Cílem práce je nabídnout možnosti využití pedagogiky Franze Ketta v předškolním vzdělávání v České republice.
Teoretická část práce se věnuje vývoji pojetí dítěte a představí specifika pojetí dítěte v Celistvé na smysl zaměřené náboženské pedagogice Franze Ketta, jeho aplikaci v koncepci Učím se říkat ty a vliv na fungování mateřské školy.
Těžištěm výzkumu byla pozorování dle předem stanovených kritérií v mateřských školách regionu Schlanders v Jižním Tyrolsku. Pedagogika Franze Ketta a její principy jsou podstatou zdejší koncepce (programu) vzdělávání. Zformulované možné přínosy této koncepce lze doporučit pro praxi v mateřských školách v České republice.
Na základě závěrů byl navržen školní vzdělávací plán ?Nikdy nejsi sám?.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to provide possibilities of the usage of Franz Kett´s pedagogy at pre-elementary schools.
The theoretical part of the thesis is focused on the development of the conception of a child and it will introduce specific features of the conception of a child in a Franz Kett´s religious pedagogic practise (RPP) and its application in the concept I am learning to say you and the influence on the functioning of a nursery school.
The focus of the research was an observation at nursery schools in the region called Schlanders in the South Tyrol, which have been carefully selected in advance. The pedagogy of Franz Kett and its principles form the substance of the local concept (programme) of education. There will be formulated possible contributions of this concept which can be recommended for practice at nursery schools in the Czech Republic.
On the basis of the conclusions there was suggested an educational plan ?You are never alone?.
Klíčová slova
Franz Kett, pedagogika, mateřská škola, třídní vzdělávací program, náboženská pedagogika, pojetí dítěte, Učím se říkat ty
Klíčová slova v angličtině
Franz Kett, pedagogy, nursery school, class educative plan, religious pedagogy, conception of a child, I am learning to say you
Rozsah průvodní práce
56s(81 881z)+př. 51s(52 363)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je nabídnout možnosti využití pedagogiky Franze Ketta v předškolním vzdělávání v České republice.
Teoretická část práce se věnuje vývoji pojetí dítěte a představí specifika pojetí dítěte v Celistvé na smysl zaměřené náboženské pedagogice Franze Ketta, jeho aplikaci v koncepci Učím se říkat ty a vliv na fungování mateřské školy.
Těžištěm výzkumu byla pozorování dle předem stanovených kritérií v mateřských školách regionu Schlanders v Jižním Tyrolsku. Pedagogika Franze Ketta a její principy jsou podstatou zdejší koncepce (programu) vzdělávání. Zformulované možné přínosy této koncepce lze doporučit pro praxi v mateřských školách v České republice.
Na základě závěrů byl navržen školní vzdělávací plán ?Nikdy nejsi sám?.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to provide possibilities of the usage of Franz Kett´s pedagogy at pre-elementary schools.
The theoretical part of the thesis is focused on the development of the conception of a child and it will introduce specific features of the conception of a child in a Franz Kett´s religious pedagogic practise (RPP) and its application in the concept I am learning to say you and the influence on the functioning of a nursery school.
The focus of the research was an observation at nursery schools in the region called Schlanders in the South Tyrol, which have been carefully selected in advance. The pedagogy of Franz Kett and its principles form the substance of the local concept (programme) of education. There will be formulated possible contributions of this concept which can be recommended for practice at nursery schools in the Czech Republic.
On the basis of the conclusions there was suggested an educational plan ?You are never alone?.
Klíčová slova
Franz Kett, pedagogika, mateřská škola, třídní vzdělávací program, náboženská pedagogika, pojetí dítěte, Učím se říkat ty
Klíčová slova v angličtině
Franz Kett, pedagogy, nursery school, class educative plan, religious pedagogy, conception of a child, I am learning to say you
Zásady pro vypracování
Cílem práce je nabídnout možnosti využití pedagogiky Franze Ketta v předškolním vzdělávání.\\
V teoretické části studentka představí pedagogiku Franze Ketta s důrazem na pojetí dítěte v tomto systému a význam pro jeho rozvoj a vliv na fungovámí mateřské školy.\\
V praktické části provede studentka týdenní pozorování dle předem stanovených kritérií na stáži v zahraniční mateřské škole, ve které je využívána metoda Celistvé na smysl zaměřené pedagogiky Franze Ketta a porovná metody vzdělávání s metodami v české MŠ. Dále zformuluje možné přínosy této koncepce pro MŠ a na základě závěrů pak navrhne vlastní třídní vzdělávací program.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je nabídnout možnosti využití pedagogiky Franze Ketta v předškolním vzdělávání.\\
V teoretické části studentka představí pedagogiku Franze Ketta s důrazem na pojetí dítěte v tomto systému a význam pro jeho rozvoj a vliv na fungovámí mateřské školy.\\
V praktické části provede studentka týdenní pozorování dle předem stanovených kritérií na stáži v zahraniční mateřské škole, ve které je využívána metoda Celistvé na smysl zaměřené pedagogiky Franze Ketta a porovná metody vzdělávání s metodami v české MŠ. Dále zformuluje možné přínosy této koncepce pro MŠ a na základě závěrů pak navrhne vlastní třídní vzdělávací program.
Seznam doporučené literatury
BAUER. M. KETT, F. Leitbild für die Kindergärtender der Kindergartendirektion Vinschgau. Spielen und Lernen im Kindergarten. Achtsamkeit als Weg. Schlanders.\\
BEČVÁŘOVÁ, Z. Současná mateřská škola a její řízení. Praha: Portál, 2003. 152
s. ISBN 80-7178-537-7.\\
ČÁP, J. MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. 655 s. ISBN 80-
7178-463-X.\\
EDEROVÁ, M HAVEL, T.C. MUROŇOVÁ, E. Aby malé bylo velké. Brno, Kartuziánské nakladatelství, 2008. ISBN 978-80-86953-23-6\\
HAVEL, T.C. MUROŇOVÁ E. Učím se říkat ty online . Dostupný z: http:// www.pedagogika.archa.info \\
JEŘÁBKOVÁ, B. Mateřská škola jako životní prostor I. Brno: Masarykova
univerzita, 1993. 232 s. ISBN 80-210-0830-X.\\
KETT, F. KOCZY R. Die Religionspädagogische Praxis - Ein Weg der Menschenbildun.Landshut: RPA-Verlag, 2009 ISBN\\
LEISTOVÁ, M. První zkušenost s Bohem. Praha: Vyšehrad, 1996. ISBN
80-7021-177-6.\\
LOCHMAN, M. J. O smyslu krestanských svátku. Praha: Vyšehrad, 1997. ISBN 80-7021-207-1.\\
MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 1994. ISBN
80-7178-006-5.\\
MERTIN, V. GILLERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha:
Portál, 2003. 232 s. ISBN 80-7178-799-X.\\
MUCHOVÁ, L. Bůh je jako mrakodrap. Olomouc: MCM, 1998. 66 s. ISBN
neuvedeno.\\
MUCHOVÁ, L. Náboženská výchova ve službě české škole. Brno: Kartuziánské
nakladatelství, 2005. 37 s. ISBN 80-901943-7-0.\\
MUCHOVÁ, L. Úvod do náboženské pedagogiky. Olomouc: MCM, 1994. 2. vyd.
245 s. ISBN neuvedeno.\\
MUCHOVÁ, L. Vyslovit nevyslovitelné: didaktika uvádení do sveta symbolu. Brno: CDK, 2005. ISBN 80-7325-075-6.\\
OPRAVILOVÁ, E. GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole. Praha: Portál,
2003. 496 s. ISBN 80-7178-847-3.\\
SMÉKAL, V. O lidské povaze: krátká zamyšlení nad psychickou a duchovní kulturou osobnosti. Brno: Cesta, 2005. ISBN 80-7295-069-X.\\
SCHAUBER, V. SCHINDLER, M. H. Rok se svatými. Kostelní Vydří:
Karmelitánské nakladatelství, 1994. 702 s. ISBN 80-85527-75-8.\\
VAŇKOVÁ, K. Systematická náboženská výchova dětí v MŠ. České Budějovice,
2000. Diplomová práce. Jihočeská univerzita. Teologická fakulta. Katedra
pedagogiky. Vedoucí práce L. Muchová.\\
VONDRUŠKA, V. Církevní rok a lidové obyčeje. Aneb kalendárium světců a
světic, mučedníků a mučednic, pojednávající o víře českého lidu k nim, jakož i o
liturgii katolické. České Budějovice: DONA, 1991. 93 s. ISBN 80-85463-03-2.\\
Bible. Písmo svaté Starého a Nového zákona. Praha: Česká biblická společnost,
1995. 6. vyd. ISBN 80-85810-08-5.\\
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP, 2004.
