Bakalářská práce se věnuje kresebnému projevu seniorů při vyšetření barevnou modifikací Warteggova kresebného testu. Teoretická část práce obsahuje úvod do celkové problematiky grafických projektivních metod, zejména pak právě Warteggova kresebného testu, stáří jako životní etapy, biologických a psychologických změn ve stáří. Práce stručně nahlíží i na problematiku kognitivních onemocnění, zejména demence a také připomíná tématiku penzionování, jako sociálního jevu. V empirické části je uveden výzkum, který se zaměřuje na deskripci obsahových a formálních znaků kresby seniorů ve Warteggově kresebném testu a následné srovnání seniorů, kteří podstupují kognitivní trénink a těch, kteří takový trénink nepodstupují. Zjištěné výsledky jsou ilustrovány pomocí grafů. Bakalářská práce se snažila popsat znaky, které se objevují ve zpracování barevné modifikace Warteggova kresebného testu u seniorů a zjistit, zdali se tyto znaky liší mezi seniory, kteří podstupují kognitivní trénink a těmi, co trénink nepodstupují.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis pursues the drawing display created by seniors while being examined by the coloured modification of the Wartegg´s drawing test. There is an introduction to the whole issue of graphic projective methods given in the theoretical part of this thesis, particularly the Wartegg´s drawing test, the old age as a stage of life and the biological and psychological changes during the old age. The thesis also briefly consults the issues of cognitive disorders, especially dementia and also reminds us of the superannuation being regarded as a social phenomenon. The empiric part contains the research which concentrates on the description of content and formal drawing signs among the seniors in the Wartegg´s drawing test and a following comparison of the seniors who undergo the cognitive practice and those who do not. The diagrams illustrate the results. The thesis made efforts to describe the signs which occur during the treatment of coloured modification of the Wartegg´s drawing test within the seniors and determine whether these signs differ among those who undergo and those who do not undergo the cognitive practice.
Klíčová slova
Barevná modifikace Warteggova kresebného testu, projektivní metody, senioři, trénování paměti
Klíčová slova v angličtině
Coloured modification of Wartegg‘s drawing test, projective methods, seniors, cognitive practice
Rozsah průvodní práce
63 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje kresebnému projevu seniorů při vyšetření barevnou modifikací Warteggova kresebného testu. Teoretická část práce obsahuje úvod do celkové problematiky grafických projektivních metod, zejména pak právě Warteggova kresebného testu, stáří jako životní etapy, biologických a psychologických změn ve stáří. Práce stručně nahlíží i na problematiku kognitivních onemocnění, zejména demence a také připomíná tématiku penzionování, jako sociálního jevu. V empirické části je uveden výzkum, který se zaměřuje na deskripci obsahových a formálních znaků kresby seniorů ve Warteggově kresebném testu a následné srovnání seniorů, kteří podstupují kognitivní trénink a těch, kteří takový trénink nepodstupují. Zjištěné výsledky jsou ilustrovány pomocí grafů. Bakalářská práce se snažila popsat znaky, které se objevují ve zpracování barevné modifikace Warteggova kresebného testu u seniorů a zjistit, zdali se tyto znaky liší mezi seniory, kteří podstupují kognitivní trénink a těmi, co trénink nepodstupují.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis pursues the drawing display created by seniors while being examined by the coloured modification of the Wartegg´s drawing test. There is an introduction to the whole issue of graphic projective methods given in the theoretical part of this thesis, particularly the Wartegg´s drawing test, the old age as a stage of life and the biological and psychological changes during the old age. The thesis also briefly consults the issues of cognitive disorders, especially dementia and also reminds us of the superannuation being regarded as a social phenomenon. The empiric part contains the research which concentrates on the description of content and formal drawing signs among the seniors in the Wartegg´s drawing test and a following comparison of the seniors who undergo the cognitive practice and those who do not. The diagrams illustrate the results. The thesis made efforts to describe the signs which occur during the treatment of coloured modification of the Wartegg´s drawing test within the seniors and determine whether these signs differ among those who undergo and those who do not undergo the cognitive practice.
Klíčová slova
Barevná modifikace Warteggova kresebného testu, projektivní metody, senioři, trénování paměti
Klíčová slova v angličtině
Coloured modification of Wartegg‘s drawing test, projective methods, seniors, cognitive practice
Zásady pro vypracování
V teoretické části bude autorka charakterizovat východiska testu a jeho posun od grafologického (grafoskopického) k projektivnímu pojetí, včetně akcentu na barevnou modifikaci. Ve výzkumné studii se autorka zaměří na sledování charakteristických prvků u seniorů v barevné modifikaci Warteggova kresebného testu (užití barev, verbální doprovod, provedení, obsahové prvky apod.).
