Základem lidské společnosti je komunikace, k tomu v posledních desetiletích výrazně napomohl internet. Fenoménem posledních let je pak masové propojení lidí pomocí sociálních sítí. Cílem mé práce bylo zmapovat situaci v oblasti využívání a rozvoje sociálních sítí, výhody a nevýhody v oblasti komunikace, jejich vývoj a jejich budoucnost. Ve své analýze jsem dále řešil možnosti využití těchto sítí v podnikové praxi. Základem hodnocení se staly dva průzkumy. Průzkum v oblasti spotřebitelského trhu hodnotil v jakém rozsahu a s jakým zaměřením využívají sociální sítě lidé v České republice, druhý pak se zaměřil na podnikatelské subjekty a mapoval, jak firmy využívají sociální sítě ke komunikaci se zákazníky a širší veřejností.
Anotace v angličtině
Communication is the basis of the human society; Internet has contributed to that in recent decades. Mass interconnection of people by means of social networks is a phenomenon of recent years. The purpose of my thesis was to map the situation in the area of the use and development of social networks, advantages and disadvantages in the area of communication, their development and their future. In my analysis, I also dealt with possible ways of using these networks in business. Two surveys have become the basis of my evaluation. The survey in the field of consumer market evaluated the extent and orientation of the use of social networks by people in the Czech Republic; the other one concentrated on business entities and mapped the way how companies use social networks for communicating with customers and general public.
Klíčová slova
sociální síť, Facebook, Twitter, MySpace, Hi5, LinkedIn, prvky sítí, sítě, nákupní portály, uživatelské profily, stránky, aplikace, operační komunikace, spotřebitelský trh, firmy, zákazník
Klíčová slova v angličtině
social network, Facebook, Twitter, MySpace, Hi5, LinkedIn, elements of networks, networks, buyings portals, user´s profile, pages, applications,operative communications, consumer market, companies, customer
Rozsah průvodní práce
76 s.,+ přílohy
Jazyk
CZ
Anotace
Základem lidské společnosti je komunikace, k tomu v posledních desetiletích výrazně napomohl internet. Fenoménem posledních let je pak masové propojení lidí pomocí sociálních sítí. Cílem mé práce bylo zmapovat situaci v oblasti využívání a rozvoje sociálních sítí, výhody a nevýhody v oblasti komunikace, jejich vývoj a jejich budoucnost. Ve své analýze jsem dále řešil možnosti využití těchto sítí v podnikové praxi. Základem hodnocení se staly dva průzkumy. Průzkum v oblasti spotřebitelského trhu hodnotil v jakém rozsahu a s jakým zaměřením využívají sociální sítě lidé v České republice, druhý pak se zaměřil na podnikatelské subjekty a mapoval, jak firmy využívají sociální sítě ke komunikaci se zákazníky a širší veřejností.
Anotace v angličtině
Communication is the basis of the human society; Internet has contributed to that in recent decades. Mass interconnection of people by means of social networks is a phenomenon of recent years. The purpose of my thesis was to map the situation in the area of the use and development of social networks, advantages and disadvantages in the area of communication, their development and their future. In my analysis, I also dealt with possible ways of using these networks in business. Two surveys have become the basis of my evaluation. The survey in the field of consumer market evaluated the extent and orientation of the use of social networks by people in the Czech Republic; the other one concentrated on business entities and mapped the way how companies use social networks for communicating with customers and general public.
Klíčová slova
sociální síť, Facebook, Twitter, MySpace, Hi5, LinkedIn, prvky sítí, sítě, nákupní portály, uživatelské profily, stránky, aplikace, operační komunikace, spotřebitelský trh, firmy, zákazník
Klíčová slova v angličtině
social network, Facebook, Twitter, MySpace, Hi5, LinkedIn, elements of networks, networks, buyings portals, user´s profile, pages, applications,operative communications, consumer market, companies, customer
Zásady pro vypracování
Sociální sítě mají nahradit do roku 2014 e-mailovou komunikaci až pro pětinu zaměstnanců. Firmy se stále více zajímají o služby typu Twitter a Facebook. Začínají hledat aplikace, které rozšíří možnosti těchto sociálních sítí také pro interní potřeby podnikových uživatelů. V sociálních sítích se totiž vyskytuje čím dál tím více informací, které mohou mít pro jednotlivce i firmy velký význam. Navíc se tyto informace mohou šířit ohromnou rychlostí. Cílem práce je prozkoumat, do jaké míry v současné době podniky sociální sítě (Facebook.com a další) opravdu využívají, případně v jakých oblastech. Zda jen v oblasti marketingu (představení značky, produktu nebo služby, využití pro kontakt se zákazníky), nebo i pro účely sdílení a komunikace mezi zaměstnanci určitého podniku. Bude proveden i přehled používaných technologií a případných problémů spojených s využíváním sociálních sítí. Dále v práci bude proveden návrh možného nasazení sociálních sítí ve vybraném podniku nebo organizaci a provedena diskuze o dalších možných aplikacích sociálních sítí v podnikové praxi.