ISBN 80-87000-00-5.
Seznam doporučené literatury
BAUER. M. KETT, F. Leitbild für die Kindergärtender der Kindergartendirektion Vinschgau. Spielen und Lernen im Kindergarten. Achtsamkeit als Weg. Schlanders.\\
BEČVÁŘOVÁ, Z. Současná mateřská škola a její řízení. Praha: Portál, 2003. 152
s. ISBN 80-7178-537-7.\\
ČÁP, J. MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. 655 s. ISBN 80-
7178-463-X.\\
EDEROVÁ, M HAVEL, T.C. MUROŇOVÁ, E. Aby malé bylo velké. Brno, Kartuziánské nakladatelství, 2008. ISBN 978-80-86953-23-6\\
HAVEL, T.C. MUROŇOVÁ E. Učím se říkat ty online . Dostupný z: http:// www.pedagogika.archa.info \\
JEŘÁBKOVÁ, B. Mateřská škola jako životní prostor I. Brno: Masarykova
univerzita, 1993. 232 s. ISBN 80-210-0830-X.\\
KETT, F. KOCZY R. Die Religionspädagogische Praxis - Ein Weg der Menschenbildun.Landshut: RPA-Verlag, 2009 ISBN\\
LEISTOVÁ, M. První zkušenost s Bohem. Praha: Vyšehrad, 1996. ISBN
80-7021-177-6.\\
LOCHMAN, M. J. O smyslu krestanských svátku. Praha: Vyšehrad, 1997. ISBN 80-7021-207-1.\\
MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 1994. ISBN
80-7178-006-5.\\
MERTIN, V. GILLERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha:
Portál, 2003. 232 s. ISBN 80-7178-799-X.\\
MUCHOVÁ, L. Bůh je jako mrakodrap. Olomouc: MCM, 1998. 66 s. ISBN
neuvedeno.\\
MUCHOVÁ, L. Náboženská výchova ve službě české škole. Brno: Kartuziánské
nakladatelství, 2005. 37 s. ISBN 80-901943-7-0.\\
MUCHOVÁ, L. Úvod do náboženské pedagogiky. Olomouc: MCM, 1994. 2. vyd.
245 s. ISBN neuvedeno.\\
MUCHOVÁ, L. Vyslovit nevyslovitelné: didaktika uvádení do sveta symbolu. Brno: CDK, 2005. ISBN 80-7325-075-6.\\
OPRAVILOVÁ, E. GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole. Praha: Portál,
2003. 496 s. ISBN 80-7178-847-3.\\
SMÉKAL, V. O lidské povaze: krátká zamyšlení nad psychickou a duchovní kulturou osobnosti. Brno: Cesta, 2005. ISBN 80-7295-069-X.\\
SCHAUBER, V. SCHINDLER, M. H. Rok se svatými. Kostelní Vydří:
Karmelitánské nakladatelství, 1994. 702 s. ISBN 80-85527-75-8.\\
VAŇKOVÁ, K. Systematická náboženská výchova dětí v MŠ. České Budějovice,
2000. Diplomová práce. Jihočeská univerzita. Teologická fakulta. Katedra
pedagogiky. Vedoucí práce L. Muchová.\\
VONDRUŠKA, V. Církevní rok a lidové obyčeje. Aneb kalendárium světců a
světic, mučedníků a mučednic, pojednávající o víře českého lidu k nim, jakož i o
liturgii katolické. České Budějovice: DONA, 1991. 93 s. ISBN 80-85463-03-2.\\
Bible. Písmo svaté Starého a Nového zákona. Praha: Česká biblická společnost,
1995. 6. vyd. ISBN 80-85810-08-5.\\
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP, 2004.
ISBN 80-87000-00-5.