Vzdělávání a rozvoj pracovníků představuje důležitou činnost, při které získávají zaměstnanci potřebnou způsobilost, odborné dovednosti a zlepšuje se jejich pracovní výkon. Záleží na každé instituci, jaký způsob vzdělávání a rozvoje svých pracovníků zvolí. Důležité je zabývat se všemi fázemi vzdělávacího procesu. Tento proces je důležitý pro efektivní fungování všech institucí.
Cílem bakalářské práce je zjistit, jak probíhá vzdělávání a rozvoj zaměstnanců ve vybraných institucích poskytujících sociální služby. Vybrány byly tři instituce v Plzni. Pro naplnění cíle práce jsem zvolila kvalitativní výzkum, metodu dotazování, techniku rozhovoru pomocí návodu. Pro získání informací o vybraných institucích jsem použila metodu sekundární analýzy dat. Výzkumný soubor tvořili zaměstnanci těchto institucí, kteří se zabývají vzděláváním a rozvojem svých pracovníků. Rozhovory byly zaměřeny na informace o organizaci, jednotlivé fáze vzdělávacího procesu, supervizi a finanční stránku vzdělávání. Výzkumný soubor při sekundární analýze dat tvořily výroční zprávy třech vybraných institucí. Zkoumána byla každá instituce zvlášť a následně byla provedena komparace získaných výsledků.
Z výsledků výzkumu vyplynulo, že ve vybraných organizacích probíhá proces vzdělávání pracovníků, který má každá organizace jinak nastavený. Nedílnou součástí vzdělávání je také rozvoj pracovníků, na kterém se ve vybraných institucích podílí především supervize. Zaměstnanci organizací jsou do vzdělávacího procesu zapojováni ve všech zkoumaných institucích. Dále bylo zjištěno, že ve vzdělávacím procesu existují překážky a nedostatky. Mezi překážky v dalším vzdělávání patří zejména nedostatek finančních prostředků, mezi nedostatky patří nedodržování jednotlivých fází vzdělávacího procesu.
Na závěr práce jsou uvedeny návrhy na zlepšení vzdělávacího procesu ve vybraných institucích.
Anotace v angličtině
Education and development of workers is an important activity in which workers acquire the necessary competence, professional skills and improve their job performance. It depends on each institution what type of education and development of their employees they choose. It is important to address all the phases of educational process. This process is important for effective functioning of all institutions.
The objective of this thesis is to determine how employee education and development is carried out in selected institutions providing social services. Three institutions from Pilsen were selected. To meet the objective of this thesis, I chose a qualitative research, the method of interviewing, and the technique of interview using instructions. To obtain information about the selected institutions, I used the method of secondary data analysis. The research group consisted of employees of these institutions engaged in educating and developing their staff. The interviews were focused on information about the organization, individual phases of educational process, supervision and financial backing of education. The research set for the secondary data analysis consisted of annual reports from the three selected institutions. Each institution was examined separately, and the comparison of the obtained results was carried out subsequently.
The research results showed that in the selected organizations the process of staff education is under way; however, each organization has their education set differently. An integral part of education is also the development of staff, in which supervision is primarily involved in the selected institutions. Employees of the organizations are involved in the educational process in all institutions surveyed. It was also found that there are some obstacles and gaps in the educational process. The obstacles in further education include primarily the lack of finance; the gaps include non- observance of the educational process stages.
The final part presents some suggestions for improving the educational process in selected institutions.
Klíčová slova
Instituce sociálních služeb, Rozvoj pracovníků, Sociální pracovník, Vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Social services institution, Development of employees, Social worker, Education
Rozsah průvodní práce
58
Jazyk
CZ
Anotace
Vzdělávání a rozvoj pracovníků představuje důležitou činnost, při které získávají zaměstnanci potřebnou způsobilost, odborné dovednosti a zlepšuje se jejich pracovní výkon. Záleží na každé instituci, jaký způsob vzdělávání a rozvoje svých pracovníků zvolí. Důležité je zabývat se všemi fázemi vzdělávacího procesu. Tento proces je důležitý pro efektivní fungování všech institucí.
