Úvodní část této práce je věnována problematice přeměny energie paliva na energii mechanickou u spalovacích motorů. Dále je provedena analýza technických řešení pro snížení spotřeby paliva. V práci je řešena problematika spotřeby paliva při provozu spalovacího motoru a její optimalizace. Je zkoumán a posouzen vliv systémů pracujících na principu magnetické rezonance na spotřebu paliva při provozu spalovacího motoru.
Anotace v angličtině
The introductory part of this work is dedicated to the conversion of fuel energy into mechanical energy by internal combustion engines. Furthermore, an analysis of technical solutions to reduce fuel consumption. The paper addressed the issue of fuel consumption during operation of the combustion engine and its optimization. It is studied and assessed the impact of systems operating on the principle of magnetic resonance in the fuel in internal combustion engine operation.
Klíčová slova
Spalovací motor, energie paliva, energie mechanická, spotřeba paliva, magnetická rezonance.
Úvodní část této práce je věnována problematice přeměny energie paliva na energii mechanickou u spalovacích motorů. Dále je provedena analýza technických řešení pro snížení spotřeby paliva. V práci je řešena problematika spotřeby paliva při provozu spalovacího motoru a její optimalizace. Je zkoumán a posouzen vliv systémů pracujících na principu magnetické rezonance na spotřebu paliva při provozu spalovacího motoru.
Anotace v angličtině
The introductory part of this work is dedicated to the conversion of fuel energy into mechanical energy by internal combustion engines. Furthermore, an analysis of technical solutions to reduce fuel consumption. The paper addressed the issue of fuel consumption during operation of the combustion engine and its optimization. It is studied and assessed the impact of systems operating on the principle of magnetic resonance in the fuel in internal combustion engine operation.
Klíčová slova
Spalovací motor, energie paliva, energie mechanická, spotřeba paliva, magnetická rezonance.
\hsp{1 cm}Cílem práce je na základě naměřených hodnot posoudit vliv magnetické rezonance na spotřebu paliva při provozu spalovacího motoru.
\hsp{1 cm}Všichni renomovaní výrobci pohonných hmot se snaží různými přísadami zušlechtit palivo tak, aby při jeho spalování docházelo k co možná největší účinnosti.
\hsp{1 cm}Ovšem na trhu se objevují výrobky, pracující na principu magnetické rezonance, které se připevňují na přívodní potrubí palivového systému (FuelMax, Ecobenz, apod.), nebo jsou montovány na sací potrubí (např. Air-Tec). Prodejci, či výrobci těchto systémů udávají úsporu paliva v rozmezí 10 - 30 %. U těchto systémů je využívána dodatečná úprava paliva přímo v automobilu na principu magnetické rezonance vlivem působení permanentního magnetu, nebo elektrické cívky.
\hsp{1 cm}Vlivem magnetické rezonance se oddělují uhlovodíkové řetězce v protékající pohonné látce. Během tohoto procesu dochází ke tříštění molekulových shluků. Vzduch má následně snazší přístup k jednotlivým molekulám. Tím dochází k efektivnějšímu a snadnějšímu spalování pohonné látky a k menšímu znečišťování životního prostředí. Úspora na pohonných hmotách automobilů činí 10 až 15 % a zvýšení dojezdu až 27 %.\vsp{0,5 cm}
Zásady pro vypracování:
vypracovat analýzu problematiky přeměny energie paliva na energii mechanickou u spalovacích motorů,
vypracovat analýzu technických řešení pro zvýšení účinnosti přeměny energie paliva na energii mechanickou,
provést porovnávací měření spotřeby paliva konkrétního spalovacího motoru bez úprav a s použitím zařízení využívající magnetickou rezonanci,
na základě naměřených a zpracovaných hodnot posoudit vliv magnetické rezonance na spotřebu paliva.
Zásady pro vypracování
\hsp{1 cm}Cílem práce je na základě naměřených hodnot posoudit vliv magnetické rezonance na spotřebu paliva při provozu spalovacího motoru.
\hsp{1 cm}Všichni renomovaní výrobci pohonných hmot se snaží různými přísadami zušlechtit palivo tak, aby při jeho spalování docházelo k co možná největší účinnosti.
\hsp{1 cm}Ovšem na trhu se objevují výrobky, pracující na principu magnetické rezonance, které se připevňují na přívodní potrubí palivového systému (FuelMax, Ecobenz, apod.), nebo jsou montovány na sací potrubí (např. Air-Tec). Prodejci, či výrobci těchto systémů udávají úsporu paliva v rozmezí 10 - 30 %. U těchto systémů je využívána dodatečná úprava paliva přímo v automobilu na principu magnetické rezonance vlivem působení permanentního magnetu, nebo elektrické cívky.
