Cíl práce: Upozornit na moţnosti rozvoje schopnosti respektování odlišností u dětí předškolního věku formou setkávání s mentálně postiţenými dospělými osobami.
V teoretické části se zaměřím na objasnění pojm? respektování odlišností, komunikaci mezi lidmi, integraci handicapovaných jedinc?, dramatickou výchovu u lidí s mentálním postiţením a u dětí v MŠ.
V praktické části popíši ojedinělý projekt, kdy se setkávají děti z MŠ s lidmi s mentálním postiţením formou divadla připraveného speciálně pro MŠ, zaměřený na propojení dvou odlišných svět?, na odstranění případných bariér společným hraním pohádek, komunikaci mezi dětmi a dospělými a respektování odlišností postaveném na proţitkovém učení a vzájemném proţívání radosti při setkání.
Metody: Bylo provedeno dotazníkové šetření v MŠ, kde bylo dětem hráno divadelní pásmo pohádek herci s mentálním postiţením. Dotazovány byly učitelky těchto mateřských škol. Dále byla pouţita metoda pozorování a experimentu pro srovnání jednotlivých MŠ v pohledu na divadlo hrané herci s handicapem učitelkami i dětmi. A tento zp?sob integrace je prezentován formou DVD záznamu, z divadelních představení, který je přiloţen na konci práce.
Výsledky: Z výsledk? šetření bylo zjištěno a potvrzeno učitelkami mateřských škol, ţe formou divadelního setkávání je moţné a vhodné integrovat handicapované dospělé a děti z MŠ. Přínos tohoto setkávání má dle dotázaných učitelek smysl i do budoucnosti.
Anotace v angličtině
Aims of the thesis: To refer to possibilities of progress of ability to respect differences by children of pre-school age thanks to meetings with persons with mental disabilities.
Theoretical part: I would like to specialize in clearing of these concepts: respecting of difference, human communication, integration of handicapped persons, dramatic education of people with mental disabilities and children in kindergarten.
Practical part: I describe unique plan of a meeting of children in kindergarten with people with mental disabilities ? in the form of playing theatre that is prepared specially for children in kindergarten. The main idea is to specialize in connecting of two different worlds, elimination of mental barriers by playing fairy-tales, communication between children and adults and respecting dissimilarities. The respect is based on mutual learning and experience and enjoyment of the meeting.
Methods: Survey by questionnaire was carried out in kindergartens where fairy-tale theater performance was played by actors with mental disabilities for children there. The teachers of these kindergartens were asked. Next the method of observation and experiment was used to compare different kindergartens in views ( of both teachers and children) on the theater played by actors with disabilities. And this way of integration is presented by DVD record from theater performances that is attached in
the end of this work.
Results: It was found and confirmed from the results of the kindergarten´s teachers´ questionnaires that the integration of children from kindergarten and people with disabilities is possible and appropriate by the form of theater-meetings. The benefits of these meetings is significant even for the future, in the opinion of teachers
Cíl práce: Upozornit na moţnosti rozvoje schopnosti respektování odlišností u dětí předškolního věku formou setkávání s mentálně postiţenými dospělými osobami.
V teoretické části se zaměřím na objasnění pojm? respektování odlišností, komunikaci mezi lidmi, integraci handicapovaných jedinc?, dramatickou výchovu u lidí s mentálním postiţením a u dětí v MŠ.
V praktické části popíši ojedinělý projekt, kdy se setkávají děti z MŠ s lidmi s mentálním postiţením formou divadla připraveného speciálně pro MŠ, zaměřený na propojení dvou odlišných svět?, na odstranění případných bariér společným hraním pohádek, komunikaci mezi dětmi a dospělými a respektování odlišností postaveném na proţitkovém učení a vzájemném proţívání radosti při setkání.
Metody: Bylo provedeno dotazníkové šetření v MŠ, kde bylo dětem hráno divadelní pásmo pohádek herci s mentálním postiţením. Dotazovány byly učitelky těchto mateřských škol. Dále byla pouţita metoda pozorování a experimentu pro srovnání jednotlivých MŠ v pohledu na divadlo hrané herci s handicapem učitelkami i dětmi. A tento zp?sob integrace je prezentován formou DVD záznamu, z divadelních představení, který je přiloţen na konci práce.
Výsledky: Z výsledk? šetření bylo zjištěno a potvrzeno učitelkami mateřských škol, ţe formou divadelního setkávání je moţné a vhodné integrovat handicapované dospělé a děti z MŠ. Přínos tohoto setkávání má dle dotázaných učitelek smysl i do budoucnosti.
Anotace v angličtině
Aims of the thesis: To refer to possibilities of progress of ability to respect differences by children of pre-school age thanks to meetings with persons with mental disabilities.
Theoretical part: I would like to specialize in clearing of these concepts: respecting of difference, human communication, integration of handicapped persons, dramatic education of people with mental disabilities and children in kindergarten.
Practical part: I describe unique plan of a meeting of children in kindergarten with people with mental disabilities ? in the form of playing theatre that is prepared specially for children in kindergarten. The main idea is to specialize in connecting of two different worlds, elimination of mental barriers by playing fairy-tales, communication between children and adults and respecting dissimilarities. The respect is based on mutual learning and experience and enjoyment of the meeting.
Methods: Survey by questionnaire was carried out in kindergartens where fairy-tale theater performance was played by actors with mental disabilities for children there. The teachers of these kindergartens were asked. Next the method of observation and experiment was used to compare different kindergartens in views ( of both teachers and children) on the theater played by actors with disabilities. And this way of integration is presented by DVD record from theater performances that is attached in
the end of this work.
Results: It was found and confirmed from the results of the kindergarten´s teachers´ questionnaires that the integration of children from kindergarten and people with disabilities is possible and appropriate by the form of theater-meetings. The benefits of these meetings is significant even for the future, in the opinion of teachers
Cílem práce je upozornit na možnosti rozvoje schopnosti respektování odlišností u dětí předškolního věku formou setkávání s mentálně postiženými dospělými osobami.
V teoretické části se studentka zaměří na objasnění pojmů respektování, integrace handicapovaných jedinců a dramatická výchova u mentálně postižených.\\
V praktické části popíše ojedinělý projekt tvorby, realizace a reflexe divadelního představení mentálně postižených dospělých z Diagnostického ústavu sociální péče v Černovicích u Tábora pro děti v mateřských školách se zaměřením na komunikaci mezi dětmi a dospělými.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je upozornit na možnosti rozvoje schopnosti respektování odlišností u dětí předškolního věku formou setkávání s mentálně postiženými dospělými osobami.
V teoretické části se studentka zaměří na objasnění pojmů respektování, integrace handicapovaných jedinců a dramatická výchova u mentálně postižených.\\
V praktické části popíše ojedinělý projekt tvorby, realizace a reflexe divadelního představení mentálně postižených dospělých z Diagnostického ústavu sociální péče v Černovicích u Tábora pro děti v mateřských školách se zaměřením na komunikaci mezi dětmi a dospělými.
Seznam doporučené literatury
Koťátková, Soňa: Dítě a mateřská škola. Grada Publishing, Praha, 2008\\
Koťátková, Soňa: Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Grada Publishing, Praha, 2005\\
Machková, Eva: Malý průvodce dramatickou výchovou v mateřské škole. ARTAMA, Praha, 1992\\
Machková, Eva: Metodika dramatické výchovy. STD, Praha, 2007\\
Machková, Eva: Úvod do studia dramatické výchovy. NIPOS-ARTAMA, Praha 2007\\
Provazník, Jaroslav: Dramatická výchova a dítě v bludišti dnešního světa. STD, Praha, 2001\\
Provazník, Jaroslav: Tvořivá dramatika. (Časopis vycházející 3x ročně.) NIPOS-ARTAMA, Praha, 50/2007\\
Slowík, Josef: Speciální pedagogika. Grada, Praha, 2007\\
Slowík, Josef: Komunikace s lidmi s postižením. Portál, Praha 2010\\
Švarcová, Iva: Mentální retardace. Portál, Praha, 2006\\
Ulrichová, Irina: Drama a příběh: tvorba scénáře a příběhového dramatu v dramatické výchově. DAMU-katedra výchovné dramatiky, Praha 2007\\
Ulrichová, Irina; Gregorová, Vlasta; Švejdová, Hana: Hrajeme si s pohádkami: dramatická výchova v mateřské škole a na 1. stupni základní školy. Portál, Praha 2000
Seznam doporučené literatury
Koťátková, Soňa: Dítě a mateřská škola. Grada Publishing, Praha, 2008\\
Koťátková, Soňa: Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Grada Publishing, Praha, 2005\\
Machková, Eva: Malý průvodce dramatickou výchovou v mateřské škole. ARTAMA, Praha, 1992\\
Machková, Eva: Metodika dramatické výchovy. STD, Praha, 2007\\
Machková, Eva: Úvod do studia dramatické výchovy. NIPOS-ARTAMA, Praha 2007\\
Provazník, Jaroslav: Dramatická výchova a dítě v bludišti dnešního světa. STD, Praha, 2001\\
Provazník, Jaroslav: Tvořivá dramatika. (Časopis vycházející 3x ročně.) NIPOS-ARTAMA, Praha, 50/2007\\
Slowík, Josef: Speciální pedagogika. Grada, Praha, 2007\\
Slowík, Josef: Komunikace s lidmi s postižením. Portál, Praha 2010\\
Švarcová, Iva: Mentální retardace. Portál, Praha, 2006\\
Ulrichová, Irina: Drama a příběh: tvorba scénáře a příběhového dramatu v dramatické výchově. DAMU-katedra výchovné dramatiky, Praha 2007\\
Ulrichová, Irina; Gregorová, Vlasta; Švejdová, Hana: Hrajeme si s pohádkami: dramatická výchova v mateřské škole a na 1. stupni základní školy. Portál, Praha 2000
Přílohy volně vložené
Příloha č. 3. ? DVD záznam pořízený z divadelního setkání v MŠ Studená, MŠ Černovice u Tábora a MŠ Kamenice nad Lipou