Předmětem bakalářské práce ?Rukověť výuky plavání pro učitele a rodiče dětí na I. Stupni ZŠ? je vytvoření ?manuálu? výuky plavání v rámci její začlenění do povinné tělesné výchovy na I. Stupni základní školy. Tento by měl sloužit učitelům, kteří se zúčastňují výuky plavání se svými žáky, k poznání a pochopení významu jednotlivých aktivit, jejich smyslu a významu pro zdravý vývoj dětí, uskutečňovaných v rámci výuky plavání.
Anotace v angličtině
The subject of the thesis ?The Handbook of swimming lessons for teachers and parents of children at primary school I? is a ?manual? swimming lessons in the context of its inclusion in the compulsory physical education at the First Primary School. This should serve teachers who participate in swimming lessons with their pupils, to the knowledge and understanding of the activities, their meaning and significance to the healthy development of children within the framework of teaching swimming.
Klíčová slova
Výchova, tělesná výchova, učitel, žák, sportovní aktivity, plavání, školní klima, didaktický proces, učivo, komunikace, kooperace
Předmětem bakalářské práce ?Rukověť výuky plavání pro učitele a rodiče dětí na I. Stupni ZŠ? je vytvoření ?manuálu? výuky plavání v rámci její začlenění do povinné tělesné výchovy na I. Stupni základní školy. Tento by měl sloužit učitelům, kteří se zúčastňují výuky plavání se svými žáky, k poznání a pochopení významu jednotlivých aktivit, jejich smyslu a významu pro zdravý vývoj dětí, uskutečňovaných v rámci výuky plavání.
Anotace v angličtině
The subject of the thesis ?The Handbook of swimming lessons for teachers and parents of children at primary school I? is a ?manual? swimming lessons in the context of its inclusion in the compulsory physical education at the First Primary School. This should serve teachers who participate in swimming lessons with their pupils, to the knowledge and understanding of the activities, their meaning and significance to the healthy development of children within the framework of teaching swimming.
Klíčová slova
Výchova, tělesná výchova, učitel, žák, sportovní aktivity, plavání, školní klima, didaktický proces, učivo, komunikace, kooperace
Cílem bakalářské práce bude vytvoření "didaktického manuálu" výuky plavání v rámci její začlenění do povinné tělesné výchovy na I. stupni základní školy. Tento materiál není v odpovídající podobě dostupný a v pedagogické praxi dosud chybí. Vypracovaná metodická a textová příručka tak může v budoucnu sloužit učitelům, kteří se zúčastňují výuky plavání se svými žáky, povede je k poznání a pochopení významu jednotlivých aktivit, jejich smyslu a významu pro zdravý vývoj dětí. Zároveň text by výborně sloužil rodičům dětí, kteří by se jeho prostřednictvím dozvěděli, co výuka plavání u dětí v tomto věku obnáší, jak má škola výuku plavání zapracovanou do vlastního školního vzdělávání a jak je o jejich děti postaráno, jak z hlediska samotné výuky, tak z hlediska jejich bezpečnosti.\\
Autorka v teoretické části zpracuje poznatky vývojové psychologie a biologie dítěte ve vazbě na problematiku sportovního a plaveckého výcviku. Dále se tato práce bude věnovat problematice školních vzdělávacích programů a místu tělesné výchovy a výcviku plavání v těchto programech. Neopomenutelnou součástí bude analýza stavu této specifické přípravy u nás. V rámci teoretické části práce autorka také uvede souhrn didaktických a metodických zásad pro zpracování odborného metodického textu.\\
V praktické části, v rámci vytvořeného didaktického manuálu, budou popsány jednotlivé sportovní a sociální aktivity, včetně jejich významu a časové dotace. Konzultantkou práce bude Mgr. Zuzana Danielisová
