evaluation Scales as a Part of Nursing Documentation". The bachelors thesis consists of two parts. The theory part dealt with nursery documentation and evaluation scales. The objective of the thesis was to present portions of nursery documentation that are based on legislation and the use of nursing documentation in the course of the nursing process. It described the areas of assessment of patient's medical condition by a nurse allowing the use of more evaluating scales.
In the practical part of the thesis three objectives were set. The first objective was to map out evaluation scales used by nurses in selected health care facilities. The second objective involved mapping out understanding of nurses of and in using evaluation scales. The third objective was to establish whether nurses can actively participate in selecting of evaluation scales in their wards. Three assumptions were then set up. The first assumption was as follows: "The use of evaluation scales varies according to the type of the health care facility". The second assumption read: "Nurses are informed on the possibilities of using evaluation scales". The third assumption read: "Nurses can participate in active selection of evaluation scales".
A quantitative method of anonymous questionnaire was employed to establish the factual state. A single questionnaire type was used for all nurses. The questionnaire involved 33 questions and 12 subquestions that were closed and semi-closed for addition of a short answer. Opening questions of the questionnaire were of identification nature. Subsequent questions dealt with different evaluation areas, the use of evaluation scales and perception of evaluation scales by nurses.
The file of questioned persons consisted of nurses serving in the České Budějovice a.s. and the Nemocnice Písek a.s. hospitals. In total 168 questionnaires were distributed. 84 of them to nurses of the České Budějovice a.s. hospital and 84 questionnaires to nurses of the Nemocnice Písek a.s. hospital. Clearly set diagrams were processed based on nurses' answers. Discussion results were compared with specialized literature.
The final part of the thesis contains summary results and assumptions of the thesis author are confirmed or rebutted herein. The first assumption: "The use of evaluation scales varies according to the type of the health care facility" has been confirmed. The second assumption: "Nurses are informed on the possibilities of using evaluation scales" has been confirmed. The third assumption: "Nurses can participate in active selection of evaluation scales" has been confirmed.
Téma bakalářské práce bylo "Hodnotící škály jako součást ošetřovatelské dokumentace". Bakalářská práce byla rozdělena do dvou částí. V teoretické části se zabývala ošetřovatelskou dokumentací a hodnotícími škálami. Práce se snažila vystihnout součásti ošetřovatelské dokumentace, které jsou zakotveny v legislativě a používání ošetřovatelské dokumentace v průběhu ošetřovatelského procesu. Popisovala oblasti hodnocení zdravotního stavu pacienta sestrou s možností používání více typů hodnotících škál.
V praktické části byly stanoveny tři cíle. Prvním cílem bylo zmapovat, jaké hodnotící škály používají sestry ve vybraných zdravotnických zařízeních. Druhým cílem bylo zmapovat orientovanost sester v používání hodnotících škál. Třetím cílem bylo zjistit, zda se sestry mohou aktivně zapojit do výběru hodnotících škál na jejich oddělení. Dále byly stanoveny tři hypotézy. První hypotéza zněla, že "Používání hodnotících škál se liší dle zdravotnického zařízení". Druhá zněla, že "Sestry mají přehled o možnostech využívání hodnotících škál". Třetí zněla, že "Sestry mají možnost aktivního výběru hodnotících škál".
Ke zjištění skutečného stavu byla použita kvantitativní metoda technikou anonymního dotazníku. Byl použit jeden druh dotazníku pro sestry. Dotazník obsahoval 33 otázek a 12 podotázek, které byly uzavřené a polootevřené k doplnění stručné odpovědi. V dotazníku měly úvodní otázky identifikační charakter. Následující otázky byly zaměřeny na různé oblasti hodnocení, používání hodnotících škál a vnímání používání hodnotících škál sestrou.
Výzkumný soubor tvořily sestry z Nemocnice České Budějovice a.s. a Nemocnice Písek a.s. Bylo rozdáno celkem 168 dotazníků. Sestrám v Nemocnici České Budějovice a.s. 84 dotazníků, sestrám v Nemocnici Písek a.s. 84 dotazníků.
Výsledky byly vyjádřené grafy, které byly zpracovány na základě odpovědí sester. Diskuse byla konfrontována s odbornou literaturou.
V závěru práce jsou uvedeny výsledky sumarizace práce a potvrzení či vyvrácení hypotéz. První hypotéza "Používání hodnotících škál se liší dle zdravotnického zařízení" byla potvrzena. Druhá hypotéza "Sestry mají přehled o možnostech využívání hodnotících škál" byla potvrzena. Třetí hypotéza "Sestry mají možnost aktivního výběru hodnotících škál" byla potvrzena.