Cílem bakalářské práce je zjistit, jak probíhá vzdělávání a rozvoj zaměstnanců ve vybraných institucích poskytujících sociální služby. Vybrány byly tři instituce v Plzni. Pro naplnění cíle práce jsem zvolila kvalitativní výzkum, metodu dotazování, techniku rozhovoru pomocí návodu. Pro získání informací o vybraných institucích jsem použila metodu sekundární analýzy dat. Výzkumný soubor tvořili zaměstnanci těchto institucí, kteří se zabývají vzděláváním a rozvojem svých pracovníků. Rozhovory byly zaměřeny na informace o organizaci, jednotlivé fáze vzdělávacího procesu, supervizi a finanční stránku vzdělávání. Výzkumný soubor při sekundární analýze dat tvořily výroční zprávy třech vybraných institucí. Zkoumána byla každá instituce zvlášť a následně byla provedena komparace získaných výsledků.
Z výsledků výzkumu vyplynulo, že ve vybraných organizacích probíhá proces vzdělávání pracovníků, který má každá organizace jinak nastavený. Nedílnou součástí vzdělávání je také rozvoj pracovníků, na kterém se ve vybraných institucích podílí především supervize. Zaměstnanci organizací jsou do vzdělávacího procesu zapojováni ve všech zkoumaných institucích. Dále bylo zjištěno, že ve vzdělávacím procesu existují překážky a nedostatky. Mezi překážky v dalším vzdělávání patří zejména nedostatek finančních prostředků, mezi nedostatky patří nedodržování jednotlivých fází vzdělávacího procesu.
Na závěr práce jsou uvedeny návrhy na zlepšení vzdělávacího procesu ve vybraných institucích.
Anotace v angličtině
Education and development of workers is an important activity in which workers acquire the necessary competence, professional skills and improve their job performance. It depends on each institution what type of education and development of their employees they choose. It is important to address all the phases of educational process. This process is important for effective functioning of all institutions.
The objective of this thesis is to determine how employee education and development is carried out in selected institutions providing social services. Three institutions from Pilsen were selected. To meet the objective of this thesis, I chose a qualitative research, the method of interviewing, and the technique of interview using instructions. To obtain information about the selected institutions, I used the method of secondary data analysis. The research group consisted of employees of these institutions engaged in educating and developing their staff. The interviews were focused on information about the organization, individual phases of educational process, supervision and financial backing of education. The research set for the secondary data analysis consisted of annual reports from the three selected institutions. Each institution was examined separately, and the comparison of the obtained results was carried out subsequently.
The research results showed that in the selected organizations the process of staff education is under way; however, each organization has their education set differently. An integral part of education is also the development of staff, in which supervision is primarily involved in the selected institutions. Employees of the organizations are involved in the educational process in all institutions surveyed. It was also found that there are some obstacles and gaps in the educational process. The obstacles in further education include primarily the lack of finance; the gaps include non- observance of the educational process stages.
The final part presents some suggestions for improving the educational process in selected institutions.
Klíčová slova
Instituce sociálních služeb, Rozvoj pracovníků, Sociální pracovník, Vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Social services institution, Development of employees, Social worker, Education
Zásady pro vypracování
1. Současný stav problematiky
Vzdělávání zaměstnanců je důležitou činností, která pomáhá pracovníkům získat potřebnou způsobilost, odborné dovednosti a zlepšuje jejich pracovní výkon. Rozvoj zaměstnanců je komplexem aktivit zaměřených na zvyšování osobního potenciálu jedince. Důležitým faktorem pro vzdělávání pracovníků je jejich vlastní vůle, touha po poznání a učení se. Vzdělávání a rozvoj pracovníků vychází z cílů organizace. Záleží na každé organizaci, jaký způsob vzdělávání svých zaměstnanců zvolí.
Dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů má sociální pracovník povinnost dalšího vzdělávání, kterým si obnovuje, upevňuje a doplňuje svoji kvalifikaci. Jedná se o specializační vzdělávání, zajišťované vysokými školami a vyššími odbornými školami, které navazuje na získanou odbornou způsobilost k výkonu povolání sociálního pracovníka, účast na akreditovaných kurzech, odborné stáže v zařízeních sociálních služeb a účast na školících akcích.
2. Cíl práce
Cílem práce je zjistit, jak probíhá rozvoj a vzdělávání zaměstnanců ve vybraných institucích poskytujících sociální služby.
3. Popis metodiky
Pro naplnění cíle práce bude využit kvalitativní výzkum, metoda dotazování, technika rozhovoru pomocí návodu. Výzkumný soubor budou tvořit zaměstnanci institucí poskytujících sociální služby v Plzni, kteří se zabývají vzděláváním svých pracovníků. Data budou získána ze třech institucí, což odpovídá přibližně 1 % z počtu institucí poskytujících sociální služby v Plzni. Takto získaná data budou následně podrobena komparaci.
4. Předpokládané využití v praxi
Práce poukáže na aktuální možnosti a rozsah rozvoje a vzdělávání ve třech vybraných institucích poskytujících sociální služby.
Zásady pro vypracování
1. Současný stav problematiky
Vzdělávání zaměstnanců je důležitou činností, která pomáhá pracovníkům získat potřebnou způsobilost, odborné dovednosti a zlepšuje jejich pracovní výkon. Rozvoj zaměstnanců je komplexem aktivit zaměřených na zvyšování osobního potenciálu jedince. Důležitým faktorem pro vzdělávání pracovníků je jejich vlastní vůle, touha po poznání a učení se. Vzdělávání a rozvoj pracovníků vychází z cílů organizace. Záleží na každé organizaci, jaký způsob vzdělávání svých zaměstnanců zvolí.
Dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů má sociální pracovník povinnost dalšího vzdělávání, kterým si obnovuje, upevňuje a doplňuje svoji kvalifikaci. Jedná se o specializační vzdělávání, zajišťované vysokými školami a vyššími odbornými školami, které navazuje na získanou odbornou způsobilost k výkonu povolání sociálního pracovníka, účast na akreditovaných kurzech, odborné stáže v zařízeních sociálních služeb a účast na školících akcích.
2. Cíl práce
Cílem práce je zjistit, jak probíhá rozvoj a vzdělávání zaměstnanců ve vybraných institucích poskytujících sociální služby.
3. Popis metodiky
Pro naplnění cíle práce bude využit kvalitativní výzkum, metoda dotazování, technika rozhovoru pomocí návodu. Výzkumný soubor budou tvořit zaměstnanci institucí poskytujících sociální služby v Plzni, kteří se zabývají vzděláváním svých pracovníků. Data budou získána ze třech institucí, což odpovídá přibližně 1 % z počtu institucí poskytujících sociální služby v Plzni. Takto získaná data budou následně podrobena komparaci.
4. Předpokládané využití v praxi
Práce poukáže na aktuální možnosti a rozsah rozvoje a vzdělávání ve třech vybraných institucích poskytujících sociální služby.
Seznam doporučené literatury
ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů: nejnovější trendy a postupy. 10. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 789 s. ISBN 978-80-247-1407-3.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008. 407 s. ISBN 978-80-7367-485-4.
HRONÍK, František. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 233 s. ISBN 978-80-247-1457-8.
MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. 2. vyd. Praha: Portál, 2008. 380 s. ISBN 978-80-7367-502-8.
VEBER, Jaromír. Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2. vyd. Praha: Management Press, 2009. 734 s. ISBN 978-80-7261-200-0.
Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů. Sbírka zákonů, 2006, částka 37, s. 1257-1289. ISSN 1211-1244.
Seznam doporučené literatury
ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů: nejnovější trendy a postupy. 10. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 789 s. ISBN 978-80-247-1407-3.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008. 407 s. ISBN 978-80-7367-485-4.
HRONÍK, František. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 233 s. ISBN 978-80-247-1457-8.
MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. 2. vyd. Praha: Portál, 2008. 380 s. ISBN 978-80-7367-502-8.
VEBER, Jaromír. Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2. vyd. Praha: Management Press, 2009. 734 s. ISBN 978-80-7261-200-0.
Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů. Sbírka zákonů, 2006, částka 37, s. 1257-1289. ISSN 1211-1244.