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude vytvoření "didaktického manuálu" výuky plavání v rámci její začlenění do povinné tělesné výchovy na I. stupni základní školy. Tento materiál není v odpovídající podobě dostupný a v pedagogické praxi dosud chybí. Vypracovaná metodická a textová příručka tak může v budoucnu sloužit učitelům, kteří se zúčastňují výuky plavání se svými žáky, povede je k poznání a pochopení významu jednotlivých aktivit, jejich smyslu a významu pro zdravý vývoj dětí. Zároveň text by výborně sloužil rodičům dětí, kteří by se jeho prostřednictvím dozvěděli, co výuka plavání u dětí v tomto věku obnáší, jak má škola výuku plavání zapracovanou do vlastního školního vzdělávání a jak je o jejich děti postaráno, jak z hlediska samotné výuky, tak z hlediska jejich bezpečnosti.\\
Autorka v teoretické části zpracuje poznatky vývojové psychologie a biologie dítěte ve vazbě na problematiku sportovního a plaveckého výcviku. Dále se tato práce bude věnovat problematice školních vzdělávacích programů a místu tělesné výchovy a výcviku plavání v těchto programech. Neopomenutelnou součástí bude analýza stavu této specifické přípravy u nás. V rámci teoretické části práce autorka také uvede souhrn didaktických a metodických zásad pro zpracování odborného metodického textu.\\
V praktické části, v rámci vytvořeného didaktického manuálu, budou popsány jednotlivé sportovní a sociální aktivity, včetně jejich významu a časové dotace. Konzultantkou práce bude Mgr. Zuzana Danielisová
Seznam doporučené literatury
ČECHOVSKÁ I.: Plavání dětí s rodiči. Grada , Praha 2002, s 132, ISBN 80-247-0211-8\\
HOCH M. : Učte děti plavat. Olympia, Praha 1980, s 134, 27 -007 - 80\\
JŮVA V. :, Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Paido, Brno 2001\\
KALINA K. a kol.: Základy klinické adiktologie. Grada, Praha 2008, 392 s,
ISBN 978-80-247-1411-0\\
KELLER J.: Úvod do sociologie. Slon, Praha 2008, 204 s, ISBN 978-80-86429-39-7\\
KLAPILOVÁ S.: Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc 2001\\
LEWIN G. : Slabikář mladého plavce. Olympia, Praha 1982, s 150, 27 - 015 - 82\\
MATOUŠEK O. Kroftová A . :Mládež a delikvence. Portál, Praha 2003, 344 s.
ISBN 80-7178-771-X\\
NAKONEČNÝ M. :Psychologie osobnosti. Academia, Praha 1998, 336 s.
ISBN 80-200-0628-1\\
PEDROLETTI M. : Od šplouchání k plavání. Portál, Praha 2007, s 115, ISBN 978-80-7367-205-8\\
PUŠ J. : Plavání. Asociace plaveckých škol ČR, Praha 1996, s 66\\
PREISLEROVÁ T. : Plavání - trenér pro každého.Sportpropag, Praha 1983, s 30\\
RESCH J. KUNTNER E. : Jak se neutopit. Hanex, Olomouc 1997, s 70,ISBN 80-85783-18-5
Seznam doporučené literatury
ČECHOVSKÁ I.: Plavání dětí s rodiči. Grada , Praha 2002, s 132, ISBN 80-247-0211-8\\
HOCH M. : Učte děti plavat. Olympia, Praha 1980, s 134, 27 -007 - 80\\
JŮVA V. :, Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Paido, Brno 2001\\
KALINA K. a kol.: Základy klinické adiktologie. Grada, Praha 2008, 392 s,
ISBN 978-80-247-1411-0\\
KELLER J.: Úvod do sociologie. Slon, Praha 2008, 204 s, ISBN 978-80-86429-39-7\\
KLAPILOVÁ S.: Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc 2001\\
LEWIN G. : Slabikář mladého plavce. Olympia, Praha 1982, s 150, 27 - 015 - 82\\
MATOUŠEK O. Kroftová A . :Mládež a delikvence. Portál, Praha 2003, 344 s.
ISBN 80-7178-771-X\\
NAKONEČNÝ M. :Psychologie osobnosti. Academia, Praha 1998, 336 s.
ISBN 80-200-0628-1\\
PEDROLETTI M. : Od šplouchání k plavání. Portál, Praha 2007, s 115, ISBN 978-80-7367-205-8\\
PUŠ J. : Plavání. Asociace plaveckých škol ČR, Praha 1996, s 66\\
PREISLEROVÁ T. : Plavání - trenér pro každého.Sportpropag, Praha 1983, s 30\\
RESCH J. KUNTNER E. : Jak se neutopit. Hanex, Olomouc 1997, s 70,ISBN 80-85783-18-5