Abstrakt
Název této bakalářské práce je ?Hodnocení kvality ošetřovatelské péče?.
Je mnoho definic kvality dle jednotlivých autorů. Ale ve všech definicích je vidět jedna společná věc. Je to pacient a jeho požadavky, jsou tím hlavním hodnotitelem kvality.
Cílem této práce bylo zjistit spokojenost pacientů s poskytovanou ošetřovatelskou péčí na gastroenterologickém oddělení. Tento cíl byl splněn.
Spokojenost pacienta je subjektivní, souvisí s uspokojením či neuspokojením pacientových potřeb. Spokojenost je skutečnost oproti očekávání klienta. Pokud je skutečnost lepší než to co pacient očekával spokojenost bývá vysoká, je-li tomu naopak spokojenost je nízká a pacient je frustrován.
Výzkum práce byl vypracován prostřednictvím kvantitativní výzkumné metody. Kvantitativní metodu tvořil dotazník pro pacienty, který byl sestaven na základě prostudování odborné literatury. Zvolili jsme si tři hypotézy, které jsme po zhodnocení výsledků potvrdili. Výsledky výzkumu byly vyhodnoceny pomocí grafů.
Výzkumný soubor tvořili pacienti hospitalizovaní na gastroenterologickém oddělení nemocnice České Budějovice a. s. Pomocí výzkumu jsme zjistili, že většina pacientů je spokojena s poskytovanou ošetřovatelskou péčí.
V praxi je možné využít poznatky získané při výzkumu k publikaci v odborné literatuře. Za přínos této práce považuji zmapování spokojenosti pacientů s ošetřovatelskou péčí na gastroenterologickém oddělení, výsledky spokojenosti pacientů jsou výbornou zpětnou vazbou pro ošetřovatelský personál. Dále budou poznatky z této práce předány managementu gastroenterologického oddělení, kterému mohou sloužit k zamyšlení nad ošetřovatelskou péčí.
Anotace v angličtině
Abstrakt
The title of this bachelor degree thesis is ?Evaluation of quality of nursing care".
There are many definitions of quality depending on the individual authors. However, all the definitions have one thing in common. It is the patient and his requirements that represent the main criteria of quality.
The objective of the thesis was to find out about the satisfaction of patients with the provided nursing care at the gastroenterology ward. The objective has been met.
The patient´s satisfaction is subjective and it is related to the ability to satisfy the patient´s needs. Satisfaction is measured against client´s expectations. If the expectations are exceeded the level of satisfaction is usually high; if the expectations are not met the level of satisfaction is low and the patient is frustrated.
The research part of the thesis used a quantitative method. The survey consisted of a questionnaire developed based on information found in specialized literature. We formulated three hypotheses and after evaluation of research results all of them have been confirmed. The results of the research are shown in form of diagrams.
The surveyed group consisted of patients hospitalizes at the gastroenterology ward in the hospital in České Budějovice (Nemocnice České Budějovice a. s.). The research has shown that most of the patients are satisfied with the provided nursing care.
In practice the results of the thesis may be used for publishing in specialized literature. The contribution of the thesis consists in the mapping of satisfaction of patients with the nursing care provided at the gastroenterology ward and the results of patient satisfaction represent an excellent feedback for the nursing stuff. The findings from this thesis will be provided to the management of the gastroenterology ward and they should serve as an input for reflections on the nursing care.
Abstrakt
Název této bakalářské práce je ?Hodnocení kvality ošetřovatelské péče?.
Je mnoho definic kvality dle jednotlivých autorů. Ale ve všech definicích je vidět jedna společná věc. Je to pacient a jeho požadavky, jsou tím hlavním hodnotitelem kvality.
Cílem této práce bylo zjistit spokojenost pacientů s poskytovanou ošetřovatelskou péčí na gastroenterologickém oddělení. Tento cíl byl splněn.
Spokojenost pacienta je subjektivní, souvisí s uspokojením či neuspokojením pacientových potřeb. Spokojenost je skutečnost oproti očekávání klienta. Pokud je skutečnost lepší než to co pacient očekával spokojenost bývá vysoká, je-li tomu naopak spokojenost je nízká a pacient je frustrován.
