Práce se zabývá problematikou evaluace minimálních preventivních programů na základních školách. Teoretická část vymezuje rizikové chování a jeho druhy, kterým se preventivní programy snaží předcházet.Dále představuje prevenci jako takovou a zásady efektivity prevence a její evaluaci. Praktická část je sestavena jako návrh postupu při praktickém evaluování minimálních preventivních programů.
Anotace v angličtině
The work deals with the evaluation issue of Minimum prevention programs in primary schools in the South Bohemian region. The theoretical part defines risk behaviour and its companions, which the programs try to prevent. The thesis further introduces the prevention in general, focuses on elementary prevention, its systematisation, practical executing in primary schools and its settling in the education system of The Czech Republic. The last theoretical part is devoted to the evaluation of this prevention in the context of Minimal prevention programs. It also focuses on its effective preconditions and suggested methods of evaluation. The practical part is formed as a suggestion of method for usage of practical instruments for creating the evaluation of minimum prevention programs. The goal of the practical part is to arrange selected current instruments for evaluation and complete them by own suggestions of evaluation instruments. All the instruments are arranged into a logical order, based on the current method of The Ministry of education.
Práce se zabývá problematikou evaluace minimálních preventivních programů na základních školách. Teoretická část vymezuje rizikové chování a jeho druhy, kterým se preventivní programy snaží předcházet.Dále představuje prevenci jako takovou a zásady efektivity prevence a její evaluaci. Praktická část je sestavena jako návrh postupu při praktickém evaluování minimálních preventivních programů.
Anotace v angličtině
The work deals with the evaluation issue of Minimum prevention programs in primary schools in the South Bohemian region. The theoretical part defines risk behaviour and its companions, which the programs try to prevent. The thesis further introduces the prevention in general, focuses on elementary prevention, its systematisation, practical executing in primary schools and its settling in the education system of The Czech Republic. The last theoretical part is devoted to the evaluation of this prevention in the context of Minimal prevention programs. It also focuses on its effective preconditions and suggested methods of evaluation. The practical part is formed as a suggestion of method for usage of practical instruments for creating the evaluation of minimum prevention programs. The goal of the practical part is to arrange selected current instruments for evaluation and complete them by own suggestions of evaluation instruments. All the instruments are arranged into a logical order, based on the current method of The Ministry of education.
Vypracování je uskutečněno na základě prostudování související literatury, jejím porovnání a propojení odborných publikací a dokumentů dostupných na MŠMT. Praktická část je koncipována jako autorský návrh postupu při evaluaci MPP.
Zásady pro vypracování
Vypracování je uskutečněno na základě prostudování související literatury, jejím porovnání a propojení odborných publikací a dokumentů dostupných na MŠMT. Praktická část je koncipována jako autorský návrh postupu při evaluaci MPP.
Seznam doporučené literatury
ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9.
VACEK, J. Nelátkové závislosti ? Behaviorální závislosti. Výukový text: Centra adiktologie, PK 1. LF UK v Praze a VFN v Praze. Dostupný na www.adiktologie.cz
PROKEŠ, J. a kol., Základy toxikologie I. Obecná toxikologie a ekotoxikologie. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-418-7
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J., Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-772-8
NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost, 2.rozšířené vydání, Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-831-7
PEŠEK, R., VONDRÁŠKOVÁ, A., VESELÝ O. Drogová závislost aneb rychlý běh po krátké trati, Písek: ARKÁDA sociálně psychologické centrum, 2008, ISBN 978-80-239-9405-6
ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 2008.
ISBN 978-80-7367-182-2.
HRČKA, M. Sociální deviace. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001.
ISBN 80-85850-68-0.
POKORNÝ, V., TELCOVÁ, J., TOMKO, A.. Prevence sociálně patologických jevů : Manuál praxe. Brno : Ústav psychologického poradenství a diagnostiky r.s., 2003. ISBN 80-86568-04-0
MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., ZAPLETALOVÁ, J. Primární prevence rizikového chování ve školství. Tišnov: Sdružení SCAN, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7
BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9.
MUNKOVÁ, G. Sociální deviace. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0279-2.
ONDREJKOVIČ, P. Sociálna patológia. Bratislava: Veda, 2000. ISBN 80-224-0616-3.
ORT, J. Sociální patologie očima sociologa. In: Primární prevence soc. patol. jevů v pedagogické praxi, Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta UJEP, 1998.
Seznam doporučené literatury
ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9.
VACEK, J. Nelátkové závislosti ? Behaviorální závislosti. Výukový text: Centra adiktologie, PK 1. LF UK v Praze a VFN v Praze. Dostupný na www.adiktologie.cz
PROKEŠ, J. a kol., Základy toxikologie I. Obecná toxikologie a ekotoxikologie. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-418-7
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J., Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-772-8
NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost, 2.rozšířené vydání, Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-831-7
PEŠEK, R., VONDRÁŠKOVÁ, A., VESELÝ O. Drogová závislost aneb rychlý běh po krátké trati, Písek: ARKÁDA sociálně psychologické centrum, 2008, ISBN 978-80-239-9405-6
ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 2008.
ISBN 978-80-7367-182-2.
HRČKA, M. Sociální deviace. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001.
ISBN 80-85850-68-0.
POKORNÝ, V., TELCOVÁ, J., TOMKO, A.. Prevence sociálně patologických jevů : Manuál praxe. Brno : Ústav psychologického poradenství a diagnostiky r.s., 2003. ISBN 80-86568-04-0
MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., ZAPLETALOVÁ, J. Primární prevence rizikového chování ve školství. Tišnov: Sdružení SCAN, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7
BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9.
MUNKOVÁ, G. Sociální deviace. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0279-2.
ONDREJKOVIČ, P. Sociálna patológia. Bratislava: Veda, 2000. ISBN 80-224-0616-3.
ORT, J. Sociální patologie očima sociologa. In: Primární prevence soc. patol. jevů v pedagogické praxi, Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta UJEP, 1998.