Cílem mé bakalářské práce je pokusit se zasadit problém záškoláctví do širokých kontextů života těch, kterých se tento problém týká. V teoretické části práce bude nejprve popsán a definován pojem záškoláctví, dále se budu zabývat typy záškoláctví, příčinami záškoláctví, důsledky a možnostmi řešení tohoto problému.
V praktické části uvedu tři kasuistiky záškoláků. Cílem je ukázat široký kontext tématu záškoláctví. Záškoláctví musíme nejdříve v celé komplexnosti pochopit, abychom poté mohli navrhnout vhodná řešení.
Anotace v angličtině
It is the objective of this bachelor thesis to outline the issue of truancy in wide contexts of lives of those involved. Firstly, the theoretical part of the thesis will describe and define the term truancy, and then I will focus on the various types and causes of truancy, consequences and possible solutions to this problem.
In the practical part, I will focus on three casuistries of truants. I will try to show the wide context of the truancy topic. We must understand the complexity of truancy at first to be able to propose suitable solutions.
consequences, cause, family, school, persons of the same age, truancy
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem mé bakalářské práce je pokusit se zasadit problém záškoláctví do širokých kontextů života těch, kterých se tento problém týká. V teoretické části práce bude nejprve popsán a definován pojem záškoláctví, dále se budu zabývat typy záškoláctví, příčinami záškoláctví, důsledky a možnostmi řešení tohoto problému.
V praktické části uvedu tři kasuistiky záškoláků. Cílem je ukázat široký kontext tématu záškoláctví. Záškoláctví musíme nejdříve v celé komplexnosti pochopit, abychom poté mohli navrhnout vhodná řešení.
Anotace v angličtině
It is the objective of this bachelor thesis to outline the issue of truancy in wide contexts of lives of those involved. Firstly, the theoretical part of the thesis will describe and define the term truancy, and then I will focus on the various types and causes of truancy, consequences and possible solutions to this problem.
In the practical part, I will focus on three casuistries of truants. I will try to show the wide context of the truancy topic. We must understand the complexity of truancy at first to be able to propose suitable solutions.
consequences, cause, family, school, persons of the same age, truancy
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části autorka uvede, jak je na toto téma nazíráno různými autory, jak je toto téma zpracováno v odborné literatuře.\\
V praktické části se autorka pokusí přiblížit záškoláctví v kontextech konkrétních dětských záškoláků. Předloží kazuistiky dětí, které mají se záškoláctvím osobní zkušenost, pomocí těchto kazuistik se pokusí ilustrovat šíři tohoto problému
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části autorka uvede, jak je na toto téma nazíráno různými autory, jak je toto téma zpracováno v odborné literatuře.\\
V praktické části se autorka pokusí přiblížit záškoláctví v kontextech konkrétních dětských záškoláků. Předloží kazuistiky dětí, které mají se záškoláctvím osobní zkušenost, pomocí těchto kazuistik se pokusí ilustrovat šíři tohoto problému
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, J. Výchova a vzdělávání romských žáků. Praha: Radix, 2004. ISBN 80-86031-48-9.\\
FISCHER, S. ŠKODA, J. Sociální patologie. Analýza příčin a možností ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3.\\
JEDLIČKA, R. KLÍMA, P. KOŤA, J. NĚMEC, J. PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0\\
KOL. AUTORŮ. Kapitoly ze sociální pedagogiky a psychologie. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-58-3\\
KRAUS, B. POLÁČKOVÁ, V. aj. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.\\
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.\\
LANGER, S. Problémový žák v době dospívání na základní škole a v nižších třídách gymnázia. Hradec Králové: Kotva, 2001. ISBN 80-902210-0-9.\\
MARTIN, M. GREENWOODOVÁ, C. W. Jak řešit problémy dětí se školou. Praha: portál, 1997, str. 256 - 262. ISBN 80-7178-125-8.\\
MATĚJČEK, Z. DYTRYCH, Z. Děti, rodina a stres. Praha: Galén, 1994. ISBN 80-85824-06-X\\
MATOUŠEK, O. KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Vydání druhé, aktualizované. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X\\
MATOUŠEK, O. MATULOVÁ, A. KOPOLDOVÁ, B. CHALUPOVÁ, J. HALÍK, T. Práce s rizikovou mládeží: projekt LATA a další alternativy věznění mládež. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-064-2.\\
MERTIN, V. Na co se často ptáte. Ze zkušeností dětského psychologa. Praha: Scientia, 2004. ISBN 80-7183-316-9.\\
NOVOTNÁ, M. KREMLIČKOVÁ, M. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. Praha: SPN, 1997. ISBN 80 -85937-60-3.\\
PRŮCHA, J. WALTEROVÁ, E. MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 4., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.\\
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání třetí, rozšířené. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, J. Výchova a vzdělávání romských žáků. Praha: Radix, 2004. ISBN 80-86031-48-9.\\
FISCHER, S. ŠKODA, J. Sociální patologie. Analýza příčin a možností ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3.\\
JEDLIČKA, R. KLÍMA, P. KOŤA, J. NĚMEC, J. PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0\\
KOL. AUTORŮ. Kapitoly ze sociální pedagogiky a psychologie. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-58-3\\
KRAUS, B. POLÁČKOVÁ, V. aj. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.\\
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.\\
LANGER, S. Problémový žák v době dospívání na základní škole a v nižších třídách gymnázia. Hradec Králové: Kotva, 2001. ISBN 80-902210-0-9.\\
MARTIN, M. GREENWOODOVÁ, C. W. Jak řešit problémy dětí se školou. Praha: portál, 1997, str. 256 - 262. ISBN 80-7178-125-8.\\
MATĚJČEK, Z. DYTRYCH, Z. Děti, rodina a stres. Praha: Galén, 1994. ISBN 80-85824-06-X\\
MATOUŠEK, O. KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Vydání druhé, aktualizované. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X\\
MATOUŠEK, O. MATULOVÁ, A. KOPOLDOVÁ, B. CHALUPOVÁ, J. HALÍK, T. Práce s rizikovou mládeží: projekt LATA a další alternativy věznění mládež. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-064-2.\\
MERTIN, V. Na co se často ptáte. Ze zkušeností dětského psychologa. Praha: Scientia, 2004. ISBN 80-7183-316-9.\\
NOVOTNÁ, M. KREMLIČKOVÁ, M. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. Praha: SPN, 1997. ISBN 80 -85937-60-3.\\
PRŮCHA, J. WALTEROVÁ, E. MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 4., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.\\
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání třetí, rozšířené. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3