Název této diplomové práce je Postaveni obce s rozšířenou působností při plánování a zavádění regulačních opatření. Cílem práce bylo zjistit, zda a případně jakým způsobem jsou obce s rozšířenou působností Jihočeského kraje a Kraje Vysočina připraveny provádět
regulační opatření, a jestli úroveň regulačních opatření vyhovuje občanům, na které se opatření vztahují.
V teoretické části této práce je vymezena obec s rozšířenou působností se svými orgány a s vymezením rozšířené působnosti. Dále pak regulační opatření při přípravě a zavádění.
Ve výzkumné části byly vymezeny dvě hypotézy. První byla zaměřená na dostatečnou a kvalitní přípravu pracovníků obcí s rozšířenou působností, v tom smyslu, že minimalizuje rizika spojená s nedostatečným plánováním a zaváděním regulačních opatření. Z výzkumu vyplynulo, že z pohledu obcí s rozšířenou působností jsou značné nejasnosti ve výkladu praktického prováděni regulačních opatření ústředními správními úřady. Byly zjištěny značné rozdíly v dokumentaci zaměřené na regulační opatření. Druhá hypotéza byla zaměřena na nedostatky regulačních opatření po zavedení mezi obyvatelstvo Jihočeského kraje a Kraje Vysočina, v tom smyslu, že se projeví negativně v rámci tolerování omezení. Bylo zjištěno, že většina respondentů by regulační opatření tolerovala, ale odpovědí na připravenost pracovníků krizového řízení byla spíše nedostatečná.
V této diplomové práci byla zvolena metoda kvantitativního výzkumu. Technika sběru dat byly anonymní dotazníky sestaveny pro 32 obcí s rozšířenou působností v Jihočeském kraji a Kraji Vysočina a pro 50 obyvatel v Jihočeském kraji a 50 obyvatel v Kraji Vysočina. U obcí s rozšířenou působností bylo osloveno všech 32 obcí, ale nazpět bylo vráceno pouze 24. U obyvatel bylo osloveno všech 100 respondentů a vrácení dotazníků bylo 100%. Výsledky jsou znázorněny v grafech a uvedeny v procentech.
Anotace v angličtině
The title of this thesis is Situation of Municipalities with Extended Competence in Planning and Implementing Regulatory Measures. The objective was to determine whether and how the municipalities with extended competence in the South Bohemian and Vysočina regions are ready to execute regulatory measures and if the level of regulatory measures corresponds with the needs of citizens to whom the measures are applied.
In the theoretical section of this thesis, the municipality with extended competence with its authorities is defined. The regulatory measures, their preparation and implementation are introduced.
In the research section two hypotheses were stated. The first was focused on quality and adequate training of the staff of municipalities with extended competence so that to minimize the risks associated with inadequate planning and implementation of regulatory measures. The research has proved that from the perspective of municipalities with extended competence there are considerable uncertainties in the interpretation of the practical implementation of regulatory measures by administrative authorities. Significant differences were found in the documentation focused on regulatory measures. The second hypothesis was focused on shortcomings after the implementation of regulatory measures among the population of the South Bohemian and Vysočina regions, in the sense that it negatively affects the tolerance limits. It has been found that most respondents would tolerate the regulatory measures, but according to the response, the readiness of crisis management workers has been rather inadequate.
In this thesis, the method of quantitative research was chosen. The technique of data collection was anonymous questionnaires made up for 32 municipalities with extended competence and 100 residents in the South Bohemian and Vysočina regions and for 50 residents of the South Bohemian region. In municipalities with extended competence all 32 municipaties were addressed, but only 24 questionnaires were returned. In the residents all 100 respondents were addressed the return rate of questionnaires was 100%. The results are shown in graphs and as percentages.
The village, Regulatory measures, Preparation, Implementation, Satisfaction, Awareness
Rozsah průvodní práce
89 s. (103 263)
Jazyk
CZ
Anotace
Název této diplomové práce je Postaveni obce s rozšířenou působností při plánování a zavádění regulačních opatření. Cílem práce bylo zjistit, zda a případně jakým způsobem jsou obce s rozšířenou působností Jihočeského kraje a Kraje Vysočina připraveny provádět
regulační opatření, a jestli úroveň regulačních opatření vyhovuje občanům, na které se opatření vztahují.
V teoretické části této práce je vymezena obec s rozšířenou působností se svými orgány a s vymezením rozšířené působnosti. Dále pak regulační opatření při přípravě a zavádění.
