Cílem této bakalářské práce je potvrdit smysluplnost a možnost všestranného využití hry na klavír v mateřské škole a její význam pro utváření vztahu k hudbě. Poskytnout inspiraci učitelkám mateřských škol k využití hry na klavír.
Obsahem teoretické části je charakteristika současného předškolního vzdělávání, postavení hudební výchovy v integrovaném vzdělávání, využití hry na klavír v pěveckých, poslechových, instrumentálních, pohybových činnostech, hra na klavír jako motivace.
V praktické části je vytvořena nabídka různorodých činností pro děti z mateřské školy s využitím hry na klavír, ověřena jejich využitelnost v praxi, písemně zaznamenána reakce dětí. Výzkumným šetřením je zjišťován vztah dětí k hudbě a hudebním nástrojům.
Anotace v angličtině
The aim of this work is to confirm usefulness and possibility of versatility of playing the piano in kindergarten and its importance in shaping the relationship to music. To provide inspiration to teachers of nursery schools to use the piano.
The content of the theoretical part is the characteristics of contemporary preschool education, the status of music in integrated education, the use of the piano in singing, listening, instrumental and physical activity, play the piano as a motivation.
There is developed an offer of various activities with using the piano for children from kindergarten in practical part, verified their usefulness in practice, recorded children?s reaction. Research investigation is focused on the relationship of children to music and musical instruments.
Klíčová slova
předškolní vzdělávání, hudba, hra na klavír, motivace
Klíčová slova v angličtině
preschool education, music, play the piano, motivation
Rozsah průvodní práce
53 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce je potvrdit smysluplnost a možnost všestranného využití hry na klavír v mateřské škole a její význam pro utváření vztahu k hudbě. Poskytnout inspiraci učitelkám mateřských škol k využití hry na klavír.
Obsahem teoretické části je charakteristika současného předškolního vzdělávání, postavení hudební výchovy v integrovaném vzdělávání, využití hry na klavír v pěveckých, poslechových, instrumentálních, pohybových činnostech, hra na klavír jako motivace.
V praktické části je vytvořena nabídka různorodých činností pro děti z mateřské školy s využitím hry na klavír, ověřena jejich využitelnost v praxi, písemně zaznamenána reakce dětí. Výzkumným šetřením je zjišťován vztah dětí k hudbě a hudebním nástrojům.
Anotace v angličtině
The aim of this work is to confirm usefulness and possibility of versatility of playing the piano in kindergarten and its importance in shaping the relationship to music. To provide inspiration to teachers of nursery schools to use the piano.
The content of the theoretical part is the characteristics of contemporary preschool education, the status of music in integrated education, the use of the piano in singing, listening, instrumental and physical activity, play the piano as a motivation.
There is developed an offer of various activities with using the piano for children from kindergarten in practical part, verified their usefulness in practice, recorded children?s reaction. Research investigation is focused on the relationship of children to music and musical instruments.
Klíčová slova
předškolní vzdělávání, hudba, hra na klavír, motivace
Klíčová slova v angličtině
preschool education, music, play the piano, motivation
Zásady pro vypracování
Potvrdit smysluplnost a možnost všestranného využití hry na klavír v mateřské škole a její význam pro utváření vztahu k hudbě. Poskytnout inspiraci učitelkám mateřských škol k využití hry na klavír.\\
Charakteristika současného předškolního vzdělávání, postavení hudební výchovy v integrovaném vzdělávání, využití hry na klavír v pěveckých, poslechových, instrumentálních, pohybových činnostech, hra na klavír jako motivace.\\
V praktické části vytvoří nabídku různorodých činností pro děti z mateřské školy s využitím hry na klavír, ověří jejich využitelnost v praxi, písemně zaznamená reakce dětí. Výzkumným šetřením bude zjišťovat vztah dětí k hudbě a hudebním nástrojům.
Zásady pro vypracování
Potvrdit smysluplnost a možnost všestranného využití hry na klavír v mateřské škole a její význam pro utváření vztahu k hudbě. Poskytnout inspiraci učitelkám mateřských škol k využití hry na klavír.\\
Charakteristika současného předškolního vzdělávání, postavení hudební výchovy v integrovaném vzdělávání, využití hry na klavír v pěveckých, poslechových, instrumentálních, pohybových činnostech, hra na klavír jako motivace.\\
V praktické části vytvoří nabídku různorodých činností pro děti z mateřské školy s využitím hry na klavír, ověří jejich využitelnost v praxi, písemně zaznamená reakce dětí. Výzkumným šetřením bude zjišťovat vztah dětí k hudbě a hudebním nástrojům.
Seznam doporučené literatury
Beilová V. Barevné cinkání, Music Cheb, 1997\\
Hanšpachová J., Hry pro maminky s dětmi, Portál, Praha 2006\\
Holas M., Psychologie hudby v profesionální hudební výchově, AMU Praha, H& H Jinočany, 1991\\
Jasanová N., Hudba, pohyb, kresba, slovo, Svojtka a Vašut, 1990, Zlín\\
Jenčková, H .: Hudba a pohyb v současné škole, Tandem, Plzeň, 2006\\
Landau E., Odvaha k nadání, Akropolis s.r.o., Praha, 2007\\
Lišková M., Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání, nakladatelství Raabe, Praha, 2006\\
RVP PV, Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004\\
Sedlák F., Psychologie hudebních činností a dovedností, Supraphon, Praha 1989\\
Tichá A., Raková M., Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími, Portál\\
Tichá, A., Šimanovský, Z.: Lidové písničky a hry s nimi, Portál, Praha 1999
Seznam doporučené literatury
Beilová V. Barevné cinkání, Music Cheb, 1997\\
Hanšpachová J., Hry pro maminky s dětmi, Portál, Praha 2006\\
Holas M., Psychologie hudby v profesionální hudební výchově, AMU Praha, H& H Jinočany, 1991\\
Jasanová N., Hudba, pohyb, kresba, slovo, Svojtka a Vašut, 1990, Zlín\\
Jenčková, H .: Hudba a pohyb v současné škole, Tandem, Plzeň, 2006\\
Landau E., Odvaha k nadání, Akropolis s.r.o., Praha, 2007\\
Lišková M., Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání, nakladatelství Raabe, Praha, 2006\\
RVP PV, Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004\\
Sedlák F., Psychologie hudebních činností a dovedností, Supraphon, Praha 1989\\
Tichá A., Raková M., Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími, Portál\\
Tichá, A., Šimanovský, Z.: Lidové písničky a hry s nimi, Portál, Praha 1999