Zásady pro vypracování
V teoretické části bude autorka charakterizovat východiska testu a jeho posun od grafologického (grafoskopického) k projektivnímu pojetí, včetně akcentu na barevnou modifikaci. Ve výzkumné studii se autorka zaměří na sledování charakteristických prvků u seniorů v barevné modifikaci Warteggova kresebného testu (užití barev, verbální doprovod, provedení, obsahové prvky apod.).
Seznam doporučené literatury
Crisi, A.. Manuale del test di Wartegg. Norme per la raccolta, la siglatura e l´interpretazione. Magi Edizioni Scientifiche, 2007.\\
Gruss, P.: Perspektivy stárnutí. Portál, Praha, 2009.\\
Haškovcová, H.: České ošetřovatelství 10 Manuálek sociální gerontologie. Praktická příručka pro sestry. Národní centrum pro ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů v Brně, Brno, 2006.\\
Haškovcová, H.: Thanatologie. Nauka o umírání a smrti. 2. vyd. Galén, Praha, 2007.\\
Langmaier, J.; Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Grada, Praha, 2006.\\
Renner, M: Der Wartegg-Zeichentest im Dienste der Erziehungsberatung. Ernst Reinhardt Verlag Munchen/Basel 1953.\\
Schurer, M.: Co ukazuje Warteggův test u normálních školáků. Československá psychologie, XIV, 1970, 5, s. 1 - 17.\\
Svoboda, M.: Psychodiagnostika dospělých. SPN, Praha 1987.\\
Svoboda, M. (ed.), Krejčířová, D., Vágnerová, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Portál, Praha 2001.\\
Šicková-Fabrici, J. Základy arteterapie. Portál, Praha, 2008.\\
Šípek, J.: Projektivní metody. ISV nakladatelství, Praha 2000.\\
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Karolinum, Praha, 2007.\\
Vetterová, E.: Modifikace Warteggova kresebného testu pro diagnózu a terapii. Nepublikovaná skripta. Ateliér arteterapie PF JU, Č. Budějovice 1994.\\
Wartegg, E.: Schichtdiagnostik - Der Zeichentest (WZT). Verlag, Hogrefe Gottingen 1953.\\
Wollschläger, M. a G.: Symbol v diagnostice a psychoterapii. Práce s předmětnými symboly v individuální, rodinné a skupinové terapii. Portál, Praha, 2002.
Seznam doporučené literatury
Crisi, A.. Manuale del test di Wartegg. Norme per la raccolta, la siglatura e l´interpretazione. Magi Edizioni Scientifiche, 2007.\\
Gruss, P.: Perspektivy stárnutí. Portál, Praha, 2009.\\
Haškovcová, H.: České ošetřovatelství 10 Manuálek sociální gerontologie. Praktická příručka pro sestry. Národní centrum pro ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů v Brně, Brno, 2006.\\
Haškovcová, H.: Thanatologie. Nauka o umírání a smrti. 2. vyd. Galén, Praha, 2007.\\
Langmaier, J.; Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Grada, Praha, 2006.\\
Renner, M: Der Wartegg-Zeichentest im Dienste der Erziehungsberatung. Ernst Reinhardt Verlag Munchen/Basel 1953.\\
Schurer, M.: Co ukazuje Warteggův test u normálních školáků. Československá psychologie, XIV, 1970, 5, s. 1 - 17.\\
Svoboda, M.: Psychodiagnostika dospělých. SPN, Praha 1987.\\
Svoboda, M. (ed.), Krejčířová, D., Vágnerová, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Portál, Praha 2001.\\
Šicková-Fabrici, J. Základy arteterapie. Portál, Praha, 2008.\\
Šípek, J.: Projektivní metody. ISV nakladatelství, Praha 2000.\\
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Karolinum, Praha, 2007.\\
Vetterová, E.: Modifikace Warteggova kresebného testu pro diagnózu a terapii. Nepublikovaná skripta. Ateliér arteterapie PF JU, Č. Budějovice 1994.\\
Wartegg, E.: Schichtdiagnostik - Der Zeichentest (WZT). Verlag, Hogrefe Gottingen 1953.\\
Wollschläger, M. a G.: Symbol v diagnostice a psychoterapii. Práce s předmětnými symboly v individuální, rodinné a skupinové terapii. Portál, Praha, 2002.