Výzkum práce byl vypracován prostřednictvím kvantitativní výzkumné metody. Kvantitativní metodu tvořil dotazník pro pacienty, který byl sestaven na základě prostudování odborné literatury. Zvolili jsme si tři hypotézy, které jsme po zhodnocení výsledků potvrdili. Výsledky výzkumu byly vyhodnoceny pomocí grafů.
Výzkumný soubor tvořili pacienti hospitalizovaní na gastroenterologickém oddělení nemocnice České Budějovice a. s. Pomocí výzkumu jsme zjistili, že většina pacientů je spokojena s poskytovanou ošetřovatelskou péčí.
V praxi je možné využít poznatky získané při výzkumu k publikaci v odborné literatuře. Za přínos této práce považuji zmapování spokojenosti pacientů s ošetřovatelskou péčí na gastroenterologickém oddělení, výsledky spokojenosti pacientů jsou výbornou zpětnou vazbou pro ošetřovatelský personál. Dále budou poznatky z této práce předány managementu gastroenterologického oddělení, kterému mohou sloužit k zamyšlení nad ošetřovatelskou péčí.
Anotace v angličtině
Abstrakt
The title of this bachelor degree thesis is ?Evaluation of quality of nursing care".
There are many definitions of quality depending on the individual authors. However, all the definitions have one thing in common. It is the patient and his requirements that represent the main criteria of quality.
The objective of the thesis was to find out about the satisfaction of patients with the provided nursing care at the gastroenterology ward. The objective has been met.
The patient´s satisfaction is subjective and it is related to the ability to satisfy the patient´s needs. Satisfaction is measured against client´s expectations. If the expectations are exceeded the level of satisfaction is usually high; if the expectations are not met the level of satisfaction is low and the patient is frustrated.
The research part of the thesis used a quantitative method. The survey consisted of a questionnaire developed based on information found in specialized literature. We formulated three hypotheses and after evaluation of research results all of them have been confirmed. The results of the research are shown in form of diagrams.
The surveyed group consisted of patients hospitalizes at the gastroenterology ward in the hospital in České Budějovice (Nemocnice České Budějovice a. s.). The research has shown that most of the patients are satisfied with the provided nursing care.
In practice the results of the thesis may be used for publishing in specialized literature. The contribution of the thesis consists in the mapping of satisfaction of patients with the nursing care provided at the gastroenterology ward and the results of patient satisfaction represent an excellent feedback for the nursing stuff. The findings from this thesis will be provided to the management of the gastroenterology ward and they should serve as an input for reflections on the nursing care.
SOUČASNÝ STAV:
Kvalitní ošetřovatelská péče je základním cílem současného ošetřovatelství. Ošetřovatelství je možné rámcově definovat jako nauku o uspokojování potřeb jedinců a skupin s ohledem na jejich stav zdraví a na podmínky prostředí. Kvalitu ošetřovatelské péče určují ošetřovatelské standardy, které současně stanovují její měřitelná kritéria. Ošetřovatelským standardem se rozumí dohodnutá profesní norma kvality.
Jak uvádí autorka Archalousová v knize Ošetřovatelská péče: Vedoucí sestra je povinna pravidelně a průběžně hodnotit ve svém zařízení a na svém pracovišti kvalitu poskytované ošetřovatelské péče, profesionální přístup sester k nemocným, organizaci práce ošetřovatelských pracovníků a spokojenost nemocných s ošetřovatelskou péčí. Při hodnocení používáme objektivní a standardizované metody hodnocení.
HYPOTÉZY:
Pacienti jsou spokojeni s ošetřovatelskou péčí na gastroenterologickém oddělení.
Pacienti na gastroenterologickém oddělení jsou spokojeni s přístupem ošetřovatelského personálu.
Pacienti na gastroenterologickém oddělení jsou spokojeni s dostupností ošetřovatelské péče.
METODIKA PRÁCE:
Pro sběr dat využijeme metodu dotazování, techniku dotazníku. Dotazníky budou vpracovány na podkladě odborné literatury. Budou určeny pro pacienty vybraného gastroenterologického oddělení. Jedná se o kvantitativní výzkum dotazník bude sloužit k sběru všech informací o kvalitě ošetřovatelské péče. Výsledky budeme vyhodnocovat prostřednictvím Microsoft Excel.