\vsp{1 cm}
Metodický postup:
Studium odborné literatury.
Sběr dat týkajících s využití sociálních sítí v podnicích, použitých technologií a další problematiky, jako je například otázka bezpečnosti sociálních sítí.
Vlastní analytická část (analýza a vyhodnocení dat, aplikace a návrh využití sociálních sítí ve vybrané organizaci).
Závěry a obecná doporučení.
Zásady pro vypracování
Sociální sítě mají nahradit do roku 2014 e-mailovou komunikaci až pro pětinu zaměstnanců. Firmy se stále více zajímají o služby typu Twitter a Facebook. Začínají hledat aplikace, které rozšíří možnosti těchto sociálních sítí také pro interní potřeby podnikových uživatelů. V sociálních sítích se totiž vyskytuje čím dál tím více informací, které mohou mít pro jednotlivce i firmy velký význam. Navíc se tyto informace mohou šířit ohromnou rychlostí. Cílem práce je prozkoumat, do jaké míry v současné době podniky sociální sítě (Facebook.com a další) opravdu využívají, případně v jakých oblastech. Zda jen v oblasti marketingu (představení značky, produktu nebo služby, využití pro kontakt se zákazníky), nebo i pro účely sdílení a komunikace mezi zaměstnanci určitého podniku. Bude proveden i přehled používaných technologií a případných problémů spojených s využíváním sociálních sítí. Dále v práci bude proveden návrh možného nasazení sociálních sítí ve vybraném podniku nebo organizaci a provedena diskuze o dalších možných aplikacích sociálních sítí v podnikové praxi.
\vsp{1 cm}
Metodický postup:
Studium odborné literatury.
Sběr dat týkajících s využití sociálních sítí v podnicích, použitých technologií a další problematiky, jako je například otázka bezpečnosti sociálních sítí.
Vlastní analytická část (analýza a vyhodnocení dat, aplikace a návrh využití sociálních sítí ve vybrané organizaci).
Závěry a obecná doporučení.
Seznam doporučené literatury
Barabási, A, L. V pavučině sítí. Praha : Paseka, 2005, 280 s. ISBN 80-7185-751-3.
Freeman, L. C. Visualizing Social Networks, Journal of social structure. Dokument dostupný na URL http://www.cmu.edu/joss/content/ articles/volume1/Freeman.html (prosinec 2008).
Notes on the history of Social Network Analysis. Dokument dostupný na URL http://www.analytictech.com/networks/history.htm (prosinec 2008).
Nooy, W., Mrvar, A., Batagelj, V. Exploratory Social Network Analysis with Pajek. Cambridge : Cambridge University Press, 2005, 334 s. ISBN 978-0-521-60262-4.
Jarušek, P. Analýza sociální sítě organizátorů zážitkových akcí [Diplomová práce]. Masarykova universita Brno, Fakulta informatiky. Dokument dostupný na URL http://is.muni.cz/th/98652/fi_m/SOVA_DP.pdf.
Seznam doporučené literatury
Barabási, A, L. V pavučině sítí. Praha : Paseka, 2005, 280 s. ISBN 80-7185-751-3.
Freeman, L. C. Visualizing Social Networks, Journal of social structure. Dokument dostupný na URL http://www.cmu.edu/joss/content/ articles/volume1/Freeman.html (prosinec 2008).
Notes on the history of Social Network Analysis. Dokument dostupný na URL http://www.analytictech.com/networks/history.htm (prosinec 2008).
Nooy, W., Mrvar, A., Batagelj, V. Exploratory Social Network Analysis with Pajek. Cambridge : Cambridge University Press, 2005, 334 s. ISBN 978-0-521-60262-4.
Jarušek, P. Analýza sociální sítě organizátorů zážitkových akcí [Diplomová práce]. Masarykova universita Brno, Fakulta informatiky. Dokument dostupný na URL http://is.muni.cz/th/98652/fi_m/SOVA_DP.pdf.