Práce se zaměřuje na charakteristiku participace a její fungování v domech dětí a mládeže.
V úvodu je definován cíl a námět práce, jsou stanovena jednotlivá témata.
Další část práce pojednává o vývoji participace dětí a mládeže, vysvětluje pojem participace, upozorňuje na specifika a význam participace mladých a také se zabývá oblastí participativní pedagogiky.
Druhá část se věnuje střediskům volného času. Pojem volný čas vysvětluje v souvislosti s dětmi a mládeží, je zde rozebrána kritéria a činnosti středisek pro volný čas, se zaměřením na domy dětí a mládeže. Je zde zmíněna funkce výchovy mimo vyučování a rozebrána otázka využívání volného času dětí a mládeže tak, aby jeho naplnění sloužilo k podpoře jejich aktivní participace.
O fungování participace ve vybraných domech dětí a mládeže Jihočeského kraje pojednává závěrečná část. Jedná se převážně o průzkumnou složku, zaměřenou na zkoumání stupňů a forem participace v zájmovém kroužku.
Anotace v angličtině
The next part of this thesis deals with the development of children and youth participation, it explains the term 'participation', brings up the specification and importance of youth participation and it deals with the range of participative pedagogy as well.
The second part enquires into leisure time centres. The term 'leisure time' is explained in conection with children and youth and conditions and activities of these centres are discussed especially aming at children and youth centres. A function of after-school education is mentioned and the issue of using free time is dealt with in such a way that its utilization can support their active participation.
The final part discusses functioning of participation in assorted children and youth centres in South Bohemia. The survey is focused on the examination of grades and forms of participation in a hobby group.
Klíčová slova
participace, děti a mládež, volný čas dětí a mládeže, střediska volného času,
domy dětí a mládeže, průzkum participace, zájmový kroužek.
Klíčová slova v angličtině
participation, children and youth, leisure time of children and youth, leisure
time centres, children and youth centres, participation research, hobby group. The thesis is focused on characterization of participation and its function in children and youth centres. The aim and the subject of the thesis is defined in its introduction as well as individual topics.
Rozsah průvodní práce
84 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zaměřuje na charakteristiku participace a její fungování v domech dětí a mládeže.
V úvodu je definován cíl a námět práce, jsou stanovena jednotlivá témata.
Další část práce pojednává o vývoji participace dětí a mládeže, vysvětluje pojem participace, upozorňuje na specifika a význam participace mladých a také se zabývá oblastí participativní pedagogiky.
Druhá část se věnuje střediskům volného času. Pojem volný čas vysvětluje v souvislosti s dětmi a mládeží, je zde rozebrána kritéria a činnosti středisek pro volný čas, se zaměřením na domy dětí a mládeže. Je zde zmíněna funkce výchovy mimo vyučování a rozebrána otázka využívání volného času dětí a mládeže tak, aby jeho naplnění sloužilo k podpoře jejich aktivní participace.
O fungování participace ve vybraných domech dětí a mládeže Jihočeského kraje pojednává závěrečná část. Jedná se převážně o průzkumnou složku, zaměřenou na zkoumání stupňů a forem participace v zájmovém kroužku.
Anotace v angličtině
The next part of this thesis deals with the development of children and youth participation, it explains the term 'participation', brings up the specification and importance of youth participation and it deals with the range of participative pedagogy as well.
The second part enquires into leisure time centres. The term 'leisure time' is explained in conection with children and youth and conditions and activities of these centres are discussed especially aming at children and youth centres. A function of after-school education is mentioned and the issue of using free time is dealt with in such a way that its utilization can support their active participation.
The final part discusses functioning of participation in assorted children and youth centres in South Bohemia. The survey is focused on the examination of grades and forms of participation in a hobby group.
Klíčová slova
participace, děti a mládež, volný čas dětí a mládeže, střediska volného času,
domy dětí a mládeže, průzkum participace, zájmový kroužek.
Klíčová slova v angličtině
participation, children and youth, leisure time of children and youth, leisure
time centres, children and youth centres, participation research, hobby group. The thesis is focused on characterization of participation and its function in children and youth centres. The aim and the subject of the thesis is defined in its introduction as well as individual topics.
Zásady pro vypracování
Vymezení pojmů jako je např. princip participace, dům dětí a mládeže, historický exkurz do vzniku a vývoje domů dětí a mládeže v ČR, rozvoj spolupráce na různých úrovních, cíle spolupráce, rozpracování důvodů participace.
Cílem práce: Zmapování vývoje principu participace v domech dětí a mládeže v české republika.
Praktickým příkladem fungování principu participace bude Dům dětí a mládeže ve Strakonicích.
Při zpracování diplomové práce se budu držet platné metodiky vytvořené pro tyto účely profesory TF JU.
Zásady pro vypracování
Vymezení pojmů jako je např. princip participace, dům dětí a mládeže, historický exkurz do vzniku a vývoje domů dětí a mládeže v ČR, rozvoj spolupráce na různých úrovních, cíle spolupráce, rozpracování důvodů participace.
Cílem práce: Zmapování vývoje principu participace v domech dětí a mládeže v české republika.
Praktickým příkladem fungování principu participace bude Dům dětí a mládeže ve Strakonicích.
Při zpracování diplomové práce se budu držet platné metodiky vytvořené pro tyto účely profesory TF JU.
Seznam doporučené literatury
Seznam literatury
Dewey, J. Demokracie a výchova. Praha, Jan Laichter, 1932.
Duben, R. Ekonomika veřejného sektoru I. ( Některé oblasti působnosti veřejného sektoru). Praha, Vysoká škola ekonomická, 2001, 255 s.
ISBN 80-245-0159.
Hofbauer, B. Participace dětí a mládeže na životě společnosti: Evropské struktury a jejich aktivity. Duha - sdružení dětí a mládeže ve spolupráci
s IZV, 2003.
Hyánek, V. Ekonomika neziskových organizací Brno. MU Brno, 2004, 114 s.
ISBN 80-210-3501-3.
Jakson, P. M. ,Brown, C.V. Ekonomie veřejného sektoru. Praha, Eurolex Bohemia, 2003, 710s. ISBN 80-86432-09-2.
Redlichová, J. Participace žáků na životě školy: staronové téma pedagogiky. In: Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. Řada pedagogická (U). Brno: Masarykova univerzita, 2006
Strečková, Y. ,Malý, I. Veřejná ekonomi.e pro školu i praxi. Praha, Computer press,1998,214s. ISBN 80-7226-112-6.
Ochrana, F. Veřejný sektor a efektivní rozhodování. Praha, Management Press, 2001, 246 s.ISBN 80-7261-018-X.
Seznam zahraniční literatury
Hart, R.A. Children's Participation: from tokenism to citizenship. Florence: UNICEF International Child Development Centre, 1992.
Hart, R.A. Children's Participation. The theory and Practice of Involving Young Citizens in Community Development and Environmental Care. London: Earthscan Publications, 1997.
Treseder, P. Empowering Children and Young People: Training manual. London: Save the Children Fund, 1997.
Internetové zdroje
Vidláková, Jitka. Podoby žákovské participace. Metodický portál RVP: Základní vzdělávání [on-line], 5 s. ISSN 1802-4785. 2007.
Vidláková, Jitka. Proč naslouchat žákům. Metodický portál RVP: Základní vzdělávání [on-line], 5 s. ISSN 1802-4785. 2007.
Seznam doporučené literatury
Seznam literatury
Dewey, J. Demokracie a výchova. Praha, Jan Laichter, 1932.
Duben, R. Ekonomika veřejného sektoru I. ( Některé oblasti působnosti veřejného sektoru). Praha, Vysoká škola ekonomická, 2001, 255 s.
ISBN 80-245-0159.
Hofbauer, B. Participace dětí a mládeže na životě společnosti: Evropské struktury a jejich aktivity. Duha - sdružení dětí a mládeže ve spolupráci
s IZV, 2003.
Hyánek, V. Ekonomika neziskových organizací Brno. MU Brno, 2004, 114 s.
ISBN 80-210-3501-3.
Jakson, P. M. ,Brown, C.V. Ekonomie veřejného sektoru. Praha, Eurolex Bohemia, 2003, 710s. ISBN 80-86432-09-2.
Redlichová, J. Participace žáků na životě školy: staronové téma pedagogiky. In: Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. Řada pedagogická (U). Brno: Masarykova univerzita, 2006
Strečková, Y. ,Malý, I. Veřejná ekonomi.e pro školu i praxi. Praha, Computer press,1998,214s. ISBN 80-7226-112-6.
Ochrana, F. Veřejný sektor a efektivní rozhodování. Praha, Management Press, 2001, 246 s.ISBN 80-7261-018-X.
Seznam zahraniční literatury
Hart, R.A. Children's Participation: from tokenism to citizenship. Florence: UNICEF International Child Development Centre, 1992.
Hart, R.A. Children's Participation. The theory and Practice of Involving Young Citizens in Community Development and Environmental Care. London: Earthscan Publications, 1997.
Treseder, P. Empowering Children and Young People: Training manual. London: Save the Children Fund, 1997.
Internetové zdroje
Vidláková, Jitka. Podoby žákovské participace. Metodický portál RVP: Základní vzdělávání [on-line], 5 s. ISSN 1802-4785. 2007.
Vidláková, Jitka. Proč naslouchat žákům. Metodický portál RVP: Základní vzdělávání [on-line], 5 s. ISSN 1802-4785. 2007.