VYUŽITÍ V PRAXI:
Práce může být využita pro potřeby gastroenterologického oddělení ve kterém bude výzkum prováděn.
Budeme prezentovat v odborném časopise Sestra.
Zásady pro vypracování
SOUČASNÝ STAV:
Kvalitní ošetřovatelská péče je základním cílem současného ošetřovatelství. Ošetřovatelství je možné rámcově definovat jako nauku o uspokojování potřeb jedinců a skupin s ohledem na jejich stav zdraví a na podmínky prostředí. Kvalitu ošetřovatelské péče určují ošetřovatelské standardy, které současně stanovují její měřitelná kritéria. Ošetřovatelským standardem se rozumí dohodnutá profesní norma kvality.
Jak uvádí autorka Archalousová v knize Ošetřovatelská péče: Vedoucí sestra je povinna pravidelně a průběžně hodnotit ve svém zařízení a na svém pracovišti kvalitu poskytované ošetřovatelské péče, profesionální přístup sester k nemocným, organizaci práce ošetřovatelských pracovníků a spokojenost nemocných s ošetřovatelskou péčí. Při hodnocení používáme objektivní a standardizované metody hodnocení.
HYPOTÉZY:
Pacienti jsou spokojeni s ošetřovatelskou péčí na gastroenterologickém oddělení.
Pacienti na gastroenterologickém oddělení jsou spokojeni s přístupem ošetřovatelského personálu.
Pacienti na gastroenterologickém oddělení jsou spokojeni s dostupností ošetřovatelské péče.
METODIKA PRÁCE:
Pro sběr dat využijeme metodu dotazování, techniku dotazníku. Dotazníky budou vpracovány na podkladě odborné literatury. Budou určeny pro pacienty vybraného gastroenterologického oddělení. Jedná se o kvantitativní výzkum dotazník bude sloužit k sběru všech informací o kvalitě ošetřovatelské péče. Výsledky budeme vyhodnocovat prostřednictvím Microsoft Excel.
VYUŽITÍ V PRAXI:
Práce může být využita pro potřeby gastroenterologického oddělení ve kterém bude výzkum prováděn.
Budeme prezentovat v odborném časopise Sestra.
Seznam doporučené literatury
ARCHALOUSOVÁ, et al. Ošetřovatelská péče. 1. vydání. Praha: Karolinum, 2006. 295 s. ISBN 80-246-1113-9
GLADKIJ, I. et al. Managament ve zdravotnictví. 1. vydání. Brno: Vydavatelství a nakladatelství Computer Press, 2003. 380 s. ISBN 80-7226-996-8
MADAR, J. et al. Řízení kvality ve zdravotnickém zařízení. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2004. 248 s. ISBN 80-247-0585-0.
GLADKIJ, I. et al. Kvalita zdravotní péče a metody jejího soustavného zlepšování. 1. vydání Brno: IDV PZ, 1999. 183 s. ISBN 80-7013-272-8.
BĚLOHLÁVEK, F. Management. 1. vydání Brno: Computer Press a.s., 2006. 724 s. ISBN 80-85839-45-8.
Seznam doporučené literatury
ARCHALOUSOVÁ, et al. Ošetřovatelská péče. 1. vydání. Praha: Karolinum, 2006. 295 s. ISBN 80-246-1113-9
GLADKIJ, I. et al. Managament ve zdravotnictví. 1. vydání. Brno: Vydavatelství a nakladatelství Computer Press, 2003. 380 s. ISBN 80-7226-996-8
MADAR, J. et al. Řízení kvality ve zdravotnickém zařízení. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2004. 248 s. ISBN 80-247-0585-0.
GLADKIJ, I. et al. Kvalita zdravotní péče a metody jejího soustavného zlepšování. 1. vydání Brno: IDV PZ, 1999. 183 s. ISBN 80-7013-272-8.
BĚLOHLÁVEK, F. Management. 1. vydání Brno: Computer Press a.s., 2006. 724 s. ISBN 80-85839-45-8.