Anotace v angličtině
The bachelors thesis deals "Evaluation Scales as a Part of Nursing Documentation". The bachelors thesis consists of two parts. The theory part dealt with nursery documentation and evaluation scales. The objective of the thesis was to present portions of nursery documentation that are based on legislation and the use of nursing documentation in the course of the nursing process. It described the areas of assessment of patient's medical condition by a nurse allowing the use of more evaluating scales.
In the practical part of the thesis three objectives were set. The first objective was to map out evaluation scales used by nurses in selected health care facilities. The second objective involved mapping out understanding of nurses of and in using evaluation scales. The third objective was to establish whether nurses can actively participate in selecting of evaluation scales in their wards. Three assumptions were then set up. The first assumption was as follows: "The use of evaluation scales varies according to the type of the health care facility". The second assumption read: "Nurses are informed on the possibilities of using evaluation scales". The third assumption read: "Nurses can participate in active selection of evaluation scales".
A quantitative method of anonymous questionnaire was employed to establish the factual state. A single questionnaire type was used for all nurses. The questionnaire involved 33 questions and 12 subquestions that were closed and semi-closed for addition of a short answer. Opening questions of the questionnaire were of identification nature. Subsequent questions dealt with different evaluation areas, the use of evaluation scales and perception of evaluation scales by nurses.
The file of questioned persons consisted of nurses serving in the České Budějovice a.s. and the Nemocnice Písek a.s. hospitals. In total 168 questionnaires were distributed. 84 of them to nurses of the České Budějovice a.s. hospital and 84 questionnaires to nurses of the Nemocnice Písek a.s. hospital. Clearly set diagrams were processed based on nurses' answers. Discussion results were compared with specialized literature.
The final part of the thesis contains summary results and assumptions of the thesis author are confirmed or rebutted herein. The first assumption: "The use of evaluation scales varies according to the type of the health care facility" has been confirmed. The second assumption: "Nurses are informed on the possibilities of using evaluation scales" has been confirmed. The third assumption: "Nurses can participate in active selection of evaluation scales" has been confirmed.
Současný stav:
Hodnotící škály jsou objektivní metodou v ošetřovatelské praxi, která může zlepšit kvalitu poskytované ošetřovatelské péče. V českém ošetřovatelství se začínají objevovat teprve v posledním desetiletí. V rámci vytváření ošetřovatelských standardů jsou postupně hodnotící škály zařazovány jako nezbytná součást ošetřovatelské dokumentace. Sestry byly zvyklé pravidelně sledovat pouze hodnoty ordinované lékařem, vlastní techniky, zaměřené na sledování a hodnocení parametrů potřebných pro vhodnou ošetřovatelskou péči, se teprve postupně učí používat.
Cíl práce:
C 1 - Zmapovat, jaké hodnotící škály používají sestry ve vybraných zdravotnických zařízeních.
C 2 - Zmapovat orientovanost sester v používání hodnotících škál.
C 3 - Zjistit, zda se sestry mohou aktivně zapojit do výběru hodnotících škál na jejich oddělení.
Hypotézy:
H 1 - Používání hodnotících škál se liší dle zdravotnického zařízení.
H 2 - Sestry mají přehled o možnostech využívání hodnotících škál.
H 3 - Sestry mají možnost aktivního výběru hodnotících škál.
Metodika:
Výzkumné šetření bude prováděno formou kvantitativní metody, technikou anonymního dotazníku pro sestry na vybraných lůžkových odděleních.
Předpokládané využití pro praxi:
Výsledky budou předloženy managmentu nemocnic, jako součást projektu zlepšování poskytované péče a poskytnuty k nahlédnutí sestrám na lůžkových odděleních, kde mohou přispět ke zlepšení objektivního hodnocení sestrou.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Hodnotící škály jsou objektivní metodou v ošetřovatelské praxi, která může zlepšit kvalitu poskytované ošetřovatelské péče. V českém ošetřovatelství se začínají objevovat teprve v posledním desetiletí. V rámci vytváření ošetřovatelských standardů jsou postupně hodnotící škály zařazovány jako nezbytná součást ošetřovatelské dokumentace. Sestry byly zvyklé pravidelně sledovat pouze hodnoty ordinované lékařem, vlastní techniky, zaměřené na sledování a hodnocení parametrů potřebných pro vhodnou ošetřovatelskou péči, se teprve postupně učí používat.
Cíl práce:
C 1 - Zmapovat, jaké hodnotící škály používají sestry ve vybraných zdravotnických zařízeních.
C 2 - Zmapovat orientovanost sester v používání hodnotících škál.