Ve výzkumné části byly vymezeny dvě hypotézy. První byla zaměřená na dostatečnou a kvalitní přípravu pracovníků obcí s rozšířenou působností, v tom smyslu, že minimalizuje rizika spojená s nedostatečným plánováním a zaváděním regulačních opatření. Z výzkumu vyplynulo, že z pohledu obcí s rozšířenou působností jsou značné nejasnosti ve výkladu praktického prováděni regulačních opatření ústředními správními úřady. Byly zjištěny značné rozdíly v dokumentaci zaměřené na regulační opatření. Druhá hypotéza byla zaměřena na nedostatky regulačních opatření po zavedení mezi obyvatelstvo Jihočeského kraje a Kraje Vysočina, v tom smyslu, že se projeví negativně v rámci tolerování omezení. Bylo zjištěno, že většina respondentů by regulační opatření tolerovala, ale odpovědí na připravenost pracovníků krizového řízení byla spíše nedostatečná.
V této diplomové práci byla zvolena metoda kvantitativního výzkumu. Technika sběru dat byly anonymní dotazníky sestaveny pro 32 obcí s rozšířenou působností v Jihočeském kraji a Kraji Vysočina a pro 50 obyvatel v Jihočeském kraji a 50 obyvatel v Kraji Vysočina. U obcí s rozšířenou působností bylo osloveno všech 32 obcí, ale nazpět bylo vráceno pouze 24. U obyvatel bylo osloveno všech 100 respondentů a vrácení dotazníků bylo 100%. Výsledky jsou znázorněny v grafech a uvedeny v procentech.
Anotace v angličtině
The title of this thesis is Situation of Municipalities with Extended Competence in Planning and Implementing Regulatory Measures. The objective was to determine whether and how the municipalities with extended competence in the South Bohemian and Vysočina regions are ready to execute regulatory measures and if the level of regulatory measures corresponds with the needs of citizens to whom the measures are applied.
In the theoretical section of this thesis, the municipality with extended competence with its authorities is defined. The regulatory measures, their preparation and implementation are introduced.
In the research section two hypotheses were stated. The first was focused on quality and adequate training of the staff of municipalities with extended competence so that to minimize the risks associated with inadequate planning and implementation of regulatory measures. The research has proved that from the perspective of municipalities with extended competence there are considerable uncertainties in the interpretation of the practical implementation of regulatory measures by administrative authorities. Significant differences were found in the documentation focused on regulatory measures. The second hypothesis was focused on shortcomings after the implementation of regulatory measures among the population of the South Bohemian and Vysočina regions, in the sense that it negatively affects the tolerance limits. It has been found that most respondents would tolerate the regulatory measures, but according to the response, the readiness of crisis management workers has been rather inadequate.
In this thesis, the method of quantitative research was chosen. The technique of data collection was anonymous questionnaires made up for 32 municipalities with extended competence and 100 residents in the South Bohemian and Vysočina regions and for 50 residents of the South Bohemian region. In municipalities with extended competence all 32 municipaties were addressed, but only 24 questionnaires were returned. In the residents all 100 respondents were addressed the return rate of questionnaires was 100%. The results are shown in graphs and as percentages.
The village, Regulatory measures, Preparation, Implementation, Satisfaction, Awareness
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky:
Regulační opatření slouží ke snížení spotřeby nedostatkových surovin, výrobků a energií nebo usměrnění spotřeby v souladu s krizovými plány v případech, kdy krizová situace nabývá takového rozsahu, že běžné ekonomické nástroje nejsou při zajišťování nezbytných dodávek dostatečně účinné.Starosta obce s rozšířenou působností muže přijmout regulační opatření pouze zastavu nebezpečí. Může tedy na území, pro které byl vyhlášen stav nebezpečí, uložit právnické osobě nebo podnikající fyzické osobě, mající místo podnikání nebo sídlo podniku v příslušném územním obvodu povinnosti související s regulačním opatřením.
Cíle práce:
1. Zjistit, zda a případně jakým způsobem jsou obce s rozšířenou působností Jihočeského kraje a Kraje Vysočina připraveny provádět regulační opatření.
2. Zjistit, jestli úroveň regulačních opatření vyhovuje občanům, na které se opatření vztahují.
Hypotézy:
1. Dostatečná a kvalitní příprava pracovníků obcí s rozšířenou působností minimalizuje rizika spojená s nedostatečným plánováním a zaváděním regulačních opatření.
2. Všechny nedostatky regulačních opatření se projeví negativně v rámci tolerování omezení pro obyvatele Jihočeského kraje a Kraje Vysočina.
Popis metodiky:
Metoda výzkumu: salámová metoda, metoda dotazování a metoda analýzy dokumentů. Technika výzkumu: dotazník (uzavřené i otevřené otázky), řízený rozhovor. Použiji integrovaný výzkum a to na základě posuzování organizace na sledovaném úseku, kde bude východisko analýza existujících okolností, empirických poznatků, organizační struktury a činností na sledovaném úseku s vyhodnocením a rozšířením poznatků na základě analýz.
Charakteristika souboru:
1. skupina - obce s rozšířenou působností v Jihočeském kraji a Kraji Vysočina (32 respondentů).
2. skupina - vzorek obyvatelstva - občané Jihočeského kraje a Kraje Vysočina (100 respondentů).
