Práce se zabývá současným stavem použití letecké techniky ve struktuře Integrovaného záchranného systému, analýzou vybavenosti, možnostmi používání a nasazení této techniky při mimořádných událostech a zhodnocením technické, kvalitativní i kvantitativní úrovně všech používaných leteckých prostředků, které se využívají k záchranným pracím. V práci je také kladen důraz na analýzu rozmístění těchto prostředků a jeho výhodnost a vhodnost v závislosti na kvalitě, rychlosti a účinnosti jejich nasazení v případě mimořádné bezpečnostní situace, záchranné akce nebo nasazení v případě živelních katastrof.
Výstupem práce jsou návrhy na komplexní úpravu změn platných norem a předložení závěrů, které by mohly napomoci k rozšíření diskuse o zjištěných nedostatcích, zvýšení efektivity, úspornosti a logické skladbě vedoucí k včasnému zásahu při mimořádných událostech.
Empirická část práce je zpracována formou kvantitativního a kvalitativního výzkumu, kterými byly zkoumány dva výzkumné soubory.
V prvním výzkumném souboru byl stanoven technický sběr dat formou dotazníku, který byl cílen na příslušníky základních útvarů složek IZS. Výsledky dotazníkového šetření byly zpracovány do grafů.
Druhý výzkumný soubor je tvořen polostrukurovaným rozhovorem s odbornými zástupci subjektů, které provozují leteckou techniku v rámci IZS.
Pro zhodnocení výstupů a přehlednost byl stanoven přepis rozhovorů s jeho záznamem do tabulek., ve kterých jsou sumarizovány nejdůležitější výsledky výzkumu. Na základě těchto výsledků byly stanoveny nejdůležitější teze odpovědí respondentů na položené výzkumné otázky.
Součástí výzkumu je také analýza dostupných právních norem a dokumentů týkajících se využití letecké techniky k efektivním zásahům, jejich posouzení a stanovení některých kriterií pro návrhy de lege ferenda komplexní úpravy a novelizace vybraných norem.
Důležitým faktem je zjištění, že existuje slabá informovanost příslušníků základních útvarů jednotlivých složek IZS o možnostech nasazení letecké techniky, jehož důsledkem je nedostatečné využívání Letecké techniky k provádění zásahů.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the current state of how air services are used within the Integrated Rescue System (IRS); it analyzes the level of equipment, possibilities of use and deployment of such technologies in emergency situations; and evaluates technical, qualitative and quantitative levels of all means that air services use in emergency situations. The thesis also puts emphasis on the analysis of dislocation of these means, its advantages and suitability when scrutinized in terms of quality, speed and efficiency of their deployment in emergency security situations, rescue operations, or their deployment during natural disasters.
The outcome of the thesis comprises of proposals how to comprehensively amend applicable laws; and of conclusions that may help instigate discussion on the observed shortfalls, and how to increase efficiency, economy, and logical scheme leading to a timely response in emergency situations.
The empirical part of thesis includes quantitative and qualitative researches which scrutinized two research corpuses.
Tackling the first research corpus, the author used questionnaires to collect data technically. The questionnaires were aimed at members of the basic units of the IRS components. The outcomes of the questionnaires are shown in graphs.
Tackling the second research corpus, the author held semi-structured interviews with expert representatives of subjects that provide air services within the IRS.
Assessment of the outcomes was based on the transcriptions of the interviews which involved inserting the data into tables summarizing the most important outcomes of the research. Subsequently, these outcomes were used to identify the most important theses which were based on the answers provided by the respondents to research questions.
The research also included an analysis of the available legal standards and documents related to the use of air services to provide efficient intervention, their assessment and identification of some criteria for de lege ferenda proposals to comprehensively amend selected laws.
In conclusion, it was found out that there is poor awareness of possibilities how to use air services among the members of the basic units in individual IRS components, which results in insufficient deployment of Air Services while carrying out interventions.
Klíčová slova
Dislokace, Efektivita, Lanová technika, Letecké práce, Letecké služby, Letecká základna, Vrtulník, Záchranáři
Práce se zabývá současným stavem použití letecké techniky ve struktuře Integrovaného záchranného systému, analýzou vybavenosti, možnostmi používání a nasazení této techniky při mimořádných událostech a zhodnocením technické, kvalitativní i kvantitativní úrovně všech používaných leteckých prostředků, které se využívají k záchranným pracím. V práci je také kladen důraz na analýzu rozmístění těchto prostředků a jeho výhodnost a vhodnost v závislosti na kvalitě, rychlosti a účinnosti jejich nasazení v případě mimořádné bezpečnostní situace, záchranné akce nebo nasazení v případě živelních katastrof.
Výstupem práce jsou návrhy na komplexní úpravu změn platných norem a předložení závěrů, které by mohly napomoci k rozšíření diskuse o zjištěných nedostatcích, zvýšení efektivity, úspornosti a logické skladbě vedoucí k včasnému zásahu při mimořádných událostech.
