V úvodu práce jsou objasněny dva základní pojmy - motivace a manipulace. Oba jsou dále porovnávány vzhledem k jejich působení na člověka. Jsou uvedeny jednotlivé druhy motivace a manipulace na základě kritérií, u manipulace je tato část práce doplněna typologií manipulátorů. Další pasáž této bakalářské práce se věnuje objasnění nejdůležitějších teorií obou těchto působících přístupů a podrobněji porovnává názory různých autorů. V závěru je pak nastíněno možné využití motivace i manipulace ve výchově i vzdělávání, a to jak ze strany učitele, tak i žáka. V této části práce autorka představuje i strategie a praktické techniky motivace a manipulace.
Anotace v angličtině
In the introduction two basic things - motivation and manipulation - are explained. Both of them are compared how they affect to people. Individual kinds of motivation and manipulation are introduced according to different criterions. Typology of manipulators is added in the chapter explaining manipulation. The next chapter of this bachelor´s study explains the most important theory of both these causing approaches and compares opinions of different authors. In conclusion of this work the possibility of using motivation and manipulation for teachers and pupils is described. In this part of study author also introduces strategies and practical methods of motivation and manipulation.
V úvodu práce jsou objasněny dva základní pojmy - motivace a manipulace. Oba jsou dále porovnávány vzhledem k jejich působení na člověka. Jsou uvedeny jednotlivé druhy motivace a manipulace na základě kritérií, u manipulace je tato část práce doplněna typologií manipulátorů. Další pasáž této bakalářské práce se věnuje objasnění nejdůležitějších teorií obou těchto působících přístupů a podrobněji porovnává názory různých autorů. V závěru je pak nastíněno možné využití motivace i manipulace ve výchově i vzdělávání, a to jak ze strany učitele, tak i žáka. V této části práce autorka představuje i strategie a praktické techniky motivace a manipulace.
Anotace v angličtině
In the introduction two basic things - motivation and manipulation - are explained. Both of them are compared how they affect to people. Individual kinds of motivation and manipulation are introduced according to different criterions. Typology of manipulators is added in the chapter explaining manipulation. The next chapter of this bachelor´s study explains the most important theory of both these causing approaches and compares opinions of different authors. In conclusion of this work the possibility of using motivation and manipulation for teachers and pupils is described. In this part of study author also introduces strategies and practical methods of motivation and manipulation.
porovnání pojmů motivace a manipulace, určení hranice mezi těmito pojmy, objasnění pojmů na praktickém příkladu
Zásady pro vypracování
porovnání pojmů motivace a manipulace, určení hranice mezi těmito pojmy, objasnění pojmů na praktickém příkladu
Seznam doporučené literatury
WRÓBEL, A. Výchova a manipulace. Přel. Koky F. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2337-2. VACALÍKOVÁ, M.; LANGOVÁ, M. a kol. Kapitoly z psychologie učení a výchovy. 2.vyd. Univerzita Jana Ámose Komenského Praha, 2007. ISBN 978-80-86723-42-6. LOKŠOVÁ, I.; LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole: cvičení pro rozvoj soustředění a motivace žáků. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X. HÁJEK, B.; HOFBAUER, B.; PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál 2008. ISBN 978-80-7367-473-1. SZACHTOVÁ, A. a kolektiv Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie. 1. vydání-dotisk. Západočeská univerzita v Plzni, 2001. ISBN 80-7082-637-1.
Seznam doporučené literatury
WRÓBEL, A. Výchova a manipulace. Přel. Koky F. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2337-2. VACALÍKOVÁ, M.; LANGOVÁ, M. a kol. Kapitoly z psychologie učení a výchovy. 2.vyd. Univerzita Jana Ámose Komenského Praha, 2007. ISBN 978-80-86723-42-6. LOKŠOVÁ, I.; LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole: cvičení pro rozvoj soustředění a motivace žáků. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X. HÁJEK, B.; HOFBAUER, B.; PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál 2008. ISBN 978-80-7367-473-1. SZACHTOVÁ, A. a kolektiv Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie. 1. vydání-dotisk. Západočeská univerzita v Plzni, 2001. ISBN 80-7082-637-1.