Tato bakalářská práce se zaměřuje na dramatickou výchovu, její uplatnění v mateřské škole i na samotného pedagoga. Zkoumá cesty jak, se dramatická výchova dostane k učiteli v mateřské škole, jaké metody a techniky se dají v mateřské škole využívat a co obnáší práce s dramatickou výchovou pro pedagoga. Praktická část je kombinací kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Metodami výzkumu je dotazník pro učitele/ky mateřských škol a dále je zde popsán mnou vedený dvoudenní projekt konkrétní skupiny dětí v mateřské škole, kdy zkoumám účinnost metod a technik dramatické výchovy v praxi. Cílem práce je ukázat důležitost dramatické výchovy v mateřských školách, její nezastupitelnost v rozvoji osobnostním
i společenském.
Tato bakalářská práce se zaměřuje na dramatickou výchovu, její uplatnění v mateřské škole i na samotného pedagoga. Zkoumá cesty jak, se dramatická výchova dostane k učiteli v mateřské škole, jaké metody a techniky se dají v mateřské škole využívat a co obnáší práce s dramatickou výchovou pro pedagoga. Praktická část je kombinací kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Metodami výzkumu je dotazník pro učitele/ky mateřských škol a dále je zde popsán mnou vedený dvoudenní projekt konkrétní skupiny dětí v mateřské škole, kdy zkoumám účinnost metod a technik dramatické výchovy v praxi. Cílem práce je ukázat důležitost dramatické výchovy v mateřských školách, její nezastupitelnost v rozvoji osobnostním
i společenském.
Bakalářská práce bude zaměřena na dramatickou výchovu a její uplatnění v mateřské škole. V teoretické části se studentka zaměří na metody a techniky dramatické výchovy uplatňované v mateřské škole a jejich vliv na děti. Dramatická výchova bude popsána jako jedna z z nejdůležitějších součástí rozvoje osobnosti dítěte. Bude zdůrazněna role učitele (učitelky), který dramatickou výchovu začleňuje a řídí v programu v MŠ. Cílem je ukázat důležitost soustavného uplatňování prvků dramatické výchovy v mateřské škole při každodenních činnostech.\\
V praktické části bude popsáno několik projektů v rámci každodenních činností konkrétní skupiny dětí v mateřské škole.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na dramatickou výchovu a její uplatnění v mateřské škole. V teoretické části se studentka zaměří na metody a techniky dramatické výchovy uplatňované v mateřské škole a jejich vliv na děti. Dramatická výchova bude popsána jako jedna z z nejdůležitějších součástí rozvoje osobnosti dítěte. Bude zdůrazněna role učitele (učitelky), který dramatickou výchovu začleňuje a řídí v programu v MŠ. Cílem je ukázat důležitost soustavného uplatňování prvků dramatické výchovy v mateřské škole při každodenních činnostech.\\
V praktické části bude popsáno několik projektů v rámci každodenních činností konkrétní skupiny dětí v mateřské škole.
Seznam doporučené literatury
BRABCOVÁ, Petra: Techniky strukturovaného dramatu a možnosti jejich využití v primární škole, 2002\\
ČUJANOVÁ, Pavla: Kultivace sociálních vztahů mezi dětmi ve třídě prostřednictvím výchovné dramatiky, 1996\\
HLOŽKOVÁ, Dana: Adaptace dítěte na školní prostředí s využitím dramatické výchovy
1998\\
KALOUSKOVÁ, Jarmila: Využití literárního uměleckého textu v dramatické výchově, 1998\\
KALISTOVÁ, Markéta: Projektem a metodami dramatické výchovy k porozumění sobě i druhým1999\\
MACHKOVÁ, Eva (ed.). Malý průvodce dramatickou výchovou v mateřské škole, 2005\\
MRÁZOVÁ, Kateřina: Cesta k literatuře prostředky dramatické výchovy, 2005\\
NOTZLOVÁ, Michaela: Učitel dramatické výchovy a dramatická výchova v praxi, 1999\\
NOVÁKOVÁ, Vladimíra: Možnosti využití prvků dramatické výchovy ve vyučování, 1992\\
STEHLÍKOVÁ, Renata: Vliv dramatické výchovy na rozvoj sociálních vztahů dětí mladšího školního věku, 1998\\
ŠIMANOVÁ, Hana: Dramatická výchova v mateřské škole, 1989\\
ŠŤASTNÁ, Ivana: Využití metod dramatické výchovy při práci s dětmi ve skautském oddíle, 2005\\
ŠVECOVÁ, Hedvika: Využití předmětu a loutky při práci v mateřské škole, 2005\\
VALÁŠKOVÁ, Lucie. Možnosti a význam integrace dramatické, literární a výtvarné výchovy, 1998
Seznam doporučené literatury
BRABCOVÁ, Petra: Techniky strukturovaného dramatu a možnosti jejich využití v primární škole, 2002\\
ČUJANOVÁ, Pavla: Kultivace sociálních vztahů mezi dětmi ve třídě prostřednictvím výchovné dramatiky, 1996\\
HLOŽKOVÁ, Dana: Adaptace dítěte na školní prostředí s využitím dramatické výchovy
1998\\
KALOUSKOVÁ, Jarmila: Využití literárního uměleckého textu v dramatické výchově, 1998\\
KALISTOVÁ, Markéta: Projektem a metodami dramatické výchovy k porozumění sobě i druhým1999\\
MACHKOVÁ, Eva (ed.). Malý průvodce dramatickou výchovou v mateřské škole, 2005\\
MRÁZOVÁ, Kateřina: Cesta k literatuře prostředky dramatické výchovy, 2005\\
NOTZLOVÁ, Michaela: Učitel dramatické výchovy a dramatická výchova v praxi, 1999\\
NOVÁKOVÁ, Vladimíra: Možnosti využití prvků dramatické výchovy ve vyučování, 1992\\
STEHLÍKOVÁ, Renata: Vliv dramatické výchovy na rozvoj sociálních vztahů dětí mladšího školního věku, 1998\\
ŠIMANOVÁ, Hana: Dramatická výchova v mateřské škole, 1989\\
ŠŤASTNÁ, Ivana: Využití metod dramatické výchovy při práci s dětmi ve skautském oddíle, 2005\\
ŠVECOVÁ, Hedvika: Využití předmětu a loutky při práci v mateřské škole, 2005\\
VALÁŠKOVÁ, Lucie. Možnosti a význam integrace dramatické, literární a výtvarné výchovy, 1998