ABSTRAKT
V dnešní době se čím dál častěji setkáváme s informací, že dítě bylo napadeno psem. Média nás neustále informují o tzv. bojových plemenech a jejich útoky na člověka. Počet psů v domácnostech výrazně stoupá a společně s tím stoupá i riziko poranění dítěte naším čtyřnohým společníkem. Tato situace vyžaduje řešení. Média z útoku obviňují zvíře, bohužel velmi často není viníkem pes, ale ani dítě.
Diplomová práce na téma ?Povědomí žáků 1. a 2. tříd 1. stupně základních škol o etologii psů? vychází z praktických zkušeností autorky s objektivní realitou. Sama autorka, která se psům věnuje více jak 15 let, se zde snaží zachytit míru znalostí dětí mladšího školního věku o vrozeném chování našich čtyřnohých domácích ?mazlíčků?. Prostřednictvím vlastního výzkumu, uskutečněného formou standardizovaných dotazníků na vybraných základních školách v jihočeském regionu (v celkovém počtu 284 respondentů) odhaluje primární chyby, kterých se tyto děti dopouštějí v kontaktu se psem vlastním i cizím.
Teoretická část diplomové práce se věnuje společnému soužití dětí (resp. lidí) a psů. Jednotlivé kapitoly jsou zaměřené na historický vývoj psa domácího, na soužití lidí a psů a komunikační signály, které k sobě vysílají, ale také na vliv psa na psychiku dítěte.
Z výzkumu vyplynuly výrazné nedostatky ve znalostech dětí, týkající se vrozeného chování psa. Díky této neznalosti děti nedokáží adekvátně reagovat na signál vyslaný psem a hrozí tak vznik rizikové situace mezi dítětem a psem.
Na danou problematiku se autorka v závěru práce snaží navrhnout praktická doporučení, která by mohla sloužit jako podklad pro tvorbu nového výukového programu, zaměřeného na prevenci úrazů způsobených útokem psa na dítě.
Anotace v angličtině
ABSTRACT
Nowadays, more and more often we hear about children who are attacked by dogs. The media constantly inform us about fighting breeds and their attacks on humans. Number of dogs in the household significantly increases and posibility of injury of the child by our four-legged partner is increasing too. This situation requires a solution. Media accused of assaulting an animal, unfortunately very often the culprit is not even a dog or child.
Thesis on ?The awareness of pupils of first and second class ofthe first level of basic schools on the ethology of dogs ? is based on the author's practical experience with objective reality. The author herself, which is devoted to dogs more than 15 years, also tried to capture the degree of knowledge of school age children on the natural behavior of our four-legged domestic ?pets?. Through her own research, conducted by standardized questionnaires at selected basic schools in the South Bohemia region (in total 284 respondents) reveals the primary mistakes committed by these children in contact with their own or strange dog.
The theoretical part is devoted to common cohabitation of children (or people) and dogs. Various chapters are focused on the historical evolution of domestic dog, the coexistence of humans and dogs, and communication sinals, which they use to interact among themselvest, but also on the impact of a dog on the psyche of the child.
The research revealed significant gaps in knowledge regarding children's innate behavior of the dog. For this reason children can not adequately respond to a signal that is sent by a dog, so there can arise a hazardous situation between them.
At the end of thesis the author proposes a practical solution that could serve as a basic for a new educational program aimed at preventiv injuries caused by dogs attack the children.
Klíčová slova
děti, pes, mladší školní věk, povědomí, informovanost, etologie, vrozené chování psa
Klíčová slova v angličtině
hildren, dog, younger school age, awareness, ethology, dog congenital behavior
Rozsah průvodní práce
88 s., 14 s. obrazových příloh
Jazyk
CZ
Anotace
ABSTRAKT
V dnešní době se čím dál častěji setkáváme s informací, že dítě bylo napadeno psem. Média nás neustále informují o tzv. bojových plemenech a jejich útoky na člověka. Počet psů v domácnostech výrazně stoupá a společně s tím stoupá i riziko poranění dítěte naším čtyřnohým společníkem. Tato situace vyžaduje řešení. Média z útoku obviňují zvíře, bohužel velmi často není viníkem pes, ale ani dítě.
Diplomová práce na téma ?Povědomí žáků 1. a 2. tříd 1. stupně základních škol o etologii psů? vychází z praktických zkušeností autorky s objektivní realitou. Sama autorka, která se psům věnuje více jak 15 let, se zde snaží zachytit míru znalostí dětí mladšího školního věku o vrozeném chování našich čtyřnohých domácích ?mazlíčků?. Prostřednictvím vlastního výzkumu, uskutečněného formou standardizovaných dotazníků na vybraných základních školách v jihočeském regionu (v celkovém počtu 284 respondentů) odhaluje primární chyby, kterých se tyto děti dopouštějí v kontaktu se psem vlastním i cizím.
Teoretická část diplomové práce se věnuje společnému soužití dětí (resp. lidí) a psů. Jednotlivé kapitoly jsou zaměřené na historický vývoj psa domácího, na soužití lidí a psů a komunikační signály, které k sobě vysílají, ale také na vliv psa na psychiku dítěte.
Z výzkumu vyplynuly výrazné nedostatky ve znalostech dětí, týkající se vrozeného chování psa. Díky této neznalosti děti nedokáží adekvátně reagovat na signál vyslaný psem a hrozí tak vznik rizikové situace mezi dítětem a psem.
Na danou problematiku se autorka v závěru práce snaží navrhnout praktická doporučení, která by mohla sloužit jako podklad pro tvorbu nového výukového programu, zaměřeného na prevenci úrazů způsobených útokem psa na dítě.
Anotace v angličtině
ABSTRACT
Nowadays, more and more often we hear about children who are attacked by dogs. The media constantly inform us about fighting breeds and their attacks on humans. Number of dogs in the household significantly increases and posibility of injury of the child by our four-legged partner is increasing too. This situation requires a solution. Media accused of assaulting an animal, unfortunately very often the culprit is not even a dog or child.
Thesis on ?The awareness of pupils of first and second class ofthe first level of basic schools on the ethology of dogs ? is based on the author's practical experience with objective reality. The author herself, which is devoted to dogs more than 15 years, also tried to capture the degree of knowledge of school age children on the natural behavior of our four-legged domestic ?pets?. Through her own research, conducted by standardized questionnaires at selected basic schools in the South Bohemia region (in total 284 respondents) reveals the primary mistakes committed by these children in contact with their own or strange dog.
The theoretical part is devoted to common cohabitation of children (or people) and dogs. Various chapters are focused on the historical evolution of domestic dog, the coexistence of humans and dogs, and communication sinals, which they use to interact among themselvest, but also on the impact of a dog on the psyche of the child.
The research revealed significant gaps in knowledge regarding children's innate behavior of the dog. For this reason children can not adequately respond to a signal that is sent by a dog, so there can arise a hazardous situation between them.
At the end of thesis the author proposes a practical solution that could serve as a basic for a new educational program aimed at preventiv injuries caused by dogs attack the children.
Klíčová slova
děti, pes, mladší školní věk, povědomí, informovanost, etologie, vrozené chování psa
Klíčová slova v angličtině
hildren, dog, younger school age, awareness, ethology, dog congenital behavior
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je teoretické zpracování problematiky takovým způsobem, aby studentka prokázala svoji schopnost analýzy problému a problematiky, aby pochopila problém v kontextu s literaturou, a aby provedla analýzu svého vlastního výzkumu a zhodnotila jeho přínos.\\
Sběr a zpracování dat diplomové práce proběhne za využití kvantitativních výzkumných technik. Konkrétně technikou dotazníku.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je teoretické zpracování problematiky takovým způsobem, aby studentka prokázala svoji schopnost analýzy problému a problematiky, aby pochopila problém v kontextu s literaturou, a aby provedla analýzu svého vlastního výzkumu a zhodnotila jeho přínos.\\
Sběr a zpracování dat diplomové práce proběhne za využití kvantitativních výzkumných technik. Konkrétně technikou dotazníku.
Seznam doporučené literatury
1. ENDENBURG, N. OHL, F.: Pes a dítě. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 62s. ISBN 978-80-247-2226-9\\
2. DELESTRAIT, M., COLLARD, S.: Child and dog, from security to komplicity. In People and Animals: A timeless Relationship: th International conference on Human-Animal interactions IAHAIO 6th-9th October, 2004 Glasgow. s. 113\\
3. COREN, S.: How to speak dog-Mastering the art of dog human communication.New Yort: Free Press, 2003. 268s. ISBN 0-7432-0297-8\\
4. LORENZ, K.: Základy etologie - srovnávací výzkum chování. Přel. Miroslav Rýdl. 1. vyd. Praha: Academia, 1993. 254s. Přel. z: Vergleichende Verhaltensforschung: Grundlagen der Ethologie. ISBN 80-200-0477-7\\
5. RUGGAS, T.: Konejšivé signály-na jedné vlně s vaším psem. Přel. Štěpánka Horáková, 1.vyd. Praha: Plot, 2007. 99s. ISBN 978-80-8623-80-4\\
6. MIZEROVÁ E.: Dítě a pes v jedné domácnosti. Děti a my. 2005. č.1. s.29, ISSN 0323-1879
Seznam doporučené literatury
1. ENDENBURG, N. OHL, F.: Pes a dítě. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 62s. ISBN 978-80-247-2226-9\\
2. DELESTRAIT, M., COLLARD, S.: Child and dog, from security to komplicity. In People and Animals: A timeless Relationship: th International conference on Human-Animal interactions IAHAIO 6th-9th October, 2004 Glasgow. s. 113\\
3. COREN, S.: How to speak dog-Mastering the art of dog human communication.New Yort: Free Press, 2003. 268s. ISBN 0-7432-0297-8\\
4. LORENZ, K.: Základy etologie - srovnávací výzkum chování. Přel. Miroslav Rýdl. 1. vyd. Praha: Academia, 1993. 254s. Přel. z: Vergleichende Verhaltensforschung: Grundlagen der Ethologie. ISBN 80-200-0477-7\\
5. RUGGAS, T.: Konejšivé signály-na jedné vlně s vaším psem. Přel. Štěpánka Horáková, 1.vyd. Praha: Plot, 2007. 99s. ISBN 978-80-8623-80-4\\
6. MIZEROVÁ E.: Dítě a pes v jedné domácnosti. Děti a my. 2005. č.1. s.29, ISSN 0323-1879