\hsp{1 cm}Vlivem magnetické rezonance se oddělují uhlovodíkové řetězce v protékající pohonné látce. Během tohoto procesu dochází ke tříštění molekulových shluků. Vzduch má následně snazší přístup k jednotlivým molekulám. Tím dochází k efektivnějšímu a snadnějšímu spalování pohonné látky a k menšímu znečišťování životního prostředí. Úspora na pohonných hmotách automobilů činí 10 až 15 % a zvýšení dojezdu až 27 %.\vsp{0,5 cm}
Zásady pro vypracování:
vypracovat analýzu problematiky přeměny energie paliva na energii mechanickou u spalovacích motorů,
vypracovat analýzu technických řešení pro zvýšení účinnosti přeměny energie paliva na energii mechanickou,
provést porovnávací měření spotřeby paliva konkrétního spalovacího motoru bez úprav a s použitím zařízení využívající magnetickou rezonanci,
na základě naměřených a zpracovaných hodnot posoudit vliv magnetické rezonance na spotřebu paliva.
Seznam doporučené literatury
Gondžár, A. :Automobily a spotřeba paliva : měření a hodnocení spotřeby automobilových pohonných hmot a olejů. Vyd. 9. Praha, Nakladatelství dopravy a spojů, 1990, 284 s. ISBN 80-7030-085-X;
Ferenc, B.: Spalovací motory, karburátory, vstřikování paliva a optimalizace parametrů motoru. 3. vyd. Computer Press, 2009, 384s. ISBN: 978-80-251-2545-8;
Baumruk, P.: Problematika náplně válce spalovacích motorů. Praha, Vydavatelství ČVUT, 1993, 62 s. ISBN 80-01-01009-0;
Ševčík, I.: Konstrukce vozidlových spalovacích motorů. Pardubice, Univerzita Pardubice, 2003, 172 s. ISBN 80-7194-550-1;
Bartoníček, L.: Přeplňování pístových spalovacích motorů. Liberec, Technická univerzita, 2004, 77 s. ISBN 80-7083-800-0;
Kysela, L.: Spalovací motory. Ostrava, Vysoká škola báňská - Technická univerzita, 2003, 97 s. ISBN 80-248-0435-2;
Vlk, F.: Vozidlové spalovací motory. Brno, František Vlk, 2003, 580 s. ISBN 80-238-8756-4;
VUT v Brně. Ústav dopravní techniky. XXVII. mezinárodní konference kateder a pracovišť spalovacích motorů českých a slovenských vysokých škol : sborník. Brno, VUT, Fakulta strojní - Ústav dopravní techniky, 1996, 236 s. ISBN 80-214-0766-2;
Beroun, S.: Základy teorie vozidel a pístových spalovacích motorů. Vyd. 2. Liberec, Technická univerzita, 2001, 117 s. ISBN 80-7083-467-6;
Matějovský, V.: Automobilová paliva. Praha, Grada Publishing, 2005, 223 s., [4] s. ISBN 80-247-0350-5;
Zehnálek, J.: Chemie, paliva, maziva. Brno, MZLU, 1998, 176 s. ISBN 80-7157-314-0.
Seznam doporučené literatury
Gondžár, A. :Automobily a spotřeba paliva : měření a hodnocení spotřeby automobilových pohonných hmot a olejů. Vyd. 9. Praha, Nakladatelství dopravy a spojů, 1990, 284 s. ISBN 80-7030-085-X;
Ferenc, B.: Spalovací motory, karburátory, vstřikování paliva a optimalizace parametrů motoru. 3. vyd. Computer Press, 2009, 384s. ISBN: 978-80-251-2545-8;
Baumruk, P.: Problematika náplně válce spalovacích motorů. Praha, Vydavatelství ČVUT, 1993, 62 s. ISBN 80-01-01009-0;
Ševčík, I.: Konstrukce vozidlových spalovacích motorů. Pardubice, Univerzita Pardubice, 2003, 172 s. ISBN 80-7194-550-1;
Bartoníček, L.: Přeplňování pístových spalovacích motorů. Liberec, Technická univerzita, 2004, 77 s. ISBN 80-7083-800-0;
Kysela, L.: Spalovací motory. Ostrava, Vysoká škola báňská - Technická univerzita, 2003, 97 s. ISBN 80-248-0435-2;
Vlk, F.: Vozidlové spalovací motory. Brno, František Vlk, 2003, 580 s. ISBN 80-238-8756-4;
VUT v Brně. Ústav dopravní techniky. XXVII. mezinárodní konference kateder a pracovišť spalovacích motorů českých a slovenských vysokých škol : sborník. Brno, VUT, Fakulta strojní - Ústav dopravní techniky, 1996, 236 s. ISBN 80-214-0766-2;
Beroun, S.: Základy teorie vozidel a pístových spalovacích motorů. Vyd. 2. Liberec, Technická univerzita, 2001, 117 s. ISBN 80-7083-467-6;
Matějovský, V.: Automobilová paliva. Praha, Grada Publishing, 2005, 223 s., [4] s. ISBN 80-247-0350-5;
Zehnálek, J.: Chemie, paliva, maziva. Brno, MZLU, 1998, 176 s. ISBN 80-7157-314-0.