Školní nábytek je jedním z rizikových faktorů přispívajících ke vzniku a rozvoji vadného držení těla. Věnovala jsem pozornost žákům 1. a 2. tříd ZŠ, jelikož vzhledem k náhlému přechodu od spontánní pohybové aktivity k dlouhodobému statickému zatížení ve škole představují nejrizikovější skupinu.
Cílem práce bylo zmapovat vhodnost ergonomických parametrů školního nábytku v 1. a 2. třídách ZŠ a posoudit jeho vliv na vznik vadného držení těla. Zaměřila jsem se na výšku židle, hloubku sedáku, zádovou opěru a výšku a sklon pracovní desky. Dále jsem chtěla prověřit informovanost učitelů o problematice školního nábytku, správného sezení a možnostech kompenzace statického zatížení dětí.
Výzkumný soubor tvořilo 146 žáků 1. a 2. tříd náhodně vybraných ZŠ v Českých Budějovicích. Teoretická část práce byla zpracována obsahovou analýzou dokumentů, vlastní výzkum pak probíhal ve třech krocích. Nejdříve byla použita kvantitativní metoda dotazování pomocí dotazníků, které byly rozdány rodičům respondentů. Následovalo šetření ve třídách a posledním krokem bylo položení doplňujících otázek učitelům a vedení škol.
Z výsledků vyplývá, že 88 % respondentů používá ergonomicky nevyhovující nábytek, přičemž 1. třídy mají ve všech zkoumaných parametrech vyšší výskyt negativních nálezů, vyjma nízké židle a pracovní desky, jejichž výskyt je však zanedbatelný. Byla zjištěna signifikantní asociace mezi nevyhovujícím školním nábytkem a bolestmi zad, hlavy, ramen a nohou, které vedou ke vzniku a rozvoji vadného držení těla. Informovanost učitelů o této problematice je dobrá, ale podle mého názoru z hlediska prevence nedostačující.
Včasnými preventivními opatřeními můžeme ovlivnit stav pohybového aparátu v dospělosti. Zde by se měla v první řadě uplatnit rodina a škola. Neméně důležitou roli však hrají i pediatři a odborní pracovníci v ochraně veřejného zdraví, kteří by měli působit nejen jako orgán kontrolní, ale především poradní. Je tedy důležité zvýšit povědomí široké veřejnosti a pedagogů o ergonomii pracovní židle a stolu, správném sezení a možnostech kompenzace dlouhodobého statického zatížení.
Anotace v angličtině
School furniture is one of the risk factors contributing to the formation and development of poor posture. I paid attention to pupils of the first and second years of primary school, because they present a high-risk group due to the sudden passage from a spontaneous physical activity to a long-term static strain at school.
The aim of the study was to map the suitability of ergonomic parameters of school furniture for pupils of the first and second years of primary school and to assess its influence on the development of poor posture. I focused on the chair height, the seat depth, the backrest and the worktop height and angle. I also wanted to examine teachers' awareness on the issue of school furniture, the proper seating posture and possibilities to compensate the static strain of children.
The research group consisted of 146 pupils of the first and second years of randomly selected primary schools in České Budějovice. The theoretical part was elaborated by the document content analysis, the research was done in three steps. First, the quantitative interview method through questionnaires distributed to the parents of respondents was used. This was followed by investigations in classes and the last step was to answer additional questions to teachers and the school management.
The results show that 88% of respondents use ergonomically unsuitable furniture, there is a greater incidence of negative findings in the furniture of the first year pupils in all investigated parameters, except low chairs and worktops, but these are only present in inconsiderable numbers. A significant association was found between sub-standard school furniture and pains in the back, head, arms and legs, leading to the formation and development of poor posture. Teachers´ awareness of this issue is good, but in my opinion it is inadequate in terms prevention.
Early preventive measures can affect the condition of the movement apparatus in adulthood. Family and school should be the first involved. But an equally important role should be played by pediatricians and professionals in the public health protection, who should act not only as an inspection, but mainly as an advisory body. Therefore, it is important to increase the awareness of the general public and teachers on work chair and desk ergonomics, the proper seating posture and possibilities for a long-term static strain compensation.
