Práce se zabývá možnostmi rozvíjení tvořivosti ve třídě mateřské školy, která pracuje podle Montessori pedagogiky, kritizované často jako příliš striktní a nedávající dostatečný prostor pro tvořivost a fantazii.
Obsahem teoretické části je charakteristika tvořivosti a pedagogiky M. Montessori, pojetí tvořivosti M. Montessori, využití umění pro rozvíjení tvořivosti
a jeho uplatnění v Montessori třídě.
Praktickou část tvoří výzkumné šetření, zaměřené na zjišťování úrovně tvořivých schopností dětí v Montessori a běžných třídách a jejich porovnání.
Práci doplňuji nabídkou činností, rozvíjejících tvořivost a uplatnitelných v Montessori třídě.
Anotace v angličtině
The aim of this work is to point out the possibilities of developing creativity in
a preschool classroom, which works by the philosophy of Montessori pedagogy that is sometimes critisised as too strict and not offering enough space for creativity
and fantasy.
The theoretical part will content characterisation of creativity and pedagogy of Maria Montessori, concept of creativity as perceived by Maria Montessori, art exploitation for developing creativity and it´s assertion in Montesori classroom.
Practical part is devoted to a research focused on eliciting the levels of children´s creative abilities in Montessori classrooms and those in traditional classrooms and their comparison.
I am completing this work by choice of activities which evolve creativity and can be applied in Montessori classroom.
Klíčová slova
klíčová slova: Montessori pedagogika, tvořivost, fantazie, mateřská škola
Práce se zabývá možnostmi rozvíjení tvořivosti ve třídě mateřské školy, která pracuje podle Montessori pedagogiky, kritizované často jako příliš striktní a nedávající dostatečný prostor pro tvořivost a fantazii.
Obsahem teoretické části je charakteristika tvořivosti a pedagogiky M. Montessori, pojetí tvořivosti M. Montessori, využití umění pro rozvíjení tvořivosti
a jeho uplatnění v Montessori třídě.
Praktickou část tvoří výzkumné šetření, zaměřené na zjišťování úrovně tvořivých schopností dětí v Montessori a běžných třídách a jejich porovnání.
Práci doplňuji nabídkou činností, rozvíjejících tvořivost a uplatnitelných v Montessori třídě.
Anotace v angličtině
The aim of this work is to point out the possibilities of developing creativity in
a preschool classroom, which works by the philosophy of Montessori pedagogy that is sometimes critisised as too strict and not offering enough space for creativity
and fantasy.
The theoretical part will content characterisation of creativity and pedagogy of Maria Montessori, concept of creativity as perceived by Maria Montessori, art exploitation for developing creativity and it´s assertion in Montesori classroom.
Practical part is devoted to a research focused on eliciting the levels of children´s creative abilities in Montessori classrooms and those in traditional classrooms and their comparison.
I am completing this work by choice of activities which evolve creativity and can be applied in Montessori classroom.
Klíčová slova
klíčová slova: Montessori pedagogika, tvořivost, fantazie, mateřská škola
Cílem bude poukázat na možnosti rozvíjení tvořivosti ve třídě mateřské školy, která pracuje podle Montessori pedagogiky, kritizované často jako příliš striktní a nedávající dostatečný prostor pro tvořivost a fantazii.\\
Obsahem teoretické části bude charakteristika tvořivosti a pedagogiky M. Montessori, pojetí tvořivosti M. Montessori, využití umění pro rozvíjení tvořivosti a jeho uplatnění v Montessori třídě.\\
V praktické části autorka provede výzkumné šetření, zaměřené na zjišťování úrovně tvořivých schopností dětí v Montessori a běžných třídách, porovná je. Práce bude doplněna nabídkou činností, rozvíjejících tvořivost a uplatnitelných v Montessori třídě.
Zásady pro vypracování
Cílem bude poukázat na možnosti rozvíjení tvořivosti ve třídě mateřské školy, která pracuje podle Montessori pedagogiky, kritizované často jako příliš striktní a nedávající dostatečný prostor pro tvořivost a fantazii.\\
Obsahem teoretické části bude charakteristika tvořivosti a pedagogiky M. Montessori, pojetí tvořivosti M. Montessori, využití umění pro rozvíjení tvořivosti a jeho uplatnění v Montessori třídě.\\
V praktické části autorka provede výzkumné šetření, zaměřené na zjišťování úrovně tvořivých schopností dětí v Montessori a běžných třídách, porovná je. Práce bude doplněna nabídkou činností, rozvíjejících tvořivost a uplatnitelných v Montessori třídě.
Seznam doporučené literatury
HARALD,L.a kol., Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou, Freiburg, Herder Verlag, 1997\\
MACHKOVÁ, E., Metodika dramatické výchovy, Arama, Praha, 1993\\
MOKRÁ,H., Montessori pedagogika-přirozené vzdělávání, Skripta k akreditovanému kurzu, Brno, Montessori -vzdělávací rodinné centrum, 2006\\
MONTESSORI,M. Absorbující mysl:Vývoj a výchova dítěte od narození do šesti let. Praha.SPS, 2003\\
MONTESSORI,M.,Tajuplné dětství, SPS, ISBN 80-86-189-00-7\\
RÝDL,K. Metoda Montessori pro naše dítě. Universita Pardubice, 2007\\
PITAMIC,M.Teach me to do it myself. London. A Penguin company, 2004\\
PRŮCHA, J.a kol., Pedagogická encyklopedie, Portál, Praha, 2010
Seznam doporučené literatury
HARALD,L.a kol., Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou, Freiburg, Herder Verlag, 1997\\
MACHKOVÁ, E., Metodika dramatické výchovy, Arama, Praha, 1993\\
MOKRÁ,H., Montessori pedagogika-přirozené vzdělávání, Skripta k akreditovanému kurzu, Brno, Montessori -vzdělávací rodinné centrum, 2006\\
MONTESSORI,M. Absorbující mysl:Vývoj a výchova dítěte od narození do šesti let. Praha.SPS, 2003\\
MONTESSORI,M.,Tajuplné dětství, SPS, ISBN 80-86-189-00-7\\
RÝDL,K. Metoda Montessori pro naše dítě. Universita Pardubice, 2007\\
PITAMIC,M.Teach me to do it myself. London. A Penguin company, 2004\\
PRŮCHA, J.a kol., Pedagogická encyklopedie, Portál, Praha, 2010