Předpokládané využití práce v praxi:
Předpokládám, že moji práci bude možno využít jako zdroj informací obcím s rozšířenou působností při plánování a zavádění regulačních opatření. Práce může posloužit ke zpracování prací s podobnou problematikou.
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky:
Regulační opatření slouží ke snížení spotřeby nedostatkových surovin, výrobků a energií nebo usměrnění spotřeby v souladu s krizovými plány v případech, kdy krizová situace nabývá takového rozsahu, že běžné ekonomické nástroje nejsou při zajišťování nezbytných dodávek dostatečně účinné.Starosta obce s rozšířenou působností muže přijmout regulační opatření pouze zastavu nebezpečí. Může tedy na území, pro které byl vyhlášen stav nebezpečí, uložit právnické osobě nebo podnikající fyzické osobě, mající místo podnikání nebo sídlo podniku v příslušném územním obvodu povinnosti související s regulačním opatřením.
Cíle práce:
1. Zjistit, zda a případně jakým způsobem jsou obce s rozšířenou působností Jihočeského kraje a Kraje Vysočina připraveny provádět regulační opatření.
2. Zjistit, jestli úroveň regulačních opatření vyhovuje občanům, na které se opatření vztahují.
Hypotézy:
1. Dostatečná a kvalitní příprava pracovníků obcí s rozšířenou působností minimalizuje rizika spojená s nedostatečným plánováním a zaváděním regulačních opatření.
2. Všechny nedostatky regulačních opatření se projeví negativně v rámci tolerování omezení pro obyvatele Jihočeského kraje a Kraje Vysočina.
Popis metodiky:
Metoda výzkumu: salámová metoda, metoda dotazování a metoda analýzy dokumentů. Technika výzkumu: dotazník (uzavřené i otevřené otázky), řízený rozhovor. Použiji integrovaný výzkum a to na základě posuzování organizace na sledovaném úseku, kde bude východisko analýza existujících okolností, empirických poznatků, organizační struktury a činností na sledovaném úseku s vyhodnocením a rozšířením poznatků na základě analýz.
Charakteristika souboru:
1. skupina - obce s rozšířenou působností v Jihočeském kraji a Kraji Vysočina (32 respondentů).
2. skupina - vzorek obyvatelstva - občané Jihočeského kraje a Kraje Vysočina (100 respondentů).
Předpokládané využití práce v praxi:
Předpokládám, že moji práci bude možno využít jako zdroj informací obcím s rozšířenou působností při plánování a zavádění regulačních opatření. Práce může posloužit ke zpracování prací s podobnou problematikou.
Seznam doporučené literatury
BALÍK, S. Česká komunální politika v obcích s rozšířenou působností. Brno : CDK, 2008. 388 s. ISBN: 978-80-7325-144-4.
HORÁK, R. Průvodce krizovým řízením pro veřejnou správu. Praha : Linde, 2004. 408 s. ISBN: 80-7201-471-4.
CHALOUPKA, P. Krizové řízení a integrovaný záchranný systém. Praha : Trivis, 2002.
Kolektiv autorů. Obecní a krajské zřízení. Praha : C.H.Beck, 2010. 304 s. ISBN: 978-80-7400-231-1.
MAIER, K. Územní plánování a udržitelný rozvoj. Praha : ABF - Arch, 2008. 100 s. ISBN: 978-80-86905-47-1.
PALÁČEK, M., VRONSKÁ, S. Zákon č. 239/2000 Sb. o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů s komentářem, Zákon č. 240/2000 Sb. o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon) s komentářem. Český Těšín : Poradce s.r.o., 2003.
REKTOŘÍK, J. Krizový management ve veřejné správě, teorie a praxe. Praha : Ekopress, s. r. o., 2004. ISBN 80-86119-83-1.
Zákon č. 241/2000Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy.
Seznam doporučené literatury
BALÍK, S. Česká komunální politika v obcích s rozšířenou působností. Brno : CDK, 2008. 388 s. ISBN: 978-80-7325-144-4.
HORÁK, R. Průvodce krizovým řízením pro veřejnou správu. Praha : Linde, 2004. 408 s. ISBN: 80-7201-471-4.
CHALOUPKA, P. Krizové řízení a integrovaný záchranný systém. Praha : Trivis, 2002.
Kolektiv autorů. Obecní a krajské zřízení. Praha : C.H.Beck, 2010. 304 s. ISBN: 978-80-7400-231-1.
MAIER, K. Územní plánování a udržitelný rozvoj. Praha : ABF - Arch, 2008. 100 s. ISBN: 978-80-86905-47-1.
PALÁČEK, M., VRONSKÁ, S. Zákon č. 239/2000 Sb. o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů s komentářem, Zákon č. 240/2000 Sb. o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon) s komentářem. Český Těšín : Poradce s.r.o., 2003.
REKTOŘÍK, J. Krizový management ve veřejné správě, teorie a praxe. Praha : Ekopress, s. r. o., 2004. ISBN 80-86119-83-1.
Zákon č. 241/2000Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy.