Sebepojetí, neboli vyvinutá představa o svých charakteristikách, sebehodnocení, emotivní vztah k sobě samému a volní složka, jež určuje naše směřování, je významnou součástí naší osobnosti. Jeho rozvoj vede ke zrání osobnosti a díky tomu může být prevencí některým sociálně patologickým jevům. Je to proces celoživotní a významným činitelem ovlivňujícím jeho průběh je škola.
Ve své práci se nejprve zabývám teoretickým rámcem sebepojetí a specifiky sebereflexe žáků první a druhé třídy, následně sleduji, jak je rozvoj osobnosti zohledněn v kurikulárních dokumentech českého školství. V praktické části zkoumám, jak sebepojetí žáka první a druhé třídy vnímají učitelé, jakým způsobem s ním pracují a jak hodnotí možnosti práce na sebepojetí v rámci českého školství.
Anotace v angličtině
Self-concept is one of the most important parts of our personality. It includes our self-perception, self-evaluating, emotional aspect of our personality and our will. Its development influences the development of our personality, so probably it can prevent some pathological phenomenon in the society. Progress of our self-concept is the ongoing - life process. The school is one of the most important factors which influence this process.
First of all I summarized psychological theories of self- concept in the theoretical part of this work. Afterward I concerned myself with regulations of the Czech educational system. I tried to find out how the work on developing self - concept of pupils is included. In the practical part of my work I observe how Czech teachers care about self- concept of their pupils, what they know about theories of self- concept and how they work on its development.
Sebepojetí, neboli vyvinutá představa o svých charakteristikách, sebehodnocení, emotivní vztah k sobě samému a volní složka, jež určuje naše směřování, je významnou součástí naší osobnosti. Jeho rozvoj vede ke zrání osobnosti a díky tomu může být prevencí některým sociálně patologickým jevům. Je to proces celoživotní a významným činitelem ovlivňujícím jeho průběh je škola.
Ve své práci se nejprve zabývám teoretickým rámcem sebepojetí a specifiky sebereflexe žáků první a druhé třídy, následně sleduji, jak je rozvoj osobnosti zohledněn v kurikulárních dokumentech českého školství. V praktické části zkoumám, jak sebepojetí žáka první a druhé třídy vnímají učitelé, jakým způsobem s ním pracují a jak hodnotí možnosti práce na sebepojetí v rámci českého školství.
Anotace v angličtině
Self-concept is one of the most important parts of our personality. It includes our self-perception, self-evaluating, emotional aspect of our personality and our will. Its development influences the development of our personality, so probably it can prevent some pathological phenomenon in the society. Progress of our self-concept is the ongoing - life process. The school is one of the most important factors which influence this process.
First of all I summarized psychological theories of self- concept in the theoretical part of this work. Afterward I concerned myself with regulations of the Czech educational system. I tried to find out how the work on developing self - concept of pupils is included. In the practical part of my work I observe how Czech teachers care about self- concept of their pupils, what they know about theories of self- concept and how they work on its development.
Cílem práce bude jednak vytvořit teoretický rámec pro jeden ze 4 pilířů výchovy a vzdělání, učit se být, jednak zjistit zda vůbec, a když, tak jak, děti v určitém věku přemýšlí o sobě, o svém životě, o tom, co to znamená být, a dále zjistit zda vůbec, a když, tak jaké příležitosti o tom přemýšlet jim dává škola.\\
Teoretická část by se týkala vybraných psychologických teorií osobnosti, sebepojetí, života a jeho smyslu.\\
V praktické části se pak autorka pokusí zjistit, jak již bylo zmíněno, zda škola dává dětem podněty k přemýšlení o sobě a jak děti o sobě přemýšlí. Autorka využije některých momentů programu filosofie pro děti.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude jednak vytvořit teoretický rámec pro jeden ze 4 pilířů výchovy a vzdělání, učit se být, jednak zjistit zda vůbec, a když, tak jak, děti v určitém věku přemýšlí o sobě, o svém životě, o tom, co to znamená být, a dále zjistit zda vůbec, a když, tak jaké příležitosti o tom přemýšlet jim dává škola.\\
Teoretická část by se týkala vybraných psychologických teorií osobnosti, sebepojetí, života a jeho smyslu.\\
V praktické části se pak autorka pokusí zjistit, jak již bylo zmíněno, zda škola dává dětem podněty k přemýšlení o sobě a jak děti o sobě přemýšlí. Autorka využije některých momentů programu filosofie pro děti.
Seznam doporučené literatury
Drapela, V., Přehled teorií osobnosti, Portál, 2001\\
Fromm, E., Umění být, Naše vojsko, 1994\\
Hartl, P., Hartlová, H., Psychologický slovník, Potál, 2000\\
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Národní program rozvoje vzdělávání v ČR:bílá kniha, Tauris, 2001\\
Smékal, V., Pozvání do psychologie osobnosti, Barrister & Principal, 2004
Seznam doporučené literatury
Drapela, V., Přehled teorií osobnosti, Portál, 2001\\
Fromm, E., Umění být, Naše vojsko, 1994\\
Hartl, P., Hartlová, H., Psychologický slovník, Potál, 2000\\
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Národní program rozvoje vzdělávání v ČR:bílá kniha, Tauris, 2001\\
Smékal, V., Pozvání do psychologie osobnosti, Barrister & Principal, 2004