Empirická část práce je zpracována formou kvantitativního a kvalitativního výzkumu, kterými byly zkoumány dva výzkumné soubory.
V prvním výzkumném souboru byl stanoven technický sběr dat formou dotazníku, který byl cílen na příslušníky základních útvarů složek IZS. Výsledky dotazníkového šetření byly zpracovány do grafů.
Druhý výzkumný soubor je tvořen polostrukurovaným rozhovorem s odbornými zástupci subjektů, které provozují leteckou techniku v rámci IZS.
Pro zhodnocení výstupů a přehlednost byl stanoven přepis rozhovorů s jeho záznamem do tabulek., ve kterých jsou sumarizovány nejdůležitější výsledky výzkumu. Na základě těchto výsledků byly stanoveny nejdůležitější teze odpovědí respondentů na položené výzkumné otázky.
Součástí výzkumu je také analýza dostupných právních norem a dokumentů týkajících se využití letecké techniky k efektivním zásahům, jejich posouzení a stanovení některých kriterií pro návrhy de lege ferenda komplexní úpravy a novelizace vybraných norem.
Důležitým faktem je zjištění, že existuje slabá informovanost příslušníků základních útvarů jednotlivých složek IZS o možnostech nasazení letecké techniky, jehož důsledkem je nedostatečné využívání Letecké techniky k provádění zásahů.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the current state of how air services are used within the Integrated Rescue System (IRS); it analyzes the level of equipment, possibilities of use and deployment of such technologies in emergency situations; and evaluates technical, qualitative and quantitative levels of all means that air services use in emergency situations. The thesis also puts emphasis on the analysis of dislocation of these means, its advantages and suitability when scrutinized in terms of quality, speed and efficiency of their deployment in emergency security situations, rescue operations, or their deployment during natural disasters.
The outcome of the thesis comprises of proposals how to comprehensively amend applicable laws; and of conclusions that may help instigate discussion on the observed shortfalls, and how to increase efficiency, economy, and logical scheme leading to a timely response in emergency situations.
The empirical part of thesis includes quantitative and qualitative researches which scrutinized two research corpuses.
Tackling the first research corpus, the author used questionnaires to collect data technically. The questionnaires were aimed at members of the basic units of the IRS components. The outcomes of the questionnaires are shown in graphs.
Tackling the second research corpus, the author held semi-structured interviews with expert representatives of subjects that provide air services within the IRS.
Assessment of the outcomes was based on the transcriptions of the interviews which involved inserting the data into tables summarizing the most important outcomes of the research. Subsequently, these outcomes were used to identify the most important theses which were based on the answers provided by the respondents to research questions.
The research also included an analysis of the available legal standards and documents related to the use of air services to provide efficient intervention, their assessment and identification of some criteria for de lege ferenda proposals to comprehensively amend selected laws.
In conclusion, it was found out that there is poor awareness of possibilities how to use air services among the members of the basic units in individual IRS components, which results in insufficient deployment of Air Services while carrying out interventions.
Klíčová slova
Dislokace, Efektivita, Lanová technika, Letecké práce, Letecké služby, Letecká základna, Vrtulník, Záchranáři
SOUČASNÝ STAV DANÉ TÉMATIKY:
V současné době je páteří leteckých služeb pro potřeby IZS letka Policie České republiky, která mimo plnění vlastních policejních úkolů plní i úkoly pro HZS, ale také pro záchrannou službu a další. Přesto tato složka nedisponuje těžkými stroji vhodnými například pro transport většího množství evakuovaných osob či objemnějších břemen. Těžkými stroji je částečně vybavena Armáda ČR a v omezené míře se vyskytují i v soukromém sektoru.
CÍL PRÁCE:
1. Vymezit praktické použití vzdušných prostředků v rámci Integrovaného
záchranného systému a jejich dosažitelnost pro jednotlivé složky IZS z hlediska právní úpravy.
2. Zjistit zda jsou využitelné a využívané vzdušné prostředky na potřebné technické úrovni a jejich vybavenost pro záchranné akce.
3. Zjistit zda jsou tyto prostředky adekvátně rozmístěny po ČR s ohledem na včasnost zásahu.
4. Zjistit jaké letecké prostředky je možné využít z komerčního sektoru mimo
státní služby a dále prostředky, které v České republice chybí a bylo by nutné je vyžádat ze zahraničí.
HYPOTÉZY:
1. Státní ledecké služby jsou pro základní složky IZS v případě potřeby
dosažitelné.
2. Využitelné vzdušné prostředky jsou na odpovídající technické úrovni.
3. Vzdušné prostředky jsou vhodně rozmístěné na území republiky z hlediska včasnosti zázahu.
4. V ČR jsou ve státním ani soukromém sektoru dostupné vzdušné prostředky pro transport nadměrných nákladů.
METODIKA:
1. Sběr dat formou dotazníků a řízeného rozhovoru v základních složkách IZS, v civilních leteckých službách a v AČR.
2. Analýza získaných dat - komparace získaných údajů s vývojem a současným stavem.
VYUŽITÍ V PRAXI:
Zjištění skutečného stavu využitelných vzdušných sil pro IZS - vývojový trend a návrhy na zlepšení.
Zásady pro vypracování
SOUČASNÝ STAV DANÉ TÉMATIKY:
V současné době je páteří leteckých služeb pro potřeby IZS letka Policie České republiky, která mimo plnění vlastních policejních úkolů plní i úkoly pro HZS, ale také pro záchrannou službu a další. Přesto tato složka nedisponuje těžkými stroji vhodnými například pro transport většího množství evakuovaných osob či objemnějších břemen. Těžkými stroji je částečně vybavena Armáda ČR a v omezené míře se vyskytují i v soukromém sektoru.
CÍL PRÁCE:
1. Vymezit praktické použití vzdušných prostředků v rámci Integrovaného
záchranného systému a jejich dosažitelnost pro jednotlivé složky IZS z hlediska právní úpravy.
2. Zjistit zda jsou využitelné a využívané vzdušné prostředky na potřebné technické úrovni a jejich vybavenost pro záchranné akce.
3. Zjistit zda jsou tyto prostředky adekvátně rozmístěny po ČR s ohledem na včasnost zásahu.
4. Zjistit jaké letecké prostředky je možné využít z komerčního sektoru mimo
státní služby a dále prostředky, které v České republice chybí a bylo by nutné je vyžádat ze zahraničí.
HYPOTÉZY:
1. Státní ledecké služby jsou pro základní složky IZS v případě potřeby
dosažitelné.
2. Využitelné vzdušné prostředky jsou na odpovídající technické úrovni.
3. Vzdušné prostředky jsou vhodně rozmístěné na území republiky z hlediska včasnosti zázahu.
4. V ČR jsou ve státním ani soukromém sektoru dostupné vzdušné prostředky pro transport nadměrných nákladů.
METODIKA:
1. Sběr dat formou dotazníků a řízeného rozhovoru v základních složkách IZS, v civilních leteckých službách a v AČR.
2. Analýza získaných dat - komparace získaných údajů s vývojem a současným stavem.
VYUŽITÍ V PRAXI:
Zjištění skutečného stavu využitelných vzdušných sil pro IZS - vývojový trend a návrhy na zlepšení.
Seznam doporučené literatury
1. BRUNHOFER, M., Požadavky na vrtulníky provozované LS PČR, Diplomová práce. Praha, 2006. ČVUT Praha, Dopravní fakulta, Vedoucí diplomové práce Ing. Jan Kafka.
2. DLOUHÝ, M., MINAŘÍK J., Policejní letectvo -
Včera a dnes. Themis, Praha 2000,ISBN 80-85821-91-5.
3. FOJTÍK, J., Policejní vrtulníky, Naše Vojsko 2007, ISBN 978-80-206-0870-03
4. VLASÁK, T., Provoz vrtulníků u LS PČR, Diplomová práce. Praha, 2008. ČVUT Praha, Dopravní fakulta, Vedoucí diplomové práce Ing. Jan Kafka
5. Zákon č. 239/2000 Sb., o Integrovaném záchranném systému a o změně
některých zákonů ve znění pozdějších předpisů
6. Zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a o změně a doplnění
zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský
zákon), ve znění pozdějších předpisů.
7. Usnesení vlády ČR ze dne 29. října 2007 č. 1211,o změně usnesení vlády ze dne 10. října 2001 č. 1029, k Současnému stavu plnění úkolů z usnesení vlády
z 28. června 1999 č. 672, k organizačnímu a materiálnímu zajištění leteckých činností v IZS.
8. Zákon č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky.
Seznam doporučené literatury
1. BRUNHOFER, M., Požadavky na vrtulníky provozované LS PČR, Diplomová práce. Praha, 2006. ČVUT Praha, Dopravní fakulta, Vedoucí diplomové práce Ing. Jan Kafka.
2. DLOUHÝ, M., MINAŘÍK J., Policejní letectvo -
Včera a dnes. Themis, Praha 2000,ISBN 80-85821-91-5.
3. FOJTÍK, J., Policejní vrtulníky, Naše Vojsko 2007, ISBN 978-80-206-0870-03
4. VLASÁK, T., Provoz vrtulníků u LS PČR, Diplomová práce. Praha, 2008. ČVUT Praha, Dopravní fakulta, Vedoucí diplomové práce Ing. Jan Kafka
5. Zákon č. 239/2000 Sb., o Integrovaném záchranném systému a o změně
některých zákonů ve znění pozdějších předpisů
6. Zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a o změně a doplnění
zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský
zákon), ve znění pozdějších předpisů.
7. Usnesení vlády ČR ze dne 29. října 2007 č. 1211,o změně usnesení vlády ze dne 10. října 2001 č. 1029, k Současnému stavu plnění úkolů z usnesení vlády
z 28. června 1999 č. 672, k organizačnímu a materiálnímu zajištění leteckých činností v IZS.
8. Zákon č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky.