Bakalářská práce se věnuje sociálně patologickým jevům se zaměřením na výskyt a zneužívání drog na středních školách. Jejím cílem je zmapování problematiky nelegálních drog a ochota středoškolské mládeže experimentovat s nelegálními drogami, charakterizovat pravděpodobné příčiny vzniku závislostí, prozkoumat typy kulturně-sociálního prostředí, ze kterého jedinec pochází, najít souvislosti mezi rodinou, školou a vrstevnickými skupinami. Praktická část vyhodnocuje, znázorňuje a porovnává formou grafů situaci jednotlivých ročníků SŠ a VOŠ cestovního ruchu a může být tak využita v přípravě preventivních programů.
Anotace v angličtině
My work is about socio-pathological phenomena and their occurrence in secondary schools. Its aim is to localize problems of illegal drugs and young people´s willigness to experiment with them. Then I tried to characterise the reasons of addiction and search typical backgrounds of addicted people, to discover links between their family, school and teenager groups.
In the practical part I show analyse and compare the situation of all the grades in SŠ a VOŠ cestovního ruchu and I suppose that it can be used in making preventive programmes.
Bakalářská práce se věnuje sociálně patologickým jevům se zaměřením na výskyt a zneužívání drog na středních školách. Jejím cílem je zmapování problematiky nelegálních drog a ochota středoškolské mládeže experimentovat s nelegálními drogami, charakterizovat pravděpodobné příčiny vzniku závislostí, prozkoumat typy kulturně-sociálního prostředí, ze kterého jedinec pochází, najít souvislosti mezi rodinou, školou a vrstevnickými skupinami. Praktická část vyhodnocuje, znázorňuje a porovnává formou grafů situaci jednotlivých ročníků SŠ a VOŠ cestovního ruchu a může být tak využita v přípravě preventivních programů.
Anotace v angličtině
My work is about socio-pathological phenomena and their occurrence in secondary schools. Its aim is to localize problems of illegal drugs and young people´s willigness to experiment with them. Then I tried to characterise the reasons of addiction and search typical backgrounds of addicted people, to discover links between their family, school and teenager groups.
In the practical part I show analyse and compare the situation of all the grades in SŠ a VOŠ cestovního ruchu and I suppose that it can be used in making preventive programmes.
Cílem práce bude zmapovat problematiku sociálně patologických jevů - se zaměřením
na výskyt a zneužívání drog na středních školách. Pracovní hypotéza zní: "Ochota středoškolské mládeže experimentovat s měkkými i tvrdšími drogami je do značné míry podmíněna sociálně-kulturním rodinným prostředím, ze kterého jedinec pochází." Práce se tedy zaměří na hledání souvislostí mezi zneužíváním drog, kvalitou rodinného prostředí a způsobem výchovného vedení. Kromě rodinného vlivu se práce bude snažit identifikovat a upřesnit další možné vlivy na drogově orientované jednání SŠ mládeže, jako jsou média, sociálně-kulturní prostředí školy, vliv vrstevnických skupin, atp.\\
Práce bude obsahovat:\\
- teoretickou část, kde budou popsány sociálně patologické jevy teoreticky, a současně bude analyzován stav současného výzkumu v této oblasti\\
- praktickou část, v níž bude práce vyhodnocovat data získaná pomocí rozhovorů, dotazníků
atp.ve spolupráci se žáky na střední škole.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zmapovat problematiku sociálně patologických jevů - se zaměřením
na výskyt a zneužívání drog na středních školách. Pracovní hypotéza zní: "Ochota středoškolské mládeže experimentovat s měkkými i tvrdšími drogami je do značné míry podmíněna sociálně-kulturním rodinným prostředím, ze kterého jedinec pochází." Práce se tedy zaměří na hledání souvislostí mezi zneužíváním drog, kvalitou rodinného prostředí a způsobem výchovného vedení. Kromě rodinného vlivu se práce bude snažit identifikovat a upřesnit další možné vlivy na drogově orientované jednání SŠ mládeže, jako jsou média, sociálně-kulturní prostředí školy, vliv vrstevnických skupin, atp.\\
Práce bude obsahovat:\\
- teoretickou část, kde budou popsány sociálně patologické jevy teoreticky, a současně bude analyzován stav současného výzkumu v této oblasti\\
- praktickou část, v níž bude práce vyhodnocovat data získaná pomocí rozhovorů, dotazníků
atp.ve spolupráci se žáky na střední škole.
Seznam doporučené literatury
Csémy, L., Sovinová, H. Komárek, J. Drogy a taneční scéna. Praha: Státní zdravotní ústav,
2002.\\
Čáp, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996.\\
Doležal, J. X. Jak se berou drogy. Praha: Formát, 1997.\\
Drtil, J. Aktuální drogové závislosti. Praha: Avicenum, 1978.\\
F., Ch. My děti ze stanice ZOO. Ostrava: OLDAG, 1995.\\
Goodyer, P. Drogy + teenager. Praha: Slovanský dům, 2001.\\
Jáník, A. Dušek, K. Drogy a společnost. Praha: Avicenum, 1990.\\
Kalina, K. a kolektiv. Drogy a drogové závislosti: mezioborový přístup. Praha: Úřad vlády
České republiky, 2003.\\
Kles, T. Děti a drogy: fakta, informace, prevence. Praha: ISV, 2002.\\
Kühnl, R. Chytré drogy. Praha: Adonai, 2000.\\
Nešpor, K. Csémy, L. Alkohol, drogy a vaše děti: jak problémům předcházet, jak je včas
rozpoznat, jak je zvládat. Praha: Sportpropag, 1994\\
Pešek, R. Vondrášková, A. Veselý, O. Drogová závislost, aneb Rychlý běh po krátké trati:
poradenská příručka pro děti, dospívající a jejich rodiče. Písek: Arkáda, 2007.
Seznam doporučené literatury
Csémy, L., Sovinová, H. Komárek, J. Drogy a taneční scéna. Praha: Státní zdravotní ústav,
2002.\\
Čáp, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996.\\
Doležal, J. X. Jak se berou drogy. Praha: Formát, 1997.\\
Drtil, J. Aktuální drogové závislosti. Praha: Avicenum, 1978.\\
F., Ch. My děti ze stanice ZOO. Ostrava: OLDAG, 1995.\\
Goodyer, P. Drogy + teenager. Praha: Slovanský dům, 2001.\\
Jáník, A. Dušek, K. Drogy a společnost. Praha: Avicenum, 1990.\\
Kalina, K. a kolektiv. Drogy a drogové závislosti: mezioborový přístup. Praha: Úřad vlády
České republiky, 2003.\\
Kles, T. Děti a drogy: fakta, informace, prevence. Praha: ISV, 2002.\\
Kühnl, R. Chytré drogy. Praha: Adonai, 2000.\\
Nešpor, K. Csémy, L. Alkohol, drogy a vaše děti: jak problémům předcházet, jak je včas
rozpoznat, jak je zvládat. Praha: Sportpropag, 1994\\
Pešek, R. Vondrášková, A. Veselý, O. Drogová závislost, aneb Rychlý běh po krátké trati:
poradenská příručka pro děti, dospívající a jejich rodiče. Písek: Arkáda, 2007.