C 3 - Zjistit, zda se sestry mohou aktivně zapojit do výběru hodnotících škál na jejich oddělení.
Hypotézy:
H 1 - Používání hodnotících škál se liší dle zdravotnického zařízení.
H 2 - Sestry mají přehled o možnostech využívání hodnotících škál.
H 3 - Sestry mají možnost aktivního výběru hodnotících škál.
Metodika:
Výzkumné šetření bude prováděno formou kvantitativní metody, technikou anonymního dotazníku pro sestry na vybraných lůžkových odděleních.
Předpokládané využití pro praxi:
Výsledky budou předloženy managmentu nemocnic, jako součást projektu zlepšování poskytované péče a poskytnuty k nahlédnutí sestrám na lůžkových odděleních, kde mohou přispět ke zlepšení objektivního hodnocení sestrou.
Seznam doporučené literatury
VONDRÁŠEK,L. ,WIRTHOVÁ,V. Sestra a její dokumentace návod pro praxi. 1.vydání. Praha: Grada Publishing,a.s., 2008. 88s. ISBN 978-80-247-2763-9
http://kurzy.euniverzita.eu/course/view.php?id=53
NEJEDLÁ,M. Fyzikální vyšetření pro sestry. 1.vydání. Praha: Grada Publishing,a.s., 2006. 248+16s. ISBN 80-247-1150-8
KAPOUNOVÁ,G. Ošetřovatelství v intenzivní péči. 1.vydání. Praha: Grada Publishing,a.s., 2007. 352+16s. ISBN 978-80-247-1830-9
TÓTHOVÁ,V. a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 1.vydání. Praha: Nakladatelství TRITON, 2009. ISBN 978-80-7387-286-1
TRACHTOVÁ,E. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 2.vydání. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2008. 185s. ISBN 80-7013-324-4
STAŇKOVÁ,M. České ošetřovatelství 6. Hodnotící a měřící techniky v ošetřovatelské praxi. Editační řada-praktické příručky pro sestry. 1.vydání-dotisk. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2006. 55s. ISBN 80-7013-323-6
SLEZÁKOVÁ,Z. Neurologické ošetrovateĺstvo. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-8063-218-9
GROFOVÁ,Z. Nutriční podpora praktický rádce pro sestry. 1.vydání. Praha: Grada Publishing,a.s., 2007. 240+8s. ISBN 978-80-247-1868-2
SEDLÁČKOVÁ,P. a kolektiv. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. 1.vydání. Praha: Grada Publishing,a.s., 2008. 248s. ISBN 978-80-247-1613-8
http://www.ose.mmsw.cz/vyuka/hodnotici-skaly.aspx
Seznam doporučené literatury
VONDRÁŠEK,L. ,WIRTHOVÁ,V. Sestra a její dokumentace návod pro praxi. 1.vydání. Praha: Grada Publishing,a.s., 2008. 88s. ISBN 978-80-247-2763-9
http://kurzy.euniverzita.eu/course/view.php?id=53
NEJEDLÁ,M. Fyzikální vyšetření pro sestry. 1.vydání. Praha: Grada Publishing,a.s., 2006. 248+16s. ISBN 80-247-1150-8
KAPOUNOVÁ,G. Ošetřovatelství v intenzivní péči. 1.vydání. Praha: Grada Publishing,a.s., 2007. 352+16s. ISBN 978-80-247-1830-9
TÓTHOVÁ,V. a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 1.vydání. Praha: Nakladatelství TRITON, 2009. ISBN 978-80-7387-286-1
TRACHTOVÁ,E. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 2.vydání. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2008. 185s. ISBN 80-7013-324-4
STAŇKOVÁ,M. České ošetřovatelství 6. Hodnotící a měřící techniky v ošetřovatelské praxi. Editační řada-praktické příručky pro sestry. 1.vydání-dotisk. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2006. 55s. ISBN 80-7013-323-6
SLEZÁKOVÁ,Z. Neurologické ošetrovateĺstvo. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-8063-218-9
GROFOVÁ,Z. Nutriční podpora praktický rádce pro sestry. 1.vydání. Praha: Grada Publishing,a.s., 2007. 240+8s. ISBN 978-80-247-1868-2
SEDLÁČKOVÁ,P. a kolektiv. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. 1.vydání. Praha: Grada Publishing,a.s., 2008. 248s. ISBN 978-80-247-1613-8
http://www.ose.mmsw.cz/vyuka/hodnotici-skaly.aspx
Přílohy volně vložené
1x Příručka hodnotících škál a měřících technik pro sestry na CD ROM,
1x Příručka hodnotících škál a měřících technik pro sestry v tištěné brožuře