Práce se zabývá výchovou a vzděláním ve starověku v porovnání s dnešní výchovou a vzděláním. Nejprve se seznámíme se vzděláním ve dvou městských státech Spartě a Athénách. Porovnáme rozdíly, které zde byly, a přesuneme se k jedné z nejvýznamnějších osobností tehdejší filosofie ? Sokratovi. Krátce se zmíním o jeho životě, ale mnohem důležitější je jeho filosoficko-pedagogické působení a myšlenky, které nás ovlivňují i dnes.
Na závěr se v práci věnuji porovnání pohledu Sokrata, Platóna a Aristotela na tehdejší výchovu a vzdělání oproti dnešnímu pohledu.
Hlavním cílem celé práce je najít nějaký odkaz pro dnešní dobu. Ať už je to metoda nebo nějaká myšlenka, která by se dala využít i v dnešní době, a která by mohla pomoci při výchově a vzdělání.
Anotace v angličtině
My thesis discusses the manner of upbringing and education in antiquity compared to current upbringing and education. First, we learn about education in two city-states Sparta and Athens. We compare their differences and then move on to one of the most significant figures of the then philosophy - Socrates. I included a brief introduction to his life but his philosophical and educational activities and ideas are much more important and affect our lives even at present.
The thesis is concluded with a comparison of Socrates, Plato and Aristotle views of the then upbringing and education with today?s views.
The major objective of my thesis is to find a sort of legacy left for the present, be it either a method or an idea that could be used nowadays to aid upbringing and education.
Práce se zabývá výchovou a vzděláním ve starověku v porovnání s dnešní výchovou a vzděláním. Nejprve se seznámíme se vzděláním ve dvou městských státech Spartě a Athénách. Porovnáme rozdíly, které zde byly, a přesuneme se k jedné z nejvýznamnějších osobností tehdejší filosofie ? Sokratovi. Krátce se zmíním o jeho životě, ale mnohem důležitější je jeho filosoficko-pedagogické působení a myšlenky, které nás ovlivňují i dnes.
Na závěr se v práci věnuji porovnání pohledu Sokrata, Platóna a Aristotela na tehdejší výchovu a vzdělání oproti dnešnímu pohledu.
Hlavním cílem celé práce je najít nějaký odkaz pro dnešní dobu. Ať už je to metoda nebo nějaká myšlenka, která by se dala využít i v dnešní době, a která by mohla pomoci při výchově a vzdělání.
Anotace v angličtině
My thesis discusses the manner of upbringing and education in antiquity compared to current upbringing and education. First, we learn about education in two city-states Sparta and Athens. We compare their differences and then move on to one of the most significant figures of the then philosophy - Socrates. I included a brief introduction to his life but his philosophical and educational activities and ideas are much more important and affect our lives even at present.
The thesis is concluded with a comparison of Socrates, Plato and Aristotle views of the then upbringing and education with today?s views.
The major objective of my thesis is to find a sort of legacy left for the present, be it either a method or an idea that could be used nowadays to aid upbringing and education.
Teoretické zpracování práce - zaměření na hlavní pojmy - vzdělání a výchova ve starověku (Sparta x Atény), Sokrates - sokratovská metoda, sokratovský dialog, dnešní výchova a vzdělání, odkaz dnešní době.
Porovnání - vzdělání a výchova starověká a dnešní se zaměřením na poselství dané doby a možnosti využití tehdejších metod dnes.
Zásady pro vypracování
Teoretické zpracování práce - zaměření na hlavní pojmy - vzdělání a výchova ve starověku (Sparta x Atény), Sokrates - sokratovská metoda, sokratovský dialog, dnešní výchova a vzdělání, odkaz dnešní době.
Porovnání - vzdělání a výchova starověká a dnešní se zaměřením na poselství dané doby a možnosti využití tehdejších metod dnes.
Seznam doporučené literatury
Kučera, Z., Štverák, V. a kol., Chrestonatie z dějin pedagogiky , Praha: Karolinum 1999
Rádl, E., Dějiny filosofie. Starově a středověk , Praha: Votobia 1998
Platón, Prótagoras, Ústava, Faidón, Politikos, Obrana Sokrata , Praha: Oikúmené 1992
PALOUŠ, R., Heretická škola: O filosofii výchovy ve světověku a Patočkově pedagogice čili filipika proti upadlé škole. Praha, OIKOYMENH, 2008. ISBN 978-80-7298-302-5
Jůva, V. sen. a jun., Stručné dějiny pedagogiky , Brno: Paido 1998
Cipro, M., Encyklopedie prameny výchovy: Galerie světových pedagogů I-III. , Praha: vlastním nákladem 2002
Störig, H.-J., Malé dějiny filosofie , Praha 2001
Seznam doporučené literatury
Kučera, Z., Štverák, V. a kol., Chrestonatie z dějin pedagogiky , Praha: Karolinum 1999
Rádl, E., Dějiny filosofie. Starově a středověk , Praha: Votobia 1998
Platón, Prótagoras, Ústava, Faidón, Politikos, Obrana Sokrata , Praha: Oikúmené 1992
PALOUŠ, R., Heretická škola: O filosofii výchovy ve světověku a Patočkově pedagogice čili filipika proti upadlé škole. Praha, OIKOYMENH, 2008. ISBN 978-80-7298-302-5
Jůva, V. sen. a jun., Stručné dějiny pedagogiky , Brno: Paido 1998
Cipro, M., Encyklopedie prameny výchovy: Galerie světových pedagogů I-III. , Praha: vlastním nákladem 2002
Störig, H.-J., Malé dějiny filosofie , Praha 2001