Klíčová slova
držení těla, mladší školní věk, podpůrně pohybová aparát, sezení, statická zátěž, školní nábytek
Klíčová slova v angličtině
Body Posture, Younger School Age, Muskulosceletar System, Sitting, Static Strain, School Furniture
Rozsah průvodní práce
82 s., přílohy 7 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Školní nábytek je jedním z rizikových faktorů přispívajících ke vzniku a rozvoji vadného držení těla. Věnovala jsem pozornost žákům 1. a 2. tříd ZŠ, jelikož vzhledem k náhlému přechodu od spontánní pohybové aktivity k dlouhodobému statickému zatížení ve škole představují nejrizikovější skupinu.
Cílem práce bylo zmapovat vhodnost ergonomických parametrů školního nábytku v 1. a 2. třídách ZŠ a posoudit jeho vliv na vznik vadného držení těla. Zaměřila jsem se na výšku židle, hloubku sedáku, zádovou opěru a výšku a sklon pracovní desky. Dále jsem chtěla prověřit informovanost učitelů o problematice školního nábytku, správného sezení a možnostech kompenzace statického zatížení dětí.
Výzkumný soubor tvořilo 146 žáků 1. a 2. tříd náhodně vybraných ZŠ v Českých Budějovicích. Teoretická část práce byla zpracována obsahovou analýzou dokumentů, vlastní výzkum pak probíhal ve třech krocích. Nejdříve byla použita kvantitativní metoda dotazování pomocí dotazníků, které byly rozdány rodičům respondentů. Následovalo šetření ve třídách a posledním krokem bylo položení doplňujících otázek učitelům a vedení škol.
Z výsledků vyplývá, že 88 % respondentů používá ergonomicky nevyhovující nábytek, přičemž 1. třídy mají ve všech zkoumaných parametrech vyšší výskyt negativních nálezů, vyjma nízké židle a pracovní desky, jejichž výskyt je však zanedbatelný. Byla zjištěna signifikantní asociace mezi nevyhovujícím školním nábytkem a bolestmi zad, hlavy, ramen a nohou, které vedou ke vzniku a rozvoji vadného držení těla. Informovanost učitelů o této problematice je dobrá, ale podle mého názoru z hlediska prevence nedostačující.
Včasnými preventivními opatřeními můžeme ovlivnit stav pohybového aparátu v dospělosti. Zde by se měla v první řadě uplatnit rodina a škola. Neméně důležitou roli však hrají i pediatři a odborní pracovníci v ochraně veřejného zdraví, kteří by měli působit nejen jako orgán kontrolní, ale především poradní. Je tedy důležité zvýšit povědomí široké veřejnosti a pedagogů o ergonomii pracovní židle a stolu, správném sezení a možnostech kompenzace dlouhodobého statického zatížení.
Anotace v angličtině
School furniture is one of the risk factors contributing to the formation and development of poor posture. I paid attention to pupils of the first and second years of primary school, because they present a high-risk group due to the sudden passage from a spontaneous physical activity to a long-term static strain at school.
The aim of the study was to map the suitability of ergonomic parameters of school furniture for pupils of the first and second years of primary school and to assess its influence on the development of poor posture. I focused on the chair height, the seat depth, the backrest and the worktop height and angle. I also wanted to examine teachers' awareness on the issue of school furniture, the proper seating posture and possibilities to compensate the static strain of children.
The research group consisted of 146 pupils of the first and second years of randomly selected primary schools in České Budějovice. The theoretical part was elaborated by the document content analysis, the research was done in three steps. First, the quantitative interview method through questionnaires distributed to the parents of respondents was used. This was followed by investigations in classes and the last step was to answer additional questions to teachers and the school management.
The results show that 88% of respondents use ergonomically unsuitable furniture, there is a greater incidence of negative findings in the furniture of the first year pupils in all investigated parameters, except low chairs and worktops, but these are only present in inconsiderable numbers. A significant association was found between sub-standard school furniture and pains in the back, head, arms and legs, leading to the formation and development of poor posture. Teachers´ awareness of this issue is good, but in my opinion it is inadequate in terms prevention.
Early preventive measures can affect the condition of the movement apparatus in adulthood. Family and school should be the first involved. But an equally important role should be played by pediatricians and professionals in the public health protection, who should act not only as an inspection, but mainly as an advisory body. Therefore, it is important to increase the awareness of the general public and teachers on work chair and desk ergonomics, the proper seating posture and possibilities for a long-term static strain compensation.
Klíčová slova
držení těla, mladší školní věk, podpůrně pohybová aparát, sezení, statická zátěž, školní nábytek
Klíčová slova v angličtině
Body Posture, Younger School Age, Muskulosceletar System, Sitting, Static Strain, School Furniture
Zásady pro vypracování
Současný stav
Vadné držení těla je jednou z nejčastějších funkčních poruch pohybového aparátu, vyskytujících se u 40 % dětí v České republice. Výskyt vadného držení těla bývá prvním projevem dysfunkce svalové soustavy, nezřídka postihující již děti předškolního věku. Tento stav se výrazně zhoršuje po zahájení školní docházky. Zejména nástup do první třídy je vzhledem k náhlému omezení spontánního pohybového projevu pro rostoucí organizmus dítěte vysoce zatěžující a mnohdy překračuje jeho adaptační možnosti. Několikahodinové sezení ve školních lavicích pokračuje vysedáváním v družině, u domácích úkolů, televizorů, videí, počítačů. Svůj podíl má i ergonomicky nevyhovující nábytek, proto je správná ergonomie školního nábytku podmínkou úspěšné prevence poruch pohybového aparátu u školních dětí. Základem je výběr přiměřeně vysokého nábytku k výšce žáka. Ideální je pak nábytek s libovolnou možností nastavení výšky židle, lavice a sklonu pracovní plochy.
Cíle práce
1. Zmapovat vhodnost velikostních typů školního nábytku v 1. a 2. třídách ZŠ.
2. Posoudit souvislost velikosti školního nábytku s vadným držením těla.
3. Zhodnotit informovanost vedení základních škol o problematice školního nábytku.
Předpokládané hypotézy
1. Největší nedostatky ve velikosti školního nábytku se nachází v 1. třídách.
2. Děti, u kterých byly zjištěny nedostatky v ergonomii školního nábytku, mají problémy týkající se vadného držení těla.
3. Vedení škol je dostatečně informováno o problematice školního nábytku.
Popis metodiky
První část výzkumu bude provedena pozorováním ve třídách žáků 1. a 2. tříd. Pohledem z boku bude zkontrolována velikost židle a stolu každého žáka. Dále budou rodičům respondentů rozdány dotazníky týkající se problémů souvisejících s vadným držením těla dítěte. Třetí částí výzkumu bude interview s vedením školy (ředitel, zástupce ředitele) ohledně informovanosti o problematice školního nábytku.
Respondenti budou vybráni náhodným způsobem a výsledky budou zpracovány formou tabulek a grafů.
Předpokládané využití v praxi
Poznatky z diplomové práce budou zaslány do škol, ve kterých bude probíhat výzkum. Získané informace pak mohou využít k prevenci poruch pohybového aparátu u dětí.
Zásady pro vypracování
Současný stav
Vadné držení těla je jednou z nejčastějších funkčních poruch pohybového aparátu, vyskytujících se u 40 % dětí v České republice. Výskyt vadného držení těla bývá prvním projevem dysfunkce svalové soustavy, nezřídka postihující již děti předškolního věku. Tento stav se výrazně zhoršuje po zahájení školní docházky. Zejména nástup do první třídy je vzhledem k náhlému omezení spontánního pohybového projevu pro rostoucí organizmus dítěte vysoce zatěžující a mnohdy překračuje jeho adaptační možnosti. Několikahodinové sezení ve školních lavicích pokračuje vysedáváním v družině, u domácích úkolů, televizorů, videí, počítačů. Svůj podíl má i ergonomicky nevyhovující nábytek, proto je správná ergonomie školního nábytku podmínkou úspěšné prevence poruch pohybového aparátu u školních dětí. Základem je výběr přiměřeně vysokého nábytku k výšce žáka. Ideální je pak nábytek s libovolnou možností nastavení výšky židle, lavice a sklonu pracovní plochy.
Cíle práce
1. Zmapovat vhodnost velikostních typů školního nábytku v 1. a 2. třídách ZŠ.
2. Posoudit souvislost velikosti školního nábytku s vadným držením těla.
3. Zhodnotit informovanost vedení základních škol o problematice školního nábytku.
Předpokládané hypotézy
1. Největší nedostatky ve velikosti školního nábytku se nachází v 1. třídách.
2. Děti, u kterých byly zjištěny nedostatky v ergonomii školního nábytku, mají problémy týkající se vadného držení těla.
3. Vedení škol je dostatečně informováno o problematice školního nábytku.
Popis metodiky
První část výzkumu bude provedena pozorováním ve třídách žáků 1. a 2. tříd. Pohledem z boku bude zkontrolována velikost židle a stolu každého žáka. Dále budou rodičům respondentů rozdány dotazníky týkající se problémů souvisejících s vadným držením těla dítěte. Třetí částí výzkumu bude interview s vedením školy (ředitel, zástupce ředitele) ohledně informovanosti o problematice školního nábytku.
Respondenti budou vybráni náhodným způsobem a výsledky budou zpracovány formou tabulek a grafů.
Předpokládané využití v praxi
Poznatky z diplomové práce budou zaslány do škol, ve kterých bude probíhat výzkum. Získané informace pak mohou využít k prevenci poruch pohybového aparátu u dětí.
Seznam doporučené literatury
HALADOVÁ, Eva, NECHVÁTALOVÁ, Ludmila. Vyšetřovací metody hybného systému. 2. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2003. 135.s. ISBN 80-7013-393-7.
KACHLÍK, Petr, HAVELKOVÁ, Marie, ZELENÁ, Jana. Prevention of Problems with Spine at School. In Řehulka, Evžen. Sborník "School and Health 21". 1.vyd Brno:Paido, 2005. ISBN 978 -80 -7315 -119 -5, s. 835 -844.
NEDBALOVÁ, Jana. Vychovakezdravi.cz [online]. 2009-2010 [cit. 2010-05-13]. Prevence poruch pohybového aparátu.
Dostupné z WWW: >http://www.vychovakezdravi.cz/clanky/pohyb.html1<.
VÉLE, František. Kineziologie : Přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. 2.,rozšířené a přepracované vydání. Madrid : TRITON, 2006. 375 s. ISBN 80-7254-837-9.
Vyhláška č. 410/2005 Sb. o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých . In Sbírka zákonů, Česká republika. 2005, částka 141, s.
Seznam doporučené literatury
HALADOVÁ, Eva, NECHVÁTALOVÁ, Ludmila. Vyšetřovací metody hybného systému. 2. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2003. 135.s. ISBN 80-7013-393-7.
KACHLÍK, Petr, HAVELKOVÁ, Marie, ZELENÁ, Jana. Prevention of Problems with Spine at School. In Řehulka, Evžen. Sborník "School and Health 21". 1.vyd Brno:Paido, 2005. ISBN 978 -80 -7315 -119 -5, s. 835 -844.
NEDBALOVÁ, Jana. Vychovakezdravi.cz [online]. 2009-2010 [cit. 2010-05-13]. Prevence poruch pohybového aparátu.
Dostupné z WWW: >http://www.vychovakezdravi.cz/clanky/pohyb.html1<.
VÉLE, František. Kineziologie : Přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. 2.,rozšířené a přepracované vydání. Madrid : TRITON, 2006. 375 s. ISBN 80-7254-837-9.
Vyhláška č. 410/2005 Sb. o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých . In Sbírka zákonů, Česká republika. 2005, částka 141, s.